Мемлекеттік мәселе
Елбасы Н. Назарбаев үстіміздегі жылғы 17 тамызда “Қазақстан Республикасында құқық қорғау қызметі мен сот жүйесінің тиімділігін арттыру жөніндегі шаралар туралы” Жарлыққа қол қойды. Осынау көп тармақты маңызды шараларды жүзеге асыру Ақмола облысында да шұғыл қолға алынып отыр. Біз уақытпен үндес қадамның тірек тұтқалары мен қоғам күтер қайтарымдар туралы облыс прокуроры Болат АБДУЛОВТЫ әңгімеге тартқан едік.
– Елімізде құқықтық мемлекетті қалыптастыру бағытында бірқатар жұмыстар атқарылды, жұмсалған қаржы мен білік-жігер де аз емес. Енді саланы реформалаудың жаңа кезеңі басталып отыр. Мұның мәнісі неде?
– Бұл үдемелі даму үстіндегі мемлекеттің заңды қадамдарын айқындайды. Бұрын қабылданған шаралардың нәтижесінде жүйе осы заманғы жедел өзгерістерге бейімделе алды. Бірақ, уақыт жаңа міндеттер жүктеуде. Ол бірнеше бағыттағы олқылықтардан көрініс беруде. Құқық қорғау органдарының басқару жүйесі үлкейтілгенімен, қызметтің нақты айқындығының болмауы қайталаушылыққа, бағалау өлшемдеріндегі шатасушылыққа ұрындырды. Мұндай жағдайда қалыпты арна мен ырғақ бұзылатыны белгілі. Елбасы Н. Назарбаев кеңестегі сөзінде “Үстіміздегі жылы Президент Әкімшілігіне түскен азаматтардың хат-хабарларының үштен бірі құқық қорғау органдары мен соттардың іс-әрекеттеріне шағымдар болған” деуі сондықтан. Демек, реформаның негізгі мәні мен қозғаушы күші халықтың құқық қорғау жүйесіне, осы арқылы тұтастай мемлекеттік билікке сенімін нығайтуды мақсат санайды.
Ел ішіндегі пікір – алға басуымыздың құбылнамасы. Облыстың құқық қорғау органдарына, оның ішінде прокуратураға түсіп жатқан ұсыныс-тілектер жаңа реформаның пісіп-жетілгенін дәлелдейді. Елбасы Жарлығы жарияланысымен, заңдар мен қолданыстағы актілерге өзгерістер енгізуді күтпей-ақ жұмыстың жаңа сипатта жанданғаны байқалады.
– Кез келген реформаның уақыт сынына төтеп беруі ұйымдық шаралардың бекемдігі мен босаңдығына байланысты екендігі анық. Әйткенмен, нақты істің, қызмет ауқымының, аумақтағы криминогендік жағдайдың қалыптасқан бағамы шұғыл өзгерістерге бастайтыны да анық. Бұл дұрыс қой.
– Әрине. Президент алға қойған басты алты міндет іс-тәжірибедегі кемшіліктерді жоюды, қызмет бағытын жаңа арнаға бұруды көздейді. Арнайы комиссияның байлам қорытындылары да криминогендік жағдайды мұқият зерттеуден туындап отыр.
Ақмола облысында 2005-2008 жылдар аралығында тіркелген қылмыстардың жалпы саны 7400-ден 6000-ға дейін азайса, соңғы екі жылда оның өсуі байқалады. Былтыр ол 6234 болса, биылғы жеті айда ғана 4209-ға жетті. Ауыр қылмыстар саны айтарлықтай кеміді. Бірақ, үстіміздегі жылғы 7 айда жалпы қылмыстың саны 17,7 пайызға артқанын көреміз. Бұл ретте мынадай жағдайға назар салу керек. Тіркелген істердің 50 пайызы орта және одан төмен дәрежедегі қылмыстарға жатады. Ішкі істер органдарының ұсақ қылмыстарды белсенді түрде тіркеуге алуынан 7 айдың көрсеткіші 2009 жылдың сәйкес мерзіміндегіден 213 қылмысқа көбейді. Сондай-ақ, адам өміріне қауіп төндірмейтін әрекеттер барысында жасалған ұрлық, барымташылық, есірткі айналымы, жасөспірімдер мен кәмелетке толмағандар арасындағы және алкогольді ішімдік салдарынан жасалған қылмыстар саны артып келеді.
