– Құрманбек Жұмағалиұлы, «Ұлттық киноны қолдау орталығына» келгеніңізге жыл толды. Осы уақыт аралығында ауыз толтырып айтатын қандай істер атқарылды?
– Кино саласы үшін бір жыл көп уақыт емес. Алайда біраз шаруа еңсерілді. Орталыққа келген сәттен-ақ көрерменнің көңіл төрінен орын алатын туындылардың санын арттырсақ деген мақсат қойдық. Қазақ киносына қандай серпіліс қажет деген ой маза бермеді.
Алдымен Сараптама кеңесінің мүшелерімен, осы салада жүрген мамандармен кездестім. Киногер қауыммен пікір алмасып, кәсіби мамандардың ойын таразыладық. Өйткені мақсат ортақ – қазақ киносын биік белестерге жетелеу. Жұмыста жүйе қалыптастырып, тек соны алға сүйреуге күш салдық. Себебі жүйелі жұмыс қана нәтижеге бастайды. Мәдениет және ақпарат министрі Аида Балаева да бұл мәселеге ерекше назар аударады. Кино орталығы жанындағы Сараптама кеңесінің мүшелерімен кездесуінде де министр осыған маңыз берген болатын.
Биылдан бастап біз киногерлердің ұсынысын ескеріп, киножобалар конкурсына өзгеріс енгіздік. Астын сызып көрсететін ортақ жұмыс – осы. «Бармақ басты, көз қысты» әрекет келмеске кетуі тиіс. Мақсатымыз – осындай маңызды іс сеніп тапсырылған соң, іріктеудің ашық әрі әділ өтуін қамтамасыз ету. Мемлекеттің бір тиыны да сапасыз сценарий мен көркемдігі төмен картинаға бөлінбеуі тиіс деп есептеймін.
– Биылғы іріктеудің жаңа ережелерге сай ұйымдастырылғанын айтып қалдыңыз. Мұнда қандай өзгерістер бар?
– Қаңтар айында басым тақырыптарды жарияладық. Киногерлер үшін сценарий жазу, толымды ой қорытуға үш ай уақыт бердік, содан соң алдымен тек сценарийлер талданды. Ал екінші кезеңде құжаттар қаралып, анықталған қателерді түзетуге үш күн уақыт берілді. Мұндай механизм бұрын болмаған. Алдыңғы ережеде қате құжат тапсырсаң, оны өзгерте алмас едің. Әріптестерім ренжи қоймас. Мемлекеттен қомақты қаржы алып, кино түсіргің келсе, өткізетін құжаттар да мінсіз болуы тиіс қой. Өйткені оның әр тиыны есептеулі. Ертеңгі күні есебі алынатын, заң алдында жауап берілетін, тексерілетін құжаттар. Соған жауапкершілікпен қарау керек.
– Ол кісілер шығармашылық адамдары ғой. Қағазбастылыққа салған дұрыс па?
– Өтінімдер ережеге сай болып, мерзімінен кешікпей келсе қуанамыз. Негізінен құжаттарына ыждағатты компанияның атқарған ісі де сапалы шығады.
Бұл орайда Кино орталығы конкурс кезінде үздіксіз кеңес беруді назардан тыс қалдырмайды. Мақсатымыз ашық әрі әділ конкурс өткізу болды. Сондықтан байқаудың барлық кезеңіне қатысты ақпараттардың қолжетімді болуын назарда ұстадық. Киногер емес, кез келген ел тұрғыны питчинг барысын онлайн көре алатындай жағдай жасалды. Осыдан артық қандай ашықтық керек? Өз басым бірде-бір жобаға байланысты пікір білдірмедім, Сараптама кеңесінің жұмысына мүлдем араласқам жоқ. Біздің орталық – бірыңғай оператор. Сондықтан Сараптама кеңесінің шаруасына араласып, бас сұғатын құқым жоқ. Бәрі де әділетті болуына басымдық бердік.
Сараптап қарасақ, биылғы конкурсқа анимация, деректі, ойын фильмдері санаты бойынша 465 өтінім келіп түсті. Бұл ретте талаптар тасада қалмай, сценарийдің басым тақырыптарға сай келуі, сюжет құрылымы мен драматургия қағидаттарына баса назар аударылды. Осылайша, 101 сценарий келесі кезеңге жолданды, ал екінші кезеңге 87 жоба іріктелді.
