Маңғыстау облыстық сотының төрағасы Сәкен Абдуллаевпен әңгіме
– Сәкен Жүсіпахметұлы, еліміз Президентінің құқық қорғау қызметі мен сот жүйесінің тиімділігін арттыру жөніндегі шаралар туралы Жарлығы республикамызда жүргізіліп жатқан сот-құқықтық реформаға жаңа қарқын беретіні сөзсіз. Құқықтардың сотпен қорғалуы туралы конституциялық ережелердің одан әрі жүзеге асырылуы, сотқа дейінгі және сот өндірісін оңайлату, бітімгершілік процедураларын қолданудың саласын кеңейту сияқты тағы басқа да мәселелер осы Жарлықта айқын көрінеді. Сұхбатымызды соған қатысты әңгімеден бастасақ...
– Елбасының бұл Жарлығында мемле-кеттің күш құрылымдарын модернизациялау қарастырылған. Себебі, құқық қорғау органдарының қазіргі құрылымы, бірқатар функциялары мен өкілеттіктері қоғамда қалыптасқан нарықтық қатынастарға сай емес және олардың қызметі басқару жүйесінің ебедейсіз үлкендігімен, қызметтердің қайталанып, астасуымен сипатталады. Осының бәрі халықтың құқық қорғау органдарына деген сеніміне салқынын тигізеді.
Реформаның шешуші мәселелерінің бірі құқық қорғау органдарының құзыретін айқын шектеу және оларды өздеріне сай емес қызметтерден босату, қылмыстық істерді тергеу жүйесін оңтайландыру және құқық қорғау органдары жұмысының тиімділігін арттыру болып табылады.
Мемлекеттің қылмыстық саясатын одан әрі ізгілендіру мәселесі қоғамға үлкен қауіп туғызбайтын қылмыстарды қылмыстық сипаттан арылтуға бағытталған. Бас бостандығынан айырумен байланысты емес балама жазалардың саласын, сондай-ақ қылмыстық сот ісін жүргізуде бітімгерлік рәсімдердің саласын кеңейту, оның ішінде медиация институтын дамыту туралы да Жарлықта айтылған. Сонымен бірге қылмыстың алдын алу, қылмыстық жазаны өтеген адамдарды әлеуметтік бейімдеу мен оңалтудың жүйесін реформалауға да зор маңыз берілген. Сот жүйесі қызметінің тиімділігі – сот өндірісін атқару мен оңайлатуға, құқықтар мен заңды мүдделердің жедел де әділ қорғалуына, сотқа дейінгі іс жүргізуде соттың бақылау шегін кеңейтуге, азаматтық-құқықтық даулардың және оларды шешудің балама тәсілдерін сотқа дейін реттеуге бағытталған.
Осы Жарлықта көтерілген мәселелерге байланысты қосарым, қылмыстық істер бойынша, оның ішінде аса ауыр емес санаттағы істер бойынша жазаны жеңілдету мәселесі өте орынды деп есептеймін. Әсіресе, кәмелетке толмағандар мен әйелдерге қатысты мәселе уақыт талабынан туындап отыр. Сотталғандарды түрмеде бірнеше жыл қамақта ұстағанымен, қоғамға келіп жатқан пайда жоқ. Сондықтан Елбасы Жарлығы сол қылмыстық заңнамаларды ізгілендіру, атап айтқанда, бас бостандығынан айыру сияқты жазаны азайту, оны Қылмыстық кодекстің кейбір баптарынан алып тастау, адамды қоғамнан оқшауламайтын жаза түрлерін кеңінен қолдану мәселесін ұсынып отыр.
Конституциялық ережелердің одан әрі жүзеге асырылуына бағытталған бұл шара-лар бірінші кезекте еліміздің құқық қорғау және сот жүйесі қызметінің тиімділігін арттырумен азаматтардың құқықтары мен бостандықтарының әділ де шынайы қорғалуын қамтамасыз етеді деп ойлаймын.
