Премьер-Министр Асқар Маминнің төрағалығымен өткен Үкіметтің селекторлық отырысында бірінші кезекте жұмыспен қамтуды қолдау шаралары қаралды. Бұл мәселе жөнінде Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі Б.Нұрымбетов, Шығыс Қазақстан облысының әкімі Д.Ахметов, Жамбыл облысының әкімі Б.Сапарбаев, Шымкент қаласының әкімі М.Әйтенов, Солтүстік Қазақстан облысының әкімі Қ.Ақсақалов, Батыс Қазақстан облысының әкімі Ғ.Есқалиев баяндама жасады.
Басты міндет – жұмыспен қамту
Биыл «Еңбек» мемлекеттік бағдарламасының, «Жұмыспен қамту-2020» жол картасының және басқа да салалық бағдарламалардың аясында 743 мың адам еңбекке тартылды. Жылдың соңына дейін 1 млн 220 мың адамға қолдау көрсетілуі тиіс. Мемлекет басшысының тапсырмасымен жол картасы аясында тұрақты жұмыс орындарын құруға және өңірлердің әлеуметтік инфрақұрылымын жақсартуға баса назар аударылып, инфрақұрылымдық жобалардың тізбесі оңтайланды. Осы жобалар (6 702 жоба) аяқталған соң аралас салаларда қосымша 100 мыңнан астам тұрақты жұмыс орны ашылады.
Премьер-Министр Шымкент қаласында, Жамбыл, Солтүстік Қазақстан және Шығыс Қазақстан облыстарында жұмыспен қамтуды қолдау шараларын іске асыру қарқыны жоғары екенін атап өтті. Орташа көрсеткіштер Қарағанды, Ақмола, Түркістан, Ақтөбе, Қостанай, Маңғыстау, Алматы, Павлодар, Атырау облыстарында, Нұр-Cұлтан мен Алматы қалаларында байқалады. Сонымен қатар жекелеген көрсеткіштер бойынша екі өңір артта қалып отыр: Қызылорда облысында мемлекеттік гранттар беру – 47,5%, қоғамдық жұмыс – 50,1%, жобаларға бөлінген қаржыны игеру – 56,2%, жұмыс орындарын құру 44,4%-ға орындалды; Батыс Қазақстан облысында микрокредит беру бойынша бар-жоғы 28,6%, жастар тәжірибесі – 37,7%, жобаларға бөлінген қаржыны игеру – 58,9% және тұрақты жұмыс орындарын құру 25,8% деңгейінде.
«Жыл соңына дейін төрт-ақ ай қалды. Әкімдіктер бағдарламаларды іске асыруды жандандыруы қажет. Қазіргі жағдайда бірінші кезектегі міндет – азаматтарды жұмыспен қамту. Қажетті ресурстар бөлінген, барлық құралдар бар, еңбек нарығында теңгерімсіздікке жол бермеу керек», деді А.Мамин.
Үкімет басшысы мемлекеттік бағдарламаларда қарастырылған іс-шараларды жүзеге асыруды, сондай-ақ Электронды еңбек биржасының бизнес-процестерін оңтайландыру, жұмыспен қамту шараларымен проактивті қамтуды дамыту және оларды іске асыру мониторингін күшейтуді тапсырды. Жұмыспен қамтудың жоспарланған индикаторларына қол жеткізіп, тұрақты жұмыс орындарын құруға ерекше назар аудару қажет. Ұлттық экономика, Ауыл шаруашылығы министрліктеріне «Атамекен» ҰКП және әкімдіктермен бірлесіп, бизнес бастамаларды дамыту және қолдау бойынша жұмысты жандандыру тапсырылды.
Балық өндіру барысы қалай?
Сондай-ақ отырыста еліміздің балық шаруашылығын дамыту мәселесі қаралды. Экология, геология және табиғи ресурстар министрі М.Мырзағалиев, Ауыл шаруашылығы министрі С.Омаров, сондай-ақ «Хамит» балық шаруашылығының өкілі Б.Серманизов, «Caspian Riviera» балық шаруашылығының өкілі Р.Хамитова, «KingFish» балық шаруашылығының өкілі М.Тұрсынәлі баяндама жасады.