18-20 маусым аралығында Алматыда ашық қорғау, яғни питчинг өтті. Сараптама кеңесінің мүшелері ұлттық киноға сүбелі үлес қосатын кинокартиналарды іріктеуге бар күш-жігерін салды. Талқылау аяқталғаннан кейін ұлттық фильмдер деп танылуға үмітті 29 киножоба Сараптама кеңесінің оң қорытындысына ие болды. Орталық Сараптама кеңесінің қорытындысын ведомствоаралық комиссияның қарауына енгізді. Жақында комиссия отырысы өтті, мемлекеттік қолдауға үмітті киножобаларды қаржыландыру мәселесі талқыланды. Отырыс қорытындысы бойынша олар 18 жобаны қолдауға ұсыным берді. Олардың қатарында Диас Бертистің «Кенжем қайда?» фильмі бар. Онда кенже баланың тағдыры баяндалып, отбасы құндылығы суреттеледі. Айта кету керек, жас режиссер бұған дейін «Приговор», «Игрок», «Черный двор» секілді туындыларымен танымал болды.
«Қазақфильм» жобаларының ішінде «Бүркітші», «Жусан» фильмдері бар. «Бүркітші» көркем фильмі ауылдағы жұмбақ жағдайдың бетін ашуға тырысады.
Ал «Жусан» адамгершілік, гуманизм мәселелерін қозғайды. «Адамзатқа іздеу саламын» анимациялық фильмі жасанды интеллектің мүмкіндіктерін паш етпек. Бұл жобаға анимация саласында тәжірибесі бар, «Халықаралық ÁMEN Animation film» фестивалінде номинант болған режиссер Жанат Жайлыбай жетекшілік етеді. Ал режиссер Әміржан Қазиевтің «Жібек» анимациялық фильмі арқылы Шығыс пен Батыс арасындағы мәдени байланыс баяндалады.
«Батыл бол» дебюттік фильміне келсек, режиссер Татьяна Шишкина мен продюсер Раушан Бешімбаева бұл фильм арқылы тіл мәселесін қаузап, еліміздегі береке-бірлік деген секілді маңызды ұғымдарды тарқатқысы келеді.
Ал кең ауқымды көрермендер аудиториясына арналған «Әлия» фильмі қазақтың батыр қызы Әлия Молдағұлованың ерлігін насихаттауды мақсат етіп отыр, режиссері – Ален Ниязбеков, оның отандық прокатта топ жарған фильмдерде қолтаңбасы бар. Тәжірибелі режиссер Қанат Төребайдың «Туркестан-Соло» оқиғалы фильмі де топ жарғандар тізімінде. Фильмде швейцариялық саяхатшы, жазушы Элла Майярдың Түркістан даласына сапары суреттеледі. Ал бірлесіп шығарылатын «Операция Сапфир» фильмі еліміздің имиджін халықаралық деңгейде арттыруды көздейді. Есімі әлемге танымал режиссер Тимур Бекмамбетов фильм арқылы 1994 жылғы АҚШ пен Қазақстанның арнайы операциясын ашып көрсеткісі келеді.
Байқап қарасақ, осы іріктелген дүниелердің ішінде кино нарығында жеке дара дамып жүрген жастардың жобалары көп екен. Мұндай қолдаудың маңызы зор екені мен айтпасам да түсінікті. Жастардың жобалары өтіп жатқанда, тілеуін тілеудің орнына, аяқтан шалудың қажеті жоқ. Жұмыс жүрген жерде сын айтылады. Ол сөзсіз. Алайда «сын шын болсын, шын сын болсын» деген сөзді ұмытпасақ екен деймін. Бұл – қай саланың да балағынан тартып, дамуына жол бермеумен тең әрекет қой.
Сондықтан шамдануға емес, дамуға, жобасы озып шыққан әріптестерге қолдау танытуға, тілекші болуға бет түзесек деген өтінішіміз бар. Әділетті Қазақстан деп жүрміз, «артық ауыз әңгіме арқылы дегенін жасату» дәуірі әлдеқашан өтіп кеткенін ұғынайық.
– Кино орталығының бүгіні мен өткенін салыстыруға бола ма? Өзгешелік бар ма?
