Зерде • 29 Мамыр, 2023

Құмаршық. Аштықта жанға араша болған өсімдік туралы не білеміз?

622 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Тарихымыздағы ауыр кезеңнің бірі – ХХ ғасырдың 20-жылдардың соңы мен 30-жылдардың басындағы аштық екені белгілі. Кеңестік басшылық жіберген қателіктер мен әдейі ұйымдастырылған әрекеттердің салдарынан миллиондаған халық аштан өліп, тірі қалғандарының көбі шетел асуға мәжбүр болды.

Құмаршық. Аштықта жанға араша болған өсімдік туралы не білеміз?

Тарих ғылымдарының докторы Клара Саркенованың «1920-1930 жыл­дардағы Қазақстан халқы» атты зерттеу кітабында 1928 жылы халық саны 6 507 077 болса, 1933 жы­­лы 2 493 500 адам деп жазылған. Бес жылдың ішінде халық саны 4 013 577 адамға азайған. Ел басына төнген нәубет барлық аймақты қамтыды. Оның ішінде батыс өңірі, бүгінгі Атырау облысының аумағында да аштықтан өлгендер аз болмады. Академик Салық Зиманов «Ауылдан Гурьев қала­сы­на көшіп келген кезде қала ішінде аштықтан өліп, іштері кеуіп кеткен адамдардан көз сүрінетін еді», деп еске алатын. Осы қиын заманда батыстағы құм қазағын аштықтан аман алып, мыңдаған адамның өмірін сақтап қалуға себепші болған далалық бір өсімдік болды. Ол өсімдіктің аты – Құмаршық. Қазақстанның негізінен батыс аймақтарында өсетін құмаршықты ата-бабаларымыз ертеден тамақ түрі ретінде пайдаланған. Бұл өсімдік әсіресе Нарын құмында бітік өседі.

Қазақ елін басқарған Ф.Голо­ще­кин 1930 жылдың 14 сәуірінде Иосиф Сталинге жолдаған жедел­ха­тында «...Ішкі астық айна­лы­мы­ның қысқаруына байланыс­ты Гурьев ауданы астықсыз қалып, жаппай мал сою басталды, салда­рынан мал басы күрт азайды. Кедей-орташалар құмаршық сияқ­ты шөптермен қоректенуде. Оның бір пұтының бағасы 17 сомға дейін барады, бірақ бұл шөптің қоры таусылды», деп жазған. Егер сол жылдары бір үлкен қойдың бағасы екі сом болғанын ескерсек, құмаршықтың қандай сұранысқа ие болғаны айтпаса да түсінікті. Өткен ғасырдың 60-жылдарына дейін құмаршықты қағып, дәнін жинау мемлекеттік деңгейде қа­ралған. Әрбір ұжымшарларға жос­пар беріліп, оның орындалуы бақылауға алынған. Құмаршықты қағу жұмыстары колхозшылардың жұмыс күніне есептелген. Құмар­шықтың қандай құнды азық қоры болғанын осыдан да көруге болады.

Табиғатпен біте қайнасып, оның­­ барлық құпиясын меңгерген ата­ ұрпақ өкілдері құмаршықты күз­де қағып, дәнін диірменнен өткізіп, ұн алған. Құмаршықтан талқан жасап, көже қайнатып, ұнынан табаға нан жауып қорек қылған. Керек кезінде әртүрлі емдік мақсатта да пайдаланған.

Құмаршық өсімдігінің пайда болуы туралы аңыз да өте әсерлі. Ерте заманда Нарын құмындағы түйе өлген ботасын іздеп күні-түні боздап, иімей қояды. Домбырашы «Нар идірген» күйін тартқан кезде иіген аруананың сүті тамған жерге құмаршық шыққаны айтылады. Құмаршық кез келген құмға шықпайды. Ол – биік, таза, ақ шағыл құмда ғана өсетін, жаз айларында шыршадай жасыл болып жайқалып тұратын қасиетті өсімдік.

Халық жазушысы Әбу Сәр­сен­­баевтың «Толқында туғандар» шығармасында балықшылардың ауыр тұрмысы баяндалған. Бата­ғада тұратын балықшы балалары тойып тамақ іше алмай, қарындары ашып нан сұрап жылайды. Сондай баланың бірі Шәріпқалидың анасы Жанқия құм бойынан қырдан келген адамдардан барып құмаршық нанын әкеліп береді. Құмаршық туралы аңызды әдебиетімізде бірінші болып жазған абыз Әбу болатын.

Дегенмен бұл өсімдік туралы­ көпшілік біле бермейді, тіпті есті­ме­ген. Құмаршықты қағып ас қылған батыс өңірінің тұрғындары арасында да құмаршықты көр­ген­дер азайып келеді. Жастар жағы хабарсыз. 2019 жылы күз­де­ Атырау қаласында «Қайта орал­ған құмаршық» атты тарихи-танымдық іс-шара өтті. Іс-шараға бірнеше ауданның тұр­ғындары қатысты. Олар құмар­шық­тың диірменнен өткізілген дәнін, тал­қа­нын, нанын, көжесін дайындау­дан­ сайысқа түсті. Осы сайыстан кейін бірнеше ғалым хабарласып, ұсыныс-пікірлерін айтты. Астана қаласына құмаршықтың дәнін апа­рып, ғылыми-зерттеу институтта­рына тапсырдық. Институт маман­дары мұндай өсімдік туралы есті­ме­гендерін айтып сенімсіздеу қабылдады. Бірақ олар өздері жүр­гіз­ген зерттеу нәтижелерін көріп таң-тамаша болды.

Біріншіден, құмаршық тағам қа­уіпсіздігіне толық сай екені анық­­талды. Екіншіден, оның құ­нарлығы өте жоғары екені дә­лел­денді. Ға­­лымдар бұл өсімдіктің адам ден­сау­лығы үшін пайдалы екенін айтады. Құмаршықтың қамырлылығы өте төмен. Сол себепті оның қорытылуы өте тез әрі жеңіл. Мыңдаған жыл бойы тағам ретінде пайдаланып келген құмаршық өніміне бірінші рет ғылыми тұр­ғыдан жан-жақты зерттеу жүр­гі­зіліп, қорытындысы алынды.

«Аштықта жеген құйқаңды тоқ­тықта ұмытпа» деген сөз бар. Та­лайдың тағдырына тікелей себепші болып, мыңдаған адам­ның өміріне арашашы болған құмаршықты кеңінен насихаттап, бұл өсімдікке ескерткіш қою­­ туралы бастамам көпшілік та­­­ра­­­пынан қолдауға ие бол­ған­­­­­ еді. Ескерткіш туралы ойым­­­­­­­­­ды бірінші естіген поэзия пат­­­­­­шайымы Фариза Оңғарсынова бір­­­ден қолдау білдірді. Балалық ке­­­зінің күнделікті тағамының не­гізі болған құмаршықтың тал­қанын апарып бергенімде, ақын қатты толқыды. Құмаршық салын­ған ыдысты екі қолымен қыса ұстап, иісін искеп ұзақ отырды.­ «Ескерткіш қойған кезде ақ ша­ғыл­ды ұмытып кетпе», деп өз ойын айтты.

Биыл қараша айының басында­ Құмаршық күнін өткізу де жоспары­мызда бар. Бастысы, адамдардың, со­ның ішінде жастардың да бұл­ қасиетті өсімдікке деген қызы­ғу­шы­лығы артып келеді.

 

Сәрсенбай ЕҢСЕГЕНОВ,

Сенаторлар кеңесінің мүшесі