Көрнекті қоғам, мемлекет қайраткері Өзбекәлі Жәнібеков ағамен бетке-бет жүздесіп, бір дастарқан басында ешқашан дәмдес болған емеспін. Ол кісінің есімін алғаш ұзақ жыл мектеп директоры болып істеген, тарихшы ағам Төленбайдың аузынан естіп, ерекше толқып, тебіренгенім бар.
– Нағыз халық қамқоршысы дерлік ойлы, іскер жігіт екен. Біздің Георгиевка қыстағындағы мүгедек балалар үйіндегі адам төзгісіз ауыр жағдайды өз көзімен көріп, шұғыл көмек көрсету қажеттігін Оңтүстік Қазақстан облыстық партия комитеті бюросында мәселе етіп көтеріпті, – деген Төленбай ағамның сөзінен кейін Дайырбек әкем:
– Мүгедек балалар үйінде үлкен өзгеріс басталыпты деген дақпыртты мен де естіп едім. Сен ондағы жағдайды нақты білсең, рет-ретімен түсіндіріп айтшы – деп ерекше қызығушылық танытты. Мен де елең ете қалдым. Елеңдей қалғанымның себебі, Георгиевка қыстағы (қазір Көксәйек деп аталады) біздің ауылмен іргелес қыстақ болғандықтан, ағам айтқан мүгедек балалар үйінің қасынан ары-бері жиі өтетінмін. Күзетшінің аула маңына ешкімді жолатпайтынына байланысты ондағы балалар тұрмысынан мүлде хабарсыз едім.
Төленбай ағам бір-екі жөткірініп алып:
– Облыстық комсомол комитетінің нұсқаушысы көрші қыстақтағы мүгедек балалар үйінің жай-жапсарымен танысқалы келсе, «бұл жабық мекеме» деп директор ішке кіргізбей қайтарып жіберіпті, – деп сөзін асықпай сабақтады. – Мұны естіген облыстық комсомол комитетінің бірінші хатшысы Өзбекәлі Жәнібеков қауырт жұмысын жиыстырып қойып, мүгедек балалар үйіне өзі келеді. Келсе, адам төзгісіз, тіпті, адамды есінен тандырарлық жағдайға тап болады. Бір аяғына етіктің, бір аяғына бәтеңкенің сыңарын киген жарымжан баланың әжетханаға жер бауырлап, әрең жылжып бара жатқанын көріп, не дерін білмей состиып тұрып қалады. Тұла бойын ашу кернеген жас жігіт сабыр сақтап, мүгедек балалар үйінің директорына жолығып, сәлемдескен соң: «Сіздің қанша балаңыз бар?» – деп сұрайды. Ол «төртеу» деп жауап береді. «Егер сіздің балаларыңыз мынандай халге ұшыраса қайтер едіңіз?» – дейді. Директор жұмған аузын аша алмай, жерге қарайды. Одан жөнді жауап ала алмай тұрғанда балаларды мектепке апарғалы арбаға тией бастаған көріністі көріп тіпті қынжылады. Оларға автобус, не ары-бері жүруге арналған шағын арба да жоқ.
Жас жігіт енді асхана жағдайымен танысады. Балалардың сұйық сорпаға бұрышты үйіп-төгіп салғанын көріп, аң-таң қалады. Өзіне балалар ішіп отырған сорпадан алдыртып, дәмін татып байқаса, сорпа дегендері сасыған мал майы қосылған сұйық атала болып шығады. Байғұс балалардың бұрышты көптеп салатыны сорпаның мүңкіген иісін аздап болса да басудың амалы екен.
– Ой, мына директор тіпті оңбағанның оңбағаны екен ғой! Көшеде, не жиын-тойда кездесе қалса, екі қолын қатар созып, сонадайдан жүгіріп кеп сәлем бергенге жақсы бауырымыздың бірі ме деп жүрсем, сүмелектің өзі екен, – деп әкем бейне жау жағадан алғандай қатты кейіп, бұлқан-талқан ашуланды.
– Ата-бабамыздың «Жетім көрсең, жебей жүр» деген өсиетін таза ұмытқан екен. Әй, Құдайдан үмітсіз, – деп анам да реніш білдірді.