– Соттарға экономика мен жалпы қоғамда болып жатқан өзгерістерді ескере отырып, одан әрі мамандандыруды жүргізу уақыт талабы. Еліміздің сот жүйесін сол уақыт талабына сәйкестендіру деген ұғымға қалай жауап берер едіңіз?
– Елбасымыз республика судьяларының V съезінде елдегі әділет төрелігіне қол жеткізу Қазақстанда жүргізіліп жатқан саяси және экономикалық реформалардың жемісті болуының бірден бір кепілі екеніне назар аударған болатын. Соңғы жылдары айтулы өзгерістерге толы сот-құқықтық реформасы сот төрелігін жоғары деңгейде жүзеге асырудың негізіне айналды. Мамандандырылған соттар саны артып, алқабилер соты жұмыс істей бастады. Еліміздің сот жүйесі ұйымдық және құқықтық жағынан мейлінше нығайып, судьялардың әлеуметтік мәселелері оң шешімін тапты. Соңғы кездері сот саласындағы жетістіктердің басты негізі – Қазақстан Республикасы 2010-2020 жылдарға арналған Құқықтық саясат тұжырымдамасы.
Соңғы кезде жиі айтылып жүрген мамандандырылған кеден, салық соттарын құру мәселесі пісіп-жетілген, өз шешімін табуға тиіс мәселе деп білемін. Сонымен бірге Алматы, Астана қалаларында құрылып, жұмыс істеп жатқан кәмелетке толмағандардың ісін қарайтын ювеналды соттарды облыстарда құру мәселесі жуық арада ше-шіледі деп ойлаймын. Сондай-ақ, өркениетті елдерде бітімгершілік рәсімін жүргізетін медиаторларды қолдану жақсы дамыған. Сот жұмысының ашықтығын, жариялылығын қамтамасыз ететін осы бір тиімді тәсіл бізде де қолданысқа енсе, құба-құп болар еді.
– Сіздің Маңғыстау облыстық сотының тізгінін ұстағаныңызға біршама уақыт болды. Осы өңірдегі өз салаларыңызға қатысты жұмыс сапасы туралы не айтар едіңіз?
– Жалпы алғанда, облыс соттары судьяларының жұмысына көңілім толады. Бүгінгі таңда Маңғыстау өңірінде барлығы 86 судья, 3 қалалық, 5 аудандық, 4 мамандандырылған сот жұмыс істейді. Биыл мамандандырылған ауданаралық қылмыстық сот құрылды. Олардың барлығы бүгінгі заманның талабына сай материалдық-техникалық жағынан ойдағыдай қамтамасыз етілген. Үстіміздегі жылдары елеулі өзгерістердің бірі – еліміздің үш сатылы сот жүйесі құрылып, облыстық сотта қадағалау алқасы қысқартылып, кассациялық сот алқасының жұмыс істеуі өміршеңдігін көрсетті.
Өткен жылдың қорытындысы бойынша қылмыстық және азаматтық істерді қарауда алдыңғы жылдармен салыстырғанда, облыс соттары оң нәтижелерге қол жеткізді. Қаралған істердің сапалық көрсеткіштері жөнінен республика бойынша алғашқы орындардан көріне білдік. Атап айтқанда, азаматтық істер бойынша апелляциялық және қадағалау тәртібімен өзгертілген немесе бұзылған шешімдер мен қаулылардың саны күрт азайды. Ал қылмыстық істер бойынша апелляциялық және қадағалау тәртібімен бірінші сатыдағы соттардың бірде бір үкімі бұзылған жоқ.
