Әлем және Қазақстан
Тайыр МАНСҰРОВ, ЕурАзЭҚ-тың бас хатшысы.
Биыл 2000 жылы Астанада құрылған посткеңестік кеңістіктегі ең табысты және ықпалды интеграциялық бірлестік – ЕурАзЭҚ-қа 10 жыл толып отыр.
Беларусь, Қазақстан және Ресей арасындағы Кеден одағының нақты күшіне енуі, сондай-ақ ЕурАзЭҚ-тың Дағдарысқа қарсы қоры мен Жоғары технологиялар орталығының құрылуы сияқты қоғамдық мәні зор дүрмекті оқиғалар аталмыш мерейтойға ерекше сипат бере түседі.
ЕурАзЭҚ-тың құрылуы посткеңестік елдер арасындағы мемлекетаралық қарым-қатынастар тарихында елеулі оқиға болып, ол елдер арасындағы байланыстардың сапалық тұрғыда жаңа интеграциялық дамуға көшкендігін бейнеледі.
Көпшіліктің мойындауы бойынша, Президент Н.Ә.Назарбаев 1994 жылдың наурызында М.В.Ломоносов атындағы университет қабырғасында сөйлеген тарихи сөзінде тұңғыш рет ұсынған еуразиялық бірігу туралы батыл идеясы ЕурАзЭҚ-тың бүгінгі табыстарынан нақты көрініс табуда. Сол жолы Елбасы ұсынған Мемлекеттердің еуразиялық одағын құру туралы жобада ол “посткеңестік кеңістікте тұрақтылық пен қауіпсіздікті, әлеуметтік-экономикалық модернизациялауды нығайту мақсатындағы егемен мемлекеттердің интеграциялану формасы” ретінде айқындалған болатын.
Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев айтқан Мемлекеттердің еуразиялық одағын құру туралы идея көршілес елдердің экономикалық байланыстарын тиімді пайдалану және нығайту қажеттілігі жөніндегі ұзақ ойларының нәтижесі болатын. Қазақстан Президенті Вернадскийдің, Гумилевтің, басқа да еуразиялық ғалымдардың айтқан идеяларын жаңа өмір шындықтарын ескере отырып дамытты әрі жаңа интеграциялық идеологияның тініне экономиканы қоя отырып, осынау рухани қаңқаны нақтылы мазмұнмен күшейтті.
Сол кездесуге қатыса отырып, мен осынау батыл жобаға және барлық жерлерде де бөлінушілікке ұмтылыс үстемдік құрып тұрған уақытта осындай батыл интеграциялық жобаның ұсынылғанына таңқалған белгілі ресейлік ғалымдардың жүздерін көрдім. Ыдыраушылықтың нағыз дер шағында бей-берекет өріс алған теріс ағымдарға тиімді балама ретінде Қазақстан басшысы тарапынан айтылған дәл осынау сындарлы ұсыныс ТМД-дағы біріктіруші қозғалыс дамуындағы айқындаушы факторлардың біріне айналды.
“Тарих бізге ХХІ ғасырға өркениетті жолмен енуге мүмкіндік беріп отыр. Біздің пайымдауымызша, посткеңестік кеңістік дамуының объективті қисынын және бұрынғы КСРО халықтарының ерік-жігерін бейнелейтін Еуразиялық одақ құру бастамасының интеграциялық әлеуетін жүзеге асыру соның әдіс-тәсілдерінің бірі болып табылады”, деді Президент Н.Назарбаев 1994 жылдың наурызында.
Өзінің ішкі қуаты жағынан таңқалдырарлықтай болған осынау үндеудің ол кезде біркелкі қабылданбағанын да атап өту керек. Президентке сұрақтардың қарша жауғаны есімде. Солардың бірі “Сіз идеяңыз қолдау таппайды-ау деп қауіптенбейсіз бе?” деген сауал болды. Оған “Қауіптенбеймін! Бүгін болмаса, ертең қолдайды. Біз одан ешқайда кете алмаймыз”, деп жауап берді Н.Ә.Назарбаев.
Еуразиялық одақ идеясы алғашқы айлардан бастап-ақ қызу қолдау мен іс жүзінде асығыс айтылған қарсылықтарға дейінгі бағалаулардың бүкіл спектрін өз төңірегіне жинап алды. Осындай жағдайда Еуразиялық одақ посткеңестік кеңістікті қолайластырудағы құлдыраған ыдыраушылықтың күйретуші зардаптарын жоюға бағытталған ең озық және негізделген жоба болды.
