Қазақстанның мерей-мәртебесін асырсын, Қазақ елінің қасиетін танытсын
“Егемен Қазақстан” газетінің осы жылғы 15 қазандағы санында “Төрағалық деп осыны айт!” деген тақырыппен жарияланған шетелдік белгілі үш саясатшы қайраткермен блиц-сұхбатын басылым басшысы Сауытбек Абдрахманов мынадай ой түйіндеумен аяқтаған еді: “Нұрсұлтан Назарбаев тәуелсіздіктің таңсәрі шағынан бері ел өміріндегі санаулы да салтанатты оқиғаларды сәрсенбінің сәтіне орайластырып келтіретінін көзі қарақты қауым жақсы біледі. 2010 жылдың 1 желтоқсаны да – сәрсенбі. Айтқандай, ұмыта жаздап барады екенбіз, Астана Саммитінің рет санын білесіз бе? Бұл – жетінші Саммит. Жеті – қазақ үшін қасиетті сан. Иә, сәт!”. Нақ осы тілеуқор сөздер Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына мүше елдер мемлекет басшылары қатысатын биік дәрежелі, ұлық мәртебелі Астана Саммиті хақында елдік әрі ұлттық мерей-мүдде тұрғысындағы кейбір толғамдарды таратыңқырап ізерлеуге шақырып тұрғандай.
Иә, халқымыз қашанда жақсы лепесті жарым ырысқа балаған, игі нышанды ырым еткен. Осыны ләзім дей тұра, қазақты қасиетті жетіге қоңсы қондырған, сәрсенбінің сәтті күнін сауырынан сипатқан құдірет – нақ өзіміздің бүгінгі елдігіміз бен бірлігіміз екенін естен әсте шығарғымыз келмейді. Ұшпаққа жеткізген, ұшар шыңның басына шығарғалы тұрған қыдырлы қанатымыз – тәуелсіздігіміз. Өзіндік “мені” бар, арғы бабаларымыз сыйынған аспан түстес, көк байрақты, нысаналы меңі бар мемлекеттігіміз. Бұл – біздің әу бастан-ақ кеудесі биік, парасаты зор, керегесі кең, басқалармен терезесі тең мықты мемлекет құруды бағдар еткеніміздің әмбе айғағы.
Қарап отырсақ, алаш алаш болғалы, қазақ қазақ болғалы әлемге мұндай әйгіленгеніміз жоқ еді деген тебіреністі шалқыма сөздер де көп айтылуда. Шыны да сол-ау. Бәлкім, арыдағы Абылайдың асы мен берідегі Абай тойы осы шырқау биікке көтерілу кезеңдеріндегі дәуірлік баспалдақтарымыз болған шығар. Қалай десек те, Абылай аспас Сарыарқаның белінде, Арқа төсіне орнаған жаңа Астананың төрінде қасиетті Жетімен көмкерілген Сәрсенбінің сәтіне жетудің жолы қазіргі ЕҚЫҰ төрағасы – Қазақстан деген мемлекетті құраушы қазақ ұлтына оңай болған жоқ. Осы азапты жолда халқымыздың қара жерден де ауыр қисапсыз қасіреттерді бастан кешкендігін тағы да қайталап айтып жүрекке мұң ұялата бермейікші. Өткен өтті. Кеткен кетті. Халқымыз мұратына жетті. Негізгісі осы емес пе.
Біздің айтпағымыз: ата-бабаларымыздың осындай мерейлі күнге жетуді мың жыл бойы көз майын тауыса сарғайып арман еткендігі. Халықтың сол бір асыл аңсары Күлтегіннің көк тасынан бастап әрбір ғасырдың бедерінде таңбаланудан жазбады, әр заманда зарлы құстың жырындай қанат қағып талпынудан, толқынудан талмады. Дүниенің төрт тарабымен жалғасудың Жібек жолын әлемде бірінші болып біздің аталарымыз тартты десек, артық па. Он сегіз мың ғаламның жұмбақ жамалын Әл-Фараби сынды перзенті арқылы танып-білуге тырнақалды құштарлығын оятқаны ойсыздық па.
