Зерттеу барысында 56 елде сауалнама өткізіліп, медиа саласының қазіргі және болашақтағы даму бағытына болжам жасалған. Зерттеу әлемдегі жетекші ірі медиахолдингтердің бас редакторлары мен директорларының (жалпы саны 314 адам) цифрлық технологияларды қолданудағы кәсіби тәжірибесі мен практикасы және олардың сандық инновация бағытындағы медианың мүмкіндіктерін бағалау сауалнамасына жауабы негізінде әзірленген. Сарапшылар өткен жылы редакциялардың бұрын-соңды болмаған кедергілерге тап болғанын айтып, оларды Украина мен Таяу Шығыстағы қақтығыстар, әлемдегі климаттың өзгеруі, пандемияның салдары және экономикалық дағдарыстармен байланыстырып отыр. Мамандар бұл ауыртпалық 2024 жылы да жалғасатынын жасырмайды.
Зерттеу көрсеткендей сарапшылардың 47%-ы осы жылы журналистиканың болашағына сенімді екенін айтса, 12%-ы сенімсіздік танытқан. Журналистиканың болашағына алаңдаушылықты жыл сайынғы шығындардың өсуі, жарнамалық кірістердің төмендеуі және жазылымдардың азаюы, сондай-ақ саяси шешімдер мен қысымдардың артуымен байланыстырады. Сауалнамаға қатысушылардың үштен екісі (63%) әлеуметтік медиа трафигінің күрт төмендеуіне алаңдаушылық білдірген. «Сeartbeat» аналитикалық провайдерінің деректеріне сәйкес, «Facebook»-тегі жаңалықтар сайттарының трафигі 2023 жылы – 48, ал «X/Twitter»-де 27 пайызға төмендегенін көрсетті. Бұл дегеніміз алдағы уақытта әлеуметтік медиада ақпарат таратудың алгоритмі мен әдісі өзгеретінін дәлелдейді. Әлемдегі ірі медиакомпаниялар тікелей байланыс арналарына назар аударатынын және әлеуметтік медиада ақпарат таратудың балама түрлерін іздеуге және тәжірибе жасауға ниетті екенін білдіріп отыр.
Əлеуметтік желілер мен алгоритм дəуірінде адамның назарына, уақытына талас туындайтыны сөзсіз. 2024 жылы медиа мамандары үшін басты жаңалықтардың бірі «WhatsApp» платформасындағы өзгерістер болуы мүмкін. Себебі «Meta» компаниясы «WhatsApp» пен «Instagram» желілерінде хабар таратудың қосымша арналарын дамытуды жоспарлап отыр. Бұл ақпарат тарататын сандық платформалар арасындағы бәсекелестікті одан әрі күшейтетіні анық. Сауалнама нəтижелері көрсеткендей, «TikTok» және «YouTube» сияқты бейне желілерге деген қызығушылық жоғары болып қала бермек.
Сауалнама нəтижелері медиа сарапшылардың басым бөлігі, 64%-ы бейне контентті көбірек жасауға көңіл бөлетінін көрсетті. Ал 52%-ы ақпараттық бюллетеньдерді кеңейтуге және 47%-ы подкасттарды түсіруге назар аударатыны анықталды.
Жасанды интеллект (ЖИ) құралдарын контент жасауға пайдалануға қатысты редакторлардың көзқарасы екіұшты екені белгілі болды. Респонденттердің жартысынан көбі жасанды интеллектіні қолдану ең үлкен тәуекел және медиакомпанияның беделіне әсер етуі мүмкін деп санайды. Сондай-ақ зияткерлік меншік, құқықтық және этикалық мәселелерге қатысты сұрақтарды алға тартады.
Бірақ медиа сарапшылардың 56%-ы жаңалық жариялау үдерісін автоматтандыру үшін ЖИ-ды пайдалануға қарсылық білдірмейді. Олар ЖИ-дың осы бағытта қолданылуы маңызды деп есептейді. Ал зерттеуге қатысқан респонденттердің 37%-ы ЖИ-ды ұсыныстарды жақсарту үшін және 28%-ы коммерциялық мақсатта пайдалануға болатынын білдірген.
Биыл әлемнің ірі медиахолдингтері жазылушыларын сақтап қалу және көбейту үшін күн тəртібіндегі өзекті жаңалықтармен қатар адамдарға қызық болатын түрлі контентті ұсынуға көбірек көңіл аударатыны анықталды. Мысалы, ойындар, подкасттар, журналдар мен кітаптарға жазылымдардың толық қолжетімділігін қамтамасыз ету арқылы көбірек тұтынушы тартуды көздейді. Тіпті басқа редакциялардың контентін жариялауды да практика жүзінде енгізуді жоққа шығармайды.
Цифрлық технологиялардың ықпалынан әлемдегі ақпарат кеңістігі жылдам трансформацияланып жатыр. Бұл кез келген медиакомпанияларға, оның атқаратын қызметтеріне өзгеріс енгізуді талап етеді. Медиа өзгерген сайын, цифрлық медиа тілін білетін, мультимедиялық, графикалық технологиямен жұмыс істеу әдістерін меңгерген кәсіби мамандарға сұраныстың одан әрі артатыны анық. Сондықтан қазіргі нарық талабына сай редакторлар да, журналистер де жан-жақты жетіліп, бұрынғы ақпарат таратушы қызметімен қатар, медиаиндустрия саласы ұсынатын жаңа технологиялармен, трендтермен бірге ілесіп отыруы қажет.
«Reuters» журналистика институтының бұл есебі аталған сала мамандарына, зерттеушілер мен қызығушы азаматтарға қажетті көмекші құрал бола алады. Медиа бағытындағы мұндай талдамалық зерттеулер саланың даму динамикасынан хабардар болып, отандық БАҚ-тың даму көрсеткішін бағалауға мүмкіндік беретін құндылығымен маңызды.
Жақсыбек ЖИЕНАЛИЕВ,
Қазақстан қоғамдық даму институтының сарапшысы