Ал сол тыныштық қашан орнайды? Бүкіл адамзат баласы секілді үлкенді-кішілі елдердің басшылары барлық мәселеде тіл табыса білгенде, ылғи да түсінісуге ұмтылғанда. Шын ниетімен.
Көне тарих та, кешегі тарих та ондай ниеттің аз уақыт болса да үстемдік құрған тұстарын бастан кешкен. Бірақ тарих ұзақ та, пенде ғұмыры қысқа. Әрі тарихты зерделеуге әрбір пенде құлықты да емес. Көпшілігінде күнкөріс қамы, ұрпақ қалдыру қамы басым болады. Бұл үшін оны айыптау да ақымақтықтың бір парасы.
Юхо Кусти Паасикиви, Урхо Калева Кекконен секілді есімдерді, Финляндия Республикасы секілді елді (өз тіліндегі атауы – Suomen Tasavalta), фин деген халықты (өз тілінде – суомолайсет) бүгінгі жиырма жасар ұрпағымыз біле бере ме? Бірлі-жарым білетіндер де, әрине, табылар, бірақ білмейтіндер қарақұрым екеніне иманым кәміл. Нақ осы жерде қадірмен оқырманымыз (“қадірмен” дейтінім, біз пақыр нақ солар үшін жазамыз ғой) “мынау не оттап кетті?” деп таңырқап қалуы бек мүмкін.
Сондықтан “жұмбағымды” шешіп берердің алдында бір шындықты ортаға сала кеткен абзал. Ол шындық – биыл біздің ел төрағалық еткен, енді соған кіретін елдер басшыларының басын Астанада қосқалы отырған ұйымның – Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымының іргесін қазір көбіміз жамандап жүрген социалистік елдер қалағандығы. Есі бүтін адамға елдің өсіп-өркендеуі үшін керегі ең алдымен қауіпсіздік, яғни тыныштық екендігі бұл заманда даусыз ақиқат қой. Мұны социалистік елдер басшылары да (анда-санда сол тыныштықты өздері бүлдіріп қоятыны болатынына қарамастан) заман талабы деп ұғынған. Сондықтан да 1966 жылы Бухаресте (Румыния астанасы) Варшава шартының Саяси консультациялық кеңесі “Еуропадағы бейбітшілік және қауіпсіздікті нығайту туралы декларация” қабылдап, онда нақ осы мәселеге арналған кеңес өткізу идеясы ұсынылған-ды.
Халықаралық өмірде бір тосын жәйт бар. Орындылығы, қажеттілігі көзге ұрып тұрған ұсыныстардың өзі сан қилы себептермен ұзақ ырғалып-жырғалып жүріп қана жүзеге асады. Декларациядағы ұсыныс та сондай күй кешті. Әрбір елмен жеке-жеке келіссөздер жүргізілді, ұсыныстың қажеттілігі дәлелденді. Және бұл жұмыс алты жылдан астам уақытқа созылды. Ірі елдердің ішінен оны алдымен Франция мақұлдады. Нақ сол жұмыс барысында 4,5 миллионнан сәл-ақ астам халқы бар, бұрын дүниежүзілік саясатта оза шаба қоймаған шағын ел – Финляндия ерекше көзге түсті. Төрт ғасырдан астам Шведияның, содан кейін жүз жылдан астам Ресейдің боданы болып, тек Қазан төңкерісінен бір айдан кейін өз тәуелсіздігін жариялаған, Ресейдің халкомкеңесі оны 1917 жылдың 31 желтоқсанында мойындаған. Ресей Орталық Атқару Комитеті оны 1918 жылы 4 қаңтарда бекіткен Финляндия нақ сол белсенділігінің арқасында дүние жүзіне танылды. Ол белсенділіктің негізі ел екінші дүниежүзілік соғыстан кейін қабылдаған, бұлжытпай жүзеге асырып келе жатқан “Паасикиви (1946-1956 жылдары президент) – Кекконен (1956 жылдан ел президенті) соқпағы” болатын. Жоғарыдағы “жұмбағымның” шешуі де осы. Нақ сол “соқпаққа” сүйенген Урхо Кекконен талай жылдарға созылған екі жақты келіссөздерден кейін Хельсинкиде көп жақты консультациялар өткізуді ұсынды. Бұл консультациялар 1972 жылғы 22 қараша – 1973 жылғы 8 маусым аралығында, яғни 6,5 ай жүргізіліп, нәтижесінде “Хельсинкидегі консультациялардың қорытынды ұсыныстары” қабылданды. Онда кеңестің күн тәртібі, оны өткізудің шарттары мен процедурасы белгіленді. Күн тәртібінде: а) Еуропадағы қауіпсіздік; ә) экономика, ғылым мен техника және тіршілік өрісі (айналадағы орта) салаларындағы ынтымақтастық мәселелерін; б) гуманитарлық және басқа салалардағы мәселелерді, в) кеңестен кейінгі қадамдарды талқылау көзделді.
