(Атақты композитор Еркеғали Рахмадиевпен сыр-сұхбат)
Газетімізде біраздан бері атақты композитор Еркеғали Рахмадиев пен белгілі қаламгер Болат Бодаубайдың сыр-сұхбаттары жарияланып келе жатқаны жұртшылыққа жақсы мәлім. Жақында ол әңгімелер жеке кітап күйінде шыққалы да жатыр. Біз бүгін халқымыздың қалаулы әншісі, актері Қанабек Байсейітов туралы сұхбатты назарларыңызға ұсынып, еліміздің даңқын асырған талантты перзенттер жайында әсерлі әңгімелерімен азаматтарымызды ардақтауға шақыра білген Ерағаңа разылығымызды айтамыз.
Автор: – Ераға, сіздің өмірде де, өнерде де қатты сыйлап өткен ағаларыңыздың бірі Қанабек Байсейітов бол-ғанын білеміз. Творчестволық тұрғыдан да, қызмет барысында да, күнделікті адами тірлікте де ол кісімен көп араластыңыз. Қанекең сіздің тұңғыш жазған “Қамар сұлу” операңыздың режиссері болып, сахнаға өзі дайындап, шығарып, тұсауын кесті. Ал өнердегі тұсау кесу өмірдегі тұсау кесуден де ыстығырақ болатын шығар деп шамалаймын. Оның үстіне Қанабек Байсейітов ағамыздың да, оның асыл жары Күләш Байсейітова апамыздың да халқымыздың театр өнерін дамытудағы еңбектері ұшан-теңіз. Жұмат Шанин, Қалибек Қуанышбаев, Серке Қожамқұлов, Құрманбек Жандарбеков, Манарбек Ержанов, Елубай Өмірзақов сынды, қазір осы тізімде аттары аталмағанымен, халқымыздың жадынан бәрібір өшпейтін, қазақтың тұңғыш кәсіби театрының негізін қалаған ардагер азаматтардың шоғырындағы Қанабек пен Күләштің орындары ерекше.
Еркеғали: – Дұрыс айтып отырсың. Мен Күләш апамның сахнадағы өнерін консерваторияда оқып жүрген жылда-рымда талай тамашаладым. Ол кезде біз студент едік. Жасырақ кезіміз ғой. 1957 жылы мен консерватория бітірдім. Сол жылы жазғытұрым Күләш апам Мәскеу қаласында көз жұмды. Ал Қанабек ағамызбен кейін қызмет барысында, өмірде талай араласудың, бірге болудың, бірге жүрудің сәті түсті. Жаңа сен Қанабектің де, Күләштің де қазақтың тұңғыш мемлекеттік драма, опера театрларының негізін қалағандар қатарында болғанын айттың. 1933 жылы қазіргі Абай атындағы опера және балет театры сол кездегі жаңағы өзің айтқан драма театрынан бөлініп шыққанда алғашқы қойылған музыкалық шығарма – Мұхтар Әуезовтің либреттосына театрдың сол кездегі дирижері, Украинадан келген композитор Иван Коцык музыкасын жазған “Айман-Шолпан” спектаклі болатын. Күләш сонда Айманның, Қанекең Арыстанның рөлін ойнаған. Одан кейін қойылған Бейімбет Майлин мен Иван Коцыктың “Шұғаның белгісі” спектаклінде Шұғаның сахналық бейнесін де алғаш жасаған Күләш апамыз болған. Ал Ғабит Мүсірепов пен Евгений Брусиловскийдің “Қыз Жібек” операсындағы Күләш кескіндеген Жібектің, Қанабек ойнаған Төлегеннің, Құрманбек бейнелеген Бекежанның, тағы басқаларының рөлдері бірден-ақ көрермендердің көңілінен шығып, спектакль жұртшылықтың асқан сүйіспеншілігіне бөленгені белгілі.
Автор: – Халқымыздың абыройын асқақтатқан сол операның Қазақстанның сол кездегі Халық ағарту комиссары Темірбек Жүргеновтің тікелей тапсырма беріп, ұйытқы болуымен жазылғанынан хабарымыз бар.
Еркеғали: – Музыкадағы күрделі жанрларға жататын опера, балет, симфония сияқты шығармаларға композиторлар, әдетте үкімет пен министрліктер тарапынан арнайы тапсырыстар болмаса, өз тараптарынан көп бара бермейді. Мұның өзі белгілі жай. Бұл қазірде де солай.