Халқы үшін қайғы-дүр болған Асан бабамыз “Еділ бол да Жайық бол, Ешкімменен ұрыспа”, деп өрелі өсиет айтып, заманның елұйығын, қоныстың жерұйығын іздеп желмаялатып жер шалғаны бүгінгі сәрсенбінің сәтін көздеген бағзыдан бергі асыл арман емес еді деп те айта алмаспыз. Солай да солай, көмекей әулие Бұқар-екең айтқандай, “сегіз қиыр шартарап, төрт құбыланы түгел қып, төрінде жатып салмақтануды” мұрат тұтқан халқыңыз да нақ осы қазақ болатын.
Сәрсенбінің сәтіне сонау ықылым замандардан-ақ сапар салған шиыр соқпақтан көз жазып адасқан, асыл арман ғасыл бола жаздаған, “қалың елі, қазағы, қайран жұрты үшін ұлы Абайды күңірендірген кеселді кезеңдер, дертті дәуірлер де болмай қалған жоқ. Елдігің де, ерлігің де, бірлігің де бордай тозып бодандықтың зіл қамытының астында қабырғасы бір-бірлеп сөгіліп қақырап жатты. “Бас-басына би болған өңкей қиқымнан” азап шеккен данышпан “өз ырқы өз қолынан кеткен елдің енді түзелеріне” көзі жетпей торықты. Нұсқасы кетіп, жығасы қисайған елі үшін күйзеліп: “Кетті бірлік, Сөнді ерлік – Енді кімге беттемек?”, деп наза күйін кешті. Сөйтіп, “өмірдің өрін тауысқан, білімсізбен алысқан, сенісерге жан таба алмай, ит жүректі сенделткен” хакім ата қапас қараңғыдағы еліне келер заман – көк тұманнан жол ашар жарық сәуле шашып кеткенін білді ме екен? Білген шығар данышпан, сезген шығар ұлы жүрек. Әйтпесе: “Адамзаттың бәрін сүй бауырым деп”, деген ұлы өсиетін айтпас еді ғой, ұрпақ болашағының нақ бүгінгі замандағы ең ізгілікті сара жолын нұсқамас еді ғой.
Абай нұсқасын тұтынған Алаш арыстарының жолы ауыр, соры қалың, азап-тауқыметі зілбатпан болды. Сөйте тұра олар да әлемге деген, адамзатқа деген жүректерін таза ұстады, тілектері мен ниеттеріне кір шалдырмады, күллі дүниеге кектенбеді. Керісінше, өнер-біліммен өрге сүйремекке, басқалармен өз халқының жан сарайын жаңғыртып, іштен түлей отырып теңелмекке күрес ашты. Өздері де қазақты оятудың қамында, қараңғылықтың кегі үшін қараңғы қазақ көгіне Күн болып жарқырап шығуға ұмтылды. Иә, Әлихан, Ахмет, Міржақып, Мағжан, Сұлтанмахмұттар солай етіп, халқына қызмет жасады. Түптің түбінде ғасырға жуық уақыт бойы халық рухын көтеруге, көкірек көзін ашуға үндеген осы күрес жолы діттеген жеңіс межесіне бастай берген. Кеңестік қызыл империя құрамындағы он бес одақтас республиканың бірін құрған қазақ халқы елдігі мен ерлігін, өрлігі мен теңдігін қайта тапқандай болған. Бірақ ол алдамшы әсер, өткінші елес екен. Десек те, сол кезеңде елдікке, дербестікке, мемлекеттікке бір қадам болса да жақындай түскенімізді несін жасырамыз? Өнер-мәдениет, білім саласында, рухани арнада зор табыстарға жеттік. Бүгінгі айдай әлемге мәшһүр Қазақстан Республикасының қаңқасы ғана емес, жұлын-жүйесі, қан тамырлары сол кезде сұлбаланды. Әйткенмен, сол үшін берген құрбандығымыз да ауыр еді: нәубетті жылдарда халықтың тең жарымынан өлідей айрылсақ, ақыл-ой мен зиялымыздың қатпарлы қаймағынан сыпырылып және ойсырасақ, діл мен тілді жоғалту зардабынан ендігі қалғанынан тірідей айрылу қаупі туған-ды. Халық санасын жұлын-құрттай кеулеп жеген құлдық психология өшіре, өшіге өршіп, өрттей қаулап бет қаратпай тұрып алғанда бетіміз қайтуға шақ қалғаны да ащы шындығымыз болатын.