Былтыр анықталған 5074 қылмыстың 70 пайыздан астамы жұмыссыздар, ал 10 пайызы мектеп, лицей, гимназия және колледж оқушыларының қолымен жасалған. Жағдай биыл да жақсара қойған жоқ. Әйелдер арасындағы қылмыс былтыр 508 болса, биылғы жеті айда ғана 379 қылмыс тіркелді. Сондай-ақ, аталған тәртіп бұзушылықтардың қайталану сипаты алаңдатады. Елбасының “Жергілікті атқару органдары (әкімдіктер) реформадан тыс қалмайды, оларға құқық бұзушылықтың алдын алу және құқық тәртібін қамтамасыз ету жөнінде жоғары жауапкершілік жүктеледі”, деуі сондықтан. Құқық қорғау органдары бұл ретте өзінің басты міндетін күшейтуде жергілікті билік, білім беру, денсаулық сақтау мекемелері және қоғамдық ұйымдар тарапынан болатын қолдауды тиімді пайдаланатыны даусыз.
– Болат Қасымұлы, сіз Көкшетау тұрғындарының тең жартысы погонда жүретіндей әсерге бөленбейсіз бе? Соған қарамастан, кей ретте көмектің шұғыл жетпейтіні, тиісті қызметкердің есігіндегі кезектің азаймайтыны, арыз-шағымдардың ұзақ қаралатыны неліктен?
– Реформаның қажеттілігі де осында. Елбасы оны құқық қорғау жүйесін беймилитаризациялаудан бастау қажеттігін атап көрсетті. Яғни, погонды тиісті ведомстволарда негізгі функцияларды атқаратын адамдар ғана тағатын болады. Бұл құқық қорғау қызметін, бірінші кезекте ішкі істер органдарын қосалқы жұмыстардан босатады.
Мынадай талдау жасайық. Облыс аумағындағы үш қалада медициналық айықтырғыш бар. Өткен жылы оларға 14300 адам алып келінсе, биыл жеті мыңға жақындап қалды. Оның үстіне, облыс бойынша 16 мың адам наркологиялық диспансер есебінде тұрады. Бұлардың 14,5 мыңы маскүнемдер, 2500-і әйелдер, жүзден астамы жасөспірімдер мен балалар. Соған қарамастан, облыс аумағында жалғыз арнайы мамандандырылған емдеу-алдын алу мекемесі жұмыс істейді. Ішімдікке салынушылардың криминогендік ортаға кірігу бейімділігін ескеріп және қоғамның жалпы саламаттығын қамтамсыз ету мақсатында бұл кеселден зардап шегушілерге медициналық көмек көрсетуде салмақты шаралар атқарылуы керек. Оларды орналастыру, жағдай жасау, ем-шараның тиімді тәсілдерін қолдану бағытындағы жұмыс күшейтіледі. Сондықтан, медициналық айықтырғыштарды денсаулық сақтау саласына өткізу дұрыс шешім болып табылады.
– Елбасының “Реформаның шешуші мәселелерінің бірі құқық қорғау органдарының құзыретін айқын шектеу және оларды сай емес қызметтерден босату, қылмыстық істерді тергеу жүйесін оңтайландыру және құқық қорғау органдарының тиімділігін арттыру болып табылады” деуі жаңағы сұраққа берілген жауапты кеңейте түседі. Бұл сонымен бірге құқық қорғау жүйесі қызметкерлерінің жауапкершілігін арттырып, беделін көтеретіні анық. Ол қандай жағдайлардан көрініс береді?
– Құқық қорғау жүйесіндегі мемлекеттік саясат әлемдік сұраныстарға сай болуы керек. Еліміз реформаның жаңа кезеңіне өзіндік дайындықпен келіп отыр. Оңтайландыру, ең алдымен, кадрға қойылатын талапты күшейтеді және бізге жүктелген міндеттерді нақты атқаруға жол ашады. Жоғарыда медициналық айықтырғыштар жөнінде айттым. Президент Жарлығындағы өзге де өзгерістер туралы қайталап жатпайын. Бұл қадам жұртшылық көңілінен шықты. Өйткені, құқықтық сала халыққа барынша жақындай түсті, өзара байланыс та нығаяды. Бедел дегеніңіз осы. Әрине, оның көптеген басқа да талаптары бар. Жарлықтағы ұйымдық шаралар, оны мүлтіксіз жүзеге асыру, ішкі тәртіптің мінсіздігін қамтамасыз ету оны сөз жоқ күшейте түседі.
