16 Маусым, 2010

ТАУ МІНЕЗДІ ТАЛАНТ

821 рет
көрсетілді
19 мин
оқу үшін
– Дүйкеш, анау жылдары өзіңе Астанадан тәп-тәуір қызмет берді, бес-алты айдай сонда болдың. Пәтердің де шеті көрініп қалғанын құлағым шалған. Құдай-ау, есті жұрттың баласы елордаға тұяғын іліктіре алмай әуре, сен болсаң бәрін-бәрін тәрк етіп Алматыңа неге ғана қайтып кеттің деймін? – Шынымды айтайын ба... тауы жоқ екен.

(Екеуара әңгімемізден)

Маған біреу: “Осынау азды-көпті ғұмырыңдағы балаң кезіңнен немесе орта жолдан қосылған достарың мен көзтаныстарыңның ішінен Адамдығы мен Адалдығы басқа пенделік қасиеттерінен шүйдесі асып, өркештеніп тұрар біреуін аташы” ­– десе, мен іркілместен оның атын атар едім. Маған біреу: “Алланың алқалап бермегеніне әукесі түсе емінбейтін, өзінің қарақан басындағы жетіс­тіктері мен кемістіктерінен әсте жерінбейтін, қолда барына әманда “шүкірін” айтып отыратын тәубе­шіл азаматың бар ма?” – десе, имандай шыным, тағы да оның есімін ең бірінші ауызға алар едім. Маған біреу: “Шолақ ғұмырын­да бүгін бар, ертең жоқ баянсыз, тыз етпе саясатқа еріп далақта­ма­ған, қаламын әлдекімге жағып қалу үшін балақтамаған, өндіртіп, “жос­пар” қуалап жазғандарға қарақ­тамаған, не жазса да шын­дықтың ақсүйек қамалынан қара үзіп кетпейтін қаламгерді аташы” – десе, тағы да оны атайтыным анық. Маған біреу : “Ел мен Жерінің жылт еткен жақсылығын естісе қақырай қуанатын, жамандығын естісе көкірегі қарс айырыла күйінетін, туған елі мен жерінің тулағы, садағасы болуға дайын еріңді тауып берші” – десе, тағы да оған сауын айтатыным шындық. Маған біреу: “Қазақ әдебиетін­дегі қысқа новеллалары – повест­ке, шағын әңгімелері – романға бергісіз бірер жазушының атын атап, түсін түстеп бере қойшы” – десе, әй, кім білсін, тағы да оның босағасына барып тәу ететін шығармын. Ол деп отырғаным – қарымды қаламгер, танымал журналист, бел­гілі баспагер, халықаралық “Алаш” сыйлығының иегері Дидах­мет Әшімханұлы. Бүгінгі күн биігінен өткен ғасырдың 70-жылдарында көркем әдебиетке келген қалың топтың сұлбасына, аяқ алыстарына қарап, оларды екі топқа жіліктеуге бола­тын секілді. Біріншілері – өмірді боямалап, мүлдем екінші қырынан көрсетуге тырысатын, яғни социа­лис­тік реализм деген жасанды әдістің емізігіне емінгендер тобы. Екіншілері: бір ғана әңгімесімен өзінің тума дарын екендігін дәлел­­дей келген, алайда атақ-даңқ, бақ пен тақ атты төрден орын беріл­мейтін, көркем әдебиеттің отын жағып, қоламтасын қағыстыратын, тоқ етерін айтсақ, әдебиеттің нағыз еңбекторылары. Өзімнің жерлесім әрі досым Дидахмет Әшімханұлының дәл осы екінші топтың бел ортасында маңдайы жарқырап, жарқылдап жүргенін көріп әсіре қуанатынмын. Мың сан рет шүкіршілік ететінмін. Неге десеңіз, сонау Төр Алтайда туып, ержеткен, бойына Алласы алқа­лаған арда қасиеті – жазушы­лық дарынын басқа көзге қамшы­лап өздігінен ержеткен, өздігінен танылған сары баланың бүгіні сүйсіндіретін, ертеңі үкілі үміттерге жетелейтін. Екеумізді таныстырған да, та­быс­­тырған да қара қос – интер­нат еді. Төр Алтайдың жерін