Соған да қарамастан қайсар дарын Қасымдар: “Елу жаста елім бар деп айта алмай, Кетпес естен өкінгенің, мұңлы Абай. Елім бар деп айтатұғын туды күн, Елім бар деп шырқатайын мен бүгін, Қойсын енді Қорқыт күйі сарнамай!”, деп тебірене шалқыған-ды. Алдауы мен арбауы көп кеңес заманындағы жан дүниеміздің қайшылыққа толы болғаны да рас. Тек осы бір арыстан ақын елдік мұраттан жаңылмады. “Ей, тәкаппар дүние, Маған да бір қарашы. Танисың ба сен мені, Мен қазақтың баласы!”, деп жарқылдай жырлаған биік кеуделі асқақтығынан жазбады. “Сен неткен бақытты едің, келер ұрпақ, қараймын келбетіңе мен таңырқап”, деп келешекте нағыз елдік келетініне сенімін үзбеді.
Иә, тәуелсіздікпен дидарласқан, көк байрағымызды желбірете көтерген, сәрсенбінің сәтінде байтағының төрінде дүйім дүние дүрлерін қарсы алар, шын мәнінде Елім бар деп айта алар, Қасым ақын айтқан бақытты ұрпақ біз екенбіз. Жай елдікке ғана жетіп қойған жоқпыз. Елдігіміз мақтаныш тұтар, мерей етер дәрежедегі елдік болғаны және бір ғанибет. Өз бойымыздан сондай бір мақтанышты біз өткен жылдың қыркүйегінде Біріккен Ұлттар Ұйымы Бас Ассамблеясының 64-ші сессиясының жұмысын жазып көрсету мақсатымен барғанда БҰҰ-ның Нью-Йорктегі штаб-пәтеріндегі Қазақстан Туының қасында суретке түсіп, сол жерде еліміздің Сыртқы істер министрі – Мемлекеттік хатшысы Қанат Саудабаевтан сұхбат алғанда сезініп едік. “Би болмаса да, би түсетін үй болсын” дегендей, ертең елу алты елдің мемлекет басшылары елордамызда алқалы жиында бас қосатын болуы соның айғағы. Бар әлемнің біздің елге деген ілтипаты мен құрметі. Солай деп білеміз. Бұл мәртебеге өзіміз ғана емес, бүкіл түркі туысқандарымыз, барлық мұсылман үмбеті сонымен бірге, жалпы Азиядағы әмбе әріптестеріміз қолдау білдіріп қуанатын реті де жоқ емес.
Бүркіт Ысқақов деген айкөл азамат ағамыз болған. Сол кісі елу жылдың арысында айтады екен: “О, Азия, ұлысың, Ұлылығыңды қайтейін, Еуропаның құлысың!” деп. “Бас кеспек болса да, тіл кеспек жоқтың” жөнімен айтып сотталып та келген. Сол кісінің айтуы қайткенде де рас болатын. Бүгінде ешкімге дес бермес Қытай да, жолбарыстай серпінді Жапония да, ұлы үндестік иесі Үндістан да Батыстың алдында бағынышты, Еуропаның алдында еңселері төменшік еді. Енді бүгін келіп сөйткен сормаңдай Азияның бел баласы Қазақстан Еуропаның төбе биігіне айналып, өзінің бас қаласында жаһандық жиын шақырған мәртебеге жетсе, бұған бүкіл Азия да мерейленетін реті бар дейтініміз де сол себептен. Олай болса, ақ пейіл әріптестік ықылас танытып, қуанышымызға ортақтасу орайында азиялық ағайындар да жолдан жығылып жатпағандығына тағы бір шүкір. Сегіз қиыр шартарапқа тарамдалған төрткүл дүниемен бірге саясат та жаһанданды десек, әлемдік саясаттың сара да дара саммит шақырған азиялық бірегей ту ұстаушы серкесі Қазақстан болып отырғандығы, қазақы ұғымға салғанда, халқымыздың бұла көңілі үшін ол да бір жоралғылы оң нышан екендігі сөзсіз.