– Есігіміз киногерлер үшін әрдайым ашық. Мәселе туындай ма, келсін. Жан-жақты саралаймыз, шешілу жолын заң аясында қарастырамыз. Жақында ғана былтыр жобалары іріктеуден өтіп, жұмысқа кіріскен шығармашылық топ өкілдерімен арнайы кездестім. Қордаланып қалған түйткілдерді талқыладық. Ортақ мәмілеге келдік. Осылайша, жұмыс та жүйеленіп сала береді.
Биыл 5 жылдығын атап өткен орталық отандық киноиндустрия саласына қарқынды қадам басып жатыр. Жетістік аз емес, маңыздысы, бүгінге дейін 120-дан астам киножобаға қаржылай қолдау көрсетіліпті. Оның ішінде 57 толықметражды фильм, 30 деректі фильм, 26 қысқаметражды картина және 10 анимациялық туынды бар. Ең бастысы осы жарқын жобалар көрерменнің ықыласына бөленді. Оған толықметражды «Дос-Мұқасан», «Патриоттар уақыты», «Вurkit» экшн фильмі дәлел бола алады.
Бұған қоса әрбір туынды түсіріліп болған соң сөреде шаң басып қалмауы тиіс. Байқап қарасаңыздар, қазір орталықтың фильмдері прокатқа үзбей шығып жатыр. Биылдың өзінде алғаш рет киноальманах ретінде түсірілген «Алматы, я люблю тебя!», «Адам и Алма», ағартушы Ахмет Байтұрсынұлы сынды тұлғамыздың өмірінің кейбір кезеңдерін айшықтайтын «Соңғы үкім» фильмі, шынайы оқиғаға негізделген «Операция Набат», жыр алыбына арнаған «Жамбыл. Жаңа дәуір» фильмдерін көрермен жылы қабылдады. Жақын арада жас режиссер Айтөре Жолдасқалидің «Шулама» фильмі ел кинотеатрларына жол тартты. Асхат Кучинчирековтың «Бауырына салу» фильмі көрерменнің жүрегін жібітіп сала берді. Мұның барлығы шығармашылық ұжымдармен жиі кездесіп, тілдесіп, ортақ шаруаны жүйелеудің арқасында.
Бұған қоса қызметке келгелі жоба менеджерлерін бекіттік, яғни орталықтағы өндіріс бөлімінің қызметкерлері әр жобаны жіктеп бөліп алып, орындалуына баса назар салады. Барлық жобаны алғашқы күннен, яғни «тәрелке шағудан» бастап, премьераға дейін бақылауда ұстайды. Қазір олар былтыр питчингтен өткен 18 жобаның жайын саралап отыр. Фильмдердің өндірісі аяқталуға жақын. Олардың қатарында 2011 жылы Тараздағы лаңкесті құрықтау барысында ерлікпен қаза тапқан Ғазиз Байтасов туралы «Капитан Байтасов» фильмі бар. Лудомания тақырыбын қозғайтын «Игроманка» жобасы да көрерменге ұсынылады. Бұл туындыдан әрбір адам оймақтай ой түйіп, сабақ алса деген ниетіміз бар. Футбол жайында түсіріліп жатқан «Қайрат» фильмі де жастардың салауатты өмір салтын ұстануға және спортқа деген құлшынысын оятады деп сенім артып отырмыз. «Фейковый арман», «Маңғыстау – Тетис мұхитының орны» фильмдерінің түсірілімі аяқталды. Балалар контентін де шет қалдырған емеспіз. Мәселен, өткен жылы питчингтен суырылып алға шыққан жобалардың арасында «Алан туралы аңыз» анимациялық фильмі бар.
– «Қазақфильм» аниматорлары «Алтын адам» анимациялық фильміне қатысты мәселе көтергенін білесіз. Жағдай неге шиеленісті?
