Қазақстанда үдемелі индустриялық-инновациялық даму саясатын жүзеге асыру шеңберінде, ішкі қаржылық ресурстарды тарту және тиімді пайдалану мәселесі ерекше өзектілікке ие болуда. Сонымен қатар, аталған стратегиялық міндет экономиканы әртараптандыру, өңірлік және әлемдік бәсекеге қабілеттілігін арттыру арқылы, оның тұрақты және теңдестірілген түрде өсуін қамтамасыз ету мақсаттарына сәйкес келуі тиіс.
Экономикасы дамыған мемлекеттерде өсімнің қосымша катализаторының рөлін қор рыногы атқарады. Қор рыногы арқылы инвестицияларды тиімді түрде қайта үйлестіру процесі іске асады, бұл өз кезегінде еңбек өнімділігі және капиталдың өсімін арттыру арқылы экономиканың серпін алуына ықпал етеді. Сенімді, тиімді, өтімді және қауіпсіз қор рыногының болуы қазақстандық компанияларды қаржыландырудың қосымша көзімен қамтамасыз етудегі маңызды фактор болып табылады.
2006 жылы отандық қор рыногының бәсекеге қабілеттілігін арттыру, оның дамыған қаржы орталықтарының “қосалқы бөлігі” ретінде қалыптасуы мен ішкі инвестициялардың шетелдік қор рыноктарына жылыстауына жол бермеу мақсатында экономикасы тұрақты, инфрақұрылымы өзге аймақтармен салыстырғанда жеткілікті түрде дамыған мегаполис – Алматы қаласында өңірлік қаржы орталығын құру туралы шешім қабылданды.
АӨҚО жұмысы қазақстандық капитал рыногының дамуына жаңа серпіліс берді, атап айтатын болсақ, қор биржасының қызмет етуінің жоғары стандарттарына қол жеткізілді – эмитенттер мен инвесторлар үшін қолайлы жағдайлар жасалынды (листингтік талаптар қарапайымдатылды, инвесторлардың табыстарына салық салуда жеңілдіктер енгізілді, мүшелік жарна мен акциялардың алғашқы жылдық айналымы үшін алынатын жыл сайынғы листингтік жарна алынбайтын болды), рейтинг қызметтерінің ұлттық рыногы қалыптастырылды, мәмілелер жасау және олар бойынша есептеулер жүргізумен байланысты тәуекелдер төмендетілді.
Дегенмен, дамыған инфрақұрылымның болуы қаржы орталығының толыққанды қызмет етуіне кепілдік бермейді. Ең алдымен, отандық және шетелдік инвесторлар үшін тартымды болатын эмитенттер жиынтығының болуы қажет. Бүгінгі таңда рыноктағы өтімділік KASE акциялар рыногының индексін есептеуге кіретін жеті компаниялардың акцияларымен ғана қамтамасыз етілген. Соған қоса олардың көпшілігі бойынша негізгі өтімділік Лондон қор биржасында (LSE) шоғырланған, бұл да өз кезегінде отандық қор рыногының тартымдылығын төмендетуде.
Әлеуетті эмитенттердің корпоративтік басқаруының даму деңгейінің жеткіліксіздігі мен акционерлер құрылымының ашық болмауы KASE-дегі жариялы компаниялар санының аз болуының басты себептері болып табылады. Осыған байланысты, жақын келешекте отандық рынокта жекелеген компаниялардың ІPO өткізу мүмкіндігі өте төмен. Сол себепті үдеріс мемлекеттік қатысуы бар компаниялардан басталуы тиіс – акциялардың мемлекеттік пакеттерінің бөлігін қор рыногы арқылы сату рынокқа инвесторлар тартады және жеке компаниялар үшін үлгі болады.
АӨҚО-ны құру мемлекеттің қатысуы бар қазақстандық компаниялардың капиталдандыруын ұлғайту және қызметінің ашықтығын қалыптастыру арқылы, олардың бәсекеге қабілеттілігін арттыру жөніндегі мемлекет стратегиясының құрамдас бөлігі болып табылатындығын айта кету қажет. Мемлекеттік компанияларды жекешелендірудің нәтижесінде, акциялар отандық қор рыногына орналастырылуы қажет. фИелігінде ең ірі компаниялар акцияларының мемлекеттік пакеттері бар “Самұрық-Қазына” АҚ-тың бұл мәселені шешуге ықпалы зор. Мұндай компаниялардың бағалы қағаздарын орналастыру ауқымды мемлекеттік инвестициялық жобаларды жүзеге асыруға қажетті инвестициялар тартып, қор рыногының әлеуметтік функциясын іске асыруға мүмкіндік береді, басқаша айтқанда, жалпымемлекеттік меншік нысандары қатысында теңдік орнатуға жол ашады.
