Тарих толқынында
Қазақтың байтақ тарихында осыншама ұлан-ғайыр даланы ұрпаққа аманат етіп қалдыру жолында қар төсеніп, мұз жастанып, найзасына жау ілдірген насат ерлер аз болмаған. Бүгінгі ұрпақ сондай қол бастаған көсемдер мен сөз бастаған шешендердің, бір сөзбен айтқанда дала данышпандарының тікелей мұрагері екендігін көкейлеріне түйіп өссе игі.
Қасиетті қазақ жерінің талай мәрте таласқа, қанталапайға түскені тарихтан белгілі. Ұлтымыздың тағдыры таразыға тартылған сондай күрделі кезеңдердің бірі, халқымыздың басын қара бұлт торлаған “Ақтабан шұбырынды, Алқакөл сұлама” атанған уақыт. Сол кезеңде қазақтың кемеңгер билері – Төле, Қазыбек, Әйтеке билердің ақылымен Тәуке ханның мемлекеттік мәселелерді шешетін хан кеңесін құрғандығы мәлім. Аталған кеңеске негізінен қазақ руларының билері мен әскербасылары тартылған. Кеңес Түркістан қаласы жанындағы Битөбеде, Сайрам қаласы маңындағы Мәртөбеде және Келес өзені бойындағы Күлтөбеде тұрақты өткізіліп тұрған. Бүгінде ел ауызында сақталған “Күлтөбеде күнде жиын”, “Мәртөбеге мамырда бар” деген тіркестер сөздік қорымызға сол кезеңде енсе керек.
Сондай тар заманда елдің екі тізгін, бір шылбырын қолына алған Тәуке хан Сырдария бойындағы 32 қаланы өзіне қаратып, негізінен Бұқар хандығымен сауданы дамытуға күш салады. Қазақ-ойрат қарым-қатынасының шиеленісе түскен тұсы осы шақ еді. Жоңғар басшысы Сеуан Рабдан маңызды сауда жолдары өтетін және ірі сауда орталықтары орналасқан Оңтүстік Қазақстан аумағын басып алуды көздейді. Тәуке хан Сығанақ, Түркістан, Отырар, Сайрам және Созақ қалаларын жоңғарлармен күресте стратегиялық тірек бекетіне айналдырды.
“Ер сын сағатта танылады” дегендей, сол бір қилы заман тарих сахнасына елім деп еңіреген талай ерлерді, батырларды шығарды. Елі мен жерін қасық қаны қалғанша жаудан қорғап, ерлігі ел есінде сақталған осындай ерлердің бірі – Шекті Тілеу батыр Айтұлы болатын.
Қазақ тарихындағы саналы ғұмырында ұлт тұтастығына қызмет етіп, ел үшін, жер үшін жанын қиған батырларды қанша дәріптесек те артық болмайды. Бүгінгі күні тарихи тұлғалар аз насихатталып жүрген жоқ. Десе де кешегі кеңестік идеология халықтың санасын лайлап, әрі-сәрі күйге түсіргенінің салдарынан біз төл тарихымызды әлі түгендей алғанымыз жоқ. Қазақ тарихының әлі күнге дейін бір ізге түспей, біреулердің бәсеке құралына, қолшоқпарға айналып жатқаны сондықтан деп ойлаймын.
Мен мемлекет тарихын, ұлт тарихын әрбір азамат білуі керек деген пікірдемін. Мәселен, мамандығы инженер Мұхамеджан Тынышбаев, геолог Қаныш Сәтбаев секілді ағаларымыз тарихты жақсы білген әрі оқулық та жазған.
Жақында маған ақтөбелік 15 ардагердің аманатын арқалап, Халықаралық “Қазақ тілі” қоғамының Ақтөбе облысы бойынша төрағасы Кемейдулла Төлеубайұлы арнайы келіп кетті. Аталған хатта Шекті Тілеу батыр Айтұлының қазақ тарихындағы орнын таразылай келе, Ақтөбе қаласынан батырға ескерткіш орнатып, көше атын беру мәселесі көтеріліпті.