жер­леп, суын сулап жатқан қаймана қалың қазақтың кіндік жұрты – Қатон­қарағай десек, біздің бала кезімізде сол ауданда жалғыз ғана қазақша орта мектеп болды. Ол – ғасыр басында сол өңірдің соңғы болысы болған, көзі ашық, көкірегі ояу Әбдікерім Ережепұлы салдыр­ған Шыңғыстай орта мектебі. Кезінде Сұлтанмахмұт Торайғыров ұстаздық еткен, Сәрсен Аман­жолов, Садық Қасиманов сынды ғұла­малар білім нәрімен сусында­ған қара шаңырақ­тан білім мен тәрбие алғандар қата­ры мол. Әде­биетші-ғалым Бала­мер Сахариев те, бізден үш-төрт сынып жоғары оқыған Оралхан Бөкеев те сол мек­тептің түлектері. Әлібек Асқаров ініміз де бірер жыл осында оқыған. Интернат, оның мәңгі сыз тартып тұрар көкшулан қабырға­лары, жыл­тырақсыз көк көжесі, мардым­сыз наны әлі күнге барлық жетімсіз­дігі­мен есіме түссе, сағы­ныш­­тың сары мұңы буады. Ол менен үш сынып төмен оқыды. Пысық сары баланы бірде аннан, бірде мұннан көріп қалатынбыз. Өзінен кейін өсіп келе жатқан шиет­тей іні-қарындастары да интер­натта тұрды. Соларға қамқорлық жасап, шыж-быж боп жүретіні көз алдымда қалыпты. Сонан кейін... Қысқы кеш. Интернаттың қара­к­өлеңке бөлмесі. Ортадағы үлкен орыс пешінде сытыр-сытыр жанған қызыл қарағай. Пештің есік-тесігі­нен жылт-жылт еткен от сәулесіне қарап отырып ақырын әңгіме шер­те­тінбіз. Балалық арман, балалық қиялымыз да шектеулі-тін, Алтай­ды асып кетуге дәрменсіз еді. Ол кіп-кішкентай болса да әдеби, көр­кем тілде сөйлеуге әуес болатын. Прозалық шығармалардан кесек-кесек үзінділерді, жыр-дастан­дардың ұзақ бөлімдерін жатқа соғатын. Жазушы болам, онда да мықтысы болам дейтін. Күлетінбіз. Мазақ ететінбіз. Біз, балалар, мынадай қоңырсалқын бөлмеде жаурап отырған, ылғи бір ашөзек­тер тобырынан, әрі Алтайдың қайдағы бір қуысында туғандардан жазушы шығады дегенге әсте сенбейтінбіз. Жазушылар Алматыда туса керек еді. 1965 жылдың 8 наурызы. Бұл мереке нағыз Дидахметтің мерекесі болды. Дүйкеш (оны солай атай­тын­быз) кісі танымай кетті. Жуыл­ған шытырадай ақ көйлегін киіп ап шапқылағанда, қолды-аяққа тұр­май­ды. Мәре-сәре. Қолында аудан­дық “Еңбек туы” газеті. Бар абырой соның әнеу бір төртінші бетіндегі жетім бұрышында. Онда Дидахметтің “Шырқал ән” деген төрт шумақ өлеңі басылған. Өлең­нің соңына “Дидахмет Әшімханов, Шыңғыстай орта мектебінің 8-сынып оқушысы” деп жазылған. Дүйкешке қызғанышпен қараймыз. Кейбір балалар әдейі оның намы­сына шоқ тастап: – Мүмкін біреуге жазғызып алған шығарсың? – дейді. Анау шыж-быж. Міне, дәл осы бір тұтам өлең бүгінгі кемел жазушы Дидахметтің ең алғашқы шығармашылық қуанышы, тасқа басылған тұңғыш еңбегі еді. Одан бері де сананы сағыз­дай илеген сандаған жылдар, жылдарға бергісіз күркіреген күн­дер өтті: мектеп біттік, от бастық, су кештік, тұяғымыз кетілді. Сирек кездесе бастадық. Оның ҚазМУ-дың журфагында оқитынын еститінмін. 