Кеңестің бірінші белесі нақ сол Хельсинкиде шілде айының 3-7-сінде, еуропалық 33 елдің, сондай-ақ АҚШ пен Канаданың сыртқы істер министрлерінің деңгейінде өтіп, ұзақ айтыстан кейін Хельсинки консультацияларының қорытынды ұсыныстары мақұлданды. Ақыры 1975 жылғы 1 тамызда 35 ел Хельсинкиге бәтуаласуға бас қосты.
Әңгіме қисынынан ауытқымасақ, жоғарыда тілге тиек болған Финляндия Республикасының да, оның президенті Урхо Калева Кекконеннің де есімдері әлемге әйгілі болатыны, ауыздан түспейтіні нақ сол тұс. Халықтың әлеуметтік өмірі, демек, тұрмысы, демократияның үстемдігі, экономикасының қай саласының болсын дамуы жағынан ең озық деген елдердің алдын әлі де бермей келе жатқан шағын ғана елдің бұрын байқала бермейтін халықаралық беделінің, қазіргі тілмен айтқанда имиджінің шырқап шыққаны сол тұс. Яғни, мұндай, адамзатқа ортақ мәселелерде шын ділгір мәселелерді көтере білу, көтеріп қана қоймай солардың дұрыс шешілуіне аянбай тер төгу әуелі шетін шаруаны жайластыруға септессе, екінші жағынан, сондай тер төккен елдің халықаралық беделін де әмбеге аян етеді.
Осылардан шығатын басты қорытынды – басында Кеңес, кейінірек Ұйым деп аталған мәртебелі жиынға мүше болғанына көп уақыт өте қоймаған біздің Қазақстанның оза шауып төраға сайлануы, сол мәртебеде талай тірліктің басын қайыруы ең алдымен еліміздің де, Елбасымыздың да халықаралық имиджін әлемге әйгіледі, халықаралық үлкен мәселелерді кезіндегі “Рим клубы”, “сегіздік”, “жиырма ел” сияқты ұйымдарға мүшеміз деп кеуде қағатын алпауыт мемлекеттер ғана емес, кешегі Финляндия, бүгінгі Қазақстан секілді “шағын” елдер де көтере, көтеріп қана қоймай, соларды шешуге мұрындық бола алатынын дәлелдеді.
Мен бұл байламымды дәлелдеймін деп ақ тер-көк тер болмай-ақ қояйын, төрағалықтың, бір жыл ішінде атқарылған жұмыстың, алда жасалғаны жөн қадамдардың қадау-қадау айғақтары Елбасының “Euronews” телеарнасына берген, еліміздің баспасөзінде де жарияланған сұхбатында атап-атап келтірілген. Сұхбаттың қазақ баспасөзінде жарияланған нұсқасы “Астана форумы дайын шешімдер саммиті емес” деген тақырыппен жарияланыпты. Орынды. Дайын шешімдердің жылдап-жылдап дайындалатынына аталмыш Кеңес (Ұйым) тарихынан жоғарыда келтірілген деректер айғақ.
Сондықтан көптен көкейде жүрген бірді-екілі мәселені тілге тиек етсем, оқырман көп көрмес. Саясаткер де, саясаттанушы болмасам да, халықаралық өмірге қырық жылдан астам уақыттан бері көңіл бөліп жүрген журналист ретінде маған бір мәселе саммиттердің, үлкен жиындардың құлақ асуына әбден тұрарлық секілді көрінеді.
Хельсинки кеңесінің қорытынды актісінде мынадай жолдар бар: “қатысушы мемлекеттер бір-бірінің егемен теңдігі мен өзіндік ерекшелігін, сондай-ақ олардың егемендігіне тән және сол қамтитын барлық құқықтарды сыйлайды, ол құқықтардың санатына, атап айтқанда, әрбір мемлекеттің заңгерлік теңдікке, аумақтық бүтіндікке, бостандыққа және саяси тәуелсіздікке құқығы жатады. Олар сондай-ақ бір-бірінің өз саяси, әлеуметтік, экономикалық және мәдени жүйелерін таңдап алып, дамыту құқығын, сол секілді өз заңдары мен әкімшілік заңдарын орнату құқығын сыйлайды”. Және осы жолдардан сәл ғана ілгері “Өздерінің Біріккен Ұлттар Ұйымындағы мүшелігіне сәйкес және Біріккен Ұлттар Ұйымын әрі халықаралық бейбітшілікті, қауіпсіздікті, әділетті нығайтудағы және халықаралық проблемаларды шешуге жәрдемдесудегі, сондай-ақ мемлекеттер арасындағы достық қатынастар мен ынтымақтастықты дамытудағы оның рөлі мен тиімділігін арттырудағы өздерінің толық та белсенді қолдауын қуаттай отырып” деген де жолдар бар. Демек, Ұйым Еуропадағы қауіпсіздік пен ынтымақтастың ғана емес, солардың Жер шарындағы қамын жейді екен. Ал іс жүзінде ше? Іс жүзінде де. Бірақ сол принциптен ауытқып кеткен фактілер де жоқ емес.
