Жуырда Білім және ғылым министрлігінің жалпы отырысында министр Асхат Аймағамбетов жоғары оқу орындарының ғылымды дамытудағы үлесі, нәтижесі хақында мәселе қозғады. Бүгінде ғылыми-зерттеу саласында нәтижелі еңбек етіп жүрген жастар жетерлік.
Осы орайда математика және математикалық модельдеу институтының бас директоры, ҰҒА корреспондент-мүшесі Махмұд Садыбеков ғылым саласын қаржыландырудың соңғы жылдардағы жетістіктеріне тоқталды. Біліктілігі жоғары мамандарды даярлау мен зерттеу мақсатында 1945 жылы ашылған КСРО ҒА қазақ бөлімшесінің математика және механика секторы бүгінде ғылыми институт дәрежесінде отандық ғалымдар даярлау ісінде көш басында тұр. Ғылыми жұмыстар жүргізу мен жаратылыстану үрдістерін зерттеу, жаңа әдістерді әзірлеу арқылы қазақстандық математикалық ғылымды дамытуды мақсат ете отырып Математика және математикалық модельдеу институтының мамандары заманауи ғылыми бағыт бойынша іргелі және қолданбалы зерттеулерді әлемдік деңгейде жүзеге асырып келеді. Махмуд Әбдісәметұлы атап өткендей, 2025 жылға дейін ғылымға бөлінетін қаржының жеті есеге дейін өсетіні салаға серпін берері сөзсіз. Былтыр институт мамандары тарапынан 27 гранттық жоба жүзеге асса, Web of Science және Scopus халықаралық журналында математик-ғалымдардың 80-нен астам ғылыми мақалалары жарық көрген. Ғалымның қатысуымен онлайн кеңістікте өткен сұхбатымызға Ұлыбританиядан – Болыс Сәбитбек, Алматыдан – Қанат Төленов, Белгиядан – Айдын Қасымов, астанадан – Дөрбетқан Сұраған қатысып, отандық ғылымды дамыту, салаға жастарды тарту туралы ойларымен бөлісті.
Жастар арасында насихат кемшін
Болыс СӘБИТБЕК,
PhD доктор. Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ постдокторанты. «Болашақ» бағдарламасымен Атланта, АҚШ, Georgia Institute of Technology магистратурасында аэроғарыштық инженерия мамандығы бойынша білім алған. Scopus-тағы жарияланымдар саны – 13. Heidelberg Laureate Forum 2018 грантын жеңіп алған. Халықаралық ғылыми форумның лауреаты (Гейдельберг қ., Германия).
Қазіргі кезде Болыс Сәбитбек Лондонда Queen Mary университетінде тәжірибе жинауда. Б.Сәбитбек бұл елде ғылымға құрметпен қараумен қатар математиканың өзге салалардан айырмашылығы анық аңғарылатынын айтады. Мәселен, басқа салада деректер, мәліметтер өзгеріп отыратын болса, салыстырмалы түрде алғанда математика – өзгермейтін ғылым. Сондықтан да кеңестік кезеңде идеологияға ұшырамаған сала ретінде дамыды. Бүгінде сол кеңестік кезеңде білім алған бірқатар математик ғалымды шетелде де кездестіруге болады. Ал дағдарыс жылдарында аға буын мен жастар арасында еліміздегі математика ғылымын дамытудағы байланыс үзіліп қалды. Десек те отандық математика ғылымын дамыту, жастармен жұмыс жүргізуде Махмұд Садыбековтай ұстазы мен Дөрбетқан Сұраған, Нияз Тоқмағамбетов, тағы да басқа ғылымдағы жастардың еңбегі зор деген Б.Сәбитбек мемлекет тарапынан жастарды ғылымға тартуда, насихаттау мәселесінде қолға алатын мәселелер көп екенін айтады. Ал математика ғылымының жеткен жетістіктерін әрі қарай дамыту жекелеген ғалымдардың иығына салмақ болып түспеуі керек. Өйткені ғылым жолына келген әрбір ғалымның алдында үлкен жауапкершілік тұр. Оны абыроймен атқару үшін ұжым болып жұмыс істеу маңызды.