Автор: – Ераға, Қанекең туралы да, Күләш туралы да баспасөзде аз жазылған жоқ. Оның үстіне Қанекеңнің өз өмірі, қазақтың театр өнерінің қалыптасуы, жүріп өткен жолы туралы жазып кеткен “Құштар көңіл” атты кітабы және бар. Қазақ операсының, қазақ музыкасының, қазақ театрының тарихына арналған оқулықтарда, әртүрлі авторлардың әр кезде жазған зерттеу еңбектерінде де ол кісілер туралы аз айтылмайды. Соларды қайталағандай болмау үшін мен сізден өзіңіздің тікелей Қанекеңмен араласқан, бірге болған кездеріңіз туралы ғана айтып беруді өтінгелі отырмын.
Еркеғали: – Қанекеңді мен ең алғаш театрдағы, кинодағы рөлдері арқылы таныдым. Сондай-ақ біз өнерге араласа бастаған жылдарда ол Абай атындағы опера және балет театрының режиссері болатын. Жалпы, Қанекең актерлік пен режиссерлік қызметтердің тізгінін әуел бастан-ақ қатар ұстаған адам ғой. Басқасын былай қойғанда, оның режиссер ретінде “Қыз Жібекті”, “Абайды” қойғанын айтсақ та, бұл еңбегінің де қаншалықты жемісті болғанын аңғару қиын емес. “Абай” спектаклі үшін ол кезінде Қазақстанның Мемлекеттік сыйлығының лауреаты атанды. Менің алғашқы үлкен шығармам – “Қамар сұлуды” сахнаға шығару міндетін де Қанекең өзіне алды. Ол кісі “әуелі байқап көрейін” деп таныса бастағанда мен біраз уақыт үміт пен күдіктің құшағында жүргенімді жасырмаймын. Операмен танысқан соң: “әй, бала, мынауың дұрыс екен, мен қояйын”, деді. Сонда ғана көңілім орнына түсті. Сөйтіп кірісіп кетті ғой. Қанекең операны сахнаға ойдағыдай етіп шығару үшін режиссер ретінде көп еңбектенді. Ол үшін алғысым мол. Сондай-ақ өзімше “операға мен де бір жаңалық әкелейінші” деген оймен қосқан тұстарыма ол кісі қатты шұқшиятын. Сондағы негізгі көздейтіні – қазақ көрермендері әлгіндей жаңалықтарды қабылдай ма, қабылдамай ма, опера көпшіліктің көңіліне жол таба ма, таппай ма деген талаптардың төңірегінде болып келетін. Ал мен ескі сүрлеуді шиырлай бермей, өзімше жаңалықтар әкелуге ұмтылдым ғой. Опера туралы түсініктері енді ғана дамып келе жатқан, әлі жетіліп, қалыптасып болмаған көрермендердің шылауында кетпей, оларды өзімше өрге сүйреуді мақсат тұттым. Ол уақыт, оның үстіне, біздің енді жастықпен жалындап тұрған, биіктерге ұмтылған кезіміз ғой. Мәселен, “Қамар сұлудан” бұрынғы қойылған операларда речитатив деген болатын. Монолог сияқты нәрсе. Не болмаса бір ансамбльдер, дуэттер кездесетін. Олардың өзі көп бола бермейтін. Менің солардан ілгерірек барғым келді ғой баяғы. Сөйтіп, операны қоя бастаған кезде, бірінші актінің аяғында үлкен ансамбль бар болатын менде, он екі дауысты. Ол қазір де бар. Соған келгенде Қанекең ашуланып, шарт кетті.
– Әй, мынауың не пәле, бала, не пәле? Бөрінің артындай шуылдап жатыр ғой мыналарың. Мынадан түк түсінбейді ғой қазақ, – деді түтігіп. Ашуланғанда өңі қарақошқылданып кететіні бар еді.
– Қанеке, айтып отырғаныңыз рас. Дегенмен, енді біз де Еуропа елдерінің алдыңғы қатарлы үлгілеріне қарай жылжуымыз керек емес пе, – деп мен де өзімнің шығармамды қорғап, шырылдап жатырмын. Осы жерде дирижеріміз Тұрғыт Османов маған көмекке келді.
