Басқа басылымдардан
Үстіміздегі жылдың 1-2 желтоқсанында Астанада өтетін Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына мүше елдер мемлекет басшыларының саммитіне Ұйым қандай жетістіктері арқылы келеді? Және бұдан да маңыздысы – априори тарихи деп айдар тағып отырған аталған ауқымды басқосудан кейін ол қандай бағыт ұстанады, сонымен бірге, бұл құрылымның төбе билігіне посткеңестік мемлекеттер ішінен алғаш болып көтерілген Қазақстан ЕҚЫҰ-ны қандай биіктерге жетелейді?
Бұл күндері дәл осы тақылеттес сұрақтар еуроатлантикалық және еуразиялық кеңістіктегі халықаралық сарапшыларды, Атлантиканың қос қапталында жатқан саясаткерлер мен саясаттанушыларды айтарлықтай мазасыздандырып отыр. Бұған ағылшын тілінде шығатын ықпалды “Москоу Таймс” газетінде жарық көрген америкалық сарапшылар – “Жаңа еуропалық демократия” жобасының директоры, Стратегиялық және халықаралық зерттеулер орталығының аға ғылыми қызметкері Януш Бугацки мен Жаңа демократия институтының құрылтайшысы және атқарушы директоры Маргарита Асенованың жарияланымдары кезекті мәрте айғақ бола алады. Төменде оқырмандар назарына Вашингтондағы екі беделді зерттеу орталықтарының сарапшылары мақаласының қазақ тіліне аударылған нұсқасын ұсынып отырмыз.
Қазақстанның Ресей мен Батыс елдері арасындағы геостратегиялық тепе-теңдік ықпалына тартылуы сол екен, оның иығына желтоқсанда Астанада өтетін Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымы Саммитінде Ресей мен Батыстың мақсаттарындағы басымдықтарды теңдей сақтау жауапкершілігі жүктелді.
Тиімді болуы үшін Саммит қолданыстағы қауіпсіздік жөніндегі уағдаластықтарға қырын қарамауы және қандайда бір мемлекеттің ерекше мүддесін заңдастыруға ұмтылмауы немесе Еуропа қауіпсіздігінің қазіргі келісімдерін бұзбауы тиіс.Саммит жақсы өтуі үшін Қазақстанның Ресей президенті Дмитрий Медведев ұсынған Еуропа қауіпсіздігінің аса шамшыл шартын ілгері жылжытуға ұмтылмағаны жөн. Себебі, бұлай болмаған жағдайда аталған жәйт халықаралық қауіпсіздік үшін айта қаларлықтай жақсылық әкелмейді. Сондықтан мүше мемлекеттер ЕҚЫҰ-ның негізгі құндылықтарына: демократияға, ұлттық егемендікке және халықаралық ынтымақтастыққа өзінің жақындығын тағы да қуаттаулары тиіс.
Ресей мен Батыс дүниетанымы арасындағы қырқысқан бәсекелі күрес ЕҚЫҰ-ның Саммитіне дейін-ақ басталып кеткен болатын. Ресми Мәскеу Ұйымның сыртқы саяси мақсаттарымен байланысты оны реформалау тақырыбына қайта оралған еді. Ресей ұсыныстары Демократиялық институттар мен адам құқықтары жөніндегі бюро (ДИАҚБ) функцияларын қысқартуды; Ресей вето қою құқығына ие ЕҚЫҰ Тұрақты Кеңесінің өкілеттіктерін кеңейтуді; және ЕҚЫҰ-ның қауіпсіздік функцияларын ұлғайтуды (мұндай функциялар НАТО-ның қызметін шектейді) қарастырады. Түйіп айтқанда, Кремль Қазақстан Үкіметінен президент Дмитрий Медведевтің негізгі мақсаты АҚШ-тың ықпалын әлсірету болып табылатын Еуропа қауіпсіздігінің құрылымдарын қайта құру туралы ұсыныстарын мақұлдауды күтіп отыр.
Бұл мәселеге АҚШ көзқарасының Ресейдікіне қарағанда айтарлықтай айырмашылығы бар. Вашингтон ЕҚЫҰ-ны Еуропа мен Еуразияның ауқымды аренасында сенім ұрығын шашатын ұйым ретінде қайта құрылымдауға ұмтылады. Өйткені, әсіресе, Кавказ бен Орталық Азияның кейбір өңірлеріндегі ішкі және халықаралық қауіпсіздік әлде де болса әлсіз күйінде қалып отыр.
Қазақстан ЕҚЫҰ-ның Қазіргі төрағасы ретінде Ұйымды дамытып, оның тиімділігін арттыруға, атап айтқанда, Қырғызстандағы сияқты төтенше жағдайларға дер кезінде ықпал етуге аса орасан күш-жігер жұмсады. Бірақ Төрағаның мүмкіндіктері консенсусқа, ЕҚЫҰ-ның жартыкеш ресурстары мен Батыс пен Ресейдің Ұйымдағы бәсекелі ұстанымдары қағидаттарына байланысты шектеулі. ЕҚЫҰ-ның әрбір мүшесінің бөлектенуін болдырмас үшін Астана Саммиттің ЕҚЫҰ-ға мүше барлық негізгі мемлекеттерді тиімді тарта алатындай, және де ақыр соңында, бәрі де белгілі бір деңгейде пайда көретіндей күн тәртібін түзіп шығуы қажет. Мұндай күн тәртібі төрт шешуші компоненттерді қамтуы тиіс.
Біріншіден, ЕҚЫҰ өзінің халықаралық қауіпсіздікті күшейтудегі іс жүзіндегі табыстарына өзіндік сын тұрғысынан қарап, бағалауы қажет. Сол сияқты өзінің кемшіліктері мен сәйкессіздіктеріне де тура сол биіктен қарағаны жөн. Бұл ЕҚЫҰ қызметінің болашақ бағыттарына қатысты үйлесімді қадамдарға оң ықпал ететін болады. Екіншіден, ЕҚЫҰ НАТО-ның әскери миссиясына қосыла отырып, Ауғанстанға айтарлықтай оң әсер бере алады. Үшіншіден, посткеңестік кеңістіктегі шешімі табылмаған сепаратистік жанжалдармен бетпе-бет келгендіктен, Астана Саммиті оң сипаттағы бастамалар көтеруге құқылы. Оның ішінде ЕҚЫҰ-ның жанжалды аймақтар аумақтарында шетел әскерлерін орналастыруға байланысты қағидатты шешімдер қабылдануына ұмтылыс танытуы керек. Және, ақыр соңында, ЕҚЫҰ-ға қатысушы мемлекеттер Хельсинки актісінің адам өлшемдері қағидаларын тағы да қуаттап, заң үстемдігін бекемдеу стратегиясын дамытуы және ЕҚЫҰ-ның барлық жауапкершілік аймақтарында БАҚ еркіндігін қамтамасыз етуі тиіс. Сонымен бір мезгілде ДИАҚБ мандаты әлсіремеуі қажет.
Қазақстан ЕҚЫҰ-ға Қазіргі төрағалығы кезеңінде және одан кейінгі уақытта да Орталық Азияда жоғарыда аталған барлық төрт компоненттерді орындау үшін ұтымды жағдайда тұр.