1976 жылы аяқ астынан жолы­ғып қалдық. Домаланған көк авто­бус бізді кешқұрым аудан орталығы Катонға әкеле жатқан. Дүйкеш денсаулығына байланысты бір жыл демалыс алып, облыстық “Комму­низм туы” газетінде қызмет істеп жүргенін айтты. Ол кезең журна­лис­­тер­дің құдай да емес, одан былай да емес кезі. Мен де осал емеспін, әдебиетіңді шемішкеше шағам, проза мен поэзияны жілік­теп талдағаның не, ішек қарнын ақтарам, көркем әдебиеттің хирургі­мін деп ауыздығымды қарш-қарш шайнап, жер тарпып жүрген шағым. Амандық-саулығымыз шолақ болды да, бірден қазіргі қазақ әдебиетіне ауыз салдық. Қазақстанда екеуміз­ден асқан сын классигі жоқ сынды. Шарпысып қалдық. Дау басталды. Оның бісмілләсі өзіміздің жерлес аға­мыздың соңғы шыққан бір жинағы төңірегін шиырлаудан бас­тау алды. Екеуміз де көктің шыл­бырын жі­бер­дік: мен мақтадым, ол даттады. Қызылшеке болдық. Қуық­тай авто­буста отырған жолау­шылар алға­шында екеуміздің дауымызды қызық­тағандай боп еді, ақыры қолдарын бір-бір сермеді де қойды. Түн. Катонға кеп автобустан түсіп жатырмыз. “Сау болды” да теріс қарап тұрып айтыстық. Хош, 1983 жылдың жазы. Түпкірдегі Аршаты ауылы. Мен сондағы мектепте директормын. Түс ауа есік алдына екі аяқты мото­цикл кеп тоқтай қалсын. Үстер­іне сулық киіп алған екі жігіт қағынып-сілкініп түсіп жатыр. Өй, мынау Дүйкеш қой! Мәре-сәреміз! Төр Алтайдағы тағылар мекені, мынау итарқасы қияндағы Арша­тыға не жетеледі екен оны? – Әлаға, анау жылы әлгі жазу­шы ағамыз туралы менің айтқан­дарым тым ұшқарылық екен. Сені­кі шындыққа келетін сияқты. Тек осыны ғана айтып, алдыңда арыла­йын деп келдім, – деп тұр ол. Қатты разы болдым. Мәселе кімнің айтқаны ақ, кімдікі қара екен­дігінде де емес. Жалпы, шын­дық дегеннің өзі шартты ұғым ғой. Оның осынау аз жылдар ішінде ұлағатты азамат, қажет кезінде шалқайып, керек кезінде еңкейе білетін жігіт ағасы боп қалғаны сүйсіндірді мені. Әйтпесе, айттым, бітті деп өзін өркеудемін деп жар­намалайтын көркеуделер ара­мыз­да қаптап жүр емес пе. Онан кейін... Осы біз – пенделер қызықпыз өзі. Жайбарақат, мамыржай, бейбіт күндерде: “Мен өзі шындықты жақ­сы көремін. Сырттан пыш-пыштамай, кемшілікті бетке айт­­қан­ды ұнатамын” – деп көлгірси­міз. Ал, егер кемістігімізді көзімізді бақырайтып қойып алдымызға қос жауырынымен салса бар ғой, жатып кеп мөңкиміз. “Немене, өзің қарқ боп тұрсың ба? Сен кім едің сонша?..” Жо-жоқ, біз қаны сорғалаған нағыз шындықтан өлердей қорқамыз. Оның үстіне ол шындық сенің бойыңдағы өзіңе белгілі пенделік кемшіліктеріңді жіпке тізіп жатса. Қолында өлеміз. Ал Дидахмет ондай емес. Қызық, ол да пенде. Пенде болған­­да өзі жақсы білетін тақырып төңірегінде пікірталас басталса бас жарысып, кеңсірік бұзысуға дейін баруы мүмкін. Мүмкін емес, ол сөйтеді. Алайда, өзінің мінез-құл­қындағы шәлкем-шалыс қасиет­терін иі қанған дәлелдермен алдына тартсаң, одан кеңқолтық адам жоқ. Жайылып жастық, иіліп төсек. Меніңше, өзің туралы шындықты мойындай білу үлкен ерлік. Сол бар Дүйкеште. Ал, оның шығармашылығы... Қызық, мен онымен әңгімелесе, сырласа жүріп, оны толғандыратын тоғыз ай, тоғыз күндік ойларына құлақ сала жүріп мынадай тоқетер пікірге тоқтағам: Дидахмет атам-асам десең де шындықтың шекара­сынан аспайтын, өтірікке баспай­тын жазушы; ол