Жалпы, Сайрам соғысының сардары болған Шекті Тілеу батыр Айтұлы тарихта аты да бар, заты да бар тұлға. Тілеу Айтұлының Әз Тәуке ханның тұсында белгілі батыр, басалқалы би болғаны жөнінде ел аузындағы деректерде мол айтылады. Тілеудің өз кіндігінен тараған үйелменді-сүйелменді Есіркемес, Аллаберді, Жолдыаяқ, Жақсымбет, Мөңке есімді бес ұлы болған.
Шежіреге жүгінсек, көзінің тірісінде-ақ даламыздың данышпаны атанып, тарихшылар қауымы қазақ халқының Нострадамусы деп жүрген Мөңке би осы Шекті Тілеу батырдың бел баласы болып шығады. Бұл жайында 2003 жылы Ақтөбе қаласында Мөңке би Тілеуұлына арналған ғылыми конференцияда бас баяндама жасаған қазіргі Мәдениет министрі Мұхтар Құл-Мұхаммед өз мақаласында егжей-тегжейлі жазған болатын.
Құрамалы-қорғанды үйің болады,
Айнымалы, төкпелі биің болады.
Халыққа бір тиын пайдасы жоқ.
Ай сайын бас қосқан жиын болады.
Ертеңіне сенбейтін күнің болады.
Бетіңнен ала түсетін інің болады.
Алашұбар тілің болады,
Дүдәмалдау дінің болады.
Әйелің базаршы,
Еркегің қазаншы болады.
Сарылып келіп көлік тосады.
Құны жоқ қағазды судай шашады.
Сазбалшықтан үйің болады,
Бозбаладан биің болады.
Аттың жақсысы арбада болады,
Жігіттің жақсысы саудада болады,
– деп халқының келешегін үш ғасыр бұрын айна-қатесіз болжап, жеті жасында дауға төрелік айтқан Мөңке би жайында кезінде Мәшһүр Жүсіптен бастап, қазақтың талай оқымысты-ғалымдары қалам тербеген. Тегінде, біздің солақай саясаттың салдарынан ұлы Абайды ұлықтаймыз деп оның әкесі Құнанбайға деген құрметімізді азайтып алғанымыз жасырын емес. Сондықтан бүгінгі мақаламызда сөзді шама-шарқымызша қазақ тарихынан лайықты бағасын ала алмай келе жатқан өз заманының батыры әрі биі Шекті Тілеу Айтұлы жайлы қозғағанды жөн көрдік.
Батыр бабамыз 1630 жылы Ақтөбе өңірінде дүниеге келіп, 1684 жылы Сайрам соғысында қаза тапқан. Ақтөбе өңірінің қаһарман перзенті Шекті Тілеу батыр Айтұлы ел басына күн туған шақта Сайрам-Түркістан аймақтарын жаудан құтқаруға 17 000 қолды бастап барып, баласы Жолдыаяқпен бірге шейіт болады.
Жоңғарлардың 1681 жылы Қазақ даласына тың күшпен жаңа жорықты бастағаны белгілі. Қалдан бошухты хан бастаған жау қолы жолындағының бәрін жайпап, Жетісу жерін басып өтіп, Шу, Талас өзендерінен асып, сол кездегі Қазақ хандығының стратегиялық негізгі бекіністерінің бірі Сайрамды қоршауға алады. Анталаған жау қыс түсе қайта шегінеді. 1684 жылы қанды жорығын қайта жалғастырып, Сайрамды күйретуге барын салады. Ақыры қала қабырғасын бұзып ішке ене бастайды. Осы алапат шайқаста Тілеу батыр баласы Жолдыаяқпен бірге қаза тауып, қазақтың талай асылдарын қойнына алып, бесігіне бөлеп жатқан Түркістанға жерленеді. Тегін адамның Түркістанға жерленбейтіні тарихтан белгілі. Қосағынан айырылғанын естіген Тілеудің жары ауыр қайғыны көтере алмай көз жұмған деседі. Кәрі құлақ, көне көз қариялардың айтуынша, батырдың жары елден ерекше ажарлы, жан дүниесі сұлу адам болса керек.