Халықаралық олимпиада жүлдегерлерін тарту керек
Қанат ТӨЛЕНОВ,
PhD доктор. Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ постдокторанты. Аустралияның Сидней қаласындағы Жаңа Оңтүстік Уэльс университетінде «Болашақ» бағдарламасымен 1 жыл тағылымдамадан өткен. Білім және ғылым министрлігі тағайындайтын 35 жасқа дейінгі талантты жас ғалымдарға арналған мемлекеттік ғылыми стипендияның 2016-2017 және 2020-2021 жылдардағы иегері. Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дің ең үздік «Жас ғалым» номинациясының 2019 жылғы иегері. Scopus-тағы жарияланым саны – 22. 7-ші Гейдельберг Лауреаттар форумына қатысатын математика және компьютерлер ғылымдары бойынша дүние жүзінен таңдап алынған 200 жас ғалымның бірі (Гейдельберг, Германия, 2019 ж.).
Қанат Төленов ғылымға келуде аға буынның ықпалы зор болды дейді. Университетте өтетін семинарларда Т.Кәлменов, М.Садыбеков, Б.Қанғожин сияқты академик және профессор ұстаздарынан тәлім алған ол бүгінде жастарды ғылымға тартуда үгіт-насихат жағы жетіспейтінін айтты. Ғылымның не екенін, одан қандай нәтиже шығатынын түсінбейтін жастар көп. Осы орайда математика ғылымын дамыту үшін халықаралық олимпиадаларда топ жарған жеңімпаздар ғылымға келуі қажет. Халықаралық бәйгеде алтын алып, топ жарудың өзі қандай жетістік болса, маңдай тер мен ерен еңбекті қажет ететін ғылымда да жоғары нәтиже бар. Бүгінде осы олимпиада жеңімпаздарының арасында математика ғылымымен айналысып жүргендері жоқтың қасы. «Сондықтан да олимпиада жүлдегерлерінің сыйақысын халықаралық додаларда топ жарған спортшылардың сыйақысы деңгейіне көтеру қажет» деген ұсыныс тастай отырып, мұндай қолдау жас ғалымдардың ғылымға көптеп келуіне мүмкіндік береді, дейді Қ.Төленов.
«Бұрын университеттердің профессор-оқытушылары мектеп оқушыларына арнайы сабақтар өтетін. Жазғы курстар ұйымдастырылып, жоғары оқу орындары мен мектептер арасындағы байланыс жақсы жолға қойылған-ды. Бұл алаңдарда ғылымда төңкеріс жасаған атақты А.Колмогоров, В.Арнольд және т.б. көптеген ғалым дәріс бергені белгілі. Сол кезеңдерде математика ғылымына келген олимпиада жүлдегерлері үлкен жетістіктерге жетті. Кезінде Ленинград, Мәскеу, Новосібір университеттерінен оқыған аға буын осы үш мектептен алған білімді елімізге алып келді. Нәтижесінде, математика ғылыми тұрғыдан дами түсті. Ал еліміз бастан кешкен дағдарысты жылдарда ғылымның дамуына материалдық жағдай кері ықпалын тигізсе, бүгінде тәуелсіз елдің талай талантты жастары Google сияқты халықаралық компанияларда жұмыс істеп жүр. Міне, жастардың табыс іздеп, ғылымға келмеуінің бір себебі жайлы тұрмыс, жақсы жалақы іздеуінің төркінінде жатыр. Тіптен маман жоқ болғандықтан, бүгінде математика ғылымында игермеген салалар бар», деді ол. Ал соңғы жылдарда қазақстандық студенттердің шетелдік университеттерде білім алып, тәжірибе алмасуын саланың жағымды жағымен байланыстырған ғалым 2010-2012 жылдары шетелде білім алудың өзіне де пайдасы тигенін айтады. Бұл бағытта білім алып қана қоймай, тың зерттеу салаларын да меңгере алды. Шетелдік профессорлардың да ықпалы зор болды. 2017-2018 жылдарда 1 жыл Аустралияда, 2011-2012 жылдары 6 ай Қытай елінде, 2013 жылы 2 ай АҚШ-та тағылымдамада (2013 ж.) және Еуропаның біраз елдерінде ғылыми конференцияларда болып қайтты. Осы орайда топтық жұмыстардың маңыздылығына назар аударған Қ.Төленов «2025 жылға қарай ғылым жағынан үздік ондыққа кіруді жоспарлап отырған Қытай елімен, сондай-ақ Аустралиямен теңесе алмағанымызбен, отандық математикада жолға қойылған салаларды дамытып, өз мектебімізді қалыптастырып, жастар қатарын көбейтсек» деген пікірін білдірді.
Елімізде мектепаралық математика жақсы дамыған
Айдын ҚАСЫМОВ,
PhD доктор. Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ түлегі. Белгиядағы Ghent University-інде докторлығын қорғаған. Математика және математикалық модельдеу институтының ғылыми қызметкері.
Ғылыми ортада өскен Айдын Қасымов отбасында көргені де, көңілге түйгені де математика болғандықтан, осы саланы таңдаған. «Әкемді үлгі тұттым, атам да, анам да осы салаға баруымды қалады», деген Айдын Қасымов Жәутіков атындағы физика-математика мектебін бітіргеннен кейін Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дің Математика және механика факультетіне оқуға түседі. «Алайда екінші курста райымнан қайта бастадым. Сол кезде математикалық талдаудан сабақ беретін ұстазым профессор Жанұзақов ғылыммен айналысуыма жол сілтеп, талпынысымды жандандырды. Ал физика-математика мектебінде оқып жүргенде мектепаралық математиканың жақсы дамығанына көз жеткіздім. Мектебімізде талантты балалар да, олимпиадаға қатысушылар да көп болды», дейді Айдын. Кейіннен Математика және математикалық модельдеу институтына жұмысқа орналасты. Осы институт қабырғасында жүріп шыңдалып, тәжірибе жинаған жас ғалым Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ мен Белгияның Ghent University арасындағы келісімшартқа сәйкес білімін докторантурада жалғастырады. Шетелде оқи жүріп, еліміздегі математика ғылымының жақсы бағыт ұстанып, дамып келе жатқанына көз жеткіздім, дейді ол. Зертханалардағы жұмыстар барысында Италия, Грекия сияқты елдер студенттерінің «Болашақ» бағдарламасына, мемлекеттің жастарды білімге, ғылымға тартудағы қолдауына қызығушылық білдіргені жайлы сөзін Айдын Қасымов салаға жастарды көптеп тарту қажет деген пікірімен жалғастырды. Осы орайда алған білімі мен тәжірибесін отандық математика ғылымының дамуына арнап, еліме пайда әкелсем деген ойын ортаға салды.
PhD дәрежесін алғандардың көбеюі сапаға кері әсер етуде
Дөрбетқан СҰРАҒАН,
PhD доктор. Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ түлегі. Математик, теоретик-физик, механик, ҰҒА корреспондент-мүшесі. «Болашақ» бағдарламасымен Лондонда King’s College магистратурасында теориялық физика бойынша білім алған. 2015-2016 жылдары Лондонда Imperial College ғылыми қызметкері болып істеген. Ағылшын тілінде жазылған Hardy inequalities on homogeneous groups (100 years of Hardy inequalities) монографиясы үшін 2018 жылы Ferran Sunyer i Balaguer Prize халықаралық жүлдесіне ие болған. Осы сыйлық тарихындағы ең жас ғалым-жүлдегер. Әл-Фараби атындағы ғылым мен техника саласындағы Мемлекеттік сыйлығының иегері. Назарбаев Университетінің оқытушысы.
«Отандық ғылымды дамыту бағытындағы жұмыстар жылдан-жылға жақсарып келеді» деген Дөрбетқан Сұраған ғылымдағы жақсы ізденістерді, бастамаларды тілге тиек етті. Ұлттық ғылыми сараптама орталығының мәліметтері бойынша, еліміздегі математика ғылымы әлемдік тұрғыдан алғанда өзіндік орны мен дәрежесі бар сала. Бұл бағытта Математика және математикалық модельдеу институты – еліміздегі алдыңғы қатарда тұрған ғылыми орталық. Д.Сұрағанның айтуынша, білімді дамытудың іргетасы – сапалы жоғары білім, сапалы білімнің негізі – іргелі ғылым. Ал ғылымды жасайтындар – ғалымдар. Бұл үшін мемлекет ғалымның жағдайына, мәртебесіне көңіл бөлуі маңызды. Осы орайда ұстаздардың мәртебесіне қатысты заң қабылданып, алдағы уақытта жемісін беріп жатса, оның өзі үлкен жетістік. Кейінгі жылдарда ғылыми ортаны толғандырып отырған мәселенің бірі PhD ғалымдардың көбейіп кеткендігіне қатысты пікірін ортаға салып, «Жылдан-жылға елімізде мектеп бітіретін түлектердің саны артып келеді. Нәтижесінде, ұлттық университеттерге оқуға түсетін түлектердің да саны арта түсетіні белгілі. Тиісті министрлік жыл сайын білім алу гранттарының да санын арттыра түспек. Осы тұста ғылымға келетін жастардың да саны көбейетін болар деген ойынын айтып, сапа мәселесін қозғады. Өйткені бүгінде PhD көрсеткішінің көбеюі сапаға әсер етуде. Бұл жерде PhD стипендиясын ғана мақсат етіп келетін студенттердің ғылымға пайдасы шамалы. Сондықтан бұл бағытта өткеннен сабақ ала отырып, алдағы уақытқа кемшіліктерге жол бермеу керек, дейді ғалым. Президент тапсырмасына орай реформаларды жылдам жүзеге асыру маңызды, ал сапаны жақсартудың бірден-бір жолы – талантты жастарды қолдау. Бүгінде мемлекет стратегиясының басым бағыттарының бірі адам капиталы десек, жастарды ғылымға тартудың идеологиясына мән беретін уақыт келді. Себебі талантты жастардың көпшілігі шетел асып, жақсы жағдай іздеп кетуде. Google, Microsoft, Amazon сияқты т.б. ІТ компанияларда қазақ жастары жұмыс істеп жүр. Мұнымен қоса шетелдерде оқып жатқан жастар бар. Олар ертең елге оралады. Бірақ елге келгенде қадірі қашпайтындай жағдай жасалуы керек емес пе. Ал университеттерде дәріс оқып жүрген профессор-оқытушылар материалдық тұрғыдан да, ой еркіндігі жағынан да тәуелсіз болуы керек. Белгілі бір оқу орны әкімшілігінің қас-қабағына қарап бала оқытқанмен жақсы нәтиже шықпайды. Дегенмен ғылымда серпіліс жасауға жастардың жігері де, білімі де жеткілікті, дейді С.Дөрбетқан.
Түйін: Жыл сайын салаға бөлінетін қаражат артып келеді. Дүние жүзі үлкен дағдарысты бастан өткеруде. Шетелден мамандарды қыруар ақша төлеп шақырғаннан гөрі өз мамандарымызды даярлаудың келешегі зор. Ал жоғары білімнің сапасын арттыру арқылы сапаға қадам басу маңызды. Сондықтан дағдарысты кезеңнің алдын алып, мықты ғалымдарымызды, беделді университеттерімізді дамыту уақыт күттірмейді. Ал математика ғылымының дамуы аға буын ғалымдар мен олардың орнын басатын жаңа ойлы ғалымдардың келешегімен байланысты.
АЛМАТЫ