Қазір жастардың талғамы ерекше. Бүгінгі ұрпақ Батыстың сән үлгісінен гөрі заманауи стильде тігілген ұлттық киімдерге әуес. Тіпті әлемге әйгілі брендтер де этностильге көз тіккен. Ұлттық құндылықтарымыз бүгінгі заманға қалай икемделіп жүр ме? Әр адамға ұлттың реңк беретін ерекшелік әлемдік деңгейде қаншалықты танымал?
Бүгінде көшедегі тақиялы қыздарға, қазақы ою-өрнекпен әрленген кеудеше киіп жүрген жігіттерге көз үйренді. Бұлар – етек-жеңдері ұзын, жолақты шапан емес, минимализм стилімен ұштасқан ұлттық бояуы бар киім-кешектер. Тұтынушының биік талғамын ескерген дизайнерлер де бәсекелестіктің көшбасында. Отандық ісмер Мөлдір Алдажарова қазіргі нарықта ұлттық нақышқа қызығушылық пен сұраныс күн санап артып келе жатқанын айтады.
«Маған тіпті қарапайым білім ошақтарынан мектеп формасының нобайын жасап беріңізші деген ұсыныстар түседі. Олардың ең басты критерийіне қазақы элементті қосу кіреді. Бұл жаңа деңгейді көрсетеді. Түрлі іс-шараға да отандастарымыз ұлттық бояуы бар дүниелерді киюге тырысады. Қазір отандық дизайнерлер шетелге еліктемейді. Еліктегеннің өзінде, негізгі идеясын, формасын алғанымен, өзіміздің сұранысқа бейімдейді. Өйткені қазіргі жастардың этностильге қызығушылығы басым. Трендте десем, артық айтқаным емес. Костюмнің жеңін, жағасын ою-өрнектермен әсемделгенін ұнатады. Бұрынғыдай шапандарымыздың өзі моншақпен емес, принтпен жасайды. Толық төрт мезгілге арналған бірнеше түрі бар. Сондықтан дизайнерлер ата-баба мұра еткен ұлттық құндылықтарымызды зерделеп, оны заманға сай, өз туындыларына қосуға тырысады», деді Мөлдір Алдажарова.
Дизайнер «Тек ою-өрнектерді орнымен көмкеру керек» екенін де айтып қалды.
«Мұны әсіресе тігіншілер, дизайнерлер толық игерсе деймін. Мамандығым киім дизайнері болғандықтан, мен де әлі зерттеу үстіндемін. Елімізге танымал бірнеше сән үйінде қызмет еттім. Осы нарықта бес жылдай тәжірибем бар. Ендігі мақсатым оюды өзім құра алатындай деңгейге жеткім келеді», дейді ол.
Ұлттық ою-өрнекпен безендірілген киім тігумен айналысып жүргендердің тағы бірі – 17 жастағы Аяжан Арқашева. Бойжеткен – әлеуметтік желіде трендке айналған қазақы корсеттердің авторы. Жас дизайнердің ерекше стильдегі киімі алғаш «TikTok»-қа жүктелгеннен-ақ 400 мыңнан аса қаралым жинап, көпті еліктіріп әкеткен. Нәтижесінде, қыз-келіншектерден 100-ден аса тапсырыс түскен.
«Тігінмен 13 жасымнан айналысамын. Кейін Семейдегі Бизнес колледжіне модельер-конструктор мамандығына түстім. Алғашында фетрден қазақы жилеттер, кәжекей тігіп жүрдім. Алдымен бір жыл осындай киім тіктім, кейін шопперлерге көштім. Өзім суретін салып, өзім сәндеймін. Ол кезде шопперлерді эко-былғарыдан алғашқылардың бірі болып тіктім. Одан кейін тақия дайындаумен айналыстым. Қазір 3-курста оқимын. Трендтегі этно-корсеттерді биыл қазан айында тігіп бастадым. Негізгі идеяны «Pinterest» фотохостингінен алдым. Кейін корсеттің формасын түрлендіріп, яғни оның бауы, жалғайтын дөңгелек темірі, бантигі сынды фурнитураларын келістіріп, қазақы ою-өрнекке икемдеп, ыңғайлы етіп тігіп шықтым. Бастапқыда қиын болғанын жасырмаймын. Корсеттің темірлерін Семейде бір ғана адам жасады. Сәйкесінше, ол кісіде де тапсырыс көп. Сондықтан оны ұзақ уақыт күтуге тура келді. Салдарынан бір корсетті дайындауға 3-4 күн кететін. Бұлай жүруіме болмайды деп, Алматыдан корсет дайындауға керек құрал-сайманның бәрін сатып алдым. Тәуекел еткенімнің арқасында шағын кәсібім табыс әкеліп отыр. Ісім алға баса беретініне де сенемін. Өйткені қазір елімізде жастардың мұндай киімдерге қызығушылығы басым. Сондықтан жаңа топтамамды да шығарып үлгердім», деді А.Арқашева.