– Одан ары қарай не болыпты? – деп әкем дегбірсіздене сұрақ қойды.
– Облыстық партия комитетінің бюро мәжілісі балалар үйінің директорын, аудан басшыларын қатаң жазалап, бюджеттен қомақты қаржы бөліп, балаларды оқытатын сыныпты жатақханаға орналастырып, спорт, ойын залдарын қажетті құралдармен жабдықтап, сапалы азық-түлікпен, жеміс-жидек, көкөніспен жеткілікті әрі уақтылы қамтамасыз етуді міндеттеп, оның орындалуын қатаң бақылауға алады. Тәрбиеленушілерді тауға, табиғаттың көрікті жерлеріне алып барып, серуендетуге автобус, олардың ары-бері жылжуларына қолайлы болсын деп доңғалақты арба бөлдіреді. Ерекше қуанышты жағдай – мүгедек балаларға арнап жаңа үй салынатын болыпты.
– Ой, айналайын, мынау естіген адамның жаны сүйсінер үлкен жаңалық екен. Анадан тусаң ту осылай! – деп әкем дауыстай сөйлеп, орнынан бірнеше рет қозғалып кетті. – Ол жігіттің аты кім дедің?
– Өзбекәлі.
– Өзбекәлі өсіп-өнетін жігіт екен. Алла алдынан жарылқасын. Жетімдерді жебегені – сауап. Оның бұл әрекеті басқаларға да ой салса ғой, шіркін...
– Мен түсінбеймін, ол балалар үйіне үкімет бұрыннан қаржы бөліп келе жатқан жоқ па? Балалардың несібесіне қалай дәті барып, қол сұғады? – деген анама:
– Дүниеқоңыздарда нысап бола ма?! – деп Төленбай ағам қысқа жауап қатты.
– Өзбекәлі қандай отбасынан шыққан жігіт екен? – деді әкем ағама сұраулы жүзбен көз тастап.
– Тұрмыстың тауқыметін тартып өскен жетім жігіт көрінеді.
– Е, бәсе, оның жалтаңкөз мүсәпірлерге жаны ашып жүргені содан ғой.
– Ауылдастарының айтуынша, ата-анасынан ерте айырылған ол адамдардың қаныпезерлігін көріп-біліп өскеннен бе, сирек езу тартатын, жылпос-жарамсақтарға, опасыз сатқындарға ымырасыз, әйтсе де ызаланып, ашуланғанымен кек сақтамайтын, қайтымы тез жігіт көрінеді.
Отбасымызда болған осы әңгімені естіген мен кейін медицина институтын бітіріп, Алматыда қызмет істеп жүрген кездерімде Өзбекәлі Жәнібеков ағаның атақ-даңқын қанша естіп, сырттай қызықсам да, кездесіп, сөйлесуге батылым жетпеді. «Ол кісінің қабылдауына не деп барам? Жай сәлем бергелі келдім дегенім ерсі болып жүрмей ме?» деген ой мені тежей берді.
Алматыға қыдырып келген әкеммен атақты дәрігер Ишанбай Қарағұлов аға әңгімелескенді ұнататын. Мақтанғаным емес, әкем сөзге шешен, шежірешіл кісі еді. Бірінші рет Ишанбай ағамен дастарқандас болып отырғанымызда, асаба әкеме сөз берді.
– Дүние жүзін бір емес, бірнеше рет аралап шыққан академиктердің қасында жайлаудан көшіп, қыстауды мекен еткен менің аузыма қайбір берекелі сөз түсе қояды дейсіңдер, – дегенінде:
– Біз емес, нағыз академик сізсіз, – деп қонақ боп отырған атақты кісілердің бәрі әкемді қолпаштап ала жөнелген еді. Содан бастап Ишанбай аға маған телефон соғып:
– Әй, Мүсілім, Дәкең (ол кісі әкемді құрметтеп, солай атайтын) Алматыға қыдырып келген жоқ па? – деп сұрайтын. Келді десем, академик достарымен бірге, әкеммен дидарласатын.
Мұны еске алу себебім, әдеттегідей Ишанбай ағамен бас қосудан кейін үйге қайтып келе жатқанымызда, әкем:
– Әй, балам, сен Өзбекәлімен таныстың ба? – деп сұрады.
