Мәскеулік режиссер, қандасымыз Ақмәди Сарбасов біраз жылдардан бері Қазақстанға ат басын бұрып, ата мекенмен шығармашылық байланыста жұмыс істеп жүр. Оның қойған спектакльдері облыс орталықтарындағы драма театрларында табысты жүрді. Ақмәди Уахитұлы осыдан бір жарым жылдай бұрын Қостанайдағы І.Омаров атындағы облыстық қазақ драма театрында да бірнеше шығарма қойып, көрерменнің көңілінен шыққан болатын. Қостанайда іскерлік сапармен жүрген режиссердің оның театр өнерін дамыту, көрерменнің талғамын тәрбиелеу және бүгінгі театрларда қалыптасып отырған жағдай туралы ойларын білу мақсатымен оны әңгімеге тартқанбыз.
– Ақмәди Уахитұлы, осыдан бір жарым жыл бұрын Қостанайдағы қазақ драма театрында Латын Америкасы әдебиетінің ірі өкілі Энтони Берджестің “Заводной апелсин” атты романы бойынша өзіңіз қойған “Темір ойыншық” спектаклін көрермен ұмыта қойған жоқ. Содан кейін қайда болдыңыз, не бітірдіңіз?
– Мен сол өзіңіз айтқандай, айналасы біржарым жылдай уақыттың ішінде Қазақстан театрларында төрт спектакль қойдым. Атап шығайын, Астанадағы орыс драма театрында Василий Сигарьевтың “Бурдалактар отбасы” деген спектаклін сахналадым. Бұл бүгінгі қоғамдағы, тіпті әлемдегі деп айтсақ та болады, нашақорлық індетіне қарсы үндейтін шығарма. Астана көрермендеріне ұнады деп білемін. Осы қойылым үшін “Нұр Отан” партиясы Астана қалалық филиалының мақтау грамотасымен марапатталдым, сондай-ақ Астана қалалық әкімдігі де ризашылығын білдірді. Одан кейін корей театрының сұрауымен сол тілде “Ге-Сеннің бастан кешкендері” музыкалық комедиясын қойдым. Ол шығарма театр сахнасында жүріп жатыр. Қазақ тіліндегі екі спектакльді Атырау қазақ драма театрында сахналадым. Бұл екеуі де аударма шығармалар, Сергей Беловтың “Мамуля” пьесасы мен Робер Томаның “Сегіз сүйікті әйел” комедиясын атыраулықтар жылы қабылдады.
– Сіз біраз жылдардан бері ата мекенге келіп, Қазақстандағы театрлармен қоян-қолтық жұмыс істеп жүрсіз. Сырткөз ретінде еліміздегі театрлар жағдайы туралы не айтар едіңіз?
– Мен осы сауалыңызға сәл шегініс жасап жауап бергім келеді. Мәдениеттің қоғам алдындағы бағасына тоқталып өтсем деймін. Тек қана театр емес, жалпы өмірдің көрінісі біздің мәдениетімізден басталады. Біз қалай өмір сүріп отырмыз, қалай жұмыс істейміз, қоғамды қалай құрып, балаларымызды қалай тәрбиелейміз, мына өмірге қалай қараймыз? Қысқасы, мәдениет осы сұраққа жауап береді, ал соның барлығының кескінін өнерде бейнелейді. Ал мәдениетке біз қазір жиі еститін “технология” деген түсінік-термин сай келмейді, себебі мәдениет дамымайды, ол өзгеріп қана тұрады. Мәдениет адамзатпен бірге жасасып келе жатқан өте ежелгі ұғым. Бір мәдениет екіншісін тудырып, жалғап отырады. Уақыт легімен бізге жеткен халықтың музыкалық мұрасы, ауыз әдебиеті және қолөнері біздің баға жетпес байлығымыз. ХХ ғасырдағы техникалық прогрестің секіріп дамуы, “бірыңғай кеңес халқын” жасаймыз деген империялық озбыр саясат мәдениетті жадауландырды. Ал көп ұлтты мәдениет болмайды, мәдениетті Жаратқан ием тек ұлттың ғана ырысы еткен. Мәдениет барынша ұлттық, барынша халыққа, ұлтқа төл болғанда ғана құнды. Ежелгі грек, қытай, парсы, жапон мәдениеттері неге ғасырдан ғасырға ілесіп келеді? Өйткені, олар барынша ұлттық мәдениеттер. Өркениетті елде театр – бұл мәдениеттің лабораториясы болып саналады. Театрда мәдениет пайда болады, бұл мәдениеттің қайнар бұлағы. Театрдың өзі ежелгі өнер емес пе?!