Сонымен, 1 желтоқсан, сәрсенбінің сәтті күні Астана байтақта саммит. Еліңе, төріңе қонақ келеді. Құдасы мен қонағын құдайындай сыйлайтын қазақ үшін “Келгенше қонақ ұялады, келген соң үй иесі ұяладының” кебі де нақ осы жерде келіп тұр. Ал енді қонақтың аз отырып, көп сынайтыны өзге болмаса да, әсіресе, бізге ежелден мәлім жәйт. Саммитте көкейкесті әңгіме де айтылар, маңызды мәселелер де қаралар, халықаралық саясат та жілік майы шағылып сараланар. Ол міндет саясаткерлердің еншісінде. Бізді алаңдататыны – біз жайында, саммит өткізген ел жайында ұлық мәртебелі меймандардың не деп кететіні; мың жылдық тарихы бар, мемлекетіміздің мәйегі болып отырған халқымыз жайында қандай пікір қалыптастыратыны. Ендеше, абыз ақынымыз Қадыршылап айтқанда: “Нағыз қазақ осы, міне, танып қой!” дегендей, қазақтарды шетелдік қонақтарға таныстырудың нағыз орайы енді келген сияқты.
Осындайда Ақтамберді жырау бабамыздың ағыл-тегіл дарқан арманы, көл-көсір ақжарма пейіл-ниеті ойға оралады. “Кеуде бір жерді жол қылсам, Шөлең бір жерді көл қылсам, Құрап жанды көп жиып, Өз алдына ел қылсам!”, демеп пе еді. Бұдан өткен мерейлі мұрат болар ма.
Асқар бір тауды жайласам,
Желілеп бие байласам,
Күнде жиын, күнде той,
Қыз-бозбала ойнатсам,
Тентегін түзеп байқа деп,
Ішінен биді сайлатсам,
Құлым бір ұлдай киінсе,
Көркемін көрген сүйінсе,
Атымтай жомарт секілді
Атағым жұртқа білінсе!
Өзім бір бөлек жайласам,
Жігіттен нөкер сайласам,
Ойпаң жерге он отау,
Қыраң жерге қырық шатыр тігіп,
Қонағымды жайғасам!
Пышақтан малым кетпесе,
Қазаным оттан түспесе,
Ауылдан топыр үзілмей,
Ошақтың оты өшпесе.
Май жемесе қонағым,
Қан жемесе барағым.
Он кісіге жараса
Бір кісіге арнап тартқан табағым!
Халыққа атым білініп,
Шүлеңгір мырза атанар ма екембіз!?
Осы қазақы рух, көл-көсір пейіл, асқақ айбын, шүлеңгір мырзалық саммит қонақтарын күтіп, сый-құрмет қызметінде жүрген жиырма бірінші ғасырдың жаһанданған қазағының бойынан оқта-текте өзіндік ерекше өрнекпен жалт ете қалып, ұлттық төл даралығын таныта, жарқырай көрінсе, әрине, нұр үстіне нұр болар еді. Жақсылар кеңес құрғанда Шерхан Мұртаза ағамыздай мұрттары өрге шаншылып бұрын да сөйлейтін аймаңдай азамат, нарқасқа жігіттер бұл қазақта да бар екенін, мол екенін қонақтарың көріп-біліп кетсе, құба-құп. Қазақтың батыр халық екенін, ақын халық екенін, намысты халық екенін, ұлттық дәстүрге бай өнерлі халық екенін саммит аясындағы шараларда көрсетуді қаперден шығармаған абзал. Еуропалық, қала берді, әлемдік мәдениетті бойына сіңіре тұра, өркениеттің заманауи үлгілерін жете игере тұра, ұлттық даралық пен төл бітім-болмысымыз сақталып қалған еуразиялық сипаттағы жаңа тұрпатты халық екенімізді халықаралық биік мәртебелі қауым-халайық білген үстіне біле түскенін қалар едік. Өйткені, қандай да бір елдің қадір-қасиеті жалпыадамзаттық құндылықтарға, экономика, ғылым мен мәдениет салаларындағы заманауи да жаңашыл жетістіктерге қоса, ұлттық сыр-сипатымен, ұлттық рухымен, сол халықтың тек өзіне тән дәстүрлі құндылықтарымен де бағаланатынын біз де бағамдайық. Сондықтан, әсіре өркениетшілдікке, әсіре жаһаншылдыққа ұрынып қалудан абай болғанның өзі дұрыс. Қоғамдық орындарда, қонақ үйлерде, мейрамханаларда, салтанат рәсімдерде қызмет көрсетуші қыз-жігіттеріміз ағылшынша еркін сөйлеп-ақ тұрып, ұлттық мәдениетімізден, ұлттық тарихымыздан, ұлттық ділімізден мақұрымдығын аңғартып алса, ұяттың үлкені сол болмақ. Ондай жағдай жиілеп кетсе, Елбасымыз алапат еңбекпен әлемге әйгілеп жүрген Қазақстан деген қадірменді елге құрмет те солғындай түспек. Міне, елдігің сынға түсер сағатта бұл мәселеге осындай намысты жауапкершілік тұрғысынан қарау керек болар. Елжандылығымыз да, отаншылдығымыз да бір көрінетін тұс осы.