өзі білетін оқиға­сын не санасын сағыздай илеген сюжетін оқырманға мезі етер құр­ғақ баяндаумен тарта салатындар тобынан емес, айтар ойын, шертер оқиғасын алдымен өзінің сана қаза­нында уылжыта пісіріп, қалып­қа салып иін қандырып, он өлшеп, бір турайтын қаламгер; Әшімхан­ұлы кесек-кесек ойларды қарапа­йым да көркем тілмен кесте­лер философ – “тігінші”; Дидах­мет – елінің бүгіні мен ертеңі жайлы ойларымен үнемі итжығыс түсіп жүретін, миына тыныштық таптыр­майтын жанкешті журна­лист. “Бұл қалай?” дейтін шығарсыз. Көркем әдебиет деген киелі бо­с­аға­дан өткен ғасырдың 70-жыл­дары имене аттаған Дидахмет шу дегеннен-ақ “социалистік реализм” атты тасқапшық әдіске бой бұрма­ған, тек өз жүрегінен жарып шық­қан, бұлықсыған бұла ойларын оқырманға таза табақпен тартуға тырысып жүрген қаламгер. Бұл тек Дидахметке ғана тән қасиет десек, асылық болар, жалпы Төр Алтай­дан шыққан, соның күнмаң­дай мұзарт­тарынан шығармашылық бастау алғандар өн-бойы таза, сүйегі асыл, бір жібі “жібек” туын­дылар беріп жүргені өтірік емес. Мүмкін, бұл шыр етіп пәни есігін ашқан сәтте Алтай-анадан сыйға алған, кейін не бақыты, не сорына айналар қасиеті болар. Бәл­кім, ата­мекенінен табан аудар­май келе жат­қан аруана аналар мен ақбаталы аталардың қанында бар тектілік түйіршігінің ұрпаққа ұласуы ма, әй­­теуір шап-шағын әңгі­­ме­сі­нің өзі­нен өрлік рухы аттан­дап, туған жерінің бал құрағының керімсал иісі танау жара аңқып тұрары ақиқат. Сенбейсіз, ә? Онда тыңдаңыз. Міне, сіз жазушының “Жер аңсаған Сарыатан” жинағын парақтап отырсыз делік. “Ауылда айдарынан жел ескен бала еді, қалаға келіп бір-ақ күнде қор болды ғой, сорлады ғой Сәнтай сормаңдай болып... Таңертеңнен бері табанынан таусылып жүріп таба алмаған үйін енді екі кештің арасында таба қояр деймісің. Қара түнде қай есікті қағып тұрады? Есігін қаққанмен ешкім бұны есіркей қоймасы белгілі. Түсіндіріп айтуға не тілі жоқ, не “тілін” түсінетін тірі пенде жоқ. Жаутаң қағып, кімге жолықса да еститіні – “че? че?... говори по-русски...”. Бұның “по-русскиі” – “там, там... дом нет...” Біреулер иығын қиқаң еткізіп жүре береді. Енді бірі маңайына бажайлап қарап алады да, бұл шіркіннің тілін сен түсінетін шығарсың дегендей “қаракөздердің” біріне жөн сілтей салады. Сәнтайдың одан да еститіні – че? че?... говори по-русскому...”. Әй, қор болды ғой, сорлады ғой Сәнтай сормаңдай болып...” Өз Отанында не жөн сұрауға, не көңілдегісін айтуға жарамсыз бейшара қазақ тілінің қаладағы жайы, адам­гершілік, ізгілік дегендер әдірем қалып, безбүй­ректік, қатыгездік белең алған қоғамның қаны сорға­лаған шын­дығын аспай-саспай, жас баланың ойлау деңгейімен жеріне жеткізе баяндап берер ақиқат туралы жырға құмартсаңыз, осы жинақтағы “Тасқала” атты әңгімені оқыңыз. Біздің бүгінгі күні “тілім қайда, рухым қайда, имандылығым қай­да?” деп бетімізді тырнап, шашы­мызды жұлып іздеп жүрген жоғы­мыз туралы Дидахмет осыдан жиырма жыл бұрын қазан бұзар тентектіктен ада шағын әңгімесі­мен әдіптеп, есті бас, тыңдар құлақ болса құйып-ақ берген. Қандай