Экология, геология және табиғи ресурстар министрінің айтуынша, елімізде балық шаруашылығын дамытудың мол мүмкіндіктері бар. Экспорт әлеуетін де жоғары деуге болады. Балық өнеркәсібінің негізгі түрлері – балықты аулау, өсіру және қайта өңдеу. Еліміздің балық және балық өнімдері нарығының жалпы көлемі 2019 жылы шамамен 66 мың тонна болды. Егер құрылымына назар аударсақ: балық аулау – 45 мың тоннаны, балық өсіру – 7,4 мың тоннаны, экспорт – 30 мың, импорт 43,5 мың тоннаны құрады. Сонымен қатар Қазақстан Норвегия, Ресей, Исландия, Қытай және Балтық жағалауы елдерінен мұхит балықтары мен теңіз өнімдерін импорттайды. Өз кезегінде жыл сайын жақын 36 елге шамамен 60 млн доллардың 30 мың тонна балық өнімін экспорттайды.
«Негізінен біз балық сүбесін, кептірілген-ысталған өнімдерді және тоңазытылған балық экспорттаймыз. Мысалы, көксерке сүбесі Германия мен Нидерландта қазақстандық бренд болып табылады. Ал кептірілген, ысталған өнімдер Ресей, Украина, Литва, Қытай және басқа елдерге экспортталады. Экспортты арттыруға болатын әлеуетті нарықтар бар», деді М.Мырзағалиев.
Өкінішке қарай, елімізде жан басына шаққанда балық өнімдері аз тұтынылады. Айталық, Дүниежүзілік денсаулық сақтау ұйымы әр адам жылына 16 кило балық жеуі қажеттігін ескертсе, Қазақстанда бұл көрсеткіш 4 килодан ғана келеді. Бұл көрсеткіш көршілес Ресейде 23 кило, Қытайда 45 кило.
Бүгінгі таңда Қазақстанда мыңнан астам балық шаруашылығы субъектісі бар. Оларға 1646 су айдыны мен учаскелер бекітілген. Салада 11 мыңнан астам адам жұмыс істейді. 2019 жылы 45 мың тонна балық ауланды. Балық негізінен Атырау, Алматы, Шығыс Қазақстан және Қызылорда облыстарында ауланады.
БҰҰ жанындағы Азық-түлік және ауыл шаруашылығы ұйымының (ФАО) мәліметі бойынша, акваөсіру саласы ақуыз өнімдерін өндіруде ең қарқынды дамып келе жатқан бағыт. Мәселен, өсірілетін балықтың әлемдік көлемі 60 жыл бұрын небәрі 1 млн тоннаны құраса, бүгінде бұл көрсеткіш 82 млн тоннадан асады.
Қазақстанда балық өсіру саласының әлеуеті өте жоғары. Соңғы 7 жылда өсірілген балық көлемі 9 есе, яғни 800 тоннадан 7,4 мың тоннаға дейін өсті. Елімізде осы іспен 180 балық өсіру шаруашылығы айналысады, онда мыңнан астам адам жұмыс істейді. М.Мырзағалиевтің айтуынша, бұл жеткіліксіз. «Жасанды балық өсіру шаруашылықтары бұдан да көп болуы керек. Дүниежүзілік денсаулық сақтау ұйымы ұсынған жан басына шаққанда 16 кило балық тұтыну нормасына қол жеткізу үшін шамамен 300 мың тонна балық өсіруіміз қажет», деді ол.
Балықты жасанды өсіру бойынша Түркістан облысы көш бастап тұр. Одан кейінгі орындардағы Алматы облысында шамамен 1000 тонна, Солтүстік Қазақстанда 380 тонна, Шығыс Қазақстанда шамамен 300 тонна балық өсіріледі. Биыл ақпан айында Атырау қаласында балық шаруашылығын дамыту мәселелері жөнінде өткен көшпелі жиында Премьер-Министр А.Мамин саланың дамуына кедергі келтіретін негізгі кедегілерді анықтауға тапсырма берген еді. Министрлік осы тапсырманы орындау үшін бизнеспен бірге талдау жүргізіп, 3 басты мәселені анықтады. Олар – суқоймаларын балық аулаудан балық өсіруге бейімдеу, заңнамаға қажетті өзгерістер енгізу, мемлекеттік қолдау шараларын арттыру.
Еліміздегі суқоймаларын зерттеу нәтижесінде онда жылына 600 мың тонна балық өсіруге болатыны анықталды. Соның негізінде балық өсірудің өңірлер үшін тиісті схемасы жасалды. Мысалы, Түркістан облысындағы Шардара суқоймасы сазан және бекіре тұқымдас балық түрлерін өсіруге қолайлы болса, Шығыс Қазақстандағы Өскемен, Бұқтырма суқоймаларында форель, сиг тұқымдас балықтарды өсіруге болады.