Бүгінде ЕурАзЭҚ-тың табысты дамып келе жатқанын барша жұрт көріп отыр. “Дамудың жаңа сапалық деңгейіне шығудағы интеграцияның стратегиялық маңызын түсіне отырып, Қоғамдастыққа мүше мемлекеттер “Еуразиялық экономикалық қоғамдастықты” құру арқылы ХХІ ғасырға аяқ басты. Біз сенім мен өзара тиімді қызметтестіктің жаңа принциптеріне құрылған ұйымды құрдық”, деп атап көрсетілді 2010 жылдың 5 шілдесінде Қоғамдастықтың 10 жылдығына байланысты Астанада өткен ЕурАзЭҚ-тың Мемлекетаралық кеңесінің отырысында қабылданған президенттердің бірлескен мәлімдемесінде.
Ресей Федерациясының Президенті Д.А.Медведев: “Он жыл – аз мерзім емес, екінші жағынан алғанда тарихи тұрғыда оншалық көп те емес. Кейде біздерге біз бір орында тұрғандай болып көрінеді. Іс жүзінде біз жылдам қозғалдық. Біздегі ЕурАзЭҚ шеңберінде, жаңа құрылған Кеден одағы шеңберінде орын алған істерді Еуропадағы интеграцияның қалай жүргендігімен салыстырып көріңіздер. Біз жылдамырақ қозғалып барамыз. Үлкен жұмыстар атқарылды — алда тұрған жұмыстар одан да көп. Сонымен бірге, біздің құрылымның алға басқан интеграция фазасына енгендігін тағы да айта кеткім келеді”, деп атап өткен болатын.
Қазақстан Президенті Н.Ә.Назарбаев 2010 жылы 5 шілдеде Астанада өткен ЕурАзЭҚ-тың Мемлекетаралық кеңесінің отырысында былай деп атап көрсетті:
“Құрылғанына 10 жыл өткеннен кейін біз ЕурАзЭҚ посткеңестік кеңістіктегі неғұрлым табысты интеграциялық бірлестік болып табылады деп сеніммен айта аламыз. Бүгінде ол біздің мемлекеттеріміздің экономика, ғылым, әлеуметтік саладағы ықпалдастықты тереңдете түсуі үшін нақты алаңға айналды... Осы дағдыларды сақтап қана қоймай, сонымен бірге, әлемдік тәжірибені ескере отырып, біздің Қоғамдастықтың одан әрі дамуы мен өркендеуін қамтамасыз ету қажет”.
“Егер Еуразиялық экономикалық қоғамдастықтың құрылуы туралы айтар болсақ, осылардың бәрінің бастауында Қазақстан Президенті тұрды. Нұрсұлтан Әбішұлы ЕурАзЭҚ-тағы барлық қарым-қатынастардың қозғалтқышы болды. Біз іс жүзінде ЕурАзЭҚ-тағы қарым-қатынастарды тоқтатып тастаған кезде оның біздің одан әрі алға басуымыздың тұжырымдамасын қалыптастыру үшін топ құру жөнінде ұсыныс білдіргені есімде. Ол осыдан бес немесе алты жыл бұрын болды. Шынымен де, бір жылдан соң ол ЕурАзЭҚ үшін біздер жасауға тиіс бірқатар қадамдарды көрсетіп берді және соңында біз солай жасадық та”, деп атап өтті өз кезегінде Беларусь Республикасының Президенті А.Г.Лукашенко.
ЕурАзЭҚ-тың нақты табыстары, ең алдымен, Кеден одағының ырғақты іске қосылуы, халықаралық тұрғыда шынайы мойындалуда. Тіпті, біздің елдеріміздің БСҰ-ға өтуі мәселесінің алға басуы сияқты құбылыстың өзінің, бірінші кезекте ЕурАзЭҚ жұмысының тиімділігімен түсіндірілетіндігі де еш құпия емес.