– Қанеке, мына баланың жазғанын, осы бір тұсын маған беріңізші, өзім шығарайын. Еркеғалидың айтып отырға-ны дұрыс, ізденгені дұрыс. Енді ескі ізді, баяғы өтіп кеткенді қайталай бергеніміз де болмайды ғой, – деп ара түсті. Сөйтіп, әлгі он екі дауысты ансамбльді сақтап қалуға көмектесті. Содан тағы бір күні келем, қызыл қарындашпен тағы үш-төрт беті сызылып қалады.
– Қанеке, мынау не болды? – деймін ғой.
– Көпір, – дейді. Ол кісі Еуропадан келген “купюра” деген сөзді қазақы мәнерге келтіріп, “көпір” дейтін еді. Енді Қанекеңе не дей аламын. Амалым жоқ, діңкем құрып, көнемін. Ертеңіне келсем, тағы бірер бетті сызып тастайды. Сөйтіп, “көпірлетіп-көпірлетіп” “Қамар сұлудың” екінші бөлігінің қақ жартысын Қанекең қысқартып тастады. Алғашқы жазғанымда 30-35 минөттей еді, содан он жеті-ақ минөтін қалдырды. Сөйтіп 1962 жылдың аяғы мен 1963 жылдың басында “Қамар сұлуды” қойып шықты. Анатолий Ненашев деген суретшінің декорациясы керемет еді. Міне, сол “Қамар сұлу” спектаклінің жүріп жатқанына қазір қырық жылдан асып кетті. Одан бері оны қаншама адам көрді, қаншама буын қазақтың әншілері Қамар болып, Ахмет болып, Нұрым болып, Омар болып ойнады.
Автор: – Қанекеңнің қысқартқан жерлерін кейін қайтадан орнына келтірдіңіздер ме, әлде солай қалды ма?
Еркеғали: – Ойлана келе, оларды орнына келтірген жоқпын. Қанекеңнің қысқартуларынан кейін опера жинақылана, шымырлана түскендей болып көрінді. Оның есесіне кейін Бәкір Тәжі-баевқа айтып, тағы бір шағын бөлім, картина қостым. Ол әлгі Ахметті ұрып, Қамарды да жазалайтын сәт... Жалпы, “Қамар сұлуды” Қанекең сахналағанына ризамын. Өйткені, ол Қамар сұлу өмір сүрген уақытты, сол кездегі қазақ даласындағы өмірді, хал-ахуалды, әлеуметтік жағдайларды, салт-дәстүрлерді менен артық білетін еді. Операны қою барысында мұның әрине пайдасы тиді. “Қамар сұлуды” қою үстінде Қанекеңмен жиі кездесіп, әңгімелесіп, пікірлесіп, ағалы-інідей болып кеттік.
Ал кейінірек Қанекеңмен тіпті бір үйде тұрдық. Бұрынғы Совет көшесі мен Төлебаевтың бұрышында. Ол кісі 1965 жылы пенсияға шықты. Содан көшеде көріп қалса:
– Әй, сары бала, сен ауыл жаққа барайын деп жүрген жоқсың ба? – деп сұрайды.
– Барамын, жақында, – деймін.
– Мені ұмытпа, – дейді. “Ала кет” дегені, көлігі жоқ қой. Клараны “қызым” дейді, әкесімен тұстас қой. Клараның әкесі тұратын колхоздың бастығы, Социалистік Еңбек Ері Әбдіқадыр Дайыровпен құрдас болатын Қанекең. Менің қайын атам Әбдіқадыр Дайыровпен жолдас болатын. Содан Клараға келіп айтам:
– Әй, бір-екі шөлмегіңді ыңғайла, тамағыңды дайында, ана кісі, Қанабек әкең елге барайын деп жатыр, – деймін ғой. Ол кезде жағдайымыз түзеле бастаған.
Сөйтіп, бірде жолға шықтық. Анау Арқарлының тауы бар ғой, соған жақындадық. Өзі кәдімгідей алыстан көз тартып, биіктеп тұрады. Соның маңында Малайсарының асуы бар. Арқарлының асуынан асып, ары қарай жүре бергенде “осы жерге тоқта” деді. Өзі алдында отырады. Қанекең марқұм аяғы қысқалау, кеуделі, денесі ауырлау болатын. Салмақты адам ғой. Содан қиқалақтап шықты. Мен Клараны түртіп қалдым, аналарыңды алып шық деп. Асудан асқанда, сол тұста жер үсті біраз тегістеліп кетеді. Сол тегіс жерден елу-алпыс метрдей жерде жартастар басталады, гранит тастар.
