мемлекеттік стандартқа сай келе ме?
Балабақшалардың жеткіліксіздігі республикамыздағы мектепке дейінгі тәрбие ісінде көпке дейін күрмеуі шешілмеген күрделі түйін болып келді.
Болжам бойынша, табиғи өсім және елімізге көшіп келушілер есебінен артқан бала саны бұл бағыттағы жұмысты қойылта түсті. Кезінде балабақша ғимараттарының жеке қолдарға өтуі немесе басқа бір мекемелердің кеңсесіне айналуы мәселенің оң шешім табуына өзіндік кедергісін тигізіп келген болатын.
Мемлекеттік балабақшаларға ұзын-сонар кезек ол төңіректе «бармақ басты, көз қыстылықтың» туындап қана қоймай, барынша етек жаюына әкеліп соқтырды. Бітпейтін балабақша дауы, мәлімі жоқ кезек дауы үдеді. Өмірге келген соң-ақ бақшаға кезекке тұрған балақайлар кезегін күтумен мектеп жасына жетіп қалған кездер де болды.
Осы қым-қуыт кездері қабылданған «Балапан» бағдарламасының міндеті бұл бағыттағы қордаланған мәселелерді жеңілдету, мүмкіндігінше шешу болды. Мемлекеттік балабақшалардың жүгін жеңілдету үшін жекеменшік негіздегі балабақшалар ашыла бастады. Қазір еліміз бойынша мыңдаған бала жекеменшік балабақшаларда тәлім алып жүр.
Әңгіме осы жекеменшік балабақшалардағы жағдайға байланысты болып тұр. Жекеменшік балабақша – бұл бизнес, яғни кәсіпкерлік негізде қызмет етеді. Алайда, меншік құқығына қарамай, ең басты мақсат – дұрыс бақшалық қызмет атқару, Қазақстан Республикасының мемлекеттік жалпыға міндетті білім беру стандарты «Мектепке дейінгі тәрбие мен оқытудың» негізгі ережелерін басшылыққа ала отырып, стандарт негізінде талапқа сай қызмет көрсету. Ол туралы аталмыш стандартта «меншік нысандарына, типтері мен түрлеріне қарамай Қазақстан Республикасының барлық мектепке дейінгі тәрбие мен оқыту ұйымдарында... қолдану үшін арналған», деп анық жазылған. Қазір барлық жекеменшік балабақшалар осы деңгейден толық көріне алып жүр дей аламыз ба? Меніңше, жоқ.
Жуырда балаларын жекеменшік балабақшаға берген танысым «балам үйге келіп аузын жаппай ән айтады. Өңкей хит әндерді бастан-аяқ жаттап алған. «Бұған кім үйретіп жүр?» деп алғашында таңғалып, айран-асыр болғанмын. Сөйтсем, бақшада тәрбиешілері күн ұзағына ұялы телефонмен ән қосып қояды екен... Ересектер айтатын махаббат, сезім әндері. Бала жасына сай үйренген бір-екі шумақ өлеңі, тақпағы болса екен-ау!» – деп налығаны бар еді. Бұл бір ғана балабақшадағы жағдай деп ешкім айта алмас. Сыртқы сипаты, құжаты заңға сай, мінсіз болғанмен, балабақшалардың ішкі тірлігін, ішкі әлемін ешкім нақты айтып бере алмайды. Тіпті, келген комиссиялардың өзі балабақша басшылығы мен қызметкерлері зыр жүгіре жүріп «барын көрсеткен» санаулы күнде ештеңеге көз жеткізе алмайды. Оның үстіне, «кәсіпкердің құқығын таптамау, ісіне кедергі келтірмеу» деген қағидалармен тексерістің болатындығын алдын ала ескертіп қою – біраз жайттың «жабулы қазан жабулы күйінде» қалуына таптырмайтын тәсіл. Ол жерлердегі тірлікті, тәлім-тәрбиені там-тұмдап сыртқа шығаратын, онда да «атын атамай, түсін түстемей» айтуды өтініп, жұмысынан шығарып тастай ма деп қорқасоқтап баяндайтын сол жерде қызмет ететін жандар мен ештеңені жасыруды білмейтін пысық балақайлар. Мақала жазу барысында өзім тілдескендердің бірі жекеменшік балабақшада қызмет етіп, кейін жұмыстан шыққан көрші қыз болды. «Кім болып қызмет еттің?» десем, «Мен бәрі де болдым. Әрі тәрбиешімін, әрі бала күтушімін, еден де жуамын, оншақты балаға тамақ пісіретін аспаздамын. Штатқа басқа адам алған жоқ, іштегі бір-екі қыз бесаспап болып, осы жұмыстарды атқара беретінбіз», дейді. Өзі сол балабақшаның бір жерде тіркеуде барына күмәнданатынын да жасырған жоқ, жасырғаны «су ішкен құдығына түкірген болмайын», деп аты-жөнін айтпауды сұрағаны болды. Сөйтсем, бойжеткеннің мамандығы балабақша түгілі, білім беру ісіне, әлеуметтік салаға жатпайтын, техникалық бағытта екен.