Халықаралық сарапшылардың пікірінше, ЕурАзЭҚ-тың Кеден одағының құрылуы ұзақ уақыттардан бері нәтиже бермей келген құрамына Аргентина, Бразилия, Парагвай, Уругвай және Венесуэла кіретін МЕРКУР елдері (“Оңтүстікамерикалық ортақ рынок”) Кеден кодексінің үстіміздегі жылдың 3 тамызында қабылдануына түрткі болды. Бұл бірлестіктің 1986-1991 жылдары құрылып, еркін сауда аймағынан кеден одағына көшу туралы олардың 1995 жылдың 1 қаңтарында мәлімдегенін еске сала кетпекпін.
2000 жылдың 10 қазанында дәл Астанада Беларусь Республикасы, Қазақстан Республикасы, Қырғыз Республикасы, Ресей Федерациясы және Тәжікстан Республикасы президенттерінің Еуразиялық экономикалық қоғамдастық құру туралы келісімге қол қоюларының нышандық мәні терең.
Қоғамдастықтың айқын регламенттелген жаңа органдарын құру, 2000 жылдың қазанында бес мемлекеттің президенттері қабылдаған негіздеуші құжаттарда қарастырылған ЕурАзЭҚ-ты дамытудың ашық та нақтылы міндеттері мен мақсаттарының белгіленуі интеграцияның одан арғы неғұрлым күрделі міндеттерін жоспарлы да тиімді шешуге жағдай жасады.
Еуразиялық экономикалық қоғамдастық 181 миллиондай халық тұратын 20,374 миллион шаршы шақырым аумақты алып жатыр. ЕурАзЭҚ қуатты минералды-шикізаттық базаға ие әлемдегі ең ірі өңірді құрайды. Оның жер қойнауында іс жүзінде жылу-энергетикалық, металлургиялық, кен-химия және басқа да минералды шикізаттардан тұратын пайдалы қазбалардың бүтіндей бір кешені бар.
ЕурАзЭҚ елдерінің әлемдік мұнай қорларындағы үлесі 10 пайызды, газда 29 пайызды (әлемде 1-орын), көмірде 20,7 пайызды (әлемде 1-орын) құрайды. Өнеркәсіптік уран қоры бойынша ЕурАзЭҚ Австралия, АҚШ және Канада елдерін қоса алғандағы көрсеткіштен алда тұр, ал алмас, платиноид, алтын, күміс, цирконий, сирек металдар мен сирек кездесетін элементтер және өзге де пайдалы қазбалар бойынша ЕурАзЭҚ елдері әлемде 1-3 орындарға ие.
ЕурАзЭҚ-та жұмыс істеп тұрған еркін сауданың шынайы режімі 2000 жылғы 29 миллиард доллардан 2008 жылы 123 миллиард долларға дейін, яғни 4,1 есеге жеткізе отырып, Қоғамдастық елдері арасындағы тауар айналымының тиімді өсуін қамтамасыз етті.
Осындай табыстар 2007 жылдың 6 қазанында Душанбеде ЕурАзЭҚ-тың Мемлекетаралық кеңесіне ЕурАзЭҚ шеңберіндегі кеден одағының құқықтық базасын құру туралы шешім қабылдауға жағдай жасады, ал Беларусь, Қазақстан және Ресей мемлекеттерінің басшылары кеден одағын құрудың 2007-2010 жылдарға арналған іс-қимылдар жоспарын бекітіп, Біртұтас кеден аумағын құру және Кеден одағын қалыптастыру туралы келісімге, сол сияқты Кеден одағы комиссиясы туралы келісімге қол қойды.
Президенттердің саяси ерік-жігерлері және тараптар үкіметтері мен Қоғамдастық құрылымдарының оза қимылдау қарқынына бағдарланған белсенді жұмысы 2010 жылдың 1 қаңтарында-ақ импортталатын тауарларға (олар 11 мыңнан астам тауар түрлері) Бірегей кеден тарифін енгізе отырып, ЕурАзЭҚ-тың Кеден одағы жұмысының басталып кетуін қамтамасыз етті.
2010 жылдың 1 қаңтарынан бастап Кеден одағы комиссиясы — ұлтүстілік орган Кеден одағындағы сыртқы сауданы тарифтік және тарифтік емес реттеуде өзіне берілген өкілеттіктерді жүзеге асыруда, Кеден одағының сыртқы экономикалық қызметінің Бірегей тауарлық номенклатурасы (КО СЭҚ ТН) мен Кеден одағының Бірегей кедендік тарифі (КО БКТ) қолданылуда.
