Мүсілім және Ришат Абдуллиндердің туғанына – 100 жыл
Қазақтың ән өнеріндегі жарқын жұлдыздар, кәсіби музыкалық театрдың белді әртістері, қазақ орындаушылық өнерінің хас шеберлері, КСРО халық әртісі Ришат Абдуллин мен Қазақстанның халық әртісі Мүсілім Абдуллиннің қазақтың өнер айдынында қалдырған іздері сайрап
жатыр. Жұмысшы отбасында дүниеге келген ағайынды Абдуллиндер жастайынан өнерге құштарлығымен көзге түседі. Қайда жүрсе де өнерпаздарды тағдыр айдап 30-жылдардың басында Алматыдағы тұңғыш ашылған музыка техникумына алып келді.
Мүсілімнің өнердегі алғашқы қадамы туралы академик Ахмет Жұбанов өзінің естелігінде жақсы жазады. Жас талапкердің есту дәрежесінің аса жоғарылығына, ән ырғағын бірқалыпты ұстаудағы нақтылығына, бір айтқанды бұлжытпай қағып алатын құймақұлақ зейініне таңғалғанын айтады. Қалада оқып жүрген Мүсілімді мықты виолончелист жасамаққа музыкалық аспап класына, одан соң табиғи даусының аса сұлу, қуатты екенін естіп-тыңдап жеке әншілер класына ауыстырғандарын баяндайды. Академик А.Жұбанов әңгімесінен Мүсілім Абдуллиннің табиғи өнерінің бастау қайнары қуатты екенін, әу бастан-ақ алғыр да алымды болғанын байқаймыз.
Өнер, өмір айдынында қатар жүзгенімен Мүсілім өзінің дүниеге жиырма минут Ришаттан бұрын келген «ағалық» мінезіне салып, жол бастап отырған. Екеуін ажырамастай етіп магнитше тартқан күш – өнерге, музыкаға, ән салуға деген құштарлық болатын. Бұл сезімді олар өнердің ұзақ даңғылында абыроймен мәпеледі. 1931 жылы Алматы музыка техникумында дәріс алуды Мүсілім бастаса, көп ұзамай бұл ортаға Ришаттың келуі кәсіби музыкаға тұңғыш қадам басқан қос талапкерді бір бүтінге айналдырды. Ізін ала П.И.Чайковский атындағы Мәскеу консерваториясы жанынан ашылған ұлттық студияларға 1935 жылы Орта Азия және Қазақстаннан тұңғыш қабылданған студенттер қатарында Мүсілім бірінші болып тұрды. Араға жыл салып осы оқу орнына Ришат та қабылданып, қайта табысты.
Консерватория қабырғасында орыс және қазақ тілдерінде орындаған орыстың классик композиторлары – Глинка, Чайковский, Рахманинов, Бородин, Римский-Корсаков және Даргомыжский романстары қос әншінің шығармашылық өсу жолының үлкен бір белесін құрайды. Бұл әншілерді ғана өсіріп қоймай, жалпы қазақ аудиториясын әлемдік-орыс классикалық жауһарларына баулу жолында жасалған үлкен ағартушылық жұмыстар болатын. Бұрын сан рет орыс тілінде тыңдап жүрген, жоғарыда аттары аталған композиторлардың танымал романстары Мүсілім Абдуллиннің қазақ тіліндегі орындауымен тыңдарманға ерекше әсерде жетті. Әрине, бұл жерде аударма сапасының биік деңгейде болғаны абзал. Қалың қазақ тыңдармандарына әлемдік музыканың камералық сипаттағы шұрайлы қабаттары бір табан жақындай түсті.
Ұлт өнері мен мәдениетінің өркендеуі 30-жылдардың алғашқы жартысында республикаға талантты ұйымдастырушы, аяулы азамат – Темірбек Жүргеновтің ағарту комиссары болып келуімен тікелей байланысты. Оның ұйымдастыруымен Мәскеу қаласында өткен алғашқы өнер онкүндігі Қазақ музыкалық театрының қарқынды дамуына қозғау салды. Мемлекеттік опера және балет театры болып (1937 ж.) кейін академиялық (1940 ж.) мәртебе алуы ел өнерінің тұтқасын ұстаған биліктегі ағалардан, жас мамандар даярлау ісін тез арада жолға қоюды талап етті. Қазақ опера театрына 30-жылдардың аяғы мен 40-жылдардың басында келген әншілердің дені орыс, Еуропа ән орындаушылық мектебінен сусындаған таланттар еді. Халық консерваториясының іргетасын қалаған Құрманбек Жандарбеков, Әміре Қашаубаев, Күләш Байсейітова, Қанабек Байсейітов, Манарбек Ержанов, Ғарифолла Құрманғалиев т.б. көптеген таланттар шоғырының ізін басқан жастар легі өз заманының биік өнерімен келіп, кәсіби ән орындаушылық өнердің тамырын тереңге салды. Соғыс алдында театрға оқыған білікті жастардың келуі ұлттық опера труппасына әлемдік және орыс классикасы үздік туындыларын сахналастыруға мүмкіндік берді, қазақ опера өнерінің қарыштап өсуіне септігін тигізді. Ағайынды Абдуллиндер өзіндік бағыт-бағдары айқындалып, іргетасы берік қалана бастаған ұлттық опера және балет театрымыздың жаңа орындаушылық мектеп легінің алғашқы қарлығаштары болып табылады. Опера өнерін әрі қарай дамытудағы сәтті шығармашылық ізденістері, көптеген жаңа партиялар мен жаңа бастаулардың театрға тікелей енуі бұл әншілерге «бірінші» деген қосымша анықтама қалыптастырды.