– Жоқ, әке.
– Саған таныс, сөйлес деп қанша рет ескерттім. «Жақсыдан – шарапат» деп бабаларымыз бекер айтпаған, – деп әкем ренжіді. – Осы жолы мен ауылыма қайтқанша ол жігітті іздеп тауып, үйге қонаққа шақыр.
– Ол кісі келе қояр ма екен?
– Сексеннен асқан әкем шақырады десең, келеді. Келмеуі мүмкін емес. Ол есті, текті жігіт.
– Жарайды.
Бірақ Өзекеңнің басқа жұмысқа ауысып кеткеніне байланысты реті келмей-ақ қойды.
Бұдан біраз бұрын Өзағаның екі томдық таңдамалы шығармалар жинағы қолыма түсіп, бас көтермей, құныға оқып шықтым. Сырқат анасы екеуі екі керегеден құралған баспанада тірлік кешкен бала Өзбекәлінің мектепке барарда киер киімі болмай, туыс ағасы жаны ашып Абан деген баласының ескірген костюмін бергенде: «Мені өлді дедіңдер ме, оған менің костюмімді неге бересіңдер!» – деп Абанның жер тепкілеп жылағанын естіген ауру анасының:
– Мен осылардың «отымен кіріп, күлімен шығып жүріп» таптым осы сырқатты. Қарғамаймын ешқайсысын да. Тағдыр өзі-ақ туралайды бәрін. Өмірде бәрі қайталанады. Кім білсін, ертең күнің туса, сенің ескіңді ол киер. Жігіт болып қалдың, не болса соған қорғалақтай берме, – деп жұбатқаны қандай даналық! Осы бір ғана сөйлемнен-ақ Өзағаның текті, көреген ананың перзенті екенін аңғару қиын емес.
Тағдыр қатал, ешкімді есіркей бермейді десек те, Өзбекәлі ағаның ауыр тұрмысы күзгі ағаштың бұтағына ілініп, қалт-құлт етіп, әрең тұрған сарғыш жапырақты көз алдыма елестеткендей еді. Мына жолдарды жігерің құм болып, жасымай оқу мүмкін емес. «Бірде күн батарда үйге келсем, апам терге түсіп жатыр екен. Сасқанымнан аяғын ұстай алыппын. Мәдине қайтыс болғанда, адамның өлерде аяғының суынатынын көргенім бар-тын. Әл үстінде жатқан апамның аяғы тізесіне дейін тастай болып, суып қалған екен. Секеңнің бәйбішесі Рахия шешейге барып, апам қысылып жатыр деп жылап қоя беріппін. Ол кісі сен бара тұр, мен анау тігінші атаңды ертіп келейін деді.
Тігінші деп отырғаны осы өңірге белгілі еркек киімдерін тігетін Раманқұл деген кісі. Ол кісіні ел арасында «Раманқұл машинеші» деп те атайтын. Ол келіп өлім үстінде жатқан анама дем салды, маған ризашылығын сұрады. Апам болса, бұл балама ризамын, мені осындай халде тастап кеткен Спандиярға риза емеспін дегенді айтты. Рахия шешей: «О, жазған, балаң өзі кеткен жоқ қой, әскерге алынды емес пе, оған несіне ренжисің?» дегенде ғана апам Спандиярға да ризашылығын білдірді.
Осылайша ісін бітіріп, бұл екеуі үйлеріне қайтпақ болды. «Сен шешеңнің қасында боларсың» дегенді естігенде, апамның сол түннен аман шықпайтынын сезгендіктен, жалғыз қалуға қорқатынымды айттым. Рахия шешей: «Ендеше, ана балалардың аяқ жағынан көрпесіне кіріп жат. Біз осында болармыз» деген соң, басымды жастыққа қоя салысымен сілем қатып, ұйықтап кетіппін. Мені шығарып салып, олар да үйлеріне қайтыпты. Сөйтіп, байғұс анам екі керегенің арасында жалғыздан жалғыз жарық дүниемен қош айтысыпты. Мұны қалай кешірерсің?..»