Кеңеске белсене қатысқан, Қорытынды актіге қол қойған елдердің бірі Югославия болатын. Енді осыдан он-он бес жыл бұрын Югославияның ішкі істеріне араласу оқиғасына, нәтижесінде оның ыдырап кету фактісіне келейік. Рас, ондағы шиеленістер Ұйымның араласуынан емес, ішкі саясаттағы өрескелдіктер салдарынан туындады ғой дейтін саясаткерлер мен саясаттанушылар табылуы мүмкін. Бірақ шиеленісті сан алуан бейбіт құралдармен бәсеңдету жолдарын табуға болатын ба еді? Өз басым онда орын алған сербтік шовинизмді, содан туған қатыгездіктерді, кейбір елдердің соны қолдауын тіпті мақұлдамасам да, сол проблемадан арылу үшін Хельсинки актісіне қатысушылардың дөкейлері іспеттес АҚШ-тың, Ұлыбританияның, Германияның, тағы басқаларының қарулы күшпен өрескел араласқанын тіпті де қостай алмаймын, тіпті, өз тарапымнан ғана болса да айыптаймын.
Жарайды делік, өткен іс өтті-кетті, бұрынғы Югославия федерациясының орнында бірнеше тәуелсіз мемлекет пайда болды. Нақ Америка Құрама Штаттарының Ауғанстанның, әсіресе, Ирактың ішкі істеріне қарулы күшпен қол сұғуын жоғарыда көрсетілген принциптермен ауыл үй қонады дей аламыз ба? Өз басым нақ осы мәселе, басқаларымен қатар, Қазақстан төрағалығы тұсында қозғалар деген үміт жетегінде едім. Елбасының: “Қазақстан төрағалығы еуроатлантикалық және еуразиялық кеңістіктегі қауіпсіздік туралы әңгіме қозғап жүр” деген сөзі мен айтып отырған проблема да қозғалған екен-ау деуге негіз береді. Бірақ анық факт, ашық қарар жоқ. Негізгі мақсаты бейбітшілікті сақтау болып табылатын БҰҰ-ның Жарғысы қабылданғаннан бергі заманның өзінде АҚШ-тың Кореяға, Вьетнамға, Кеңес Одағының Венгрияға, Ауғанстанға, Қытайдың Вьетнамға идеологиялық мақсатта қарулы күшпен басып кіргені құпия емес қазір. Егер сондай практика жалғаса беретін болса, адамзат аңсаған түйткілсіз тыныштықтың ауылы алыс екені тағы аян. Нақ осы нақты мәселе Біріккен Ұлттар Ұйымының Жарғысы аясында да шешімін таппаған. Басып кіруге ұшыраған елдің ғана емес, түптің-түбінде бүкіл адамзаттың тағдырын тәлкек етуі мүмкін бұл проблемаға халықаралық беделі әбден толысқан Қазақстанның батыл кірісуі әбден орынды болар еді. Дайын шешімдері жоқ саммитте болсын, БҰҰ мінберінен болсын Қазақстан: “Идеялық, идеологиялық мақсатта басқа елге қарулы күшпен басып кіруге ешбір мемлекеттің хақысы жоқ. Мұндай қадамға барған мемлекетті бүкіл адамзат қоғамдастығының өкілетті өкілі ретінде Біріккен Ұлттар Ұйымы көпшілік дауыспен (вето құқығынсыз) айыптайды және көпшілік елдердің қолдауымен ондай өрескел қадамды тез арада тоқтатуға күш салады, сондай-ақ ондай агрессия зардабынан болатын шығындардың өтелу мәселесін шешуді Халықаралық сотқа жүктейді” деген тұрғыдағы қарар жобасын әбден енгізе алады деп ойлаймын.
