Әдебиет • 17 Мамыр, 2023

Теледен төлеңгітке дейін

1987 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

Қазақ ақын-жазушыларының көшпелілер өміріне, түркі дәуіріне соқпағаны кемде-кем шығар. Бергі күннің суретіне жан бітіргеннің өзінде тамырды, негізгі өзекті сол замандардан тартып жатады. Шәкәрім Құдайбердіұлының «қазақтың арғы атасы батыр Түрік» деуі, Мағжан Жұмабаевтың «Түркістаны», Ұлықбек Есдәулеттің «Біз – түркілерміз» деп сарнап ала жөнелетін жыр сарыны, тізе берсе көп. Тәңір текті түркілер дәуірі айдай ақиқаттың өзі бола тұра, шынында да тарихтың ертегісі сияқты. «Тұранды түгелімен билеп тұрған, ертеде ертегі хан Афрасияб» дейтіні сондықтан шығар Мағжан ақынның.

Теледен төлеңгітке дейін

Коллажды жасаған Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»

Баспадан биыл ғана шыққан драматург, режиссер Сая Қасымбектің «Көк бөрілері» кітабы түркілер дәуі­рінен кеңірек сыр шертіп, бергі Шың­ғыс хан заманына бір-ақ тіреледі. Шың­ғыс хан жер бетінде шашырап жат­қан түркі тайпаларының басын қос­қаны тарихтан белгілі. Мынау сол тарих­тың бір жүлгесінің көркем суреті секілді елестеді. Кітап кино көріп отыр­ғандай оқылады. Баяндауы ықшам, оқиғалары шапшаң, табан астында қиюласып, шаппа-шап оқиғалар үстінде шиеленісіп, ширатып алып кете барады. Мән-мазмұн, қимыл-қозғалыс кинодан шыққандай әсер қалдырғаны, әрине, жақсы деген пікірге ат байлауға негіз болса керек. Әңгіме шығарманың әсерінде, еш әсер етпесе, онда нашар, сәтсіз орындалғаны емес пе?

Әңгіме ақ қылыштың жырынан бас­талады. Қылыш культі туралы аңыз-әпсана, тарихи деректер сонау атты Еділ (Атилла) дәуірінен барын білеміз. Бұл туралы неғұрлым тереңірек қаузап, қисынды дәйектер ұсынған Әмірхан Балқыбектің жазбалары есімізге түседі. Сондықтан мұндағы астында от маздап, ауада қалқып тұрған, ақ семсерді ұстап тұрған құдіретті күшке біз де иланамыз. Меккедегі қасиетті қара тас ауада қалай қалқып тұрса, Тәңірінің қа­лауымен түскен ақ қылыш та солай тұр­ғанына шәк келтірмейміз. Қай заманда соғылғаны белгісіз, түркіге Тәңірінің қиған серті ме екен, қасиетті қаруға түркі тайпалары хандарының қайсысы қол жеткізсе, сол басымдыққа ие. Сіз емес, сізді қылыш таңдайды. Дүниеге келгенше сіз емес, сізді таңдамай ма тағдыр? Сонан соң әңгіме басқа. Бұл да сон­дай хикмет делік.

Сол ақ қылыштан үмітті түркінің төрт құбыласындай төрт ел: Алтай бауырындағы орман жұрты – теле тай­пасының, Сібір жұртының, Тұран даласы елінің, Құба шөл халқының хандары бақтарын сынайды. Мұның бәрі біртұтас түркі елдері – төрт хандық. Жайшылықта бәсеке, бас аразды­ғы болғанымен, ұраны бір: «Төрткүл дүниені түркі баласы табындырады!» деген. Бұл сол кезден, тіпті сақ, ғұн заманынан түркілер болып қалыптасқалы көтерілген ұран деп ұғарсыз. Әлі күн­ге тәмам түркінің ұраны бір. Жер жара­лып, су аққалы дүние түркілер және түркі еместер болып бөлінгенін де әй­гілеп келеді біздің көне әдеби мұралар. Ол ұран қазір де ұмытылған жоқ. Шың­ғыс хан көтерген ұран да осы: «Төрткүл дүниені түркі баласы табындырады»!