Театр труппасы жас әншілерді өзіне баурап, репертуардағы опералардан түрлі партияларды сеніп тапсырды. Мүсілімнің алғашқы жеке орындаған партиясы «Қыз Жібектегі» Төлеген болса, Ришат «Бекет» операсынан Олжайды сахнада көрсетті. Бұл партиялар терең тебіреністер мен қызу тартысқа құрылған. Сахнада актерлік ойын, сөзге көп мән бергендіктен жас орындаушыларға алғашқы сынақ оңайға түспеген. Күрделі бейнелерді толыққанды етіп сомдауда театр негізін қалаған аға буын әртістердің ақыл-кеңестеріне құлақ асқан олар, үлкен өнердегі өздерінің алғашқы шығармашылық қадамдары мен ізденіс жолдарын бастады. Бұл жерде жас әншілердің кәсіби-вокалдық дайындықтары мен аға буын танымал орындаушылардың сара жолы үлгісімен жүруі нәтижесінде ағайындылар қазақ музыкалық театр сахнасына лайықты талантты жастар келгендігін паш етті. Кейіпкерлерінің көркемдік образын жан-жақты қырынан көрсету, олардың ішкі сезімдерін сахнадан майдан қыл суырғандай таратып беру – ағайынды Абдуллиндерге тән шеберлік. Мұның ұшқыны келесі «Айман-Шолпан», «Жалбыр», «Ер Тарғын» т.б. операларында орындалған партиялар арқылы айқындалып, ірілене түсті.
Осылай басталған сахна-ғұмыр буыны бекіп, қатая келіп Мүсілім мен Ришаттың шығармашылық ауқымын кеңейтті, олар театр репертуарындағы қырыққа жуық операда үлкенді-кішілі, алуан сипаттағы партияларды дүниеге әкелді. Лирикалық дауыс табиғаты екі түрлі – тенор және баритон болып келетін ағайынды екі жігіт бір сахнада бір терінің пұшпағын иледі. Өмірде, талай концерттік сахнада бірге қос дауыста үйлесімді ән салып жүрген олар, опера сахнасына шыққанда түрлі мінезді кейіпкерлерге айналды. Олар: дос, әріптес, ағайындығы бар партиялармен бірге қарама-қарсы антогонистік көзқарастағы, «жауласатын» кейіпкерлерді де қатар орындады. Бұл партиялар А.Жұбанов пен Л.Хамидидің «Абай» операсындағы Абай мен Әзім, Е.Брусиловскийдің «Дудар-ай» операсындағы Артем мен Сапар, М.Төлебаевтың «Біржан мен Сарасындағы» Қожағұл мен Серік, Қ.Қожамияровтың «Назгумындағы» Гүлмат пен Лю Чунь, П.И.Чайковскийдің «Евгений Онегиніндегі» Онегин мен Ленский, З.Палиашвилидің «Даисиіндегі» Киязо мен Малхаз, Дж Пуччинидің «Чио-Чио-сан» операсындағы Шарплес пен Горо, А.Рубинштейннің «Демон» операсындағы Демон мен Синодал т.б. болды. Бұған қоса Мүсілімнің орындауындағы Төлеген, Сержан, Арыстан, Қайрақбай, Меркуцио бейнелері сыршыл, лирикалық нәзіктігімен, тереңдігімен өз тыңдармандарын баураса, Ришат орындаған Амангелді, Сүгір, Жермон, Эскамильо партияларының әрқайсысы қазақ опера сахнасының қайталанбас жарқын беттері болып тарихта қалды.