Қазір тіпті ине мен жіпті ырқына көндіріп, заманауи технологияны меңгерген ер-азаматтардың да қатары артып келеді. Мұнайлы өңірдің тумасы Бекзат Арыстанов Х.Досмұхамедов атындағы Атырау университетінде бес жыл дизайнер мамандығын оқып шыққан. Бүгінде жас дизайнердің этностиліндегі туындылары нәзік жандарды басып озады.
«Қанша мамандық болса да, бұл өнерге деген сүйіспеншілігім ерекше. Сол үшін әлі күнге дейін киім тігіп, пішуден бір қадам да алыстамадым. Қазір веб-дизайнерлікті қатар алып жүрмін. Бұрын өңірде ұлттық киімдерімізге егде тартқан жандар, сахна жұлдыздары ғана тапсырыс беруші еді. Қазір жастар да әр киіміне ұлттық колоритті қосқысы келеді. Ең кем дегенде қысқа жейделерінің алдына қошқар мүйізді тіктіреді. Сұраныс берушінің көңілінен шығатындай тауар жасау үшін сүйіспеншілікпен, өнерге деген ыстық ықыласпен жұмыс істеу қажет», деді ол.
Кәсіпкерлікті тіршілігінің тұтқасына айналдырған Әлішер Бақыт пен жұбайы Еркеназ Ақтілеуова да ұлттық баскиімді заманауи сәнмен үйлестіріп, этно-аксессуарға деген сұранысты арттырды. Жастардың «Moonshuaq» топтамасының ерекшелігі Абай атамыздың киген тақия формасына ұқсатып, қыздарға бейімдеп дайындалған. Әрі мұның авторлық құқығын заң жүзінде қорғап алыпты.
«Moon» – ағылшын тілінен аударғанда «ай» деген сөз. Брендіміздің атауы «Айдың шуағы» дегенді білдіреді. Біз туындымыздың ерекше болғанын қаладық. Ескі мен жаңаның ортасын іздедік. Дизайны өзбекше сияқты болып кетпесін, түсі тым қанық болмасын деп те ойландық. Нәтижесі көпшілікке ұнады. Қазір ұлттық баскиімге сұраныс өте жоғары. Бүгінде жастардың талғамы бөлек, минимализмге жақын болғандықтан, олардың қызығушылығын кетіріп алмауымыз қажет. Біз сол бағытта жұмыс істеп жатырмыз. Ұлттық аксессуар ғана емес, ұлттық дүниенің бәрін жаңғыртып, қазіргі заманға бейімдеуіміз керек. Өйткені мені «Бір ғасырдан кейін артымызда не қалады?» деген сұрақ толғандырады. Сатып алушыларымыздың басым көпшілігі – 16-25 жас аралығындағы қыз-келіншектер», деді Әлішер Бақыт.
«Жас дизайнерлер бұрын қазақтың той-томалағында, наурыз мерекесінде ғана сандықтан шығатын, өнерпаздардың үстінен ғана көретін киім-кешекті күнделікті тұрмысқа бейімдеп, ішкі нарықты бір жандандырды. Бірақ қазір жастардың басым көпшілігі ұлттық киім-кешектерімізді, әшекей-бұйымдарымызды бұрынғыдай мән-мағынасына зейін салып тақпайды», дейді этнобұйымдар дүкенінің иесі Сымбат Абилова.