Бүгінгідей көршісінің үйі өртеніп жатса әрең көмек беретін заманмен салыстырғанда сонау ит арқасы қияндағы Ақтөбеден Сайрамға келіп, жаумен жағаласып, жан тапсыруы, сөз жоқ, бабалардың елін, жерін, отанын шексіз сүйгендігінің дәлелі. Тегінде, ешқашан еншісі бөлінбеген қазаққа жау да ортақ, дау да ортақ, жеңіс те ортақ болған.
Елі мен жерін қорғауда өмірін құрбан еткен бабалар ерлігі әрдайым ұрпаққа үлгі. Қазақ жерінің қай қиырына барсаңыз да мұндай тамаша тарихи мысалдарды көптеп кездестіруге болады. Мәселен, Қаракерей Қабанбай батырдың Астананың іргесінде жатуы, Алтынайұлы Қарасай батырдың Көкше жерінде Айыртауда Ағынтай батырмен бірге мәңгілікке тыныс табуы, Қаратауда туған Ақтамберді батырға Семей жерінен топырақ бұйыруы, сөз жоқ, қазақ халқының сол кезеңдегі мызғымас бірлігінің ерен үлгісі. Бұл бабаларымыз өзінің туып, кіндік кескен жерінен басқа өңірге байлық қуып немесе билік құрып барған жоқ еді. Бәрін жетелеп апарған ең алдымен ел намысы, биік отаншылдық рух еді. Қызылжарда туған Баян батырдың соңғы демінің Іле бойында таусылуы, Еділ бойында туған тама Қабанбай батырдың Арқадағы Сарысу бойындағы шайқаста қаза табуы, Ерейментауда туған Малайсары батырдың Алатау бөктерінде шейіт болуы, Жетісуда туған Жауғаш батырдың Түркістанда жатуы, сөз жоқ, ұлттық этникалық біртұтастықтың, мемлекеттіктің әбден орныққандығының, шынайы патриотизмнің ерен айғағы. Осыдан кейін қазақ әлі ұлт ретінде қалыптасқан жоқ деп қызыл сөзді судай сапырып жүргендердің жорамалына қайран қаласың.
Иә, әкелі-балалы Тілеу мен Жолдыаяқ батырларды қалың қолымен бірге сонау Ақтөбеден Сайрамға әкелген қандай күш? Сөз жоқ, шарболаттай шыңдалған отаншылдық рухтың биіктігі дер едім. Екінші жағынан ілгеріден Ұлы Жібек жолының бойында жатқан қалалардың сол кезеңде маңызды стратегиялық нысандар болғаны әсер етсе керек.
Ұлы Жібек жолының бойындағы тарихи қалалардың бірі – Испиджаб-Сайрам шаһарының да қазақ халқы тарихындағы орны бүгінгі таңда жан-жақты зерттеліп зерделенді деп айта алмаймыз. Сансыз баптардың мекені болған Сайрам туралы алғашқы деректер біздің жыл санауымызға дейінгі ІV ғасырда парсылардың шежіре кітабы “Авестада” айтылады. Махмұд Қашқаридың еңбектерінде кездесетін бұл қаланың Испиджаб атауы көне соғды тілінде “Ақ су” мағынасын берсе керек.
Аталған шаһар жайында орта ғасырларда жарық көріп, 1000 жылға жуық ұрпақтан ұрпаққа өтіп, бірнеше рет басылып, көшіріліп келе жатқан көне кітап – “Сайрам туралы Рисала” тарихи шығармасында біршама мәліметтер бар. Онда Сайрам қаласының салынуы мен Баптардың бабы Арыстанбабтың ұзақ жыл Сайрамда ұстаздық етуі, Қожа Ахмет Иассауидің осы қалада туып, кейіннен Түркістанға қоныс аударуы, Ибраһим ата, Қарашаш ана, Ләтіп ата, Мұстафа-Құл ата туралы құнды деректер қамтылған. “Сайрам туралы Рисала” еңбегінің үш нұсқасы Өзбекстан Ғылым академиясының Шығыстану институтында сақтаулы.
