Тамыз мәслихаты қарсаңында
Қазақстан Республикасы орта мектепте және ішінара жоғары оқу орындарында шәкірттердің білім деңгейін бағалау үшін Бірыңғай ұлттық тестілеу жүйесін енгізді. Бұған жеті жылдай уақыт болды. Алғашқы кезеңде әрқалай пікір туындатқан бұл жұмыс бүгінде біршама жүйеге түсіп қалғаны сезіледі. Қарапайым отбасынан шыққан талапты шәкірт жинаған жоғарғы балының нәтижесінде қалаған оқуына түсетін болды. Емтихан сұрақтарының даяр жауаптары мемлекеттік құпияға ендірілгелі алыпқашпа сөздер сап тыйылды. Биыл республика бойынша 110118 оқушы тест сынағын тапсыруға ниет білдірді. Былтырғы орташа көрсеткіш 74,9 балл болса, биылғы орташа балл 84-ке жетіп жығылды. Бұрын мектеп бітіруші түлектер жоғары оқу орындарына түсу үшін кемінде 45 балл жинау керек болса, биыл ол 50-ге көтерілді. Осының өзі-ақ бүгінгі таңда бұл сынақ әдісімізді өмір-уақыт та жеті жыл жан-жақты сынақтан өткізгендей әсер қалдырады. Әрине, бұл жұмыс алдағы уақытта барынша жетілдіріле бермекші. Бұған техникалық мүмкіндіктер, “енді оқымаса болмайды екен” дейтін шәкірт жүрегіндегі түсінік те көп көмектесетіні сөзсіз.
Кейде бұл сынақ жүйесі балаға көбірек ақпарат берумен шектеледі, олардағы интеллектуалды ойды дамытпайды деген пікірлер де естіліп қалады. Біздің білуімізше, баладағы білім қоры әртүрлі деңгейде, сан алуан мазмұнда ауысып тұрады. Бастауыш сыныпта шәкіртке берілетін білім, білік, дағдыны қалыптастыруға көбірек бейімделсе, жоғары сыныпта бұл мәселе одан да кеңірек, тереңірек қарастырылады. Осы ретте баладағы бар білім қоры, ақпараттық деректер, білім мен біліктілік, өмір тәжірибесі артқан сайын жадында қайта жаңғырып, белгілі бір рухани құндылыққа айналады. Мәселен, бастауышта жаттаған өлең адам санасында ғұмыр бойы сақталады. Ал адамзат баласы сол бір өлеңнің өзін жастық шақта бір бөлек қабылдаса, егде жаста дәл сол өлеңге басқа қырынан, басқаша көзқараспен қарайды. Міне, сол себептен Бірыңғай ұлттық тестілеу сұрақтары мен жауаптарын санада сақтай білген жасөспірім бүткіл ғұмырында сол дүниелікті алуан формада, түрлі мазмұнда оның жаңа қырларын өзінше ашумен болады. Білмегенін толықтырады, жаттағанын жаңғыртады. Қазіргі ғаламтордың жайлаған заманында баланың еске сақтау қабілетімен ұштастырылған бұл сынақ жүйесі тұтас жырларды, дастандарды айта алатын біздің халқымыздың ұлағатты ұрпағы үшін аса қиын сынақ деп айта алмаймыз. Адамзат баласында ақыл-сана, парасат-пайым категориясы кейіннен қалыптасатындықтан, әдепкідегі дерек көздері ретінде қарастырылатын сұрақтың жауабын табуға құрылған бұл үрдіс әзірге көптеген мемлекеттердің білім жүйесіне ендіріліп отыр. Көрші Ресей мемлекеті де осы үрдіске өте бастады. Бұл біздің ұстанған бағытымыздың дұрыстығын көрсеткен секілді.
Бірыңғай ұлттық тестілеуге байланысты сынақ мерзімі жақындағанда бірқатар оқушылар ақылы қосымша сабақ алып жататыны белгілі жайт. “Арқа жылы болса, арқар ауып несі бар?!” дегендей, тестегі сұрақтың барлық жауабын дәріс беретін өз ұстазы ұғындырып жатса, бала басқа жақтан көмек сұрап қайтеді? Демек, ұстаздар қауымының өз білімі мен кәсіби біліктілігін, мамандық мәртебесін көтеріп отыру – уақыт талабы десек, қателеспеген болар едік.
