Әдебиет • 29 Наурыз, 2023

Арнау жазған күні ақын өледі

553 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Әдебиетте арнау өлең деген бар. Көнеден келе жатса керек. Әлем әдебиетінің бәріне тән болғандықтан, бізде де небір түрлері кездеседі. Әсіресе жыраулар поэзиясынан озық үлгілері аз ұшыраспайды. Сол қадым замандардан жеткен жыр, толғаулар біреуге қарата айтылғанымен, тұтас арнау деп қабылдауға келіңкірей де бермейді. Толғау десе жарасады. Алайда жеке басқа, бір адамға қатысты айтылғандықтан, арнау емес деп тағы айта алмайсыз. Бүгінде әдебиетті шын түсінуге тырысатындар арасында жиіркеніш тудыруға айналған, мүлде қабылданбайтын өлеңнің осы түрінің ертеректегі тұрпаты мүлде оқшау болғанын айтқымыз келеді.

Арнау жазған күні ақын өледі

Коллажды жасаған Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»

Аталған өлеңнің түріне Ахмет Бай­­тұрсынұлы тоқталып, жіктеп, жі­­­ліктеп анықтамасын беріпті. Ауыз­­ әдебиеті түрлерін Шоқан Уәлиханов та­ ­зер­делегенін білеміз. Айт­па­ғы­­мыз ол емес. Бүгінгі арнаулар өлең­­нің бәсін түсіріп жібергенінде мә­се­ле. «Арнау өлеңнің сарай ақын­­дарының мәнеріне тән құрғақ мақ­­тау түріндегілері де кездеседі. Мұн­­дай арнау өлеңдер көркемдік қуаты,­ ой-толғамы жағынан кем соғып­ жатады» депті уикипедияда.­ ХV ғасырдағы жырау поэзиясынан­ Абай­ дәуіріне дейін «Бес ғасыр жыр­­лайды» томдықтарын алып қара­ған адам толғау сарындас­ арнаулардың қай дең­гейде шыққанын аңғарады. Қазақ­ хандығы тұсында Асан қайғы­дан­ бастап Бұқар жырауға дейінгі тұл­ға­лардың көбі сарайдан сырт жүр­ме­ген. Сарай ақыны болған. Сөйте тұра­ қалай сөйлеген?! Әз Жәнібек хан­ ордасына түскен Асан абыз: «Ай, хан, мен айтпасам – біл­мей­­сің, айтқаныма көнбейсің. Ша­бы­­лып жатқан халқың бар, ай­ма­­ғын көздеп көрмейсің. Қымыз ішіп­­ қызарып, мастанып, қызып тер­­лейсің. Өзіңнен басқа хан жоқ­тай­­ елеуреп неге сөйлейсің?!» деп­­ті. Осылай толғаған жырау сөз ара­­сында көркемдік бейнелерді де­­ ұтымды қолданады. Аққу мен­ құладынды шендестіріп, айыр­­ма­шы­лығымен суреттеп, «Құла­дын қу­ды өлтірсе, өз басыңа келе­ді» деп­ тұспалдап жеткізеді. Бұдан­ соң Асан­­ды сарай ақыны, тол­ғауын арнау дей аласыз ба?

«Еңсегей бойлы Ер Есім! Есім, сені­ есірткен есіл де менің кеңесім» деп­ тепсінген Жиембет жырау жыр­ларын оқығанда Есім ханның жа­нында, ордада кеңесші я басқа қыз­метте жүргені байқалады. Және Есім ханның бір ісін құп көр­мей­, ат құйрығын кесіскені ғана емес, ойын тайсалмай жарияға шы­ғ­а­р­ғаны әйгіленеді.

«Меніменен, ханым, ойнаспа! Менің­ ерлігімді сұрасаң, жолбарыс­ пенен аюдай» деп бір шаншып өтіп­ айбат шегеді. «Тал шарбаққа мал­ сақтап, тас қалаға жан сақтап, тас­қан екен мына хан!» деп өктем сөй­лейді. Тағы бірде: 

«Қаһарыңды басқалы

Қалың елім жиылды.

