Кітап көкжиегі
«ОЙХОЙ, ДҮНИЕ СЕРУЕНІ!..»
Филология ғылымдарының докторы, профессор, жазушы-ғалым Тұрсынбек Кәкішұлы тау асып, тас басып, жалғанды жаяу кезіп, жаһангез атанбағанымен аяғы жеткен жерлерді барынша аралап, жол қадірін бағалап жүрген жанкешті жан. Бұлайша ой қорытуыма себеп болып отырған, Т.Кәкішевтің “Жаяусалдың серуендері” атты кітабы десек, бұл еңбектің алғашқы бетінен бастап, ақырғы бетін жапқанша Тұрсекеңмен бірге жүргендей, теңізде бірге жүзгендей күй кешесіз. Профессор Т.Кәкішевті әдебиет сыншысы, ғалым-жазушысы ретінде алғашқы кітабы “Октябр өркенінен” бастап бар еңбегін жақсы білгеніммен мынау жинағынан кейін тау тұлғалы азаматты тағы бір қырынан танығандай болдым. Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің филология факультетінің табалдырығын алғаш аттаған шағымда осы кісінің алдынан дәріс алғаным әлі есімде. Қазақ әдебиет сынының тарихынан лекция оқитын қасқабас ағайдың сабағына ұйыған студенттердің 80 минут уақыттың қалай өткенін білмей, аңтарылып отыратынын көз алдыма елестетсем, ұлы тұлғаның шәкірті болғанымды мақтаныш етемін. Сол кездерде өзге ағай-апайлардың “Тұрсекеңнің лекциясына мұқият бол, ол кісінің бір өзі бір институт қой....”, – деген сөздерінің мән-маңызын енді түсінгендеймін. Ең алғашқы сапарын 18 жасында: “Әртіс болсам-ау”, деген арманмен Ақмоладан Алматыға оқуға аттанудан бастаған Бұландының бұл баласы өмір бойы жаяусалдың образын сомдайтынын ол кезде ойламаған да еді. “Өміріме өзек болып келе жатқан бір құмарым – ел көру, саяхат құру....1974 жылдан бастап каникул кезінде саяхатқа шығуды машыққа айналдыра бастадым.... Тегінде, менің қанымда қазақ көшпенділігінің бірдемесі қалып қойған сияқты....” деп ғалымның өзі айтқандай, ағамыз аялдап жұмыс істеуі айдан асып кетсе амалын тауып, жортып кетіп отырады екен. “Өзге емес, өзім айтсам” дейтін ғұмырнамалық мақаладан бастау алған “Жаяусалдың серуендері” ары қарай “совет одағы деген кешегі алып елдің талай өңірінің дәмін алған” ағамыздың Польша, Франция, Қытай, Иран, Түркия, Египет қатарлы шет елдерге жасаған саяхаттарынан жазылған жолжазбаларымен жалғасын табады. Өзіне тән жазу стилі бар ғалымның естеліктері ескірмейтін мұра. Айтуға жолжазбалар болғанмен, саналы жүрекке жетер салиқалы ойы бар бұл еңбек, келешек үшін таптырмас олжа. Бұл жинақта жарияланған тәлімдік ғибраты мол сапарнамалар бұрын-соңды басылым беттерінде жарық көрген, қоғамның әлеуметтік мәселелері, алаштың ардақты ұлдары, ел тарихы жайында қалам тербеткен ғалымның Кама, Волга, Дон су жолдарымен шетелдерге жасаған саяхаттарының жолжазбалары қашанда ұлттық мүддені алға қоятын ғалымды тағы бір қырынан танытады. Көңілді сапарлардың соңғы нәтижесі де өнімді болса керек. Академик жазушы Сәбит Мұқановтың: “Жылына бір рет қазақ даласын араламасам, жоспарлы ісімнің бір саласы орындалмай қалғандай тынысым тарылып, қанатымды жаза алмай жүремін, жолда тынығамын...” дейтін салмақты сөздерінен цитата алған Тұрсекеңнің: “Өзінің жазып жүрген шығармаларына жаңа эпизод, соны пейзаж, қызықты кездесулер керек болғандықтан, Сәбең сапарға шығатын болса, менде ондай мақсат болып көрген емес бұған дейін. Жүргенге жөргем ілінеді деген емес пе, кейде көзбен көріп, көңілмен шолған уақытта шаттанып кетіп, қолыңа қалам алғың келеді. Оны орындау үшін жалқаулықты, еріншектікті жоя білуің керек көрінеді. Осы жазбалардың көбі көз қуанып, көңіл толған кезде өзінен өзі жазылды”, – деуі де осыны ұғындыратын сыңайлы. “Өмір мектебінен” дәріс алған Сәбеңнің жолын жалғаған жиһангездердің бұлай болмасқа қақысы да жоқ еді. “Мен де сондаймын” демегенімен, Тұрсекеңнің де көп демалысының жол үстінде, сапарлар мен саяхаттарда өтетініне осы кітап арқылы көз жеткізгендейміз. Бұл