Рас, білім беру дәрежесі ең алдымен мұғалімнің біліктілігіне байланысты. Ендеше, ұстаз біліктілігін арттырудың ауадай қажеттілігі, оның абырой-беделінің негізгі көрсеткіші секілді екені айтпаса да түсінікті. Ол ұстаздан өз мамандығы бойынша білімін үнемі жетілдіріп отыруды талап етеді. Мұндай мұғалімдерді жаңаша тәжірибелермен, озық технологиялармен қаруландыру ордасы, дәстүрлі оқу-әдістемелік білім көздері – біліктілікті арттыру институттарының курстары.
Айталық, қазіргі кезеңдегі қойылып отырған әртүрлі тапсырыс-талаптарға сай тек республикалық институтта (Білім беру жүйесінің басшы және ғылыми-педагогикалық кадрлары біліктілігін арттыратын республикалық институт) 2009 жылы мемлекет тапсырысы бойынша 3800 тыңдаушы курстық іс-шаралардан өткізілген болса, биылғы жылы бұл көрсеткіш 3900-ға артып отыр. Ал келесі 2011 жылдан бастап 4200-ге, одан соң жыл сайын 300 адамға артып отырмақ. Бұған қоса мұның сыртында сан алуан курсаралық іс-шаралар – конференциялар, семинарлар, әдістемелік кеңестер, дөңгелек үстел басқосулары, интернет-форум, интернет-семинар, он-лайн кеңестер, жазғы мектеп, сондай-ақ ЮНЕСКО-ның кластерлік бюросы, ЮНИСЕФ, KATEV халықаралық қоры, Британ кеңесі, Германиядағы Федералдық әкімшілік ведомствосы, Гете институты, “TEMPUS”, “Сандж”, “ІFES” секілді т.б халықаралық және үкіметтік емес ұйымдармен бірлескен жұмыстар жүргізілуде. Бұл бағыттағы игі істер әлі де түрлендіріле, жетілдіріле түседі.
Осы ретте мұғалім беделінің төмендеуіне тікелей әсер ететін объективті және субъективті жайттардың қатарында олар білім алған жоғары оқу орындарының алар орнын ескерген дұрыс. Кеңес өкіметі келмеске кеткен тұста жекеменшік жоғары оқу орындары жаңбырдан кейін жыпырлап шыққан саңырауқұлақтардай көптеп пайда болып, сапасыз мамандарды дайындады. Олардың ара-арасында, жасыратыны жоқ, жоғары оқу орнының табалдырығын аттап әуре болмастан-ақ, дипломға ие боп жатқандар да кездесті. “Сырттай оқу” бітіргендердің де біразы білім сапасына нұқсан келтірді. Тіршілік толқынында күнкөріс қамы үшін көптеген білімді мұғалімдер басқа салаға ауысты.
Мектепке келетіндерді тәп-тәуір даярлықтан өткізіп үлгіретін бала бақшаларының бірқатары “жекешелендіру” науқанына іліккендіктен, бастауыш мектепте (сыныпта) оқитындардың білім сапасы біршама төмендеді, сөйтіп ол өз кезегінде, бүкіл орта мектепте алынатын білім деңгейіне айтарлықтай әсер етті.
Білім беру ісіндегі кемшіліктерге себеп болып отырған жоғарыда аталған факторлар мұғалімнің мәртебесін арттыруға әлі де кері ықпал етіп келеді. Сондықтан білім беру саласында бірқатар жаңаша қадамдар жасау қажет. Атап айтқанда:
- бүгінгі кеңестік теория мен практикаға негізделген білім беру жүйесін 12 жылдық білім беру жүйесіне көшіру;
- қағазбастылықты қысқарту немесе жою (мұғалімдер шығармашылықпен айналысудың орнына талап етілетін құжаттардан өзге, көптеген керекті-керексіз есептер, папкаларды, хаттамаларды толтыруға уақыттарын сарп етеді);
- мектептерге ер мұғалімдерді көптеп тарту (озық елдердегі білім беру ұйымдарында ер мұғалімдер ұстаздар ұжымының жартысын құрайды);
- ақылы оқу орындарын бітіріп келген жас маман үшін қосымша сынақ жүйесін ұйымдастыру,
- білім беру ұйымдарын жөнсіз тексеруге тыйым салу;
- бағалау жүйесін қайта құру (шындығында бүгінгі “5” балдық бағалау жүйесі іс жүзінде “3” балдық жүйеге түсіп қалғаны жасырын емес, “1”, “2” бағалары тіпті қойылмайды десе де болады);
- мұғалімдерді сайлау, санақ, құрылыс-жөндеу, көше тазалау, т.б. секілді науқандық жұмыстардан босатып, тек шығармашылықпен жұмыс істеуіне жағдай жасау, аталған қоғамдық іс-шараларға өз еркімен ғана қатысқан жағдайда үстеме жалақы қосу немесе лайықты сыйақы беру;
- газет-журналға жазылу барысында әкімшілік орындардың мұғалімдердің жеке басының құқығына араласуына жол бермеу, ұстаздардың өздеріне қажетті газет-журналдарға ғана жазылуына мүмкіншілік туғызу.