2010 жылдың 5 шілдесінде ЕурАзЭҚ-тың Мемлекетаралық кеңесі (Кеден одағының жоғары органы) Кеден одағы Кеден кодексінің күшіне енгендігі туралы шешім қабылдады, сол сияқты ЕурАзЭҚ Сотының Кеден одағына мүше мемлекеттердің шаруашылық жүргізуші субъектілерінің сотқа шағымдануын қарастыратын жаңа редакциядағы статуты қабылданды. Интеграцияланған үш мемлекеттің басшылары Бірлескен мәлімдемеде қысқа мерзім ішінде атқарылған сапалы жұмыстардың мемлекеттердің экономикалық саладағы байланыстарының қазіргі заман рухы мен уақыт талаптарына жауап беретін жаңа сатысының басталғандығына куә болатындығын атап көрсетті.
Осылайша, Ресей Ғылым академиясының Халық шаруашылығын болжау институтының есептеріне сәйкес, салааралық тепе-теңдіктің интеграцияланған моделі бойынша Кеден одағының үш мемлекеті ықпалдастықтың нәтижесінде он жылдық мерзімде шамамен 15 пайыз ІЖӨ өсімі мен инвестициялық белсенділіктің айтарлықтай артуына ие болады. Бұл тиімділікке тауарлардың, қызметтердің, еңбек ресурстары мен капиталдың ортақ рыногын құру арқылы қол жеткізілмек. Сонымен қатар, шекаралардан өткен кезде сауда және кедендік процедураларға жұмсалатын уақытқа, құралдар мен күш-жігерге қатысты шығындар да төмендейтін болады.
Интеграцияны тереңдете түсу жөніндегі қажырлы жұмыстар одан әрі жалғасуда. Олардың қатарында үшінші елдерге қатысты сауда режімдерін біріздендіру, қорғаныстық шаралардың ортақ жүйесін құру, экспорттық баж салықтарын алу тәртібін белгілеу, экспорттық бақылауды жүзеге асыру саласында КО-ның нормативтік-құқықтық базасын әзірлеу, сол сияқты Кеден одағының толыққанды жұмыс істеу тетіктерін аяқтау жөніндегі жұмыстардың басқа да түрлі бағыттары бар. КО-ға мүше мемлекеттердің заңнамалары оның келісім-шарттық-құқықтық базасына сәйкестендірілуде. Мемлекеттік бақылаудың барлық түрлерін КО-ның сыртқы шекараларына шығару, сондай-ақ үшінші елден шыққан және КО-ға мүше елдер аумағында еркін айналымға шығарылған тауарларға қатысты кедендік ресімдеулерді жою жұмыстары жүзеге асырылуда.
Кеден одағын қалыптастыруды аяқтаумен қатар, 2009 жылдың 19 желтоқсанында Беларусь, Қазақстан және Ресей президенттерінің Алматыда өткен бейресми саммитінде интеграцияны қалыптастырудың келесі кезеңі – 2010-2012 жылдарға арналған Біртұтас экономикалық кеңістіктің (БЭК) Іс-қимыл жоспары бекітілді. Бұл жоспар 2012 жылдың 1 қаңтарына қарай Біртұтас экономикалық кеңістік құруды қамтамасыз ететін 20 халықаралық құжатты түзіп, оларға қол қоюды қарастырады. Осылайша тауарлардың, қызмет көрсетулердің, капиталдар мен еңбек ресурстарының еркін қозғалысы қамтамасыз етілетін болады.
Нарықтық экономика қатынастарына және үйлесімді құқықтық нормаларды қолдануға негізделген Біртұтас экономикалық кеңістік қалыптастыру қоғамдастыққа мүше мемлекеттердің күш-жігерін ынтымақтастық пен интеграцияға бағдарлайтын түбегейлі мақсат болып табылады. Бұл кеңістікте тауарлардың, қызмет көрсетулердің, капиталдар мен жұмыс күштерінің еркін қозғалысын қамтамасыз ететін біртұтас инфрақұрылым өмірге енген және үйлесімді салықтық, ақша-кредиттік, валюта-қаржылық, сауда және кеден саясаты жүргізілуде. Оның үстіне Кеден одағын құру – ЕурАзЭҚ-тың таяу болашақтағы мақсаттарының бірі. Оны жүзеге асыру Біртұтас экономикалық кеңістік қалыптастыруға жол ашады.