«Талғамы биік халқымыздың тамаша қасиетін әйгілейтін нәзік жандарға арналған әшекей бұйымның түр-түрі бар. Біз сол бұйымдарды заман ағымына сай жаңғырту мақсатында құрбыммен «Sholpy store» дүкенін аштық. Біздегі басты мақсат – қазақ қыздарының ұлттық нақыштағы бұйымдарға қызығушылығын арттырып, әшекей бұйымдардың қадір-қасиетін жас буынға жеткізу. Өйткені оның парқына бара бермей, жарасып тұр екен деп, іле салатын жастар да бар. Мысалы, шекелікті таққан қыз-келіншектердің көпшілігі оның түпкі идеясына назар салмайды. Сондықтан әлеуметтік желіде әр бұйымның тарихы, қасиеті, ерекшелігімен үнемі бөлісіп отырамыз. Мәселен, қыздардың бұрымға тағатын әшекейі – шолпы. Бұл бұйым қызды сыпайылыққа үйретеді әрі көркіне әр беріп, әдемілігін айшықтай түседі. Оны таққан бойжеткеннің сыртта келе жатқанын үй ішіндегілері шолпының сыңғырынан естіп, үлкендер жинақтала бастаған. Сонымен қатар шолпы таққан бойжеткен оғаш қылық жасаудан аулақ болады. Өйткені оның сыңғыры оқыс қимылдарға тосқауыл. Нәтижесінде, қыздар денелерін тік ұстап жүрген. Біз ұдайы фотосессияға жасөспірім қыздарды шақырып, оларға осы әшекейлерді жіті түсіндіріп, мұнымен күнделікті образдарды қалай толықтыруға болатынын көрсетеміз. Содан болар, көп жағдайда ата-аналары хабарласып, өз қыздарына шолпы, шашбау, шекелік сияқты бұйымдарға тапсырыс береді. Жалпы, қазақ киімнің етек-жеңіне оқа тігетіні, кимешектің өңіріне, жақтауына кесте жүргізетіні, сәбидің, қыз баланың, сал-серілердің баскиіміне үкі қадайтыны – түркі-қыпшақ заманы кезінде туған дәстүр. Бұл қадам жын-перілерден, пәле-жаладан, тіл-көзден сақтайды деп сенген. Міне, осындай дүниетанымға негізделген ұлттық құндылықтар түпкі идеясын жойып алмауы керек», деді кәсіпкер.
Сәнге құмар бойжеткен Аружан Бисалиева этностильдегі жейде, көйлек, тақия енді трендтен қалмайтынына сенімді.
«Бояуы айшықты ұлттық киімдерді тігу бір жағынан шығармашылық ізденісті талап етеді. Қазір ұлттық киімдерге деген сұраныстың нәтижесі ме, әйтеуір сапасы мен сәнділігі жағынан қолжетімді бағаға да табуға болады. Еуропалық брендтердің қатарына ілігетін күн де алыс емес-ау. Өйткені этномодернизм стиліндегі дизайнерлердің туындылары бір-біріне ұқсамайды. Креативке негізделген», деді А.Бисалиева.
Айтпақшы, Батыстың әйгілі брендтерінің де назары кейінгі жылдары түркіге тән ою-өрнекке, дизайнына ауды. Мұны бүгінде Париж, Милан және басқа да жаһандық сән әлемінің астаналарындағы топтамалардан байқауға болады. Олардың қатарында француздық «Balmain» және британдық «Alexander McQueen» бар. «Gucci»-дің де ерлер топтамасындағы пиджак жағалары оюмен көмкерілген. Сондай-ақ «Etro» сән үйінің 2022 жылғы «Ready to wear» көктемгі киім үлгісінің біразынан біздің ұлттық колоритті көре аласыз. Сырғалары да қазақы нақышта. Шапандары да қазіргі заманғы бұрымды бойжеткендеріміздің камзолдарына ұқсас.
Бұған қоса, әлемдегі ең танымал кроссовка бренді «New Balance» «киіз үй» деп аталатын жеке сериясын шығарды. Оның жарнамалары мен қорабы толық түркі халықтарына тән колоритпен безендірілген. «Hermes»-те 2017 жылы «Appaloosa des Steppes» атты мойынорағыш топтамасын шығарып, қазақы аудиторияны еліктірді. Өйткені онда аттың бейнесі мен ою-өрнек суреттелген. Сол жібек орамалдар ұзақ уақыт бойы осы сән үйінің қолтаңбасы болды. Швейцария тауларындағы Санкт-Мориц курортында қазақы стильдегі «Louis Vuitton» бутигі де көпті сүйсінтті. Қызығушылыққа негіз болған дүкеннің экстерьері көшпенділердің баспанасы болған қазақ киіз үйінің стилінде салынған. Бутиктің уықтары бренд символдарымен әрленген, керегесі де солай безендірілген.
«Дәстүрлі ою-өрнек сәнде брендті өзгешелеп тұрады. Сондай-ақ ол араға уақыт салып, әлемдік трендке енеді. Сондықтан жаһандағы қазақтың ұлттық айдентикасы жақсы табыс әкелуге сеп болады», дейді сән әлемінің танымал продюсері Роман Александров.