Ал адамзатқа өнер мен мәдениет несімен құнды? Бұл екеуі адам тәрбиесінің, оны қалыптастырудың ұстаханасы, дүкені. Халықтың ауызекі жеткен музыкалық және әдеби, мәдени мұралары, қолөнері өткен ғасырларда өз қызметін орындады. Одан халықтың өткен замандардағы мәдениетін, өмір сүру образын, қуанышын, қайғысын көргендей боламыз. Ал бүгінгі уақыттың кескін-келбеті, замандастардың ішкі жан дүниесі кинода, әдебиетте және театрда айнаға түскендей шағылысуы керек-тін. Бұл орайда кино алға шығып тұр, оған өнердің осы саласының ерекшелігі, мүмкіндігі себеп шығар. Бейнелеп айтсақ, Қазақстан киносы қазір өмір мен өлімнің ортасында тұрғандай, бірақ күдіктен үміт басым.
Ал театр жөнінде мұны айта алмаймыз. Облыстардағы театрлар еңсесін түн қараңғылығындай ауырлық басып тұр. Мен Қазақстанның біраз облыстарын араладым. Қазір театр туралы әңгіме болғанда ауыз толтырып айтуға жарайтын бір іс бар. Ол – осы өнер отауларының материалдық-техникалық жағдайының жақсарғандығы. Осыдан он жыл бұрынғы уақытпен салыстырғанда, бүгінгі көрініс жер мен көктей десе болар. Қарағандыдағы театрды қараңыз! Оған келген адам өнермен сусындап қана қоймайды, ғимараттың ішкі көркінен де эстетикалық ләззат алып кетеді. Облыстарда, алыс ауылдарда кітапхана үйлері, клуб, облыс, аудан орталықтарындағы музейлер, кинотеатрлар қалпына келтірілуде. Алынған шетелдік, жетілдірілген жабдықтар да бұрын кісінің түсіне кірмейтін.
– Нарық келген ауыр жылдары, одан қалды дағдарыс кезінде де мәдениет пен өнер елімізде назардан тыс қалып жатқан жоқ, қайта соңғы жылдары көп іс атқарылды емес пе?
– Әкімдер қолынан келгеннің барлығын да істеп отыр. Мен сырткөз болғаныммен Қазақстанға жиі келемін, әріптестеріммен тығыз араласамын. Сондықтан мәдениет саласындағы жағдайдан, әкімдердің игі істерінен хабарым мол. Иманғали Тасмағамбетов пен Қырымбек Көшербаев, Бердібек Сапарбаевтардың өнер мен мәдениетке сіңірген еңбегін жұртшылық жақсы біледі. Солардың қатарына мен Қостанай облысының әкімі Сергей Кулагинді де қосар едім. Мәдениет саласындағы жұмыстар үшін облыс жұртшылығының оған алғыстан басқа айтары жоқ шығар деп ойлаймын. Орыс драма театрының құрылымын қайта өзгертіп, жөндеді. Қазақ драма театрына жаңа үй салынатын болды. Облыстық филармония қандай қалыпқа келді десеңші! Сол филармониядағы қазақ ұлт аспаптар оркестрінің құрылуы да тамаша жетістік. Осы күнге дейін орыс театрымен бір ғимаратта отырған қуыршақ театрына ол кісінің ұйғарымымен бөлек үй бергелі отыр екен. Мен Сергей Витальевичті өнердің нағыз жанашыры деп білемін. Менің ойымша, қуыршақ театрының маңызы өте жоғары. Өнер адамды қалыптастырады дедік. Ал баланы кішкентай бүлдіршін кезінен драма театрына апара бермейсің, себебі оны ол әлі түсінбейді. Тіпті драма театрлары қойған ертегінің өзін бала қабылдай алмауы мүмкін. Ал қуыршақ театры қойған қойылымдарды бала қай жасында да қызыға тамашалайды. Қуыршақ кейіпкерлер баланы театр арқылы жақсыға үйретеді, жаманнан жирендіреді, мәдениетке баулиды. Ең бастысы, қуыршақ театрына барған бала кейін драма театрын да іздеп тұратын болады. Өкінішке қарай, Қазақстанда қуыршақ театрына көңіл бөліне бермейді.