Біртұтас экономикалық кеңістіктің 2010-2011 жылдарға арналған құқықтық базасын қалыптастырудың күнтізбелік жоспары 2011 жылдың 1 шілдесіне дейін 14 жобадан тұратын бірінші пакетті, 2012 жылдың 1 қаңтарына дейін 6 жобадан тұратын екінші пакетті жасап қабылдауды және қолданысқа енгізуді қарастырады.
Қазіргі уақытта БЭК құжаттарын жоғары деңгейде үйлестіру бойынша интенсивті жұмыс жүргізілуде.
Интеграцияның бірінші кезеңі – еркін сауда-саттықтың нақты режімі – қазірдің өзінде ЕурАзЭҚ-қа мүше мемлекеттер арасында еркін сауда айналымы туралы екіжақты келісімдер негізінде тиімді жұмыс істеп тұр. Тауарлардың ортақ рыногы біздің елдерімізде өндірілген тауарлардың еркін айналымымен ғана емес, сондай-ақ Біртұтас кедендік кеңістік аумағына үшінші елдерден енгізілген тауарлар арқылы да қамтамасыз етілетін болады.
Қызмет көрсетудің ортақ рыногын қалыптастыру БЭК аймағында жұмыс күшінің еркін қозғалысын, БЭК-ке қатысушы бір мемлекеттің аумағында тұратын азаматтың құқықтық мәртебесін екінші бір мемлекетте реттеуді, сонымен қатар, білім алуға еркін қолжетімділікті, жоғары және орта білім дипломдарын тануды, еңбек ресурстары мен режімдеріндегі еңбек рыногына қолжетімділіктің ортақ ережелері мен талаптарын біртекті қолдануды қарастырады.
Қаржы, банк және сақтандыру қызметтері рыногына өзара қолжетімділікті қамтамасыз етумен қатар, капиталдың ортақ рыногын қалыптастыру валюталық реттеу нормаларын үйлестіруді, біртұтас төлем-есептесу жүйесін құруды және ортақ валюта рыногын қалыптастыруды көздейді.
БЭК қалыптастырудың жоғарыда аталған бағыттарын жүзеге асыру ЕурАзЭҚ-қа мүше елдердің барлығы үшін қызмет көрсетудің, тауарлардың, еңбек ресурстарының және капиталдардың ортақ рыногын құруға мүмкіндік береді. Әлемдік экономикалық дағдарыстың салдарын еңсеру үшін ЕурАзЭҚ-тың бірлескен дағдарысқа қарсы шаралары қабылданды.
Бірлескен және ұлттық дағдарысқа қарсы шараларды жүзеге асыру 2009 жылдың екінші жарты жылдығында Қоғамдастық елдеріндегі рецессияны ауыздықтауға, инфляция қарқынын төмендетіп, сыртқы сауда көлемін арттыруға мүмкіндік берді.
2008 жылдың 21 желтоқсанында Қоғамдастыққа мүше мемлекеттер басшыларының Бурабайда өткен бейресми саммиті барысында ЕурАзЭҚ-қа мүше мемлекеттер арасында Дағдарысқа қарсы қор мен Жоғары технологиялар орталығын құру туралы шешім қабылданды.
2009 жылдың 4 ақпанында ЕурАзЭҚ-тың Мәскеуде өткен кезектен тыс Мемлекетаралық кеңесінде президенттер Дағдарысқа қарсы қордың негізгі қағидалары мен мақсаттарын мақұлдап, оның көлемін 10 миллиард доллар эквивалентінде белгіледі және үкіметтерге жедел түрде қажетті құқықтық және құрылтай құжаттарын дайындауға тапсырма берді. Қор құруға сондай-ақ ЕурАзЭҚ жанындағы бақылаушы мәртебесіне ие Армения Республикасы қатысты.
ЕурАзЭҚ-тың Дағдарысқа қарсы қорының негізгі мақсаттары айқындалды: әлемдік қаржы және экономикалық дағдарыстың теріс салдарын еңсеру мақсатында қатысушы мемлекеттерге дербес займдар беру; табыс деңгейі төмен қатысушы мемлекеттерге тұрақтандыру кредиттерін беру; мемлекетаралық инвестициялық жобаларды қаржыландыру.