Қандай ауыр, ащы шындық! Бұдан асқан мейірімсіздік, қатыгездік бола ма? Бұл «Жаны ашымастың қасында басы ауырмастың» ең сорақы түрі емес пе? Рахия шешейдің де, Раманқұл қарттың да өлім аузында жатқан жанды жалғыз тастап кеткенін қалай түсінеміз? Тіпті ұл-қыз өсіріп отырған ананың: «Сен шешеңнің қасында қал», деп оң-солын танымаған баланы ауыр сырқаттың жанына жалғыз қалдырып кетпек ниеті кім кімді де қатты шошындырары анық. Осы азапты ойдан мені бала Өзбекәлінің сезімталдығы, жағдайды болжап, түсіне алатындығы сергітті. Оның жалғыз қалуға қорқатынын айтқанына, соған ақылының жеткеніне шүкір еттім. Егер жазатайым ынжықтық танытып, сол түні өлім аузында жатқан анасының қасында қалғанда, қорқыныштан жүрегі жарылып о дүниелік боп кетуі де мүмкін ғой.
Анасын жерлеп келгеннен кейінгі көрініс мынандай. «Мұндағылар апамның киім-кешегін, көрпе-төсегін өртеп, ыдыс-аяғын жерге көміп жатыр екен. Апам мен әкеп берген қауыннан үнемі қақ тіліп, керегенің көзіне іліп кептіретін. Сол бейшараның: «Спаным келсе, тойға жаратамын», деп өріп қойған қақтарын да лақтырып жіберіпті.
Ол сонша алапеспен ауырып па? Ең болмаса, осындай «құлақ естіп, көз көрмеген» сұмдықты маған көрсетпей-ақ істесе қайтер еді? Оның үстіне сарыппен (ревматизммен) науқастанып, жүрек ауруына шалдыққан сорлы анамды ауруханаға салып емдетпегені былай тұрсын, әскерге кеткен баласынан қалған бес-алты қойын, бұзаулы сиырын, баспағын жаратып, дәстүрлі «жетісін», «қырқын», «жылын» да өткізбеді. Анамнан айырылған сол бір қаралы күнгі ағайын-туғанның зұлымдығы мен екіжүзділігі естен кетпес қайғылы қасірет болып, жүрегімде мәңгілік қалып қойды».
Мойындауымыз керек, мұндай дүниеқоңыз, қаныпезер, мейірімсіз ағайын-туыс әр ауылда да бар. Сөзбен «бейшараға обал болды-ау» деп аяғансып, қолға іліккенін талап, тонап алатын тойымсыздарға жол бермес үшін не істеу керек деген ащы ойға еріксіз берілесің.
Қайғыға қайғының жамала түскені қандай ауыр. Кітапта анасына әмеңгерлік жолмен үйленген туысы Серім Өзбекәліні жетегіндегі атқа мінгізіп, мектепке алып бара жатады. Жолай кездескен адам: «Секе, бұл кімнің баласы, қайда алып барасың?» – деп сұрағанда, оның «жесір әйелдің баласы, мектепке алып барамын» – дегені Өзбекәлінің жүрегін мәңгіге жаралағаны сөзсіз. Серімнің өз бауырынан «Жәнібек туысымның баласы» деген бір ауыз сөзін аяғаны неткен ақымақтық! «Асы жоқ алтын аяқтың, алтынын ал да отқа жақ» демекші, ондай ағайынды бар есебіне санаудың өзі қиянат.
Өзбекәлі үлгілі шәкірт атанады. Мектептегі қабырға газетіне «өте ұқыпты, сабақты жақсы үлгеріп, кластастарының алдына шықты» деген жолдарды оқыған әр оқырман еріксіз толқып, қуаныш сезіміне бөленері анық.
