Жақында тарих ғылымдарының кандидаты ғылыми дәрежесі бар, жасы алпыстың жуан ортасындағы зейнеткер хабарласты. Айтуынша, өзі туып-өскен солтүстік облыстардың біріне отбасымен бірге көшіп барып, оқытушылық қызметке орналасу туралы өтініш берген. Алайда халықты жұмыспен қамту органы өтінішті қабылдамай тастапты.
Ол – ғұмыр бойы саламатты өмір салтын ұстанып келе жатқан, он екі мүшесі түгел, дені сау, Алматы қаласындағы жоғары оқу орындарының бірінде студенттерге әлі сабақ беріп жүрген зиялы азамат. Жазғы каникул кезінде қол қусырып текке қарап отырмай, алыс-жақын шетелдердің үлкен қалаларына сапар шегіп, олардағы шаң басқан архивтерді ақтарып, ғылыми ізденісін жалғастырып жүр. «Осындай әсте де қайраты қайтпаған ақсақалды еңбекке қабілетсіз адам деуге бола ма?», деп ойланып қалдық.
Сосын биылғы 20 сәуірде қабылданған Қазақстан Республикасының Әлеуметтік кодексіне үңілдік. Оның 1-бабының 43-тармағында: «Еңбекке қабілетті адам (отбасының еңбекке қабілетті мүшесі) – бірінші немесе екінші топтағы мүгедектігі бар адамдарды және (немесе) екі айдан астам еңбекке уақытша қабілетсіздік мерзімі белгіленуі мүмкін аурулары бар адамдарды қоспағанда, он сегіз жастан бастап осы Кодекстің 207-бабының 1-тармағында көзделген жасқа дейінгі адам немесе отбасы мүшесі», деп жазылған екен. Яғни зейнетақыға шыққан адам, расында да, заң жүзінде еңбекке қабілетті адам болып саналмайды екен. Бұл қағиданың негізділігіне шүбәланып, Негізгі Заңға – Қазақстан Республикасының Конституциясына жүгінуді жөн көрдік.
Ата Заңның 14-бабының 2-тармағында: «Тегіне, әлеуметтік, лауазымдық және мүліктік жағдайына, жынысына, нәсіліне, ұлтына, тіліне, дінге көзқарасына, нанымына, тұрғылықты жеріне байланысты немесе кез келген өзге жағдаяттар бойынша ешкімді ешқандай кемсітуге болмайды», деп тайға таңба басқандай етіп жазылып тұрса, 24-бабының 1-тармағында: «Əркімнің еңбек ету бостандығына, қызмет пен кəсіп түрін еркін таңдауына құқығы бар», деп көрсетіліпті. Демек, денсаулығында еш кінәрат жоқ зейнеткерді еңбекке қабілетсіз адам деп танудың қисындылығы ғана емес, заңдылығы да күмән туғызады емес пе?
Осы орайда еліміздің мүдделі мемлекеттік органдарындағы лауазымды шенеуніктер ескі жүйедегі «бәрін бір тарақтың астымен қырқу» делінетін баршаға бір өлшеммен қарау тәсілінен әлі арыла алмай отырғандай әсер қалдырады. Әйтпесе, солтүстік өңірлердегі жоғары оқу орындарының ерекшеліктерін неге ескермеске? Мәселен, олардың көбінде ғылыми дәрежесі бар оқытушылар жетіспейді. Сол себепті ондай оқытушылар бір мезгілде бірнеше жоғары оқу орнында қызмет істеп, мұның өзі кейде көзбояушылыққа ұрындырып жататыны жасырын емес. Сондықтан да жұмыс күші артық өңірлердің тұрғындарын жұмыс күші тапшы өңірлерге ерікті түрде қоныс аудару бағдарламасы аясында ғылыми дәрежесі бар мамандардың солтүстік облыстардың жоғары оқу орындарына жұмысқа орналасуына рұқсат беру қажет деп білеміз.
Бұған қоса, зейнет демалысына шыққан денсаулығы жақсы дәрігерлер мен мұғалімдердің де аталған бағдарлама аясында теріскей өңірлердегі әлеуметтік сала кадрлары жетіспейтін елді мекендерге қоныс аударып, мамандықтары бойынша жұмыс істеуіне неге мемлекеттік қолдау көрсетпеске? Шынтуайтында, жасы ұлғайған шағында туған ауылына оралып, қызметін жалғастырып жүрген зейнеткер мамандар қай өңірден болсын табылады. Мысалы, бұдан бірнеше жыл бұрын Солтүстік Қазақстан облысының ең шалғай Уәлиханов ауданының қиян түкпіріндегі Қулыкөл ауылында болғанымызда Көкшетау қаласындағы онкологиялық диспансерде көп жыл қызмет еткен жоғары санатты хирург Сайлау Ыдырысов зейнет демалысына шыққан соң атамекеніне оралып, ауылдық дәрігерлік амбулаторияға басшылық жасап жүргенін көрдік. Тәжірибелі дәрігердің көмегіне тіпті көршілес Павлодар облысының жақын орналасқан ауылдарының тұрғындары да жиі жүгінеді екен.
Президент Қасым-Жомарт Тоқаев былтырғы 11 қаңтарда Парламент Мәжілісінің отырысында сөйлеген сөзінде: «Барлық шенеунікті бірден жастармен ауыстыра салуға болмайды. Егер 60 жастағы шенеунік өз қызметін ойдағыдай атқарса, институционалдық жадқа ие болса, мемлекеттік қызмет үшін өте пайдалы болса, оны жұмыстан шығаруға болмайды. Яғни ақылға қонымды, сараланған көзқарас болуы керек», деген еді. Мемлекет басшысының бұл пайымы мемлекеттік қызметке ғана емес, барлық салаға қатысты. Себебі қазір елімізде, әсіресе солтүстік өңірлерде білікті кадрлар жетіспейді. Бұл – тәуелсіздік жылдарында мұғалім мамандығының беделі түсіп, көбінесе орташа бағамен оқығандардың кәсібіне айналғанының, сол себепті мектеп түлектерінің білім деңгейі мен сауаты төмендеп кеткенінің, білім беру саласында министрлер ауысқан сайын әртүрлі реформа жасалып, жүйесіздік пен жүгенсіздікке жол берілгенінің, көптеген жоғары оқу орнының диплом сатумен айналысқанының салдары. Кейінгі жылдары Президенттің тапсырмасымен білім беру саласында жүзеге асырылып жатқан жақсы бастамалар тиісті нәтижесін бергенше бірталай уақыт қажеттігі даусыз. Осыған байланысты қазіргі кезде шын мәнінде еңбекке қабілеті бар зейнеткерлердің мол әлеуетін ұтымды пайдалансақ, ұтылмасымыз анық.
Ұзын сөздің қысқасы, Мемлекет басшысы айтқандай, кадр мәселесінде баршаға бір өлшеммен қарау тәсілі емес, әр маманға сараланған көзқарас болуға тиіс.