Ауаға ілінген қылыш теле тайпа­сы­ның ханы Пазырақта қалады. Арқар батырды кие тұтып, аруақ шақыр­ған теле жұрты алтын-күміс, темір қоры­тудың ең озық үлгісін білетін ел. Жауын­гер­ле­рімен ғана емес, өнертапқыш, ұста­ларымен аты шыққан халық. Солай бол­­ған соң, әрине, жауы да көп, басында дауы да көп. Басты қарсыласы қоңсы­­лас қытай халқы болған соң не сұрай­сыз?! Қаптаған қалың құрттай қытаймен со­ғыса беруден гөрі қыз алысып, қыз берісіп, екі араны бейбіт жағдайда ұс­таған абзал. Алайда оған өздерін «аспан асты елі» санайтын қытай көне ме? «Табғаштарды бейбіт көрші ретінде ұстап, елу жылда бір рет шауып отыру керек» деген сыңайдағы сөзді түркі бектері тасқа қашап жазып кеткенін кезінде Таласбек Әсемқұловтан оқыған­быз. Демек сол заманның белгілері түбе­гейлі жойылып кетпеген. Бұл елмен бас қа­тырмаған жұрт аз. Пазырақ билеген теле жұртына да солай, қызыңды бер­медің деп қытай соғыс ашады. Түркі жұртының төрт бірдей хандығы тізе қосып қарсы алғанда, әрине, қара қытай ойсырай жеңіледі. Түркінің батыры Ұлаған қытайлық Айдаһармен жекпе-жекке шыққанда, Арқар батыр аруағы көмекке келіп, жеңеді. Шығармада аруақ шақыру, тылсымнан тіл тартқан бақсылық сынды жоғарғы әлеммен байланысты ғажайыптар кеңінен сурет­теледі. Және сенімді суреттеліп, тірі­лермен қатар жүреді. Мұндай кереметті біз былтырлары жарық көрген Асқар Алтайдың «Былғары табыт» романынан да молынан кезіктіргенбіз. Тіпті Шыңғыс Айтматовтың «Ақ кемесінің» де өзегінде түркі жұртының бір бұтағы қырғыз еліне кеңінен тараған бұғы туралы аңыздың негізі жатыр. Ең ежел­гі жазуларға саналатын тастағы таңба­лардағы бұғы-марал, маңғаз арқарлар, соның айналасын арбамен қоршаған адамдар тегін салынбаған шығар. Сол сияқты, «Көк бөрілері» кітабындағы теле тайпасының киесі ай мүйізді арқар!

Басынан небір ауыртпалықтарды өткеріп, жеңе білген теле тайпасы Шың­ғыс қаған заманына телеңгіт атауы­мен жетеді. Темір өндірісінің ұстасы телеңгіт тайпасының Шыңғыс хан дәуі­ріндегі жалпы атауы – орман елі. Жошы орман елдерін соғыссыз бейбіт жолмен бағындырғаны тарихтан мәлім. Тұтас түркіге жаттығы жоғын мойындап со­ғ­ыс­сыз берілгені – бір, сол екі арада қы­таймен соғыстағы ерен ерлігі мен жан­қиярлық жауынгерлігі – екі, қару-жарақ өндіретін темір ісіне жетіктігі – үш, осындай артықшылықтары үшін ұлы қаған телеңгіт тайпаларын қасына алып, жақын тұтады. Бәлкім, төлеңгіт аты өшпеген қазіргі қазақтардың бір қауым елі шығар, кім біліпті. Көр­кем шығарма әсірелі шындыққа құры­ла­ды. Сөз басында түркі дәуіріне тән тарихтың бір жүлгесінің көркем суреті секілді елестеді дегенбіз. Мағжан ақын «Тұранға жер жүзінде жер жеткен бе? Түрікке адамзатта ел жеткен бе?» дегендей, тұтас түркі дәуірін көркем туын­дыға айналдыра алсақ, қане?!