Сонымен қатар Қостанайдағы сурет галереясы да сіздердің қалаға келген қонақты таңғалдырары сөзсіз. Жыл сайын өнер адамдарына, мәдениет қызметкерлеріне берілетін “Меценаттар клубының” сыйлығы да басқаларға үлгі боларлық шара. Осы сыйлықтың тағайындалғанына он жылдан асып барады екен, сол уақыт ішінде Атымтай жомарттар әншілер мен бишілерге, суретшілерге, жазушы-ақындарға, журналистерге, ауыл-селодағы мәдениет қызметкерлеріне сыйлық үшін 75 миллион теңгенің сыртында қаржы жұмсаған. Бұл мәдениетті нағыз қолдау емес пе?
Сонымен қатар республикада мәдениет саласына, оның ішінде театрларға арнап қаржы да жеткілікті беріледі. Осыған сәйкес театрлардың ішкі мазмұны өзгеруі керек еді, әттең олай емес.
– Неге?
– Театр – мәдениеттің қайнар бұлағы дедім ғой. Мәдениет біздің өмір сүру, парасат-пайым, ойлану образымыз десек, сол мәдениет ұжымда қалыптасады. “Жалғыз ағаш – орман емес”, бір ғана суреткер мәдениетті жасай алмайды. Мәдениетті өмірге әкелетін ұжым – театр! Театрдың синтетикалық өнер екенін өнер зерттеушілерінің бәрі айтып келеді, ол ауыз әдебиетінің, музыканың, архитектураның, живописьтің, қысқасы бар өнердің басын буады. Сондықтан оған қай қоғамда да көңіл бөлініп келді. Театрлардың материалдық-техникалық базасын жасау жағынан Қазақстан театрлары Ресейден қалыспайды, мүмкін кейбір тұстарда олардан артық та. Бірақ жұмыс жағынан шабандап қалдық. Қазір көрермен театрларға ынтызарлықпен келмейді. Өйткені, бүгінгі өмірді көрсете алмаған театр көрерменге қызықты емес, керегін бере алмайды. Қоғам, заман өзгерген сайын адамдар үшін құндылықтар да өзгерді. Ал оны театрлар сахнасынан көрермен көре алып отырған жоқ, уақыттың тынысын білдіретін, көрерменге жол сілтейтін, бағдар беретін актуальды шығармалар жоқтың қасы, спектакльдер аз қойылады.
Осы жерде мына бір жайды айтқым келеді. Қазақ әдебиетіндегі эпостық шығармалар, ауыз әдебиетінің маржандары, сөз жоқ, байлығымыз. Бірақ олардың уақыты бұрын өтіп кетті ғой, оларды сол күйінше, сол бояуымен сахналай бергеннен көрерменге не береміз? Тарихты білуіміз керек, ол – ғылым, ал эпос біздің ата-бабаларымыздың өмір сүру образы, салты, дәстүрі, қалай соғысқаны, қалай жүргені, тұрғаны деген сияқты. Бұдан эпостық шығармаларды сахнаға жолатпайық деген ой тумайды. Әңгіме сол эпосты қалай сахналауда. Біздің ұлттық киімдерімізді қазір сол баяғы күйінше көшеде киіп жүре аламыз ба? Оның элементтерін дизайнерлеріміз бүгінгі киімге қолданса, оның әдемілігі де, актуальдылығы да артып шыға келмей ме? Уақыттың талабы осындай. Егер біздің классикалық шығармаларымыз – эпостық жанрдағы спектакльдерді режиссер бүгінгі уақытпен байланыстыра сахналай алмаса, оны көрерменнің кітаптан оқығаны көп артық.