“Кенгуру”, “Золотое руно”, т.б. сияқты ақылы тест сұрақтарын мектептерге таратуға тыйым салу (өйткені, ақылы сұрақтарды оқушыларға таратып ақша жинау мұғалімдердің мәртебесіне нұқсан келтіреді).
Қазіргі өмір талабы бойынша 2015-2016 оқу жылынан бастап, Қазақстан Республикасында білім жүйесінің 12 жылдық оқытуға көшуі жүзеге асырылады. Бүгінде әлемде 12 жылдық мектепке есептелген жалпы орта білімнің халықаралық стандарты құрылған. Орта мектеп қабырғасында 12 жылдық білім беру АҚШ, Канада, Жапония, Швеция, Франция, Германия, Чехия, Италия, Швейцарияда – 13 жастан, Голландияда – 14 жастан бастап жүргізіледі. 12 жылдыққа көшуде негізгі жүзеге асырылатын жұмыс – бейінді-бағдарлы оқу болуы керек.
“Қазақстан Республикасында білім беруді дамытудың 2011-2020 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасының” жобасына сәйкес 2014 жылға қарай “Бейіндік мектептерге” бейіндік оқыту бағдарламасы әзірленіп, сынақтан өткізілетін болады. Ал 2015 жылдан бастап, бұл бағдарлама бейіндік сыныптары бар жалпы білім беретін ауылдық мектептерде, лицейлерде, гимназияларда, дарынды балаларға арналған, сондай-ақ, бейіндік және интеллектуалдық мектептерде іске асырылады.
Орта білімнің инфрақұрылымын дамыту жалғастырылады және мектептер техникалық жарақ-жабдықтармен қамтамасыз етіледі, яғни 30-40 бейінді мектеп, оның ішінде облыс орталықтарында жатақханалары бар бейінді мектептер, жаңа үлгідегі физика, химия, математика, биология кабинеттерімен жарақтандырылған мектептердің үлесі 60 пайыздан 79 пайызға ұлғаяды деп күтілуде. Бейінді-бағдарлы оқытудың жетістігі мынада деп ойлаймыз:
1. Бейінді-бағдарлы оқыту оқушылардың қызығушылығының, қабілетінің дамуына жағдай жасайды және олардың өздері қалайтын болашақ мамандығына, кәсібіне бейімделуін қамтамасыз етеді.
2. Орта білім алған оқушылардың шамамен 30 пайызы мемлекеттік грант бойынша жоғары білім алу, ақылы оқу, колледждерде оқу сияқты мүмкіндіктерге ие болса, қалған 70 пайызы мамандығы жоқ болғандықтан оларға жұмыс табудың өзі қиынға соғады. Содан олардың біраз бөлігі кәсіптік білім алуға ұмтылады. Осы мәселені тиімді шешу үшін кәсіптік-бағдарлы білімнің берері мол.
3. 10 сыныпқа негізгі мектепті аяқтаған барлық оқушы емес, тек жоғары оқу орнына түсемін деген ниеттегі, білім деңгейі жақсы, белгілі бір мамандық иесі болуды таңдаған оқушы ғана баруы қажет. Басқа оқушылар өз қалауымен әр түрлі кәсіптік мамандықтарды, жеке кәсіпкерлікті дамытуға үлес қосатын жұмысшы мамандықтарын алуға мүмкіндік алады.
4. Дамыған елдерде бейінді-бағдарлы оқыту жүйелі түрде 7-сыныптан басталады (Франция, Голландия, Англия, Шотландия, Швеция, Финляндия, Норвегия, Дания және т.б.). Біз дүниежүзілік озық тәжірибені ескеріп, қажеттісін пайдалана білуіміз қажет.