болмасын шаруаны қолы мен ары таза адам істегенге не жетсін! Кейбіреулер адалдық, Ел мен Жерге деген парыз төңірегінде жер тепкілеп, ұран тастап, ал өмір­де батпаққа белшесінен батып жүре­тіні өтірік емес. Ал, Дидах­мет­тің болмысы оған мүлдем қосыл­майды, ол өз жүрегінің соғысын қағазға түсіріп, оқырманға да таза көңілмен тартуға тырысады. Кеңестік дәуірдегі былық пен шылыққа толы “жоғарыдағылар­дың” іс-қимылын, жымсыма әрекетін, бет бейнесін табу қиын емес, ол үшін “Тон” әңгімесін оқыңыз. Ана болу бақыты, ұрпақ алдындағы борыш, имандылық иірімдері жөнінде жыр естігіңіз келсе “Медаль” әңгімесіне үңіліңіз. Туу бар жерде – өлім хақ. Бірақ қалай өлу, қай жерде өлу, міне, мәселе осында. Ал, қай жерде сүйегің қалу керектігіне қазақтан басқа жұрт аса көп бас ауырпайтын сыңайлы. Ит арқасы қияннан сүйегін туған жер топырағына сүй­­рейтін халықтың табиғатын түсіну өте қиын. Ұлтымыздың бұл әдетін­де де өзіндік философия, өзіндік заңдылық бар шығар, кім білсін?! Міне, осы үлкен мәселені қаузаған шығармаға көңіліңіз кетсе, “Жер аңсаған Сарыатан” атты повестке ден қойыңыз. Бұл қара сөзбен жазылған, астары күміспен қақталған жыр. Бұл өзегіңді қорғасын құйғандай өртер алапат өкініш жыры, бұл туған жерге деген адами сағыныш жыры, бұл ат жалын тартып міне, қиырға көз тігіп, Алтайынан ұшып кеткен, бүгінгі күні аһ ұрып, сағыныштың сал қылатын тауқыметін тартып жүрген автордың – Дидахметтің кіндік қаны тамған жерге деген күркіреген сезімдерінің жарыққа шыққан көрінісі. “... Ұшы-қиырсыз сары дала. Сары даланың бір ұшында сары бел... Табанын тасқа тілдіріп, жана­рын жасқа жудырып, маңда­йын күн күңсітіп, таңдайын шөл қаң­сытып, сар желіп келеді Сарыатан. Таусылмайды сары дала, жеткіз­бей­ді сары бел. Сары белдің ар жағы – бота күнгі мекені. Бота күнгі ме­ке­нін боздап іздеп келеді, жүрек­тегі бар шерін қозғап іздеп келеді...” Жыр осылай аяқталады. Атаме­кенге оралар жолдың ауыры-ай десеңізші! Шынында, туған жер топыра­ғында қалған тектілердің зираты­ның жоғы рас та шығар. Ол социалистік реализм әдісінің қылышынан қан сорғалап тұрған шақта, міне, осылай, “жауын-ша­шын­ның” арасымен өте шыққан. Кеңестік идеологияның “сен тұр, мен атайын” кезеңінде жат жұрт, жат мекеннен жансауға сұрап бо­ша­лап кеткен боздақтарымыздың қасірет-реквиемі деген тасқа осы­лай басылса керек еді. Осылай ай­тыл­са керек еді. Бұл деген шебер­лік, бұл принципшілдік, бұл киелі өнерге деген Дидахметтің тазалығы. Қай жерде қызмет істемесін, оның абыройы асқақтап жүргені мен үшін қуаныш. Он екі жыл Шерхан Мұртаза, Оралхан Бөкей ағаларымен “Қазақ әдебиеті” газетінің отын көсеп, күлін шығар­ды. Қазақтың көркем әдебиетінде соңғы 30-40 жылда белгілі бір жаңа үрдіс қалыптасса, онда Дидахметтің де қолтаңбасы бар. Екі жүзден астам публицис­тикалық еңбектері­нің өзі бір төбе. Ал әңгімелері... үлкен-үлкен сағыз-романдардың жүгін арқалап тұрғаны – қаны сорғалаған шындық. Сенбейсіз бе? Онда Дидахмет Әшімханұлының шығармашы­лығын қайтара парақтап шығыңыз. Әлібек ҚАҢТАРБАЕВ, журналист.