Қазақстан Республикасы Сенатының депутаты Өмірбек Байгелди Құранда аты жазылған 25 Пайғамбардың бірі Қыдыр Пайғамбарды Сайрамда жерленген дейді. Былтырғы жылы Қыдыр атаның басына зәулім кесене орнатып, бұл шараны жергілікті жұртшылықтың жылы қабылдағанын көзіміз көрді.
Ел аузында “Қазығұрттың басында кеме қалған, ол әулие болмаса неге қалған” деп келетін сөз бар. Бұдан Оңтүстік өңірінің есте жоқ ескі замандардан бері адам баласына жайлы, қолайлы мекендердің бірі болғанын аңғаруға болады.
Сайрам шаһары Тараз қаласы секілді өз тарихында талай теперішті көрген шаһар. Мәселен, Сайрам өңірін Шыңғыс ханның жер қайыстырған әскерінің дауыл соққандай жапырып өткендігі жайында сол трагедияның куәсі болған “Муджам-ал-булдан” атты географиялық сөздіктің авторы Яқұт Ханауи әр-Руми: “Исфиджаб, Тараз, Сауран және Фараб жазмыштың тәлкегіне тап болды, аспан мен жер жаралғаннан ешбір болмаған апатқа ұшырады. Олар осы қалада қалғандарды қырып-жойды. Тамаша баулар мен әсем қалаларда қираған қабырғалардан басқа және құрып кеткен халықтың сүрлеу-сорабынан басқа ештеңе қалған жоқ”, деп жазады.
Тарихтың көзіндей, бабалардың сөзіндей болған көне Сайрам шаһарын 1893-1894 ж. В.В.Бартольд, 1923-1926 ж. П.П.Иванов, 1925 ж. М.Е.Массон, 1940 ж. Г.Ц.Пацевич, 1947-1951 ж. А.Н.Бернштам секілді белгілі ғалымдар зерттейді.
Бүгінде Қазақстан территориясында дамыған өркениет болғанын дәлелдейтін 25 000-нан аса ескерткіш табылып отыр. Мәселен, тарихшы-ғалым С.П.Толстов өз еңбектерінде “Рим күмбездерінің салынуынан жүз елу жыл бұрын Сырдария далаларында бірінші күмбездер салынған” деп жазады. Бұл Түркістан, Отырар, Тараз, Сайрам, Сауран, Сығанақ, Сарайшық секілді қалалардан табылған бай мұралардың тарихи құнын арттырып, заманында бұл шаһарларда медреселер, шеберханалар болғанын, кітап көшіретін каллиграфистер, суретшілер, зергерлер әулеті тұрғанын дәлелдесе керек.
Сайраммен іргелес жатқан Сауран шаһарының аты да ел аузында, әсіресе фольклорлық жырларда көп айтылады. Мәселен, араб тарихшысы Мақдиси өз еңбегінде “Сауран жеті қабат дуалмен қоршалған үлкен қала, оның ішінде рабат, мешіт бар” деп жазады. XІІІ ғасырдың орта шенінде Сауран Ақ Орда мемлекетінің астанасы болды. Беріректе қаланы Әмір Темір әскери қамалға айналдырған. XVІ ғасырда Сауран мұнаралы биік дуалдармен қоршалған үлкен қала болған. Сауран XVІІ ғасырдың аяғы мен XVІІІ ғасырдың басында әлсіреп, XІX ғасырдың басында біржолата күйреді.
Басқасын айтпағанда “Батырлықты айт, бірлікті айт, адамдықты айт” деп ешқашан халықтық жолдан таймаған Жамбыл өзінің құланаян Құлмамбетпен айтысында:
Сұраншы, Саурық батыр жаудан өлген,
Халық үшін шейіт боп жанын берген.
Елді қорғап өлгеннің арманы не?
Құрметтеп қалың қазақ соңына ерген,
– деп Сауранды жаудан қорғаған батырларды дәріптеп жырына қосады.