– Бұл жоба Кино орталығына 4 жыл бұрын, яғни 2020 жылы ұсынылып, басталған. Жалпы құны – 378 млн теңге. Келісімшарт бойынша ол 2021 жылы аяқталуы тиіс болатын. Бірақ орындаушы жұмысты толық аяқтамады, фильмді өткізбеді. 2022 жылы «Қазақфильм» жобаны тағы да тапсыра алмады. 2023 жылға дейін созылған жобада соңғы түзетулер қамтылмаған болып шықты. Орталық шығармашылық ұжымның 3 жыл бойы жобаны аяқтай алмай келе жатқан себептеріне түсіністікпен қарап, атқарған жұмыстарына қаражат төленіп келген. Орындаушыға істеген жұмысы үшін 294 млн теңге бөлінді. Ал қалған 84 млн теңге жоба 2023 жылы тағы уақтылы аяқталмағандықтан, берілмей, бюджетке қайтарылды. Сараптама кеңесі жобаға қатысты 126 ескерту енгізген. Бұл түйткілді тұстар жоғарыда айтқанымдай, уақтылы түзетілмеген болып шықты.
Мәселе жылдарға созылғандықтан Ұлттық киноны қолдау орталығы мен «Қазақфильм» арасындағы іс сотқа жетті. Өйткені аяқталмаған жобаға мемлекет қаржы бөле алмайды.
Тағы бір ескеретін дүние, осыдан бір ай бұрын «Қазақфильм» басшысымен бірге сот шешімін орындау жөніндегі медиативті келісімге келдік. Мұны әлеуметтік желідегі парақшаларымда да жаздым. «Қазақфильм» және жобаға жауапты ұжым жобаны өзара келісім арқылы аяқтап, «Алтын адам» анимациялық фильмін прокатқа шығарады. Одан түскен таза табыстың 20%-ы кино орталығына аударылса, қалған 80%-ы «Қазақфильмнің» үлесінде қалады. Осылайша, «Қазақфильм» бұл жобаның түсірілім тобы алдындағы берешегін өтейді.
Ұлттық киноны қолдау орталығының бюджеті сіз бен біздің қаржымыздан құралған. Сондықтан әр тиынның сұрауы барын тағы бір ескеруіміз қажет. Мәселенің заң тұрғысынан шешіліп жатқаны да содан және біз орталық жобаларына қатысты мұндай мәселелер барын жасырмаймыз. Мәселен, қазір өндірісінен шикілік шыққан
5 фильм бар. Олармен де мәселе заң аясында шешім табады.
– Орталықтың жеткен жетістіктері туралы да ақпарат қызық. Өйткені негізгі мәселелер айтылды...
– Қуана бөлісер жаңалығымыз – биылғы Халықаралық Канн кинофестивалі аясындағы Marche Du Film кинонарығына қатысуымыз. Франциядағы Рalais сарайында алғаш рет «Kazakhcinema» стенді қойылды. Бұл отандық киноөндіріс имиджін қалыптастыруға, бірлескен киноөндірісті дамыта отырып, шетелдік серіктестер тартуға, сондай-ақ отандық фильмдердің танымалдығын арттыруға мүмкіндік берді. Шара аясында еуропалық киностудиялардың, киноөндірісті қолдауға бағытталған шетелдік қорлардың, киноиндустриядағы маркетингтік компаниялардың басшыларымен бірқатар іскерлік кездесу өткіздік. Канн фестивалі аясында Францияның Ұлттық кинематография және анимация орталығымен келісімге қол қойдық. Алдағы уақытта франциялық әріптестер кино өндірісін халықаралық деңгейде ілгерілетуге қатысты инсайдтарымен бөліседі. Ал ол жаңа перспективаларға жол ашпақ.
Кинонарыққа қатысу барысында Грузияның Ұлттық кино орталығы директорының міндетін атқарушы Коби Хубунаймен де меморандумға қол қойдық.
– Ендігі кезекте халықаралық деңгейде ел абыройын асқақтатқан туындыларға тоқталсақ...
– Отандық кино соңғы жылдары қарқынды дамып келеді. Көрсеткіш жаман емес сияқты. Оны да көрерменнің патша көңілі таразылайды. Туындыларымыз әлемнің барлық кинофестиваліне қатысып қана қоймай, қанжығаларына да жүлде толтырып келіп жатыр. Жақында режиссер Данияр Саламаттың «Талақ» картинасы Шанхай халықаралық кинофестивалінде топ жарды.
Торонто қаласындағы Peaks Central Asian Film Festival аясында «Сабыр» фильмінің Солтүстік Америкадағы премьерасы өтті. Кинорежиссер Әділхан Ержановтың «Дала қасқыры» фильмі де Reims Polar 2024 кинофестивалінде француз сыншылары қауымдастығының сыйлығымен марапатталды. Жуық арада орталық фильмдері дәстүрлі «Сыншылар таңдауы – 2024» киносыйлығында түрлі номинацияларды еншілегенін айту қажет.