Ағайынды Абдуллиндердің ұзақ та жемісті өнер жолы жайлы қалам тартқанда, зерттеушілер міндетті түрде тоқтап, әркім өзінше жан-жақты ашуға тырысатын үлкен партия, ол – Ришат сомдаған ұлы Абайдың бейнесі. Бұл операның алғашқы жарты ғасырлық тарихында Абай бейнесін бірнеше тамаша әншілеріміз сахнада сомдаған екен. Жас орындаушыларды айтпағанның өзінде, Ермек Серкебаев, Мұрат Мұсабаев, Ғафиз Есімов Абайлары – жеке-жеке сараланып, зерттеуді қажет ететін бөлек тақырыптар. Солардың ішінен Абайды көрермен-тыңдаушыларына етене жақындастырып өзіндік орындауымен ұрпақ санасына өшпестей із қалдырған әнші – Ришат Абдуллин еңбегі ерекше көрінеді. Әншілердің 80 жылдық салтанатты кешінде сөйлеген күміс көмей танымал әншіміз Бибігүл Төлегенова: «Ришат Абай партиясын бірінші орындаған озық әнші болып тарихта қала бермек», – деген еді. Сол айтқандай, қанша Абай галереясының ішінде классикалық ұғымдағы қазақ таныған ғұлама Абай осы орындаумен елдің жүрегінен орын алды.
Ұлы ойшылдың 100 жылдық мерейтойына арналып қойылған бұл спектакльдің жиырма сегіз жастағы орындаушыға жүктер жауапкершілігі зор болды. Ақын, философ, композитор, өзге де әр алуан қырлары мол ойшылдың шынайы келбетін, біздің ойымызша, музыкалы театр сахнасы толық ашса керек. Абайдың сыршыл да нәзік поэтикалық әлемі мен әсем де әрлі лирикалық әндері, терең қара сөздері музыкалық бейне жасауға сұранып тұр емес пе?! Композиторлар операда Абай жан-дүниесін ашуға төл әндерін сәтті қолданып, ақынның сахналық бейнесін өз тілінде сөйлете алған. Абай партиясының жұмбақ жанның жүрегіне терең бойлатар тұстары – опера партитурасының ең шұрайлы жазылған беттері. Талай ұрпаққа рухани азық болар бұл операның сахналық ғұмыры ұзақ болуының сыры да осыдан болар. Ришат Абай рөлін орындау үшін көп ізденіп, еңбектенді. Әнші кейіпкерінің ішкі психологиялық толғаныстары мен сыртқы пластикалық іс-әрекеттерін үйлестіретін ұтымды мизансценалық әрекетке толы көңіл-күй тебіреністерін терең ойластырған. Сонымен бірге, әнші кейіпкерінің сырт келбеті, бейнелік ұқсастығын табуға жіті назар аударады. Р.Абдуллин Абайы бар қазақтың панасы, қамқор аға, ғұлама, ұлағатты ұстаз. Әншінің сахнадағы әрекеті сабырлы да ұстамды. Ойға бағынған бейнеде тұтастық бар. Оның құлаққа жұмсақ, жағымды естілетін интонациялық бояуға бай дауысы кейіпкерінің ішкі жан-дүниесін беруде үлкен рөл атқарып тұр. К.Кенжетаев, Қ.Жандарбеков, тағы басқа замандастары Ришат туралы естеліктерінде операдағы ән-арияларды Р.Абдуллин «сиқырлы» дауысымен әрлендіргені, шоқтығын көтергені туралы бір ауыздан жазды.
Әншінің әуезді дауысы мен орындаушылық шеберлігін сан қырлы етіп жарқырата көрсеткен көптеген ізденістер нәтижесі орындаушы мен кейіпкерді біріктіріп, ажырамас ұғымға айналдырды. Операны қоюшы-режиссер Қ.Жандарбековтің сәтті ойластырған сахналық шешімі жайлы айтпай кете алмайсың. Опера финалындағы мизансцена құрылымы режиссер шешімінің қарапайымдылығымен үлкен ой тастайтын, спектакльдің ең жарқын беттері. Сүйікті шәкірті Айдар өлімі тұралатып кеткен Абай – Абдуллин «тау қалғыған қараңғы түн» қойнауынан қолындағы әлсіз шам жарығымен қараңғы түнекті тіліп, жол іздеп, сахна төріне – өрге қарай батыл қадам басады. Ришат – Абай жалғыз да болса күреспекке, айналасына сәуле шашпаққа бекінген жан ретінде көрермендер жүрегінде мәңгіге қалды. Ұлы Абай бейнесі – әншінің кейінгі толқын орындаушыларға үлгі боларлықтай ең толымды жұмыстарының бірі.