Елімізде техникалық және кәсіптік білім беруді одан әрі дамытудың бағдарламасы әзірленіп, жүзеге асырылуда. Бұл мәселеге ерекше маңыз берілгендіктен бағдарламаны орындауды заңнамалық тұрғыдан қамтамасыз етуге арналған парламенттік тыңдау өткізілді. Бірнеше рет шағын бизнесті дамыту туралы мәселе көтерілді және ол бойынша тиісті шешімдер қабылданды. Бұл мәселе бойынша да білім беру жүйесі өте ауқымды қызметтер атқаруы қажет деп ойлаймыз. Айталық, шағын кәсіпкерлік оларды ұйымдастырушылардан да, жалдамалы жұмысшылардан да тиісті білім мен білік, дағдыны қажет етеді. Сондықтан кәсіби оқу-тәрбие үдерісін тиімді ұйымдастыруды жүзеге асырған абзал. Ал кәсіптік-техникалық білім беру ұйымдары өз жұмыстарын осы бағыттарға орай қайта құрулары керек. Әсіресе, бұл мәселе ауылдық жерлерде өткір күйінде қалып отыр.
Білім саласында мынадай жиынтық мәселелерді кешенді түрде қарастырған орынды:
- мектепке дейінгі ұйымдар желісін кеңейту;
- отбасылық балабақшаларды, шағын жинақталған мектептердің базасында “мектеп-балабақша” кешенін, шағын орталықтар, балалар бөбекжайын, балабақшалар, білім беру ұйымдарының базасында мектепалды топтар мен сыныптар ашу;
- пән кабинеттерінің оқу-әдістемелік тұрғыда қамтамасыз етілуін, қазіргі заманғы әлеуметтік-экономикалық жағдайларға және оқу-тәрбие үрдісінің талаптарына сәйкестендіру;
- оқу-әдістемелік және ғылым мен практика, инновациялық қызмет жаңалықтарын білім беру ұйымдарына ақпараттық технологиялар жетістіктері арқылы тарату және жандандыру, инновациялық құрылымдағы білім беру ұйымдарының санын көбейту;
- өз бетінше білім алу және оны практикада қолдану қажеттігі мен дағдысын қалыптастыру, негізгі құзыреттіліктерді игеруге бағдарлану;
- педагогтардың кәсіби және тұлғалық өсуінің маңызды шарты ретінде біліктілікті арттыруды қамтамасыз ету;
- информатиканы оқытуда мультимедиялық, оңтайлы оқу-әдістемелік кешендер мен оқулықтар әзірлеу, электронды-интернет, интерактивтік технология арқылы он-лайн режімінде шаралар ұйымдастыруды жүзеге асыру;
- 12 жылдық білім беруге көшуге байланысты педагог кадрларды қайта даярлау және біліктілігін арттыруға жағдай жасау, бұл үшін олардың мәртебесін көтеру, материалдық-техникалық базаны күшейту, редакциялық-баспа өнімдерін дербес шығара алатындай дәрежеге жеткізу, әсіресе педагог кадрларды қайта даярлауда атқарылатын қызмет түрлерінің мәні орасан зор;
- мектеп жанындағы ата-аналар университетінің жұмысын жандандыру;
- отбасы балаларды тәрбиелеу мен дамытудың әлеуметтік институты болғандықтан, оның қазіргі жағдайдағы тәрбиелік мүмкіндіктерін арттыру жолдарын қарастыру;
- қосымша білім беру жүйесінің мәні мен маңызын, жалпы білім берудегі рөлін арттыру;
- мектеп басшыларына талапты күшейтіп, олардың қатарын жігерлі де белсенді жас мамандармен толықтырып, оларды тәрбиелеу, іріктеу және орналастыру, басшы қызметкерлерге резервтер әзірлеу шараларын ұдайы жүргізу;
- “Қазақстан Республикасындағы білім беру ұйымдарында тәрбие берудің 2006-2011 жылдарға арналған кешенді бағдарламасын” басшылыққа ала отырып, жеке тұлғаны қазақстандық отаншылдыққа, толеранттылыққа, жоғары мәдениеттілікке тәрбиелеу және құқықтық сауаттылықты арттыру мақсатындағы жұмыстарды жүйелі ұйымдастыру;
- мұғалімдер қауымы, ішкі істер бөлімі, әлеуметтік қамсыздандыру және еңбекпен қамту орталықтарымен бірлесе отырып, мектеп оқушылары арасында құқық бұзушылықтың алдын алудың тиімді жолдарын қарастыру;
- 12 жылдық білім беруге көшу жағдайындағы педагогикалық кадрлардың біліктілігін арттыру, бұл бағыттағы оқу-әдістемелік қызметті жетілдіру;
- мектеп кітапханаларының жұмысын дамыту;
- мұғалімнің шығармашылық әрекетіне басым бағыт беру;
- тәрбие беру мәселелері бойынша мұғалімдер мен ата-аналардың жауапкершілік деңгейін арттыру, отандық, ұлттық дәстүрлер мен әлемдік тәжірибе негізінде білім беру мен тәрбие мазмұнын жаңарту;
- жаңашылдық бағыттағы бастама-тәжірибелерді зерттеуге, таратуға және оны оқу-тәрбие үрдісіне енгізуге жағдай жасау;
- оқушылардың жеке тұлғасын қалыптастыруда мектеп пен отбасының өзара бірлескен іс-әрекеттерін ұйымдастыру;
- бала тәрбиесіне үкіметтік емес ұйымдар мен ардагерлер кеңесі мүшелерін қатыстыру;
- кәсіптік бағдарлы білім беруді тиімді жүргізіп, оған бөлінетін мемлекеттік гранттарды көбейту;
- білім беруді модернизациялау жағдайында педагог кадрлардың біліктілігін арттыруға жаңаша көзқарас қалыптастыру. Бұл аталған жайттар барлығы үнемі назарда болуы тиіс.