Кітапта жан жадыратар, қайрат-жігер сыйлап, үміт отын тұтатар ауыл ақсақалдарының ойлы, өнегелі бейнелері де жасалған. Мысалы, өмірі жарып тамақ ішпеген, сіңірі шыққан кедей болғанмен қайырымдылықты, адалдықты айнымас серік еткен аласа бойлы, ат жақты, бадырақ көз Құрман қарттың парасаттылығына тамсана таңдай қағасың. Ол үйінің түндігін жауып, ішке кіре бергенде ерке бала Өзбекәлі түндігін айқара ашып, сықылықтап күліп, зыта жөнеледі. Бұл әрекетін бір емес, әр кез қайталайды. Құрман қарт «ой, мен сені құртайын» деп жорта қуғанмен қабақ шытып, ашуланбайды. Кейін Өзбекәлі Алматыға оқуға аттанғанында: «Қайтейін, қарағым, саған беретін қаражат болмады. Сүтіне шәй ақтап отырған жалғыз ешкіні сатайын десем, жақын жерде базар да жоқ» – деп егіле сөйлеп, «атаңның саған батасынан басқа берері болмады» деп қолын жайып, бата беруі елдің елдігін танытқандай. Ол кісінің: «Балам, мерейің үстем болсын десең, құрбы-құрдастарыңмен, замандастарыңмен тату-тәтті бол», деген сөзі де баршамызды ойлантып, түзу жолға бастайтындай.
Жасаған ағаш кебеже, жүкаяқ, қобдишалары кез келген үйден табылатын Әзімбек деген ұста атасының үйіне барған сайын қуанып, сақтағанын алдына тосып, ән айтқызуы, ризалығын білдіріп, оны жігерлендіруі, Мүсірәлі деген атасы кемпірінің жапқан екі таба нанының біреуімен шай ішіп, «қалған таба нанды балаға бер» дегенде кемпірі келіспей, қабақ шытқанын көріп, қамшысын ала ұмтылуы, «балам, ал мынаны. Сенің тарығып жүргеніңді білем. Келіп тұр біздікіне» деуі – шын жанашыр, мейірімді, ақылды ақсақалдардың бейнесін толықтыра түскендей. Ол кісілердей жақсы адамдар болмаса, өмір тозаққа айналар еді-ау деген ойға еріксіз берілгенім де бар.
Абай атындағы педагогикалық институттың тарих факультетін бітіріп, ауыл мектебінде үш жыл мұғалім болғандағы ізденістері, ұстаздық жолдағы ой-толғамдары Өзбекәлінің еңбексүйгіш, саналы азамат болып жетіле түскенін аңдатады. Ата-аналардың, шәкірттерінің сүйіспеншілігіне бөленгені туралы: «Бір жолы тұмауратып жатып қалдым. Ол кезде әлі үйлене қойған жоқ едім. Олар өздерін қоярға жер таппай әбігер болып, дәрігерге жүгіріп, дәріханаға барып, базардан дәм тасып, әлекке түскенін көргенде еңбегімнің босқа кетпейтінін алғаш рет сезінгендей болдым. Арада қанша жыл өтсе де шәкірттерім көз алдымнан кеткен емес» – деп жазғанынан да көп сыр ұққандаймын. Егер Өзағам комсомол, партия қызметіне ауыспағандай күн туғанда тамаша ұстаз болып, тәрбие саласынан құнды еңбектер жазуы да сөзсіз еді деп ойлаймын. Ол кісінің мектептен тыс қоғамдық жұмыстарға белсене араласуы, әсіресе, аудандық «Білім» қоғамының тапсыруымен далада арық қазып жатқандарға халықаралық жағдай туралы лекция оқып, көзге түсуі комсомол, партия жетекшісі болып жетілуіне жол ашқан мүмкіндік дер едім.
Өзбекәлі ағамыздың жоғары лауазымды қызметтерді адалдықпен, іскерлікпен, үлкен жауапкершілікпен атқарғаны ұрпағымызға мәңгілік өнеге. Бір ғана дәлелге жүгінейін. Оңтүстік Қазақстан облыстық партия комитетінің бірінші хатшысы В.Макаров бюро мәжілісінде облыстық ауыл шаруашылық бөлімінің меңгерушісі Т.Назарбековті жұмысынан босатып, орнына У.Горячковскийді бекітуді ұсынады. Оған облыстық комсомол комитетінің бірінші хатшысы Ө.Жәнібеков Назарбековтің алған бетінен қайта қоймайтын, көп мәселелерді хатшының көмегінсіз, өзі-ақ қолма-қол шеше беретін іскер басшы екенін айтып, облыстық партия комитетінің бірінші хатшысы В.Макаровтың шешіміне қарсы болады. Мына жолдарды оқып көрелік: «Виктор Иванович, сіз кадрларды жақсы біле бермейсіз (оның әбіржіп қалғаны байқалды). Өйткені, олардың қай-қайсысының болса да мансабы, қызметінің сәтті болуы, жеке басының есен-саулығы сізге байланысты. Кебісіңізді сүйіп, алдыңызда құрдай жорғалағанның бәрі сізге қабілетті, кішіпейіл, қызметіне жан-тәнімен берілген жандар болып көрінуі мүмкін» – дей келіп: «Мен Горячковский сияқтыларды сізден гөрі жақсы білем. Ұйымдастырушылық қабілеті шамалы, хатшыларға қағаз тасығаннан басқа қолынан ештеме келе қоймайтын адамның Назарбековті алмастыратындай оның қай қылығымен сізге жағып жүргенін түсіне алмай отырмын» – деуінің өзінен-ақ шын мәнінде тек әділдікті жақтайтын ержүрек күрескер бейнесін танитынымыз анық.