Әншілердің заманы композиторлар және ән-орындаушылық өнеріне жаңа талаптар қойып отырды. Осы кезде кеңестік дәуірдің кең тараған «көпшілікке арналған ән – массовая песня» жанры деген сұраныс күшті болды. Ол соғыс тақырыбы, тың көтерушілер, екпінді құрылысшылардың рухын көтеретін, халық қосылып айта кететін, тез жатталатын танымал туындылар. Қос әнші өз репертуарын ел ішіне кеңінен тараған халықтық, халық композиторларының әндерінен және замандас композиторлар шығармаларынан тұратын концерттік бағдарламалармен жаңартып, толықтырып отыруға көп көңіл бөлген. А.Жұбановтың әншілер шығармашылығы жайлы нақтылы әрі дәл пікіріне қайтадан құлақ түрсек: «Меніңше, бұл екі қайраткерлердің үлкен еңбектері концерттік салада жатыр... Әдетте, опера әртістерінің концерттік нөмірлері санаулы болады, көбіне бір-екі «кезекші» нөмірден аспайды. Ал, Мүсілім мен Ришатқа келсек, бұлар концерттік бағдарлама жағынан өте бай, жан-жақты суреткерлер» деп өте жоғары баға береді. Репертуарында үш жүзден артық қазақ, татар халық әндері бар Ришат пен Мүсілімнің орындауындағы «Зәуреш», «Қызыл бидай», «Тілеуқабақ», «Екі жирен», «Шәпибаяу», тағы да басқа әндер, халқымыздың ән қорының інжу-маржандары өзге орындауларға ұқсамайтын сыршылдығымен, нәзік бояу-бедерімен тыңдармандарын тәнті етеді.
Қазақ ән орындаушылық өнерінде ағайынды Абдуллиндер атымен тікелей байланысты дамып, кең өріс алған сала – классикалық дуэт (екі дауыста қосыла айту) үрдісі. Замандас композиторларымыз жаңа шығармасын болашақ орындаушысымен кеңесіп, сол нақтылы дауысқа, әнші диапазоны мен үніне жататындай етіп жазады. А.Абдуллиндер орындауында құлаққа майдай жаққан тамаша дуэттер, жеке әндер композитор мен әншілердің өзара шығармашылық одағы нәтижесінде дүниеге келгеніне күмән келтіруге болмайды. Олар: А.Жұбанов, Е.Брусиловский, М.Төлебаев, Б.Байқадамов, Қ.Мусин, С.Мұхамеджанов, тағы басқа композиторларымыз шығармашылығына, олардың ән, романс, дуэттерінің жазылуына себеп болған. Қос әнші дауыстарының бояуы мен ұшқырлығы, өзара әуезді үйлесім табуы өмірде сирек кездесетін, табиғат берген үлкен сый-бақыт. Олар қосыла шырқағанда тыңдармандарын аруақтандырып, арқаландырып жіберер «Менің Қазақстаным», «Қызыл қырандар», «Теміртау жастарының маршы» немесе бойыңды балқытып сөзбен жеткізіп болмас тылсым әсерлерге жетелер «Тербеледі тың дала», «Туған жер» секілді шығармалар Қазақ радиосының «Алтын қорына» қосылды. Тыңдаушының жүрек қылын шертіп, ерекше баурайтын қос дауыс бірде жер бауырлаған қоңыр қаздай қалықтаса, бірде көкке атылған қырандай шиыршық атып шыға келеді. Үнемі ізденіс үстінде жүретін әншілер жетпісінші жылдары қос дауысты сиқырлы үнге құлақ құрышын қандырған әнқұмар қауымды елең еткізіп, үш дауыспен айтатын болды. Бұл трионың үшінші мүшесі – жас әнші Ришаттың ұлы Заур Абдуллин болатын.
Ән мен жырдың сыр-сандығын ала келетін ағайынды Абдуллиндердің концерттері өнерсүйер қауымның шынайы мерекесіндей болып, республиканың түкпір-түкпірінде зор ықыласпен өтетін. Халыққа талантымен, еңбегімен танылған жандарға «сүйікті әртіс» деген атақты халық өзі теліп, концерттерін тыңдарманы іздеп барып тыңдайтын. Олардың қазақ ән орындаушылық кеңістігінде қалған жарқын ізі, театр сахнасындағы жасаған көркем образдары, қайталанбас әуезді үні бүгінгі тыңдармандардан алыстап кетсе-дағы Ұлттық радио мен теледидардың «Алтын қорында» сақталып қалды. Өнер дариясында қатар жүзген Абдуллиндердің биыл тойланып жатқан бір ғасырлық мерейтойы қазақ өнерінің, соның ішінде операның, ән орындаушылық өнердің алтын әріптерімен жазылған беттері.
Аманкелді МҰҚАН,
М.Әуезов атындағы әдебиет және
өнер институты Театр және кино бөлімінің қызметкері, өнертану кандидаты, театртанушы.
Алматы.