Тағы бір мәселе. Ілкіде айттым, кеңес барысында гуманитарлық мәселелер, соның ішінде демократия мәселесі бәрінен көп дау туғызды деп. Өйткені, экономикалық ынтымақтастыққа екі жақ та мүдделі, соған орай қауіпсіздік мәселесі де біршама оңай шешіледі, ал демократия ұғымының ұшы-қиыры жоқ, бір жақ мүдделі мәселеге екінші жақ тіпті де мүдделі болмауы бек мүмкін. Мысалы, біз Хельсинки актісіне қол қойғаннан кейін АҚШ үкіметі, ұмытпасам, Филадельфия қаласында орналасқан бір сектанттар үйінің нақ үстінен бомба тастап (қазір қолданылып жүрген нүктелеп бомбалау секілді), күл-талқан еткенін, Латын Америкасына бас сауғалап қашып лагерь құрған бір секта мүшелерін түгел қырып жібергенін білеміз. Ондай оқиғалар болашақта қайталанбайды (конфессия бостандығын мойындасақ та) деген ешқандай кепілдік жоқ.
Дегенмен, осы мәселенің қоясын қозғай бермей-ақ бір пікірге кідірсем деймін. Біз “кемелденген социализм” орнаттық деп кезінде бөркімізді аспанға аттық. Сол жаңа саяси терминнің “көкесі” Л.Брежнев қайтыс болғаннан кейін Бас хатшы болып (партияның Орталық Комитетінің) аз ғана уақыт Ю.Андропов істегенін бүгінгі жас ұрпақ біле де бермейді. Міне, сол кісі өз тұсында Карл Маркстің дүниеге келуіне 165 жыл толуына арнап мақала жазды. Ол, басқалардың тұсындағыдай барлық одақтық баспасөзде емес, тек “Коммунист” журналында жарияланды. Қазақ тіліне аударылып, тек “Қазақстан коммунисі” журналында жарияланды. Сол мақаладағы бір тіркес, бұрын ешқашан айтылмаған пікір отыз жылдай уақыт өтсе де менің есімнен бір шықпайды. Біз, – делінген еді онда, – шынымен-ақ социализм құра алсақ, тек социализмнің алғашқы баспалдақтарының бірінде тұрмыз. Ал саған “нақты социализм!” Ал саған “кемелденген социализм!” Ал саған орната қояр “коммунизм!”. Не керек, осыны жазған Генсек ұзамай “жалғанмен” қоштасты.
Бүгінде біз демократия орнатамыз деп жүрміз. Менің ойымша, біз, Ю.Андропов айтқандай, демократияның алғашқы баспалдақтарының бірінде тұрмыз. Бұл менің ғана емес, өкіметтің де (үкіметтің емес) берік ұстанымы ғой деймін. Өйткені, іштегі де, сырттағы да “желаяқтарға” демократия бірден орнай қалмайды, сіздерде оның жарияланғанына неше ғасыр болды, сол демократияға разысыз ба деген сыңайдағы жауаптар қайтарылады.
Бірақ жиырмасыншы ғасырдың бір тау тұлғасы У.Черчилль айтқандай, демократия деген түкке татымайтын нәрсе, бірақ ел басқарудың одан оңтайлы жолы жоқ. Расында да, ондаған жылдар ішінде демократия орната алмаспыз. Шын демократия біз жете алмай қойған, яғни утопия – “коммунизм” секілді болар деп дағдарып қалатыным да бар. Бірақ, мәселе соған қадам сайын ұмтыла беруде ғой.
Оның орнауы тәжірибеге де байланысты. Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына бір жыл төрағалық, тіпті оның әлсіреп бара жатқан бойына там-тұмдап болса да қан жүгірте алу бізге оң да, теріс те талай тәжірибе берді ғой деп ойлаймын. Ендеше, біздегі демократияның өркендей түсуіне сол да көмектесуге тиіс. Көп ұзамай елімізді тағы бір халықаралық, қоғамдық мансап – Ислам Конференциясы Ұйымына төрағалығы күтіп тұр. Ғылымда христиан социализмі деген ұғым бар. Ислам социализмі дегенді кездестірмеппін. Бірақ ол бар. Демек, исламдық демократия да бар (кезінде қазақ далалық демократиясы болғанын, “бас кеспек болса да, тіл кеспек жоқ” деген принцип сол кезде орныққанын таратып баяндамай-ақ қояйын). Демек, қаперімізде болатын тағы бір тәжірибе жинақтамақпыз. Ендеше, тоқығанымыз дұрыс болсын, ілгерілей берейік.
Нұрмахан ОРАЗБЕК, Қазақстан Республикасының еңбек сіңірген мәдениет қызметкері.