Көп ұзамай Өзбекәлі Жәнібеков республика деңгейіндегі комсомол басшылығына ауысып кетіп, В.Макаров мәселені «қайта тексерткен» болып, Горячковскийді ауыл шаруашылық бөлімі меңгерушілігіне қайта ұсынады. Бұл жолы оның ұсынысын бюро мүшелерінің бәрі қолдайды. Бұл қателікті облыстың партия комитетінің өзі жарты жыл өтпей-ақ түзеп, Горячковскийді қызметінен босатуға мәжбүр болады. Осы бір ғана мысалдан Өзбекәлі Жәнібековтің кадрларды тани білетін көреген, күрескер қасиетін аңғарамыз. Мұндай кісіні сүймеу, құрметтемеу мүмкін бе, сірә? Өзім Түркістанға жолым түскен сайын Арыстан баб әулие мен Өзбекәлі ағамның кесенесіне тәжім ете иіліп, құран бағыштаймын.
Көрнекті мемлекет, қоғам қайраткері Михаил Есенәлиев ағаның: «Өз басым лауазымына қарамастан, өмірде қиын да болса өз жолымен жүрген, мықты сүйеніші, қоңды күмәнжігі, не ықпалды туыстары мен жерлестері сияқты тіректеріне арқа сүйемейтін, ешкімге жағынбай, ешкімнің алдында жорғаламай, қателесе жүріп, талай төмпештерді көре жүріп, өз деміне піспей, көкірек кермей, шырт етпе шамшыл болмай, тұтас тұлғаға айналған адамды сыйлаймын. Өзбекәлі Қазақстанның осындай қайраткерлері қатарында болатын» – деген бағасын қуана құптаймын. Ол кісінің екі томдық таңдамалы шығармаларын оқып, ұлттық мүддеміз, ұлттық құндылықтарымыз туралы тың мағлұматтар алып, рухани баий түскенімді үлкен ризалық, алғыс сезіммен атап өткім келеді.
Әсер-сезімімді түйіндей айтсам, халқымыздың абыройына абырой қосқан, азаматтық ар-намысын әрдайым ту етіп биік ұстаған, біртуар Өзбекәлі ағамызбен кезінде қарым-қатынас жасай алмағаныма, жастықтың әсерінен «мен дәрігермін, ол кісі партия қызметкері, сөзіміз жараса қоймас» деп тартыншақтағаныма қазір қатты өкінем. Адамның жасы ұлғайған сайын халқың туралы ойларға жиі батып, өткен тарихымызды білуге деген құштарлығың еселеп арта түседі екен. Жұбанышым – Өзағамның екі томдық таңдамалы шығармаларының тағылымдық, тәрбиелік мәні терең дүниелер екеніне толық көз жеткіздім.
Жақында Арқалық қаласында қызмет еткен туыс інім Тұрсыннан Өзбекәлі Жәнібеков ағамыздың ұлттық намыс, ұлттық мүдде туралы жазғандары, сол жолдағы ізденістері туралы арқалықтықтардың аңызға бергісіз әңгімелерін естігенімде де ол кісіні іші-бауырым елжірей жақсы көре түстім. Ендігі ниетім – Өзағам туралы жазылған естеліктерді, зерттеу еңбектерді іздеп тауып алып, оқи беру, Өзағам туралы біле беру.
Мүсілім ДАЙЫРБЕКОВ, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері.