• RUB:
    5.53
  • USD:
    474.57
  • EUR:
    513.63
Басты сайтқа өту
Пікір 04 Сәуір, 2022

Халық жаңа саяси партияларды қолдауға дайын

424 рет
көрсетілді

Сөзімді Жолдаудан үлкен үміт күткенімізден бастайын. Мұ­ны мен институт қабырғасында бірқатар маңызды сарап­та­малық кездесу, әлеуметтанулық зерттеу, қоғамның түрлі сала­ларындағы әртүрлі адамдармен әңгімелесу барысында сезд­ім. Сондай-ақ бұл үмітіміз ақталып қана қоймай, көптеген күмән­шіл адамдардың көзқарастарынан да басым болғаны қуантады.

Бұл туралы Президенттің өзі де айтты, бұл реформалардың жаңа бағдарламасында бүкіл қоғамның үні естіліп, ескерілгенін, оның Ұлттық қоғамдық сенім кеңесі мүшелерінің, заңгерлердің, саясат­та­нушылардың, тәуел­сіз және мемлекеттік сарап­шы­лардың, соның ішінде Президент жанындағы ҚСЗИ ұсынымдарын ескере отырып әзірленгенін көр­сетеді.

Жолдаудың көпқырлы бол­ғаны соншалықты, әр адам өзі үшін маңызды дүние тауып, назары әртүрлі жағдайға түсетіні анық. Өзім үшін маңызды 4 тар­мақты анықтадым:

Президент саяси рефор­ма­лардың қажетті әрі өзекті екенін атап өтті. Оларды жүргізбесек, тиімді экономикалық даму, аза­маттық қоғам құру, тіпті еге­мендігіміз бен тәуелсіздігімізді сақтау мүмкін емес екені айтылды. Мен үшін ең маңызды тұсы осы болды. Әлемнің барлық дамыған елдерінің жетістігі қаланатын іргетас, ол инклюзивті саясат – инклюзивті экономика мен қоғамның бастаушысы.

Маңыздылығы бойынша екінші тармақ Мемлекет бас­шы­сының «қарқынды өзгеріп жат­қан жағдайларда елдің дамуын айтарлықтай тежейтін шектен тыс төрешілдікті жою қажет», де­ген ойы болды. «Жағдайға же­дел ден қою керек, мұнда бюро­кра­тиялық формализмге жол берілмейді», деді Президент.

Үшіншісі, жүйе Президентке тұйықталмай, өкілеттіктерді Пар­ламентке ғана емес, басқа да орталық органдарға, сонымен қатар аймақтарға беруі маңызды. Жергілікті жерлерде көбірек өкілет, басқару құралдары мен бюджет берілетін болады.

Бүкіл әлемнің тәжірибесі көр­сеткендей, бірде-бір билік орталық­тан мәселелерді шеше алмайды, адамдарды толған­дыратын барлық мәселелерді бір жерден қамту мүмкін емес. Бұл негізінен тұрмыстық мәселелер: су құбырын салу, ауылда жол салу, жергілікті мектепті жөндеу, жас дәрігерлерді, мұғалімдерді тар­ту, жұмыс орындарын құру. Мұ­нымен аудандық және ауыл­дық деңгейлерде жергілікті билік айналысуға тиіс.

Сонымен қатар өңірлер ара­сындағы ішкі өңірлік өнім көлемі бойынша алшақтық қазір­дің өзінде 10 есеге жетті. Әлеу­меттік инфрақұрылыммен қам­та­масыз етілу деңгейінде айыр­ма­шылықтар бар. Мысалы, дәрі­герлер саны бойынша дамыған және артта қалған аймақтар арасындағы айырмашылық – 3 есе, аурухана төсектерінің саны бойынша 2 есе көп. Өңірлер бо­йынша 1 жастан 3 жасқа дейінгі балаларды балабақшамен қамту көрсеткіштері Алматы қаласында 13,9%, Түркістан облысында 68,0% аралығында құбылады. Мәселен, облыс орталығына айналатын Жезқазған қаласында 2015-2020 жылдары халықтың табиғи өсімінің төмендеуі, көші-қонның азайғаны байқалды.

Төртінші – сайлау жүйесін одан әрі жетілдіру. Әлемдік тәжі­рибе пропорционалды және мажоритарлық жүйенің тандемі, яғни сайлау жүйесінің аралас моделі тиімді екенін көрсетеді. Аралас сайлау жүйесі өңірлік өкіл­дікті қамтамасыз етуге және өңір­лердің мүдделерін ілгері­летуге, сондай-ақ бір мезгілде пар­тиялық жүйені дамытуға мүмкіндік береді.

2022 жылғы ақпанда Пре­зидент жанындағы ҚСЗИ жүр­гізген әлеуметтік сауалдама нәтижелері ел азаматтарының 43,7% бөлігі ғана саяси партия­ларға сенім білдіретінін көрсетті. Шын мәнінде, саяси партиялар басқа саяси институттармен са­лыстырғанда азаматтардың ең төменгі сеніміне ие. Алайда ха­лық тарапынан жаңа саяси пар­тияларға деген сұраныс бар. Рес­понденттердің жартысына жуығы, 48,4%-ы елдің саяси және экономикалық дамуына үлес қоса алатын жаңа саяси партияны қолдауға дайын.

 

Еркін ТҰҚЫМОВ,

Қазақстан стратегиялық зерттеулер институтының директоры