Қазір біреу біреудің аузына қақпақ қоймайтын заман туды. Бұл еркіндік әсіресе таралымын көбейтіп, жеңіл бедел жинағысы келген бұқаралық ақпарат құралдары үшін өте тиімді болып тұр. Осы еркіндік кейде қазақтарды түзу жолдан тайдыру үшін де пайдаланылуда. Қостанай облыстық «Кустанайские новости» газетінде 2011 жылдың 8 ақпанында жарияланған Анатолий Тихановский деген автордың мақаласы оған толық дәлел.
Аңқау біреулердің әлгі адам облыстағы көптеген проблемаларды жазған болуы керек деп ойлап қалуы мүмкін. Жоқ олай емес. Тихановский мырза және облыста шығатын газет өңір мәселелерін түгендеп болып, енді кезінде қазақтарды қасақана қырып салған адамдарды ақтап алуға кірісіпті.
«Жалпы алғанда Голощекин – ерекше тұлға» деп жазады автор «Большевик Голощекин и большой ашаршылык» деп аталатын мақаласында. Мақалаға «Ұмытуға болмайды» деген айдар қойылған!.. Соған сәйкес Қазақстанда қанды қырғын ұйымдастырған адамның кезінде Ленинмен қатар тұрған қайраткер екенін айта келіп, оның қызмет жолы да ықыласпен баяндалады. Қазақстанды басқарған 1925-1933 жылдары оның өзін «толық дәрежеде» көрсеткендігі келтіріледі.
Біз бұл жерде тарихи деректерге жүгініп, мәселені терең қазбаламақ ойдан аулақпыз. Ол жұмыс бүгінде Қазақстанда көптеп саналатын тарихшылардың міндеті болуы тиіс. Біздің міндетіміз қазақ халқын саналы түрде қырғынға ұшыратқан қаныпезерді ақтамақ болған адамның түпкі ниеті нені көздейді дегенді ой елегінен өткізу.
Шындығында Голощекин қу, залым адам болған. Сондықтан ұжымдастыру, кулактардың мүлкін тартып алу жөніндегі большевиктік саясатты желеу етіп және қазақтардың басым көпшілігінің объективті себептермен қарсы келе алмайтынын білген ол өз пиғылын асқан арамзалықпен жүзеге асырған. Ол ең басты жәйтті, яғни қазақтардың тек малмен ғана күн көріп отырғанын, малдарын тартып алса олардың қойша қырыла беретінін жақсы түсінген. Сөйтіп, жергілікті халықты (байларды ғана емес) бүтіндей мүлде малсыз қалдырған. Осыдан келіп малдан өзге күнелтіс көзі жоқ халыққа аштан қырылудан басқа жол қалмаған. Ақиқатына келсек, егер Голощекин Қазақстандағы ұжымдастыру ісін халықтың жағдайына қарай отырып, ақылмен жүргізер болса, оған Мәскеу қой деп айтпас еді. Ол аз десеңіз, Голощекин шынымен де, жоғарыдағы автор айтқандай, керемет адам, ел қамын ойлаған қайраткер болса халық жазықсыздан қырылып жатқанда Мәскеудің айтқанына да онша назар аудара қоймас еді. Голощекиннен кейін келген Мирзоян солай жасады да. Оның үстіне Голощекин Қазақстанды басқарған 1925-33 жылдарда Сталин әлі «қылышынан қан тамған» дейтін қатыгез басшы болып үлгірген жоқ, ол кезде жеке басқа табыну да күш ала қоймаған. Демек, Голощекин қазақтарды Сталиннің айтуымен қырды деген дақпырт халықты алдап, онсыз да тарихты танып-білуге онша құлшына бермейтін біздің ағайындарымызды шатастыру үшін айтылған сөз.
Біз осы әңгімені қозғай отырып, большевиктердің, сол партияның басында тұрған Сталиннің істегендерін ақтап алғалы отырған жоқпыз. Бізді мазалайтыны, миллиондаған қазақтың жазықсыз қырылғаны үшін айдаладағы біреулерді айыптауды тоқтатып, нағыз кінәліні табатын күн бола ма деген ой. Әйтпеген күнде жел диірменмен соғысқан Дон Кихот сияқты бетімізге лағып, өзімізге еш жамандық жасамаған адамдарды айыптауды әдетке айналдырып алуымыз мүмкін. Жоғарыдағыдай мақала жазушылардың көздегендері де сол, яғни тарихты нашар білетін халықты адастыру. Ал нағыз шындықтың ашылуы зұлмат жылдардың құрбаны болған бауырларымыздың аруақтары үшін де сауап болар еді.