Қордың жарғылық капиталындағы Ресейдің үлесі 7,5 миллиард доллар, Қазақстандыкі – 1 миллиард, Беларусьтікі – 10 миллион доллар. Қырғызстан мен Тәжікстан, сондай-ақ Қоғамдастықпен қауымдастықтағы Армения әрқайсысы 1 миллион доллардан қаржы қосты.
Тәжікстан Республикасына қазірдің өзінде Дағдарысқа қарсы қордан 70 миллион доллар тұрақтандыру кредиті бөлінді. Қоғамдастыққа мүше елдердің басқа да тапсырыстары қарастырылуда.
ЕурАзЭҚ Жоғары технологиялар орталығының қызметі бірлескен ғылыми-техникалық бағдарламалар мен инновациялық жобаларды жасауға және жүзеге асыруға бағытталып отыр. Орталықтың міндеті бір мемлекеттің инновациялық жобаларының жемісін Қоғамдастыққа мүше басқа да елдердің пайдалануына мүмкіндік беру болып табылады. Мұны жоғары технологиялар бағытына үйлесімді түрде бірге ілгерілеуге мүмкіндік деп бағалауға болады.
Оны құру туралы шешімді президенттер 2009 жылдың 4 ақпанында қабылдаса, 2009 жылдың 9 маусымында-ақ қоғамдастыққа мүше елдердің үкімет басшылары ЕурАзЭҚ Жоғары технологиялар орталығының құрылтай құжатына қол қойды.
Орталықтың жұмысына Қазақстанның Ұлттық инновациялық қоры мен Ресейдің венчурлық компаниясы белсенді қатысуда.
ЖТО-ның қарауына 150-ден астам жоба ұсынылса, қазірдің өзінде сарапшылар олардың 68-ін қарап қана қоймай, 12-сіне жүзеге асыру туралы ұсыныс беріп үлгерді.
Қоғамдастық елдерінің мәдени-гуманитарлық саладағы ынтымақтастығы арта түсуде. 1997 жылдың қыркүйегінде Беларусьте өткен Алғашқы еуразиялық спорт ойындары мен 2009 жылдың мамырында Минскіде өткен ЕурАзЭҚ халықтары мәдениетінің фестивалі жарқын оқиғалар ретінде есте қалды. 2010 жылдың қыркүйегінде Қазан қаласында жасөспірім ұлдар мен қыздар арасында ұйымдастырылған Екінші еуразиялық спорт ойындары табысты өтті.
ЕурАзЭҚ қызметінің негізгі бағыттарының бірі халықаралық ұйымдармен өзара ықпалдасу болып табылады. Бұл өз кезегінде Қоғамдастықтың әлемдегі ұстанымдарын нығайтуға және өңірдегі тұрақтылықты қамтамасыз етудің тиімді жүйесін қалыптастырып, экономикалық және гуманитарлық ынтымақтастықты кеңейтуге оң ықпал етеді.
2003 жылы Қоғамдастық БҰҰ-да Бақылаушы мәртебесін алды. 2007 жылдың желтоқсанында өткен БҰҰ Бас Ассамблеясының 62-ші сессиясында БҰҰ мен ЕурАзЭҚ арасында ынтымақтастық туралы қарар қабылданды.
Қоғамдастық сондай-ақ БҰҰ, МАГАТЭ, ЮНЕСКО, сонымен бірге, Еуропалық Одақ және Бүкіләлемдік кеден одағының өңірлік және функционалдық құрылымдарымен белсенді байланыстар орнатқан.
Қоғамдастық үшін басым бағыт, әрине, ТМД-мен, ҰҚШҰ-мен және ШЫҰ-мен белсенді өзара іс-қимыл жасау болып табылады.
Өткен он жыл ЕурАзЭҚ-тың интеграциялық бірлестік ретіндегі жоғары тиімділігін нақты көрсетіп берді. Қоғамдастыққа мүше елдер басшыларының саяси ерік-жігерінің арқасында салыстырмалы түрде алғанда тарихи қысқа мерзім ішінде елдеріміздің сауда-экономикалық және әлеуметтік-гуманитарлық өзара іс-қимыл деңгейін айтарлықтай жақсартуға қол жеткізіліп, өмірге бірінші кезекте құрамына Беларусь, Қазақстан және Ресей кіретін Кеден одағының ауқымды жобалары енгізілді. Сөйтіп, Біртұтас экономикалық кеңістік қалыптастыру үдерісі жеделдеді.