– Ал халықаралық фестивальдарда жүлде алған кинолар шетелдік прокатқа шығып жатыр ма?
– Мысалы, режиссер Дәрежан Өмірбаевтың «Ақын» фильмі былтыр Францияда прокатта болды. Сол Францияның көрермені біздің Әділхан Ержановтың фильмдерін жақсы көреді. Режиссердің жаңа туындылары прокатқа шығып тұрады. Біздің «Патриоттар уақыты» ең көп қаражатты Ресейдің прокатынан жинады. Бұл әскери экшн-драма және көршілес елде өзекті тақырып болғандықтан, жақсы көрсеткішке қол жеткізді. Туынды Қытайда да кинотеатрлардан көрсетілді. Жас кинематографистеріміздің «Жаным, ты не поверишь» фильмін әйгілі HBO сатып алып, көрермендеріне ұсынды. Бұл – үлкен жетістік.
– Сұхбатты орталықты дамыту бағытындағы жоспарларыңызбен түйіндесек..
– Жақын арада Ұлттық кино орталығының туындыларын еліміздің бірқатар мәдени-көпшілік орталықтарында көрсетсек деген ойымыз бар. Әсіресе, өңірдегі көрермен отандық фильмдерді тамашалауға мүмкіндік алса деген ниет басым. Бұған қоса жыл соңына дейін Екінші дүниежүзілік соғыс туралы «Қара қыз», әртүрлі жанрдағы «А-Студио» тобының әндеріне негізделген «Солдат любви» мюзиклі, сыбайлас жемқорлық туралы «Жаза» экшн-драмасы үлкен экранға жол тартады. Бұл бағытта біз фильмнің алдын ала көрсетілімдерін тек бұрынғы қалыппен Алматыда ғана емес, бас қаламыз Астанада да өткізуді қолға алдық. Мұндағы ой – Астананың да мәдени бағытта дамуына тамшыдай болса үлесімізді қосу.
Алдағы уақытта биыл питчингтен өткен жобалардың жайын пысықтауға кірісеміз. Шығармашылық топтар бөлінген қаражатты дұрыс жұмсап, сапалы туынды түсіреді деп сенеміз.
Оның үстіне Президент Қасым-Жомарт Тоқаев кино саласын реформалау қажеттігіне зер салып отыр. Осыны негізге ала отырып, орталық дамуға бастайтын ұзақмерзімді жоспарларын түзді. Орталық болашақта өзінің жобаларын прокатқа шығару арқылы табыс табуды межелейді. Бірақ қаржы табу үшін Кино туралы заңға бірқатар өзгеріс енгізу қажет. Егер прокаттан түскен табыс түгелдей орталыққа өтсе, аймақтарда кинотеатрлар жасақтау мүмкіндігі ашылар еді. Біз ауыл-аймақта орналасқан мәдениет үйлерін жөндеуден өткізіп, шетте отырған ағайынға ұлттық киноларымызды, қазақ киносын көрсетуге мүмкіндік алар едік.
Бұған қоса Кино орталығының актерлік базасын жасақтасақ деген ойымыз бар. Республикалық кастинг жариялап, кинокомпанияларға актер табуға жәрдемдессек, әрі ауылдағы тума таланттарды елге танытсақ — атқарылған жұмыстар легі еселенері сөзсіз. Бұл бастама «Айналдырған 10 актер барлық фильмді шарлап жүр» деген пікірлерге тоқтау салар еді.
Сондай-ақ жыл соңына қарай киногерлердің басын қосып, бір-біріміздің мерейімізді көтеріп, өткен жылға есеп беретін қорытынды шара өткізсек деген ниетіміз бар.
Әрбір атқарған ісімізді саралап, сараптап жүру әдетке айналған. Абай бабамыз «Егерде есті кісілердің қатарында болғың келсе, күнінде бір мәрте, болмаса жұмасында бір, ең болмаса айында бір, өзіңнен өзің есеп ал!» дейді ғой. Қара сөзде айтылған осы дүние – өмірлік ұстанымдарымның бірі.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен –
Жолдыбай Базар,
«Egemen Qazaqstan»