Өкінішке қарай, қазақстандық тарихшылар әрідегіні былай қойғанда, Қазақстаннның кеңестік кезеңдегі тарихын да нақты зерттеп жаза алған жоқ. Қазіргі біздің оқып-біліп жүргендеріміз негізінен басқа елдердің, өзге ұлттар өкілдерінің жазғандары бойынша дүниеге келген тарих. Бар болғаны оларға Қазақстанның өміріне қатысты азды-көпті архив материалдары қосылады да, ол жұртшылыққа елдің толыққанды тарихы ретінде ұсынылады. Соның салдарынан да өткен ғасырдың 30-жылдарындағы ашаршылыққа, саяси қуғын-сүргінге себепкер болған нақты дәйектерді табу қиын. Белгілісі «сталиндік режім», «қызыл империя қырғыны» деген жаттанды болған бір-екі-ақ сөз. Бүтіндей бір ұлттың тоз-тозын шығарған және бірнеше жылдарға созылған құбылысты бір-екі сөзбен ғана түсіндіру шындыққа қаншалықты жанасады? Сонда осындай адам айтқысыз қиянаттарды өз қолдарымен жасаған орындаушылар қайда қалады? Мәселен, жоғарыдағы мақалаға жауап қайтарған қостанайлық журналист әрі ақын Ақылбек Шаяхмет басқа емес, дәл сол Голощекиннің қазақ интеллигенциясын құртуды қолға алғанын, соның салдарынан Т.Рысқұлов, С.Қожанов, С.Меңдешов, С.Садуақасов, О.Жандосов сияқты қазақ қайраткерлерінің елден кетуге мәжбүр болғанын жазады. «Буржуазиялық ұлтшылдар» деген айыппен «Алашорданың» бұрынғы 48 мүшесі де тікелей Голощекиннің нұсқауымен тұтқындалған. Ол аз десеңіз, дәл осы Голощекин Қазақстанды басқарған 30-шы жылдардың басынан бастап 281230 шаруашылық иелері Қытай, Иран және Ауғанстан жерлеріне қоныс аударуға мәжбүр болған. Дәл осы 1932-33 жылдары, кейбір мәліметтер бойынша, Қазақстанда 2,5 миллиондай адам аштан қырылған. Сонымен бірге, ОГПУ-дің 9805 істі қарап, 3386 адамды ату жазасына кесуі мен 13151 адамды лагерлерге айдатуы да Голощекиннің дәуірімен тұспа-тұс келіп тұр. Неге? Неліктен Голощекин елді басқарып тұрған жылдарда қазақтың басына соншалық зобалаң туған? Бұл сұраққа ешкім жауап іздеген емес.
Бір қызығы, елде жақсы істер орын алған кезде біз бәріміз сол кездегі республика басшысын мақтаймыз. Мәселен, Мирзоянға қатысты осыны айтуға болады. Ал жаманшылық болса, оған республика басшысы емес, Кеңес өкіметі кінәлі. Осыны қалай түсінуге болады? Ең болмаса бір тарихшы Мирзоян жасаған жақсылықты Голощекин неге жасамады деген сауалды неліктен көлденең тартпайды?
Тарих деген әлдебіреулердің диссертация қорғауы үшін ғана керек материалдардың жиынтығы емес. Ол – халықтың өмірі, алуан түрлі тағдыры, жақсысынан өнеге алар тәжірибесі, артына қалдырар мұрасы. Олай болса, тарихқа жеңіл-желпі қарау, оны біреулердің айтуы бойынша жазу орны толмас олқылық. Ал енді осындағы Голощекин мәселесіне келсек, бүгінде байқатпай оны ақтап алуға тырысушылардың күндердің күнінде, ол да Қазақстанды басқарған адамдардың бірі, өзі де сол замандағы қиғаш саясаттың құрбаны болған, әйтпесе еш кінәсі жоқ, сондықтан оған ескерткіш орнату керек деп шықпасына кім кепіл. Егер осындай әңгіме туындай қалса, бар пәлеге «қызыл империя» мен «сталиндік режім» ғана кінәлі дегеннен әріге бара алмайтын біздің оған қарсы қояр дәйегіміз де жоқ.
Сейфолла ШАЙЫНҒАЗЫ.