Кез келген жаңа ірі іс-әрекет сияқты бұл жұмыстар әркез қиындықсыз жүрмейтіні табиғи нәрсе. Сондықтан біздің әр нәтижелі қадамдарымыз жан-жақты қуатталып отырса, керісінше, кейбір сәтсіздіктеріміз сындарлы жарияланымдарға жалғасып жатады.
Біздің аса айтарлықтай қиындықтарымыздың бірі Кеден одағы елдерінің ішкі, бүгінгі мүдделері тепе-теңдігін және ұзақ мерзімді, перспективалы ұлттық міндеттерді сақтау қажеттігінен туындайды.
Бірінші кезеңде кедір-бұдырлардан қашып құтыла алмайтының айқын – өйткені, тетіктерді, өте-мөте күрделі тетіктерді орнықтыру үдерістері жүреді. Бірақ олар дер кезінде анықталып, аластаудың тиісті шаралары жүзеге асырылады. Бүгінде бизнес-қоғамдастық та, халықтарымыз да Кеден одағынан нақты пайда көре бастаса, болашақта бұл үрдіс тек қарқын ала түспек.
ЕурАзЭҚ құрылған сәттен бері он жыл өтті. Еуразиялық экономикалық қоғамдастық өз негізінде Мемлекеттердің Еуразиялық одағы жобасын жүзеге асыра отырып, ХХІ ғасырда посткеңестік кеңістіктің интеграциялық даму векторын аса толық және шынайы айқындау үстінде.
Осы арада танымал “еуразиялық” Л.Н.Гумилевті еске түсірмей тұра алмайсың. Ол өзінің этногенез теориясында адамның қоршаған әлемді өзгертуге ұмтылысы мен қабілеті ретіндегі “пассионарлық” түсінігін негіздеп кетті. Автор енгізген түсінік бойынша, пассионарлардың өздері пассионарлық энергияны иеленушілер болып табылады. Олар аса зор психикалық энергияны өздерінің жақындарына беру арқылы оларды ұлы ерлікке және ортақ істерге жұмылдыруға қабілетті индивидтер. Гумилевша айтқанда, тек пассионарлық тұлғалар ғана бір қарағанда тіпті мүмкін емес идеяларды ілгерілетіп, оларды табысты жүзеге асыра алады. Бұған Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың шындыққа айналған Еуразиялық идеясы жарқын мысал болып табылады.
Елбасы Нұсұлтан Назарбаев ойға алып, тиянағын келтірген Қазақстанның жаңа елордасы – Астананың ғаламат құрылысын аса беделді халықаралық сарапшылардың өзі ХХІ ғасырдағы озық жобалардың бірі деп есептейді.
Астана бірінші кезекте Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың ғажайып пассионарлық ерік-жігерінің арқасында ақиқатқа айналды.
Үстіміздегі жылғы желтоқсанның басында елордада өтетін ЕҚЫҰ-ға мүше елдер Мемлекет басшыларының саммитін келесі бір табысымыз деп бағалаған жөн. Ол Қазақстанның осы аса беделді халықаралық ұйымға табысты төрағалығының шарықтау шегі болатыны тағы анық. Шын мәнінде Астанаға соңғы 11 жылдан бері алғаш рет ЕҚЫҰ-ға мүше елдердің көшбасшылары жиналып, жаһандық қауіпсіздіктің жаңа контурларын қарастыратын болады.
Бүгінде біз ЕурАзЭҚ-қа мүше мемлекеттер экономикалық интеграциясының нақты нәтижелерін көріп отырмыз. Бұл нәтижелер болашаққа сенімділікті, Қоғамдастық елдері халықтарының әлеуметтік-экономикалық прогресін одан әрі қамтамасыз етуге ұмтылысты айқын айғақтайды.
Суреттерде: 1994 жылдың наурызы. М.В.Ломоносов атындағы ММУ; 2010 жылдың 5 шілдесі. Астана, ЕурАзЭҚ Мемлекетаралық кеңесінің мәжілісі; 2000 жылдың 10 қазаны. Астана, Еуразиялық экономикалық қоғамдастықты құру.