Жалпы, халқымыздың байтақ тарихын әлі күнге тайға таңба басқандай, соқырға таяқ ұстатқандай анық жазатын мерзім әлдеқашан жетті деп ойлаймын. Кейінгі Тәуелсіздік алған уақытта ұлт тарихын жүйелі түрде жазуға талпыныстар жасалды. Құдайға шүкір, азаттықтың арайлы таңымен бірге талай асылдарымыз табылып, ортамызға оралды. Әсіресе Елбасы Н.Назарбаевтың тікелей басшылығымен қабылданған мемлекеттік “Мәдени мұра” бағдарламасы өз жемісін беруде. Осылайша халқымыздың тарихқа кеткен есесі қайтып, талай тылсымдарымыз ашылуда.
Ендігі жерде елім, жерім деп өмірін қиған Тілеу, Жолдыаяқ секілді батырлардың есімін жас ұрпақтың санасында жаңғырту мәселесін ойластыру керек. Бұл ұрпақ алдындағы тірілердің, бүгінгі ұрпақтың парызы. Тілеу батыр Айтұлы қандай да құрметке лайықты тарихи тұлға. Тілеу-Қабақ деген халық әнінің осы батырларға қатысты шығуы да айтар ойымызды одан әрі шегелей түседі. Қазақ халқының тарихы мен мәдениетінде орны бар Қаражігіт молда Бекбауұлы, Мырзағұл би Шыманұлы, Достан би Тәңірбергенұлы, Сарышолақ шайыр, Сары Батақұлы, Таразы ақын, Тахауи Ақтанов, Марат Тәжин секілді белгілі тұлғалар осы Тілеу батырдың тікелей ұрпақтары. Батырдың кіндігінен тараған ұрпақ бүгінде қалың елге айналып, Ақтөбе жерінде өсіп өніп отыр.
Батырдың ұрпағы Сарышолақ шайырдың бабасы жайында:
Қалмақты мынау асырған,
Қазақ емей кім екен.
Қанжығалы Бөгенбай,
Дулығалы Тама Есет
Айтулы ердің бірі екен.
Әз Тәукені хан сайлап,
Сопы Әзізді пір қойған
Атам Тілеу би екен,
– деп шабыттана жырлауы тегін емес.
Бүгінде Тілеу және Жолдыаяқ батырларға Түркістан қаласында көше аттары берілген. Жақында Ақтөбе облысы әкімінің ықтиярымен Аппарат жетекшісі бастап, Кемейдулла Төлеубайұлы қостаған ынталы топ Шекті Тілеу батыр Айтұлының жаудан қорғап шейіт болған Сайрам ауданына іссапармен барып, ер есімін ел есінде мәңгі қалдыруға байланысты сол өңірдің басшылығымен сөз байласып қайтқан екен.
Ескі кітаптарда Сайрам өңірінің төбесінен күндіз-түні нұр құйылып тұратындығы жөнінде айтылады. Осындай қасиетті жерді қасық қаны қалғанша қорғап өткен асыл бабалар неткен қасиетті десеңізші! Тегінде, шежірелі Сайрам өңірін жаудан қорғап шейіт болған бабалардың ерлігіне тағзым ретінде сол жерден бір мемориалдық кешен тұрғызса да артық болмас еді. Әсіресе, Шекті Тілеу батыр Айтұлына Ақтөбе қаласынан ескерткіш орнатып, көше атын беру, тарих алдындағы парызымыз, кезек күттірмес мәселе деп білеміз.
Қарақыпшақ Қобыланды батыр бабамыздың сүйегін тауып, басына зәулім мавзолей салдырып, тарихымызды түгендеу мақсатында халықаралық ғылыми-практикалық конференция өткізіп, халықтың алғысына бөленген мемлекетшіл тұлға, ұлтжанды азамат Ақтөбе облысының әкімі Сағындықов Елеусін Наурызбайұлы бұл ұсынысымызды жерге тастамайды деп сенеміз.
Мырзатай ЖОЛДАСБЕКОВ.