кітап жалаң баяндаумен жазылған жол естелігі емес, қайта әдеби тілмен жазылған архивті дерек, ғылыми еңбек. Жоғарыда ғалымның Қытайға, Мекке-Мединеге де жолы түскенін айтып өттік. Саналы оқырмандарының қатарында осы кітаптан сол сапардың жолжазбаларын да іздестірдім. Бірақ кездестіре алмадым. Әңгіменің реті келгенде айта кетейін, өмірдегі қамқор ағам, ғылымдағы ұстазым болғандығы үшін Тұрсекеңмен жиі жолығып, сыр-сұхбатта болатын едім. Сондай сырласулардың бірінде ағамыздың “неге екенін білмеймін, Қытай мен Мекке-Мединеге және еліміздің біраз облыстарына барған сапарларым жазылмады, қаламым жүрмеді” деген еді. Соған қарағанда жақын жылдарда жарық көрер жаяусалдың жолжазбалары әлі де жеткілікті сыңайлы. Не істе болса да кесімді пікір, ұтымды ойын айта білетін Тұрсекеңнің туа бітті мінезі жолжазбаларынан да жиі байқалады. Сөзіміздің дәлелі үшін бірер дерек айта кетейін. Осы кітаптағы ойға қонымды тақырыптың бірі “Оралман мәселесіне оралғаны оңды болды” дейтін мақала. Шағын болса да шындықты айтуды мақсат еткен бұл мақала он жылдың алдында жазылғанымен, әлі де өз құндылығын жойған емес. Дәл бүгінгі күннің де өзекті мәселесі болып отыр. Тұрсекеңнің бұл мақаланы жазуына алыс-жақын шетелдерге жиі барып, ондағы қандастарымыздың жәй-күйін көзімен көріп, көңілмен түйгендіктен болса керек. “Әл-Фараби атындағы Қаз МҰУ-нің 90-жылдары “Қазақ диаспорасының рухани әлемі” орталығын ашып, Қытай, Моңғолия, Түркия мен Иранға арнаулы экспедициямен барғанда көріп, білгенімді елге жеткізіп қана қоймай, қайтсе оңтайлы шешімі табылар екен деген ойлар өзімді көптен бері қатты мазалап жүрген болатын...” деп өзге елдегі бауырластардың тағдырын өз мүддесіндей ойлаған ағамыздың ел болып ойластырып, оңтайлы жолын іздеген бұл істегі үлкен азаматтығы бәрімізді қуантады. Осындай жемісті еңбектің нәтижесінде алғашқылардың бірі болып Т.Кәкішұлының жетекшілігімен Зұфар Сейітжанұлы Қытай қазақ әдебиеті жайында докторлық, Есенгүл Кәпқызы Моңғолия қазақ әдебиеті жайында кандидаттық диссертациялар қорғады. Бұл еңбектер қазақ әдебиеті тарихын зерттеуге қосылған сүбелі үлес болып табылады. Кітаптағы тағы бір сүбелі тақырып “Көз қуанып, көңіл толған сапар”. Бұл жолжазбада ағамыздың өркениеттің алғашқы бесігі атанған Мысыр (Египет) еліне сапары туралы баяндалады. Ондағы менің көңілімді аударған тұсы, ғалымның Мысыр әдебиетіне байланысты тұшымды ойлары. Бейбарыс сұлтаннан бастау алатын Мысыр еліндегі қандастарымыздың рухани болмысын тілге тиек ете отырып, әдебиетіміздің сол жақтағы бастауларының көзін ашуға тырысады. Қазақстандағы қазақ әдебиетінен басқа рухани қазынамыз жоқтай сезінетін “оқымыстыларға” осындай деректердің ауадай керек екендігі айтпаса да түсінікті. Олай болса, осы жазбада айтылған жәйттер талай ғалымның ізденісіне жол ашар дерек көздері болуы әбден мүмкін. Ғалымның өзі айтқандай, “тағдырына айналған” Сәкен тақырыбы да бұл кітапта кеңінен сөз болады. Сонымен бірге “Сарыарқа серуендері” де оқырман сүйініп оқитын тақырыптардың бірі деп айтуға болады. Әрине, әлем шарлау әлі жеткеннің бәрінің қолынан келгенімен, барған елінен, көрген жерінен өз еліне, ұлтына, ұрпағына керегін ыждағатпен жинақтап, шаң басқан құжаттарды аянбай ақтарып, жалықпай жинап бұлайша еңбек ету тек Тұрсекең сияқты үлкен жүректі азаматтың ғана қолынан келетін қайсарлық екенін қызғанышсыз айтуға болады. Өйткені, онсыз да сөздің қадірі кетіп, әдебиеттің абыройы азайған шақта техникаға иек артқан бос буын ұрпақ ұлт ертеңі үшін жол шегіп, көз майын тауысып, шаң жұтып архивте отырмайды. Сол тұрғыдан келгенде, бұл кітаптың мән-маңызы арта түсері хақ. Талапбек ТЫНЫСБЕКҰЛЫ, М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының кіші ғылыми қызметкері.