Бастап келген өзге емес,

Жиембет сынды биің-ді» деп қыр­ көрсетеді. Бірақ мұның түбі жақ­сы болмаған. Ханға қасарысу деген... Оның үстіне Мағауиннің дере­гінше, Қазақ хандығын отыз жыл­дан астам билеген еңсегей бой­лы Есім хан! Әулие Мәшһүр Жүсіп Көпейұлының жазуынша, Бұқар жырау хан Абылайға айтады екен: «Сенен бұрын жеті ханды жебеледім. Кешегі Еңсегей бойлы ер Есім ханға да жолдас болдым. Сен оның бір түстігіне де жарамайсың!» деп. Жиембет жы­раудың бұдан кейінгі бірер тол­­ға­уынан жағдайы жақсы бол­ма­­ғанын аңдаймыз. Сөйтсе де, «Ай­­та­рын­ ашып айтқан абайламай, да­ри­ға-ай,­ Махамбеттер, Абайлар-ай!»­­ де­ген Мұқағали Мақатаевты еске са­лады.

Асан қайғы, Доспамбет, Шал­киіз,­­ Жиембет, Марғасқа, Үмбетей, Бұ­­қар­ жыраулардан Махамбетке ұлас­­­­қан осы рух пен сарын Мұрат Мөң­­­кеұлы, Дулат Бабатайұлы, Шор­­­тан­бай жырауларға дейін жал­ғас­ты.

«О, Барақ жас, Барақ жас,

Жегенге тоқ, ішсең мас.

Жақсы болса ұлығы,

Өз елін жаудай таламас» дейді Дулат жырау.

Одан кейін арнаудың әкесін та­ны­­­тып, көкесін көрсеткен ұлы­ Абай. Абай арнауды поэзия дең­ге­йіне бір-ақ көтерді. Оспанға, Әбіш­ке, Көкбайға, Дүтбайға жаз­ған ар­наулары өлеңнің биік шыңы. Абай жоғарғы деңгейде жыр жазып, ар­нау шығарғыш қазақ­ өлеңшілерін сы­нап, өлең қай дең­гей­де болу керек деген талапты ме­желеп кетті.

«Бұрынғы ескі биді тұрсам                                   

                                            барлап,

Мақалдап айтады екен сөз

                                         қосарлап.

Ақындары ақылсыз, надан келіп,

Көр-жерді өлең қыпты жоқтан

                                            қармап.

Қобыз бен домбыра алып

                                топта сарнап,

Мақтау өлең айтыпты әркімге арнап» деп жақтыртпай тастайды.

Шын ақын шендіге жағынып арнау жазбайтыны­ осы­­ тұстан білінеді. Жазды екен, ақын­ емес. «Мақ­тау өлең айтыпты­ әркімге арнап»­ дегенде Абай ақын­дық пен өлең­ құрау­шының ара­жігін ажыратып­ айтып тұр. Ақын­ өлең­ құраған күні өледі. «Өлең­ – сөз­дің патшасы, сөз сарасы» ат­ты­­ өлеңінде хакім ақын мен өлең­ші­ні анық көрсетіп, шын ақын қан­­дай болатынын ұғындырады түсінгенге.

Біздің жазба әдебиет Абай­дан­ басталатынын ескерсек, жоғары­да­ғы өлеңді түсініп оқығанға әде­биет – әдебиет үшін деген ауыр­ сал­мақ тұр. Өйткені «Ескі бише­ отыр­­ман бос мақалдап, Ескі ақын­ша­ мал үшін тұрман зарлап. Сөз­ тү­зелді, тыңдаушы, сен де түзел» де­генде хакім бұрынғы ауыз­ әде­бие­ті аясынан шығып, терең ас­тар­лы, көркемдік қуаты күшті клас­сикалық әдебиетке көшуді нұс­қағанын аңғару қиын емес. Оны Абай­ қалыптастырған ақындық мек­теп өкілдерінің кез келгенінің шы­ғар­масы дәлелдейді. Ендігі жер­де­­ қайым өлең айтысып, бір-бірін сөз­бен қажап отыру жарамайтынын­ білдіреді. Әрине, бұл ауыз әдебиетінен қаш деген сөз емес.