Бір сөзбен айтқанда, мұғалім мәртебесін сөз жүзінде емес, тиісінше жалпы ұлттық дәрежеге көтеру, мемлекеттік деңгейде жұмыла қолға алу ел болашағының жарқын кепілі болмақ. Өйткені, Мемлекет басшысының жыл сайынғы дәстүрлі жолдауларында жиі тілге тиек ететін экономикасы қарқынды дамып келе жатқан шығыстағы Жапония, Малайзия, Сингапур елдері даму стратегиясын алдымен білім саласын оңалтудан бастаған.
Осы жерде Жүсіпбек Аймауытовтың “Ел ісін түзеуді білім беру ісін түзеуден бастау керек” деген даналы сөзі еске түседі. Дегенмен жаңарған Қазақстан үшін қиындық жылдары экономиканы ретке келтіріп алу қажеттілігі туындағаны белгілі. Енді бүгінгі таңда республикамыз тұрақты даму жолына түсіп, әлемнің алпауыт елдерімен дәрежесі тең қарым-қатынас жасай бастаған тұста, ғаламдану ағынына төтеп бере алатын білім саласын жоғары дәрежеге, әлемдік стандарт талаптарына сай құру қажеттігі байқалып отыр. Ол үшін мұғалімнің мәртебесін де дамыған елдердегі деңгейге жеткізу оқыту ісіндегі басым бағыт ретінде бағаланады. Сондықтан да бұқаралық ақпарат құралдарында жиі көтеріліп келе жатқан ұстаз мәртебесін көтеру мәселесі жайдан-жай әңгіме өзегі болмағаны байқалады. Өйткені, бірқатар жайттардың салдарынан ұстаз мамандығының қадірі төмендегені жасырын емес. Айталық, еліміздің егемендігін алған тұстағы тоқырау, жалақының төмендігі, мұғалімдердің басқа салаға (сауда-саттық, коммерциялық құрылымдарға) жұмысқа кетуі, қағазбастылық, білім беру ұйымдарындағы ер мұғалімдердің аздығы, оқулықтар сапасының төмендігі, теория мен практиканың ұштаспауы, сапасы сын көтермейтін ақылы оқу орындарының көптеп ашылуы, ақылы оқу орындарын бітіріп, жеткілікті дәрежеде кәсіби білім ала алмаған жас мамандардың мектепке келе бастауы, білім беру ұйымдарындағы жөнсіз тексеру мен парақорлық, “5” балдық бағалау жүйесінің тиімсіздігі, әкімшілік органдарының білім беру ісіне жиі араласуы (сайлау, санақ, құрылыс-жөндеу, көше тазалау сынды науқандық жұмыстар мен мәдени шаралар, т.б. мұғалімдерді оқу үрдісін ысырып қойып мәжбүрлеп қатыстыру), т.б. оқу-тәрбие ісіне салқынын тигізді.
Осы аталғандарға көңіл бөле отырып, мұғалімдердің мәртебесін сөз жүзінде ғана емес, іс жүзінде де көтерген, оның абырой-беделін өз дәрежесіне биіктеткен дұрыс. Бұл үшін заңның қабылдануы аздық етеді, сондықтан оның орындалуын қамтамасыз ету үшін мұғалімдердің мүддесін қорғайтын мемлекеттік деңгейдегі арнайы қоғамдық кеңес құрып, қадағалап отырған орынды. Ал келесі 2011 жылды Ресейдегі секілді “Мұғалім жылы” деп атап, соған байланысты әзірлік іс-шараларын жүргізсек, нұр үстіне нұр болар еді.
Бақтияр СМАНОВ, Білім беру жүйесінің басшы және ғылыми-педагогикалық кадрлары біліктілігін арттыратын республикалық институтының директоры, педагогика ғылымдарының докторы, профессор.