– Жарлықта атқарушы билікке, қоғамдық ұйымдарға, әлеуметтік салаға салмақты міндеттер жүктелген. Ортақ істен тиісті қайтарым болуы үшін облысымызда не істелуі қажет?
– Қылмыстық саясатты ізгілендіруді алып қарайық. Оның көптеген құрамы әкімшілік шара жауапкершілігін арттырудан көрініс бермек. Мысал ретінде бостандықтан айырмай-ақ, айыппұл, қоғамдық жұмыстар шеңберін кеңейту арқылы бостандықты шектеу мәселесін айтуға болады. Облыс соттары 2009 жылы 69 адамды қоғамдық жұмыстарға тарту жөнінде үкім кессе, оны өзге аймақтардан келгендерді қосқанда 145 адам өтеген. Үстіміздегі жылы ол сәйкесінше 53 және 98 адам болып отыр. Түскен кіріс былтыр 1 миллион 58 мың теңгені құраса, биыл 333 мың теңгенің айналасында. Жарлықтың қабылдануына байланысты мұндай жаза жиі қолданылады деп күтілуде. Демек, жергілікті атқарушы билік сотталғандарды орналастыру нысандарын анықтағанда еңбек тиімділігін арттыру арқылы бюджетке нақты түсімдер көлемін еселеуді де ойластыруы қажет. Қазіргі күні әкімшілік түріндегі тұтқындар стандарттардың төменгі шегіне де жауап бермейтін қарабайыр бөлмелерде, ішкі істер бөлімдерінің уақытша оқшаулау ғимараттарында ұсталуда. Әділет органдарының жергілікті құрылымдары атқарушы билікпен бірлесіп көптеген жұмыс жасауы керек. Бұған құрылыс, қаржы құйылымдарын жатқызуға болады.
Атқарушы билікке қылмыстық жазасын өтегендер мен шартты түрде мерзімінен бұрын босатылғандарды әлеуметтік оңалту міндеті берілгендіктен, бұл бағытта да ауқымды жұмыстар атқарылуы тиіс. Облыста 2009 жылы 155 адам жаза мерзімін аяқтаса, 95 кісі қылмыстық жазадан мерзімінен бұрын босатылды. Биылғы 6 айдағы көрсеткіш сәйкесінше 172 және 376-ны құрады. Өткен жылы соларды 33-і, биыл 26-сы ғана еңбекпен қамту бөлімдері арқылы жұмысқа орналастырылған. Бұл әкімшіліктердегі кеңестердің жұмыс істемегенін байқатады. Ал Ерейментау, Қорғалжын аудандарында ондай ұйым құрылмаған. Жақсы, Есіл, Сандықтау аудандарындағы комиссиялардың жұмыс жоспары жоқ, оның көптеген мүшесі баяғыда басқа жақтарға көшіп кеткені анықталды. Прокуратура барлық әкімдерге ескертпе-ұсыныс жолдады. Мұның салдары жұмыссыздықты өрістетіп, қылмыстың қайта жасалуына алып келуде. Алдағы кезде заңды талаптардың қатаң сақталуы қамтамасыз етілумен қоса, қылмыстық және әкімшілік жазасын өтеген азаматтарды жұмысқа орналастыру квотасын көбейту қажет.
Осы бағыттағы істер күзет қызметін бәсекелестік ортаға беру, бизнес қызметін жандандыру арқылы инвестициялық тартымдылықты арттыру, экономикалық және сыбайластық қылмыстарға қарсы күресті күшейту, құқық қорғау органдары қызметкерлерінің жауапкершілігін қатаң бақылауда ұстаудан өркенді өріс алады. Прокуратура органдарының құқық қорғау жүйесінің қызметін үйлестірудегі рөлі бұрынғыдан да күшейтілетіні даусыз. Сөз соңында азаматтардың ұсыныс-тілектері мен шағымдарына барынша мұқият қарап, тұрғындармен ара-қатынасты мейлінше жақындата түсу, толғақты мәселелерді дер кезінде әрі әділ шешу арқылы жұртшылық сенімін қалыптастыру абыройлы міндет екендігін айтқым келеді.
— Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Бақберген АМАЛБЕК.
Ақмола облысы.