Халықаралық тәжірибе көрсеткендей, нарықтық экономикасы даму үстіндегі мемлекеттерде мемлекетке тиесілі акциялар пакетінің бөлігін қор рыногына орналастыру, оның капиталдануын арттырудың ең маңызды факторларының бірі болып табылады. Малайзия үкіметі 1970-1980 жылдарда ұлттық акционерлік корпорация құру арқылы мемлекеттің қатысуы бар компанияларды жаппай жекешелендірді. Жаңа корпорация табысты компаниялардың, соның ішінде мемлекеттің қатысуы бар компаниялардың акцияларына инвестициялады. Акциялар портфельдері ашық ұлттық инвестициялық қорға орналастырылды, өз кезегінде оның акциялары жеке инвесторларға салыстырмалы түрде төмен бағамен сатылды. Бұл жеке инвесторлар үшін инвестициялаудың ең төменгі табалдырығын төмендетіп, меншіктің әртараптандырылған түрде үлестірілуіне алып келді. Нәтижесінде малайзиялық қор рыногына 8 миллионнан астам жеке инвестор келді. Соған қоса, бүгінгі таңда жекешелендірілген компаниялардың акциялары Малайзия қор рыногындағы ең өтімді құралдар болып отыр.
Қазақстанда акциялардың мемлекеттік пакеттерін халық арасында орналастырудың табысты мысалдары бар. Алғашқы “халықтық ІPO” мемлекетте 2006 жылы өткізіліп, жеке тұлғаларға ұлттық байланыс операторы “Қазақтелеком” АҚ-тың 497 597 қарапайым акциясы сатылды. 5 мың адам инвестор атанып, 14 млрд. теңге көлеміндегі сома тартылды. Сұраныс ұсыныстан айтарлықтай жоғары болды. Қазіргі уақытта “Қазақтелеком” АҚ акциялары KASE индексіне енетін ең өтімді қаржы құралдарының бірі болып отыр.
Қазіргі таңда қазақстандық инвесторлар инвестициялық ресурстардың айтарлықтай көлемін жинақтағанына қарамастан, бұл қаражат мемлекет экономикасын дамыту ісіне қатыстырылмауда. Бүгінгі күні мемлекет халқының зейнетақы жинақтары 14 млрд. АҚШ долларынан асты, инвестициялық қорлардың активтері шамамен 2 млрд. АҚШ долларын, сақтандыру ұйымдарының активтері 2,2 млрд. АҚШ долларын құрады. Сонымен қатар, сарапшылардың бағалауынша, халықтың жинақтары қазіргі уақытта 5 млн. АҚШ долларын құрауда. Демек ішкі инвесторлар, соның ішінде жеке инвесторлар да қор рыногына инвестициялауға болатын ауқымды қаржылық ресурстарға ие болып отыр, соған қарамастан ол ресурстар мемлекет экономикасына жұмыс істеп жатқан жоқ. Компаниялар акцияларының мемлекеттік пакеттерін сатқан жағдайда, корпоративтік сектор қор рыногына шығудың бағдарларымен танысуға мүмкіндік алатын еді. Сол арқылы, мемлекет экономикасына ірі инвестициялық жобаларды жүзеге асыруға қажетті қосымша қаржылық ресурстар тартуға болатын еді.
Қор рыногын дамыту мемлекеттік міндет болып табылады, соған байланысты, Елбасы мен Премьер-Министр мемлекеттің қатысуы бар ең тұрақты және тартымды компанияларды қор рыногына шығару туралы тапсырмалар берген болатын. Менің пікірімше, бұл мәселені Ресейде іске асырылғандай Үкімет деңгейінде шешетін уақыт келіп жетті. Ресейде жақында 900 мемлекеттік компаниялардың (Сбербанк, ВТБ, Роснефть, Русгидро және т.б.) акцияларын орналастыруды көздейтін, мемлекеттік компанияларды жекешелендірудің бесжылдық жоспары қабылданды.
Мемлекеттің мақсаты Алматы қаласын халықаралық деңгейдегі қаржы орталығы ретінде қалыптастыру, ал Қор мемлекеттік активтерді басқаратындығын ескерсек, оның бағалы қағаздар рыногын дамыту ісіне қатысуы Қазақстанның жалпы бәсекеге қабілеттілігін арттыруға бағытталған стратегиялық саясаттың бөлігі болып табылады. Бұл мемлекеттің капитал рыногын дамыту жөніндегі үдерісін жеделдетіп, 2020 жылға таман Алматы қаласында халықаралық деңгейде танылған қаржы орталығын құру мақсатына қол жеткізуге мүмкіндік береді.
Аркен АРЫСТАНОВ, Алматы қаласы өңірлік қаржы орталығының қызметін реттеу агенттігінің төрағасы.