– Әлгінде театрлардағы жағдайдың күрделі екенін айттыңыз. Соны жөнге келтірудің амалы не деп білесіз?
– Алдымен театрлардағы күрделі жағдайдың бірін айтамын. Ол – осы қасиетті өнер отауына бөлінген қаржының талан-таражбен кететіндігі дер едім. Мен оны тұрмыстағы бір көрініске теңегім келеді. Облыстық, тіпті республикалық театрлар Қазақстан мәдениетінің мемлекет қаржысын жуып, шығарып тастайтын кір жуатын мәшинесі іспетті. Бұл мәдениет саласынан хабары мол адамға белгілі нәрсе. Спектакльдерге бөлінетін қаржының сол қойылымға оннан бір бөлігі ғана жұмсалады, қалғаны қалталарға түседі. Сырын айтамын деп шынын айтқан бір театр директоры: “Ақшаны жымқырудың жүз тәсілін білемін” деген еді.
Театрлардың күрделі және ағымдағы жөндеу жұмыстарына жыл сайын миллиондаған теңге бөлінеді. Не ақша, не жөнделген театр жоқ көріністерге жұрттың еті өліп кеткен. Қаржы шенеуніктердің өздерін асырауға, баюға жұмсалады.
– Осыншама қаржыны талаттырып қойғанда, қаржы бақылау органдары қайда қарап отыр? Тіпті асыра сілтеп айтып отырған жоқсыз ба?
– Жоқ. Мен театрдың ішкі асханасын өте жақсы білетін адаммын. Сондықтан өз сөзіме өзім жауап беремін. Әрине, мәдениет мекемелеріне, театрларға ондағы қаржының жұмсалуы жөнінде қаржы полициясы, салық комитеті тарапынан тексерулер жүргізіледі. Бірақ осы кезге дейін олардың далаға кетіп жатқан ақшаның солақай ізін тапқанын, қаржы жымқырғандарды әшкерелегенін естіген емеспін. Меніңше, театрдың ішкі мазмұнын өзгерту үшін тізгінді директор емес, режиссерге беру керек. Өйткені, театрдың жаны – режиссер. Бірақ театрда режиссердің айтқаны бола бермейді. Ал, көп театрлардың директоры өнерден алыс адамдар. Өнерді түсінбеген жерде одан арғысы белгілі. Қаржының қасиетті іске емес, қалталарға кететіні де соның айқын дәлелі. Қазір театр ұжымдарында басты тұлға режиссер емес, директор. Соның айтқаны болады, айдағанына актерлер де, режиссер де көнеді. Сондықтан ондағы жұмыс жүрмейді.
– Өзіңіз қазір қайда қызмет істейсіз?
– Қазір республика Мәдениет министрлігінің жолдамасымен Атырау қазақ драма театрында бас режиссер болып жүрмін.
Атырауға келерде министрлік бұл театрдағы жағдайдың күрделі екенін, директорлардың тұрақтамайтынын, спектакльдердің аз қойылатынын, айтыстың, дау-дамайдың көп екенін ескерткен болатын. Әрине, мұндай кедергілердің бәрін де бастан өткеріп жатырмын, “біз сізді күткен жоқпыз” деген сөз де алдымнан шықты. Сонан кейін менің өз еркіммен арыз беріп кетуім үшін “керемет жағдай” да жасалды. Актерларға жұмыс керек, олар өнерге жүрек қалауымен келген жандар ғой, сондықтан жаңа қойылым қойылған сайын тынысы ашылады. Актерлермен түсіністігім өте жақсы, өйткені кәсібіміз бір болғандықтан пікірлеспіз.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Нәзира ЖӘРІМБЕТОВА.