– Мына жерге дастарқаныңды жай, балам, – деді Клараға. Клара дастарқанын жайды. Мен күлдім. Күліп едім, үндемеді. Содан дастарқан жайып, шөлмектің аузын ашып, құйып, ет, анау-мынау тамағымызды жайдық.
– Сары бала, сен ғой, мені баяғы арақ ішкісі келіп тоқтатты деп ойладың, күлгенің сол ғой сенің, – деді. Үндемедім. Сезе қойдым, артық кеткенімді. Содан айтты: – Сен менен көп кішісің ғой, – деп. Расында да ширек ғасыр, жиырма бес жас кішімін ғой.
– Есіңде жүрсін деп бір әңгіме айтайын деп отырмын, – деді. – 1934 жылы Күләш екеуміз үйленгенде жазғы демалысымызды алып, ат-арба жегіп, Күләшті алғаш елге апара жатқанымда, осы араға келіп тоқтап, дастарқан жайып едік. Күләшпен екеуміздің алғашқы дастарқан жайған жеріміз осы еді. Соны сен біле жүрсін деп айтып отырмын. Сен баяғы арақ ішкісі келіп тоқтатты деп күліп отырсың ғой маған, – деді.
Содан талай рет Талдықорған облысына обкомның хатшысы болып келген, ал кейін әкім болып келген жігіттерге айттым, “әй, осы араға бір белгі қоймайсыңдар ма” деп. “Күләш пен Қанабек Байсейітовтердің алғашқы дастарқан жайған жері” десеңдер, жол үсті, ары-бері өткендердің тоқтап, сол кісілерді еске алып, шай-пай ішуіне де жақсы деп. Бәрі де дұрыс-дұрыс дейді, келіскен болады, бірақ ешқайсысы шындап елеп-ескермейді. Сөйтіп қаншама жылдар текке өтті.
Ақырында, сәті түсіп, осы өткен 2009 жылдың күзінде менің сол бір баяғыдан аңсаған ісім жүзеге асты. Қалай дейсің ғой. Былтыр жаз айында, Балқаш көлінің жағасында дем алып жатқанымда, негізгі мамандығы құрылысшы, бірақ өзі қазіргі кездің ыңғайына қарай кәсіпкерлікпен айналысып жүрген қазақтың бір есті азаматы Қуат Есімханов маған сәлем беруге сол жерге келді. Сөзден сөз шығып отырып мен баяғыдағы Қанекең мен Күләштің алғашқы шай ішкен жері туралы әңгімемді айтып қалдым.
– Мәшинемен бірге барсақ, сол жерді көрсете алар ма едіңіз? – деп сұрады ол.
– Сен оны қайтейін деп едің? – дедім.
– Біз де қазақтың баласы емеспіз бе? Сол жерге белгі қоюды көп жылдан бері мойныңыздағы аманат секілді сезініп келеді екенсіз. Күләш пен Қанабек – халқымыздың жұлдыздары ғой. Сіздің сол тілегіңізді іске асырайық та, – деді ол.
Сөзіне риза болдым. Балқаш пен Арқарлы тауының арасы екі жүз шақырымнан сәл асады. Мен мәшинемен жол жүргенді онша ұнатпасам да, жаңағыдай сөздерді естіген соң, бірге барып, көрсетіп қайттым.