Қазіргі заңғар жазушымыз, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Мұхтар Мағауин Абай тойы хақында ой толғамында былай деген екен: “Қазақ мерекесі сән мен салтанаттың, береке мен бірліктің, өнер мен мерейдің көрінісі болды. Өткен ғасырда қазақ жерінде болған орыс және батыс зиялылары қазақтың өзгеше тұрпатты ұлттық мерекесі – ас пен тойдың болмыс-бітісіне қайран қалған; бүгінгі бізге қиялдай көрінетін, ғажайып суретке толы қаншама куәлік жазбалар қалдырған; ас пен тойды қазақтың жомарт дарқандығы, күші мен қуатының, өнері мен ақыл-парасатының өлшем-көрсеткіші ретіне қабылдаған”. Бажайлап байқасақ, Мұхтар ағаның осы топшылауында үлкен мән-мағына жатқандай. Әлбетте, саммит – айт пен той, сауық-салтанат емес, ол үлкен халықаралық, әлемдік деңгейдегі ресми һәм саяси, мемлекеттік маңызы зор форум. Бірақ сол саммитті қалай өткізуінен мемлекеттің қуат-күші, іргетасының беріктігі, негізінің мықтылығы байқалып тұрмақ. Саммит аясындағы мәдени іс-шаралардан, саммит төңірегіндегі жағдаяттардан, концерттік бағдарламалар мен көрме-мұражайлардан, Астананың ғажайып келбетінен-ақ халқымыздың зиялылық әлеуеті, мәдениеті мен ақыл-парасаты көрініс таппақ. Соның өзі жақсы қырынан, жарқын жағынан көрінсе, Қазақстанның мемлекеттік мерейі арта түспек.
Қазақ елінің шеттен келген қай қонаққа да ұялмай, жадыра жүзбен көрсетер жақсылығы, ұлттық мәдениетіміздің кемел көріністері жетерлік, мақтаныш етерлік рәміздеріміз не сан. Бәйтерек пен Алтын адамнан бастап санай беріңіз. Саммит Қазақстан жетістіктерін паш ететін көрме емес. Сөйте тұра алқалы жиын кезінде ретін тауып, оңтайлы ойластырып жақсы атағымызды шығара алмасақ, серт өзімізде. Бір ғана мысал. Жақында ғана марқұм авторлары Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты атанған, асқақ рух пен тебіреніске толы Әнұранымыз – “Менің Қазақстанымды” тыңдаған әрбір адам сөзін түсінбесе де, терең мәнді сырын ұғынып, қазақ деген халықты, Қазақстан деген елді жақын тани түсер еді, оған деген құрметін жани түсер еді деп пайымдаймын. Халқымыздың шынайы сүйіспеншілігіне бөленген, Желтоқсандағы шеруімізді бастаған осынау шын мәніндегі халықтық Әнұранымыздан басқа ұлттық мәдениетіміздің, өнеріміздің, тарихымыздың асыл жәдігерлері, қымбат құндылықтары қаншама. Солар арқылы қазақтың асқақ рухын, мәйекті қасиетін саммит аясында танытып қалуға тырысайық. Бұл ретте тек ресми хаттама шеңберімен шектелмей, қиял қанатын самғата шарықтатқан да жөн шығар. Сөйтіп, әлем жұртшылығына қазақ халқының жүрегінің дүрсілін тыңдататын, Қазақстанның мерейін асыратын мүдделі күндерде қапы қалмайық, ағайын. Жетінші Астана Саммитінде Сәрсенбінің сәті орайымен келіп, айы оңынан туып, Қазақ елінің мерейі үстем бола бергей. Иә, сәт!
Қорғанбек АМАНЖОЛ.