Суретті түсірген Юрий БЕККЕР
Қазір Қазақстан қоршаған ортаға көмірқышқыл газын шығару бойынша 221 елдің ішінде 20-орынға шықты. Жан басына шаққанда алғашқы ондықта жүр. Алматыда қазір күніне 700 мыңнан астам автокөлік жүретіндігі жайлы ресми дерек бар. Бұл – ресми дерек. Ұлттық статистика бюросының дерегінше, қалада 508 мың көлік ресми тіркелсе, оның сыртында шамамен 250 мың автокөлік жақын аудандар мен ауылдардан кіреді. Соңғы 10-15 жылдан бері өзгермей келе жатқан осы мәліметпен бүгінде көлікпен діттеген жеріңізге дер кезінде жету мұң екенін айтсақ, нақты жағдай мен статистиканың сәйкеспейтінін көреміз.
Таңертең мыңдаған машина қалаға кіре алмай, кешке шыға алмай, түтіні будақтап тұрғанына тұрғындардың еті үйреніп кеткен сияқты. Дегенмен бұл экономикалық, медициналық, экологиялық мәселелердің қордалануына алып келді. Осы мәселе Президенттің Алматыға сапарында да айтылды. Бұл туралы таяу күндері кезекті рет Парламент Мәжілісінің пленарлық отырысында депутат Зәкіржан Күзиев арнайы депутаттық сауал жолдап, Алматының экологиясы мен көліктен шығатын көмірқышқыл газының шамадан тыс артуына қатысты Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрі, Экология, геология және табиғи ресурстар министрі, Алматы қаласы әкімдігі мен Алматы облысының әкімдігінің атқарып жатқан жұмыстарының есебін сұрады.
«Ертеңгі және кешкі кептелістерден Қонаев, Талғар, жоғарғы және төменгі Қаскелең бағыты бойынша көлік кептелісі әлі күнге дейін шешімін таппай отыр. Көліктен шығатын газ – Алматы ауасының ластануына басты себеп. Урбанист мамандар қала тәулігіне 700 мың автокөлікті қабылдауға қауқарсыз деп дабыл қағады. Енді қарапайым арифметикаға салсақ, шаһарға кіретін әр автокөлік төрт адамнан алып келгенде, қаланың өз тұрғындарынан басқа тәулігіне 1 млн-ға жуық адам кіріп-шығады екен. Бұл қаланың инфрақұрлымы мен еңбек нарығы үшін айтарлықтай салмақ. Алматы әлемдегі экологиясы нашар 100 қаланың ішінде 5-орынға жайғасқан. Былтыр «Қазгидромет» Алматыда ластаушы заттардың шекті рұқсат етілген концентрациясынан 367 есе көп екенін анықтаған», деді З.Күзиев.
Биыл Алматы қаласына жұмыс сапарымен келген Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев қаладағы экология проблемасына ерекше тоқталғанына алматылықтар елең ете қалғаны белгілі. Бұл мәселені шешу үшін метро, LRT, BRT және Қаскелең, Қонаев, Талғар бағыттарына электрлі пойыз жүргізу мәселесін төтесіне қойғанына қуанды.
Президент Алматы сапарында жол-көлік жүйесіне, сағаттарға созылған көлік кептелектері азаматтардың денсаулығына әсер етіп қана қоймай, қала экономикасы мен экологиясына да айтарлықтай зиян келтіріп жатқанына ерекше тоқталды. Президенттің «Қоғамдық көліктердің тартымдылығын дәйекті түрде арттыра отырып, жеке көліктерді пайдалануды азайту жайын ойластыру керек. Ол үшін метро желісін кеңейтуді жалғастыру қажет. Ескірген және экологияға зиян келтіретін көлік түрлерінен бас тарту керек. 2025 жылдан кейін Алматы көшелерінде дизельді автобустар қалмауға тиіс. Оларды газбен және электр қуатымен жүретін көліктер алмастырады. Алматыда оны табысты дамытудың мол тәжірибесі бар. Транзиттік жүк тасымалының басым бөлігін Үлкен Алматы айналма жолына көшіру де қалаға оң әсерін тигізеді. Бұл үшін 6 радиалды және 4 ішкі негізгі көше салу қажет», деген сөзі алматылықтарға дем беріп отыр.
Осы орайда Алматы мен Қонаев қалалары арасында электр пойызының қозғалысы қайта қалпына келгенімен, оның жылдамдығы мен тиімділігінде түйткіл бар екені байқалып отыр. Жолай көлікпен 30-40 минутта жететін жерге бұл пойыз екі сағатта келеді... Егер біз үшін ең қымбат дүние – уақыт екендігін айтсақ, бұл да шешімі міндетті түрде табуға тиіс.
Мемлекет басшысынан бастап бүкіл құзырлы мекемелер жыл сайын атмосфераға шығарылатын зиянды қалдықтың көлемі 125 мың тоннаға жуықтайтынын да біліп отыр. Ауаны негізінен автокөліктер, қалалық жылу электр стансалары, өнеркәсіп кәсіпорындары және газ тартылмаған жер үйлер ластайтыны, мегаполисте ауаның таза болуына тығыз әрі ретсіз салынған ғимараттар да кедергі келтіріп тұрғаны бұған дейін де талай көтерілді.
Мемлекет басшысы әкімдікке өнеркәсіп кәсіпорындарының экологиялық қауіпсіздік нормаларын сақтауын қатаң қадағалауды тапсырып, ЖЭО-2 және ЖЭО-3 орталықтарын газға көшіру арқылы зиянды қалдықтарды он еседен астам төмендетуге болатынын ұсынды. Бұл мәселе алға жылжыды деп айтуға болады. Осы уақытқа дейін ЖЭО-2 ауаның ластануына 20-27% «үлес қосып» келген еді. Енді Алматы ЖЭО-2 газға көшірілетін болды. Осыған дейін Алматы ЖЭО-2 жаңғыртудың төрт түрлі жобасы ұсынылса, басымдық газбен жұмыс істейтін жаңа станса салуға берілді. ЖЭО-2 газдандырудың сметалық құны – шамамен 324 млрд теңге. Жұмсалатын қаржының 20 пайызы «Самұрық-Энергоның» ішкі ресурстарынан бөлінсе, қалған 80 пайызын Еуропа қайта құру және даму банкі, Азия даму банкі мен Қазақстан даму банкі синдикаттық жолмен қаржыландырмақ.
Қ.Тоқаев Алматыда 2030 жылға дейін 2,5 млн ағаш отырғызу жоспарланып отырғанын атаған-ды. Бұл істе де ілгерілеу бар. Күз айларында қаланың жасыл желек қорын байыту үшін бірқатар жұмыс атқарылды. Оның ішінде Алматының халықаралық авиациялық коды ALA бейнесінде 3,36 гектарды алып жатқан аумаққа биіктігі 2 метрдей болатын қылқан жапырақты аршаның 2 500 түп көшеті отырғызылды. Бірақ қоғам белсенділері мен демеушілер тарапынан жүріп жатқан бұл бастамалар Алматы экологиясына қатысты түйткілді толайым шеше алмайды.