Азамат айтқанында тұрды. Кейін байқасам, бұл Қуат деген жігітіңіз халқымыздың нағыз ұлтын сүйетін ұлдарының бірі екен. Өнерге, әдебиетке жақын жүретінін бұрыннан ептеп білуші едім. Сәби кезінде әкеден жетім қалып, қиындықты көп көріп өссе де, “болат кездік қап түбінде жатпайды” дегендей, зеректігінің, алғырлығының арқасында мектепте де, жоғары оқу орнында да жақсы оқыпты. Еңбек баспалдағымен биіктеп, жасы отызға жетпей жатып-ақ аудан басшысы дәрежесіне көтеріліпті. Қуаттың атақ-даңқы әсіресе ол Павлодар облысының қазіргі Ақсу (бұрынғы Ермак) ауданын басқарып тұрған кезінде шықты. Тәуелсіздіктің сол алғашқы жылдарында, солтүстік облыстарда отаршылдық пиғылдың беті әлі қайтпай тұрғанда, қазақ даласын баяғыда қанға бөктірген Ермак сынды қарақшының ескерткішін құлатып, ауданның “Ақсу” деген ежелгі атын қайтадан қалпына келтіру оңай шаруа емес болатын. Сондай ерлікті Қуат жасады. Одан кейін Солтүстік Қазақстан облысы әкімінің орынбасары болып тұрған кезінде де ұлт мүддесі үшін жанып-күйді. Кейінгі жылдарда өзінің негізгі мамандығы бойынша кәсіпкерлік қызметпен айналыса жүріп, туған халқының жоғын әлі күнге дейін түгендеумен келе жатқан азамат қой.
Автор: – Арқарлы асуындағы Күләш пен Қанабекке қойылған сол ескерткіш құлпытасты өзіңіз барып, көре алдыңыз ба?
Еркеғали: – Әзір бара алғаным жоқ. Бірақ Қуат маған суретін әкеліп көрсетті. Бірнеше тонна болатын үлкен қызғылт гранит тастың бір бетін тегістеп, жалтыратып жіберіп, соған: “Қазақтың әйгілі әншісі Күләштің Жетісу еліне келін ретінде алғаш келген сапарында Қанабек Байсейітұлы екеуінің ат шалдырып, дастарқан жайған жері” – деген сөздерді жаздырып, астына кесе-шәйнектері бар дөңгелек үстелдің суретін салдырыпты. Айналасын қоршатып, жанына ақ мәрмәрден орындық орнатыпты. Бірақ ескерткіш құлпытастың ашылу рәсімі әлі өткен жоқ. Оны енді белгілі бір уақыт белгілеп, телевизияның, газет-журналдардың, ақпарат құралдарының өкілдерін шақырып, облыстық әкімдіктің өзі өткізетін болар.
Автор: Ераға, жалпы Қанекеңмен талай кездесіп, әңгімелесіп жүргеніңізде ол кісі өзінің жастық шағы туралы да айтқан болар?
Еркеғали: – Бірде сөзден сөз шығып, бозбала, жігіт шақтарын еске алғаны ойымда қалыпты. Ауылда жүрген кездерін, техникумда оқығанын, Қарабұлақ ауданында милиция болып істегенін айтқан. Ол уақытта арақ дегенді білмейтінбіз. Мәшине де жоқ. Қыста ат-шана-мен жүресің, жазда салт атпен жүресің. Бірде шаршайсың, бірде шалдығасың. Содан кейін Ресейдің империясы заманында орыс-казактардан көрген қорлығымыз есімізден кетпейді. Олардан талай зорлық көрдік қой. Соларға кейде тіземді батырып алатын да жағдайлар болушы еді. Жастықтың қызуы да болар, сол тізе батырып алуға қисыны келіп қалғанда әлгілерді аямаушы едім. Кінәсі барын біліп тұрсам, қамшымен еркегін де, әйелін де тартып-тартып жіберетінмін дейді. Ондағым: “Енді олар да менің алдымда қалтырап-дірілдеп тұрсын, кім екенімді білсін деп істеймін” дейді. Сонда алғаш рет солардың самогонда-рын ішіп жүрдік, өйтіп жүрдік, бүйтіп жүрдік деп өткендегі жайларды еске алған. Мұндай кейбір әңгімелердің өзі өсекке ұқсап кететін болғандықтан, ондайларды қояйық, айтпайық, дейтін.
Автор: – Ендеше нақты жайларға көшейік. Сол техникумда оқып жүргенінде студенттердің көркемөнерпаздар үйірмесіне қатысып, көзге түскен Қанекең біраз уақыттан кейін, 1929 жылы қазақ драма театрына қызметке қабылданған ғой.
Еркеғали: – Иә. Театрда әртүрлі рөлдерде ойнай жүріп, өзі де “Озбыр болыс”, “Зәуре”, “Тартыс” сияқты пьесалар жазған. Кейін музыкалық театр құрылып, ол опера театрына айналғанда “Айман-Шолпанда” – Арыстанның, “Қыз Жібекте” – Төлегеннің, “Ер Тарғында” – Тарғынның, “Абай” операсында – Абайдың, тағы басқаларының рөлдерін ойнаған. Одан соң ұзақ жылдар режиссер болып істеп, театрда спектакльдер қойған. Мен Қанекеңмен өзімнің “Қамар сұлу” операмды қойған кезінде қоян-қолтық араластым. Режиссер болып жүрген жылдарында гастрол-дік сапарларға бірге шыққан кездеріміз болды. Кейінірек Қанекеңмен бір жолы аң аулауға да бірге барып қайтқанбыз.
Автор: – Сондай сапарларыңызды нақты еске алып, айтып жібермейсіз бе?
Еркеғали: – Айтайын. 1962 жылы ғой деймін... Мәскеудегі Кремльде Съездер сарайы салынды ғой. Оны сол кезде сыртынан ақырындап сөз ететіндер “стиляга среди бояр” дейтін. Өзгесі ескі көне ғимараттар ғой, бәлен ғасырдан бері қарай келе жатқан. Ал мынау әйнек, бетоннан жеңіл етіліп салынған.
Сонда әуелі орыс өнерінің декадасы болды. Содан кейін Украинаны жіберді. Үшінші болып өнер көрсетуге біз бардық. Ол кезде Ләйла Ғалымжанова мәдениет министрі. Мен сол министрліктің бас басқармасының бастығымын. Негізгі ұйымдастыру, орналастыру, репетициялар өткізу, толып жатқан ұсақ-түйек жұмыстарды Жексембек екеуіміз істейміз. Жексембек ол кезде опера театрының директоры. Сол жолы бірінші рет Ришат Абдуллин сахнаға өзінің Заур дейтін баласын алып шықты. Радыгиннің “Здравствуй, земля целинная”, Өмірбек Байділдаев дейтін азамат болған, соның “Туған жер” дейтін жақсы әні болатын, соны екеуі дуэтпен айтып шықты. Сол жолы жалғыз режиссер болды, ол Қанабек Байсейітов еді. Жалғыз дирижер болды, ол – Тұрғыт Османов. Мәскеуге келдік. “Центральная” деген қонақ үй бар болатын, сырт қарағанда жатақхана сияқты, сонда адамдарымызды орналастырып жүргенбіз. Бір уақытта бізге Ләйла Ғалиевна:
– Қазір барамыз, күтіп алыңдар, – деп телефон соқты.
Сәлден соң келді. Жанында Орталық комитеттің хатшысы Нұрымбек Жанділдин бар екен.
– Қалай, дұрыс орналасып жатырсыңдар ма? – деп сұрады бізден.
– Барлығы дұрыс, – деп жауап бердік. Содан қонақ үйдің холына кіргенбіз. Сол жерде буфеті де бар болатын. Қарасақ, сол буфеттен Тұрғыт марқұм, азырақ ұрттап алған ғой, розовенький болып, қызара бөртіп, жайлап шығып келеді екен. Өзінің бір аяғы кемдеу болғандықтан сылтып басатын-ды.
Нұрымбек Жанділдин оны көрді де, шарт етіп ашуланды.
– Көрдім, қалай орналасқандарыңды. Адамдарыңа дұрыстап ие болыңдар, – деді де, Ләйланы қасына ертіп алып, кетіп қалды.
Мен енді ол кезде Жексембектің бастығымын ғой.
– Ал енді не істейміз? – дедім оған.
– Кел, Қанекеңді,Тұрғытты іздейік, – деді ол.
Содан айдап өзіміз жаңа ғана көрген Тұрғыттың нөміріне келдік. Фарида Перзадаева деген телевизияда істейтін бір әйел болған-ды, сонымен тұратын еді. “Гражданский брак” дейтін шықты ғой осы күні, олардікі сол кезде сондай болатын. Нөміріне келсек, Фарида отыр.
– Тұрғыт қайда? – деп сұрап едік:
– Білмеймін, буфетке кеттім деген еді, – деп жауап берді. Біз зекіп тастадық:
– Біз сені сол үшін алып келдік қой, соның қасында болсын, соған қарасын деп.
Жарытып ештеңе айтпады, қайда кеткенін білмеймін дейді, білсе де айтқысы келмей отыр ғой деймін. Содан енді Қанекеңді іздейік, ол кісі де нөмірінде болмай шықты.
– Бұл қайда кетті екен? – деп, Жексембектен сыр қылып сұрадым. – Қайда баруы мүмкін, сен білетін шығарсың, – деп. Ол күлді де:
– Концертмейстер әйел шайға шақырып тұратын сияқты еді, – деді.
– Кеттік онда, соған барайық, – дедім. Салып ұрып Ольга Крыловецкая деген концертмейстер әйелдің нөміріне келдік.
Барсақ есігі жабық тұр, ешкім ашпайды. Ары тақылдаттық, бері тақылдаттық. Бірақ ішінде әлдекімдер бар сияқты. Содан соң ойбай салдық, “аш” деп. Арғы жақтан Қанекеңнің дауысын естідік. Бізді сыбап, ұрысып келе жатыр, “сволыштар, адамға бір кішкене тыныштық бересіңдер ме, жоқ па” деп. Ашты. Аюдай болып алдымыздан шықты. Ішіп алыпты. Содан кейін Жексембек екеуіміз, бір жағынан, өзіміздің ағамыздай, бір жағы, әкеміздей адам ғой, екі қолтықтан сүйрегендей етіп алып кеттік. Оның себебі – ертең кешке концертіміз болмақ. Таңертең репетиция болуы керек. Сонда ертең бір репетиция, бір концерт болуға тиіс. Ал ертең таңертең дирижеріміз бен режиссеріміз екеуі бірдей шала мас болып жүрсе қиын болады ғой. Жанталасып жүргеніміз сондықтан ғой. Әйтпесе олардың қайда жүргенін, не істеп жүргенін қадағалап қайтеміз. Бүгін самолетпен келіп түсті, пойыздан түсті, егер ішпесе, дұрыс жүріп тұратын болса, әркімнің еркі бар ғой дем алуға.
Содан Қанекеңді Жексембек екеуміз екі қолтығынан алып, өз бөлмесіне қарай сүйреткендей етіп алып келе жатырмыз. Енді барлығымыз талдықорғандық болғаннан кейін, жерлес болғандықтан, жақын-жақын жүретін жағдайларымыз да болатын. Алып келіп, белуарына дейін жалаңаштап, шешіндіріп, ваннаға еңкейтіп қойып, мастығы біраз тарқасын деп суық суды жіберіп, басын, мойнын, кеудесін жуып жатырмыз. “Мені өлтіресіңдер ме”, – деп ойбай салып, бажылдап жатыр. “Өлмесең өме қап, сенің бүйтіп тірі жүргеніңнен өлгенің артық бізге, бұл не деген сұмдық, ертең концерт. Оны қалай өткізесің. Ауылда кішкентай ұлың, Алдан күтіп отыр. Соларды неге ойламайсың? Ұйықта. Дем ал. Қазір сені сыртыңнан бекітіп кетеміз де, таңертең келіп есікті өзіміз ашамыз”, – деп төсегіне жатқыздық. Алдында Жексембекке айтқанмын, “бұл ағамыздың запас бірдеңелері болмасын, жинап алып кетейік, сенің нөміріңде тұрсын, ертең концерт өткеннен кейін берерсің” деп. Сонымен Жексембек бірер бөтелкені тауып алды да, “басқа ештеңе жоқ екен” деді. Жарайды онда деп кетіп бара жатсақ, шал сылқ-сылқ күледі бізге. Сосын айттым: “Әй, Жеке, мынау бізді мазақ қылып жатыр. Бұның бір жерде тыққан тағы бірдемесі бар, қайтадан қарайық”, – деп. Терезенің қалың матадан жасаған пердесін тартып қалсам, ар жағында тағы да екі бөтелке тұр. Өзі сездіріп қойды. Содан әлгінің бәрін салдырлатып жинап алып кетіп бара жатсақ, “әй, ең болмаса біреуін тастап кетсеңдерші” деп айқайлайды.
Ертесіне концерт жақсы өтті, бәрі дұрыс болды. Содан біз гастролдік сапарымызды ары қарай жалғастырып, Қазанға кеттік. Мұны неге айтып отырсың дейсің ғой. Сол жолы Қанекең мені “Пекин” қонақ үйіне алып барған. Сондағы кезекші әйелмен сөйлесіп, төртінші қабаттағы, қазір енді нөмірін нақты айта алмаймын, 432 ме, 437 ме, бір нөмірді көрсетіп, “Күләш осында қайтыс болған” дегенді айтқан еді.
(жалғасы)