Әдебиет • 12 Ақпан, 2023

Етікшілер мен балықшылар

268 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Толстой ақсақал: «Етікші болсам, жаман етікші болмас едім», дейді. Яғни талантты адам қай істе де талантты дегені ғой. Бірақ Толстой етік тіккен жоқ, «Анна Каренинаны» жазды. Қайткенмен өзінің ұшар шыңын біледі емес пе?.. Жаман етікші болмаймын деп сенімді сөйлеуі де Каренинаны жазған таланттың қабілетін байқатып отыр – әуестігі де емес. Жалпы, ақын-жазушылардың әуестігі бір қызық әлем. Әу баста әрбір жазарман қаламгерлікке балаң әуестікпен келіп, әдебиеттің толқынды теңізінде жүзіп кете алғандарына таңғаласың. Сонда шындап айналыссаң һәм ішкі қуат, талантың соған сай келсе, жылт еткен құмарлықтың үлкен өнерге айналуы бек мүмкін.

Етікшілер мен балықшылар

«Жағымпаздық», Олжас Сүлейменов

Зерттеп қарасақ, қалам ұста­ған қауымның қылқаламнан алыс емес екенін байқаймыз. Әри­не, екі өнерге де көркемдік ортақ. Екеуі де өмірді жырлай­ды. Екеуі де адамның жанына үңіледі. Мәселен, Шоқанның, Лев Толстойдың, Тарас Шев­чен­коның, Пушкин мен Лер­мон­товтың сурет салғанын бі­ле­­міз. Олжас Сүлейменов те қыл­­қалам ұстай алады. Ақын­ның қылқаламға үйір­лігін оның шы­ғармашылық лабора­тория­сының бір қыры ретінде танысақ болатындай.

Сонау бір жылдары студент Олжасқа талантты ақын Борис Слуцкий: «Любите скульптуру? Я недавно увлекся, вот сколько насобирал. Вучетич удивился: «Это ты наваял?» Прелестная терминология. Поэт должен ин­те­ресоваться всем, не только строки коллекцинировать. От­влекайтесь от стихов, не думай­те, что этим обкрадываете мировую поэзию. Тогда стихи пой­дут. А упретесь взглядом в одну точку, вспугнете музу. Она не любит домогательств...» деп кеңес беріпті.

Шынында да біздің көпте­ген ақын-жазушы кескіндеме өне­ріне әуес көрінеді. Десек те бәрі атақты суретші атанған жоқ, тек жұмыс бөлмесінің күн түсер тұсында ермек үшін айналысты.

Бір деректерге сүйенсек, Екін­ші жаһан соғысы біткен жылдары Гетенің ескерткішін салып отырған жас Қалмұқан Исабайды көргенде немістер: «Міне, ғажап, біздің әскерлер мыналардың қалаларын талқандады, ал мынау болса, қайдағы бір жау елдегі мүсінге табынып отыр!» деп қайран қалыпты.

уке

«Екіжүзділік», Олжас Сүлейменов

 

Жазушыны әуестігі шығар­машылығында да қылаң береді. 1985 жылы «Жалын» баспасы шығарған «Сөзстан» жинағын­да көптеген қаламгерге сауалнама сұрақтары таратылыпты: «Кенеттен қолыңыздан жазу келмей қалса, қандай кәсіп­тің құлағын ұстар едіңіз?» Осы сұраққа Қажығали Мұхан­бет­қалиев: «Адам аяғы баспаған қалың тоғайлардың біріндегі жалғыз үй қорықшының көмек­шісі болып кетер едім. Қо­рық­шы болу – бала күннен бергі арманым» десе, Ақселеу Сейдімбек: «...онда менен жақ­сы дәрігер немесе музыкант шы­ғуы мүмкін еді. Сондай-ақ қол­өнермен айналыссам да талай­дың көзін қуантар өнер туынды­ла­рын жасайтыныма күмәнданбас е­дім. Ал егер не қойшы, не жыл­қы­шы болғанда тамаша еңбек үлгісін көрсетер едім деп ойлаймын», депті. Кәдірбек Сегізбаев болса: «Өмірімде алғаш рет пеш са­лып көргенім бар. Осыным қалай болар екен деген күдік мазалап тұрғанда көршім келіп мұндай құрылысы күрделі пешті салу үшін арнайы маман шақыру керек еді деп одан әрі қобалжы­тып кетті. Қорқа-қорқа пеш те қаланып бітті, қорқа-қорқа от та жағылды. Біраздан соң қара­сам, пешімнің буы бұрқырап, отты дүр-дүр тартады», деп жауап береді. Ал Молдахмет Қаназ: «Диплом алған заңды ма­мандығым – мұғалім. Ертерек қол үзгендіктен, мұғалім ретінде қа­зірдің өзінде көнеріп қалдым. Мына бір беті әрмен болғыр жағдай келіп қалғандай болса, тіпті, мұғалімдікке де жарамай қалатын шығармын. Сондықтан да жазушы деген атақтың беделін түсірмей, бұйырған пенсиямды жеп, үйде жатып кітап оқырмын... Бұйыртса, бала жұбатармын, бау-бақшаға қарармын», дейді.

Иә, қорықшы Қажығали­дің балықшы екенін де білеміз. Жазушы мұны сенбі-жексенбіде бір шығатын ермек қылып қана қойған жоқ. Бұл салаға кәсі­би тұрғыдан келді, көп ізденді, індете зерттеді, қызығушылы­ғын жазуымен ұштастыра білді. Сөйтіп, 2008 жылы «Алабұға, аққайран...» (Еліміздің өзен-көлдеріндегі балықтар жөнінде не білесіз?) деген кітап жазды.

Қазақ авторларының әуес­тігі мен ғадеттерін зерттеп, серия­лық мақалалар жазып жүрген жазу­шы Құлтөлеу Мұқаштың жазбаларына сүйенсек, Қостанайдағы ақын Серікбай Оспанов бала кезінен домбыраны керемет жасайды екен. Ондай адамның музыка сырын да терең білмеуі мүмкін бе?.. Домбыра дегенде анекдотшы Таласбек Әсемқұлов та еске түседі. Ол да іске жарайтын ағаш, темір-терсек жи­нағанды жақсы көріпті. Бірде біреулердің сыртқа шыға­рып тас­таған ескі диванын бай­қап, ағаш­тарын бұзып алып келіп­ті. Мақсаты – шеберге беріп, дом­­быра жасату. Трамвай бұз­ғанда да сайман жасауға жарайтын темірлерін жинап жү­ріпті. Ал үйге қонақ келгенде «құн­ды» ағаштарын шкафтағы тондардың ішіне тығып қояды екен. Көңілжықпастық қой, сұ­раған адамға жоқ дей алмайды. Бек­сұлтан Нұржекеұлы да қол­дан жиһаз жасайды де­седі. Жазушының бұл ермегі кә­дім­гі кәсіби шеберлерден кем түс­пейді.