Өңірлер тұйықталған сумен қамту технологиясын пайдалана отырып, тоған және бассейндік шаруашылықтар сияқты балық өсірудің басқа да бағыттарын дамыта алады. Балық шаруашылығы ғылыми-өндірістік орталығы шаруашылықтың типтік жобаларын әзірледі. Бұл бизнеске қаржылық мүмкіндіктерін ескере отырып, қолайлы шаруашылық типін, өсірілетін балық түрін таңдауға мүмкіндік береді.
Министрлік қолданыстағы заңнамаға талдау жасай келе су қорғау белдеуінде балық шаруашылықтары мен құрылыстарын салуға тыйым салынуы, балық өсіру кезінде суды тұтыну үшін артық төлем алынуы, жергілікті маңызы бар су айдындарының көп бөлігі кәсіп жүргізуге берілмеуі және басқа да бірқатар кедергілердің бар екендігін анықтады. Соған сәйкес Салық, Су, Жер кодекстеріне, сондай-ақ «Жануарлар әлемін қорғау, өсіру және пайдалану», «Архитектура, қала құрылысы және құрылыс жұмыстары туралы» заңдарға өзгерістер әзірленіп, мүдделі мемлекеттік органдармен келісілді. Тиісті ұсыныстар күзде Парламентке енгізіледі.
Экспортқа екпін берілмек
Мәселені Үкімет басшысы Асқар Мамин қорытындылады. Премьер атап өткендей, балық аулау және оны көбейту – азық-түлік өндірісіндегі басым салалардың бірі. Қазақстанда тауарлы балық өсірумен 180 шаруашылық айналысады. Биыл ақпан айында Атырау қаласында Үкімет басшысының төрағалығымен өткен кеңестің қорытындысы бойынша әкімшілік кедергілерді азайтуға және саланы дамытуға оңтайлы жағдайлар жасауға бағытталған бірқатар заңнамалық бастамалар әзірленді. Су ресурстарын пайдаланғаны үшін төлемді оңтайландыруға, шаруашылықтарды тиімді аймақтарға бөлуге және орналастыруға, балық аулаудың және балық аулайтын кемелер жұмысының тиімді кестесін белгілеуге, тыйым салынған құралдар айналымы үшін жауапкершілікті қатаңдатуға ерекше назар аударылды. Барлық қажетті заңнамалық түзетулер биыл қыркүйекте Парламентке енгізіледі. Жемшөпті субсидиялау (25%-ға дейін) және инвестициялық шығындарды өтеу (30%-ға дейін) тұрғысынан қосымша мемлекеттік қолдау шаралары көрсетіліп жатыр. Тауарлы балық өсіруді дамытуға бағытталған инвестициялық жобаларға жеңілдетілген несие беру көзделген. Қабылданып жатқан шаралардың нәтижесінде биыл өсірілген тауарлы балықтың көлемін 9 мың тоннаға жеткізу жоспарланып отыр.
Премьер-Министр балық өндірісінің көлемі айтарлықтай ұлғайып, 2030 жылға қарай 600 мың тоннаға дейін жеткізілуі мүмкін екенін атап өтті. Сала АӨК құрылымында негізгілердің біріне айналуы тиіс. Экспорт көлемін 10 есе (300 мың тоннаға дейін) ұлғайтып, кемінде 100 мың қосымша жұмыс орнын құру көзделіп отыр.
Үкімет басшысы 1 қарашаға дейін балық шаруашылығын дамытудың өңірлік бағдарламаларын әзірлеуді және бекітуді тапсырды, онда басым субсидиялау, жер телімдерін бөлу, инфрақұрылым жүргізу бойынша нақты индикаторлар мен іс-шаралар және басқа да мемлекеттік қолдау шаралары көрсетілуі тиіс. Экология министрлігіне мүдделі мемлекеттік органдармен бірге бір ай мерзімде бизнес қауымдастықтармен балық шаруашылығы саласын субсидиялауды кеңейту жөніндегі ұсыныстарды пысықтау, Білім және ғылым министрлігімен бірге жоғары оқу орындарының оқу және тәжірибелік бағдарламаларын балық аулаудан балық өсіруге баса назар аудара отырып, қайта қарау жүктелді. Қаржы министрлігіне сауда министрлігімен бірге шетелден балықтың бағалы түрлерінің балық өсіру материалын жеткізуді және оларды тасымалдау кезінде шекарада бақылаудың барлық түрлерінен өтуді рәсімдеу рәсімін оңайлату жөніндегі ұсыныстарды пысықтау тапсырылды.