Облыс соттарындағы соңғы үш жылдағы сот төрелігінің атқарылу сапасына қарасақ, статистикалық мәліметтерге сай оның үнемі жақсарып келе жатқанын, жылдан-жылға бұзылған және өзгертілген сот актілерінің кемігенін байқауға болады. Мысал келтіретін болсақ, қылмыстық істер бойынша 2008 жылы қабылданған актілердің 5 үкімі бұзылып, 35 тұлғаға қатысты үкім өзгерсе, 2009 жылы бірде бір үкім бұзылмай, 16 тұлғаға қатысты үкім өзгерген. Ал биылғы жылдың өткен мерзімінде бір тұлғаға ғана қатысты үкімнің бұзылғанын айтуға болады.
– Сот үдерісіндегі қандай проблемаларды ерекше айтар едіңіз?
– Біздің өңір республикамыздың басқа аймақтарына қарағанда, оралмандардың көп шоғырлануымен ерекшеленеді. Тек соңғы он жылдың ішінде ғана жүз мыңға жуық қандасымыз облысымызға орныққан. Осыған байланысты әлеуметтік мәселелердің күрделене түскені жасырын емес. Сондай-ақ, еңбек дауларының көбейгені, жиі-жиі наразылық шеруінің өтуі азаматтық істерді сапалы қарауға кері әсерін тигізері анық. Сондықтан облыс соттары еңбек дауларына және заңсыз шерулер өткізуге қатысты заң нормаларының бұрмаланбауына, бұл жөнінде сот практикасын дұрыс жолға қоюға айрықша назар аударады.
Тағы бір мәселе, Маңғыстау өңірі трансшекаралы аймаққа жатады. Иран, Ресей, Қарақалпақстан, Әзірбайжан және Түркіменстанмен шектесеміз. Мұның өзі өңірімізге заңсыз көші-қонның көбеюіне, заңсыз есірткі тасымалының артуына жағдай туғызып отыр. Әсіресе, есірткі тасымалына қатысты қылмыстық істер көбейе түсті. Облыстың бірінші саты соттары бойынша ағымдағы жылдың жеті айында ғана есірткіге қатысты 46 қылмыстық істің қаралғаны сөзімізге дәлел бола алады.
– Сәкен Жүсіпахметұлы, жаңа бір сөзіңізде облыстық сотта сот төрелігін атқару сапасы арта түсті дедіңіз. Әлбетте, бұрнағы жылдармен салыстыра айттыңыз. Осы бір “сапалық жетістіктің” сыры неде? “Бәрін де кадр шешеді”, деген ескірмейтін қағидаға да байланысты емес пе?
– Сот кадрларын іріктеуге де, судь-ялардың кәсіби біліктілігі мен моральдық-этикалық келбетінің талап деңгейінде болуына да баса назар аударамыз. Мәселен, облыстық соттың сот әдебі жөніндегі комиссиясына 2008 жылы заңды және жеке тұлғалардан судьялардың сот әдебін бұзуына байланысты 25 арыз-шағым түссе, бүгінгі таңда бұл көрсеткіш екі есеге дейін азайды. Келіп түскен арыз-шағымдарда айтылған уәждердің көпшілігі расталған жоқ. Тәртіпті қатайтып, талапты күшейткен сайын судьялардың ант бұзуы, заңды бұрмалауы сияқты келеңсіз көріністер біздің облысымызда біршама тыйылды деп сеніммен айта аламын.
Құқықтық-сот реформасы судья кадрларын іріктеу және тағайындау мәселесіне барынша қатаң талап қойып отыр. Осыған байланысты облыстық сотта, аудандық және оған теңестірілген соттарда судьялық қызметке үміткерлердің тағылымдамадан өтуіне айрықша көңіл бөлеміз. Жалпы, соңғы кездері атқарылған шаралар азаматтар мен заңды тұлғалардың құқықтары мен бостандықтарының қорғалуын жақсартып, соттың беделін өсіруді, сот органдарына сенімділікті күшейтуді, соттардың рөлі мен әлеуметтік маңыздылығы туралы жұртшылық пікірінің жақсаруын қамтамасыз етті дей аламын.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Шарафаддин ӘМІР.
Ақтау.