Қысқасы, сауалдан сауал туындатып отырған мәселелерді санамалайтын болсақ, бұл төмендегідей болып шығар еді. Біріншіден, Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі мен Алматы қаласының әкімдігі бұл мәселені шешуге жылдар бойы неге қауқарсыз болды? Енді Президент берген тапсырмалар бойынша нақты қандай жоспарлар бар? Алматыға жақын орналасқан аудан орталықтарына ұзақтығы 100 шақырым радиуста «электрлі пойыз» жүргізуге не кедергі? Екіншіден, Алматыда ластану концентрациясы текше метріне 500 микрограмға жеткен. Бұл – Дүниежүзілік денсаулық сақтау ұйымы стандартынан 15 есе жоғары. Ол автокөліктегі бензол, алкилбензол, фенолдар және бензинде кездеседі. Қалада қоршаған ортаға тарайтын лас қалдықтар көлемі жылына 135 мың тоннадан төмендемей отыр. Ал халық Экология, геология және табиғи ресурстар министрлігі тарапынан бұл апаттың алдын алу үшін нақты қандай шаралар қолданатынын білгісі келеді. Үшіншіден, қала билігі ауаның ластануын басты проблема деп тануы керек. Экология белсенділері шынайы статистикалар айтылмайды деп жүр. Қазіргі уақытта ластанудың қауіпті деңгейі туралы халықты хабардар ету жүйесі жоқ. Ауа сапасы туралы ақпараттар халыққа күнбе-күн ауа райы туралы мәліметтерімен қоса берілуі керек деп есептейміз. Төртіншіден, бүгінде қала аумағында 3 мың үй газға қосылмаған деген дерек бар. Бұдан да бөлек Қаскелең, Талғар бағытында от жағатын үйлер өте көп. Осы бағыттан жел соқса, түтін Алматыға тарайды. Қала маңындағы ауылдарға газ кіргізу құны қымбат. Қазіргі таңда тұтынушы үшін орташа баға 350-500 мың теңгеден түспей тұр. Осыған орай Алматы облысының әкімдігі тұтынушыларға нақты қандай көмек көрсете алады?
Егер осы арада дәл 1 желтоқсан күні Алматы маңындағы Панфилов ауылдық округі, Талғар ауданының Тұздыбастау, Белбұлақ сияқты ауылдарының газсыз қалғанын және газ кіргізудің қарапайым тұрғындардың қалтасы үшін қымбат және кезекке тұруды қажет екенін ескерсек, мәселе айқындала түседі. Мұндай оқиғалар облысқа қарасты, бірақ Алматының «ауылдары» атанған Қарасай ауданына да таңсық емес. Мегаполистің түтініне түтін қосып отырған да айналасындағы елді мекендер. Газға қосылмаған үйлер қолына түскен отынды, тіпті қара түтіні будақтаған, денсаулыққа да, экологияға да аса зиянды көлік шиналарын жағады. Бұл жерде халықтың санасы мен жауапкершілігін оятатын бақылау, насихат, айыппұл амалдары мәселенің басқа қырларын қозғайды.
Алматының ауасын адам тұрғысыз етіп отырған ескі көліктердің түтіні ме, әлде ЖЭО-2 ме деген сұраққа қаланың экс-әкімі бірнеше жыл бұрын ғана «Көмір жағатын жеке сектор мәселесін оңай реттеуге болады. ЖЭО-2 мен автокөлік мәселесіне келсек, бірінші кезекте ЖЭО-2 мәселесін шешкен дұрыс. Сонда қайсысы көбірек ластағаны анықталады», дегені есімізде.
Ал депутат З.Күзиев бірінші кезекте Алматының ауасын ластап отырған автокөліктер екені дәлелденгенін айта келе: «Көліктер атмосфера құрамындағы зиянды заттардың 65 пайызын таратады. Бұдан келетін зиянды қалдықтар мәселесін тез арада шешу керек. Қазақстанда қыруар қаражат бөлініп жүргізілетін экологиялық мониторинг те, бюджет есебінен салынатын экологиялық тексеру бекеттері, олардың саны қазір Алматыда 19-ға жеткен, жүргізушілерге салынатын айыппұлдар да мәселені шешпейтініне көз жеткенін мойындау керек. Енді жаңа бастамалар мен жүйелі жұмыс керек», деді.
Қалай десек те, қала билігі шаһарды түтіннен арылту үшін нақты атқарылып жатқан іс-шаралар жөнінде ұдайы есеп беруі алматылықтардың мүддесіне сай деп есептейміз.
АЛМАТЫ