Жекеменшік балабақшалар да мемлекеттік балабақшалар тәрізді «Күн режімін» қатаң сақтауға, нақтырақ айтсақ, бүлдіршіндерді төрт мезгіл тамақпен қамтуға, саяхатқа шығаруға, ән шырқатып, би билетіп, тақпақ жаттатқызып, әрбір баланың бойында бар қабілетінің көзін ашуға, сондай-ақ, ересек топтарда ана тілімен бірге орыс, ағылшын тілдерінің әліппесін үйреніп, тіл сындыруына жұмыстануы керек. Бірақ, меншік құқығы жеке болып табылатын балабақшалардың арасында дәл осы тіл үйрету мәселесінде, саяхат құрып, әрбір күнді мазмұнды өткізуді ұйымдастыруда және кадр мәселесінде туындап тұрған мәселелер, орын алып жатқан олқылықтар жоқ емес, бар. Жуырда Ақтау қаласындағы жекеменшік балабақшалардың бірінде орын алған жағдай жұртты, әсіресе, ата-аналарды бір дүрліктірген болатын. «Балабақшадағы 10-ға тарта бала астан уланды деп ата-аналар шу шығарды», деп жергілікті телеарна журналистері де хабарлап жатты. Бақшаға сап-сау барған үш жасар қыз бала үйге оралған соң мазасызданып, балабақшада ішкен тамағын құсып, әлсіреп, іші өтумен болған. Өзара әлеуметтік желіде сөйлесіп отыратын өзге ата-аналарға хабарласқан қыздың ата-анасы дәл сол мезетте топтағы бірнеше баланың жағдайсыз болып жатқанын біледі. Меңгерушісі өз құзырындағы «Бақыт» балабақшасына шаң жуытпай қорғаштағанмен, тексеруге келген тұтынушылар құқығын қорғау департаменті қызметкерлерінің балабақша ішіндегі жағдайдан «төбе шаштары тік тұрған». Яғни, балаларға берілген қайнаған су мен тамақтан бірнеше микроб анықталса, 8 қызметкер мен 14 тәрбиеленушіден «норовирус» табылып, жеті жұмысшының дәрігерлік кітапшасы жалған болып шықты. Қандай салғырттық, орашолақтық түбі бір бой көрсетеді, бұл оқиғаны да саладағы салғырттықтың көрініп қалып жатқан тұстары деп қабылдауымыз керек...
Жекеменшік балабақшалардың қызметін және қажеттілігін жоққа шығара алмаймыз, оларды ашу, жоғарыда айтқанымыздай, бұл саладағы мәселелерді біраз жеңілдетті. Әйтсе де, кезектің санын азайту ғана емес, сапа басты назарда болуы тиіс. Жекеменшік балабақшаларға сенім артып, ақысын төлеп, баласын тапсырған ата-ана және балақайлар сол сенімге, сол ақыға сай лайықты қызмет түрін көруі қажет деп ойлаймыз. Мемлекеттік болсын, жекеменшік болсын, тіпті, мемлекеттен субсидия алатыны бар, алмайтыны бар – балабақшаның аты да, заты да нағыз балабақшаға сай болғаны жөн. Балабақшаны ашушы азамат кәсіпкерлікпен бірге, ұрпақ тәрбиесіне, оның қауіпсіздігіне, денсаулығына, тазалығына, мемлекеттік стандарт негізінде тәлім-тәрбие алуына жауапты екендігін естен шығармағаны дұрыс. Балабақшаларды жағдайына қарай өз алдына ғимарат салып ашқандар да немесе көпқабатты үйлердің пәтерлерінен ашқандар да бар. Қандай жағдайда да, отбасылық балабақшаларда әр балаға тиісті ойын алаңының аумағы, жайлы жатын орны мен ойыншықтар, бала ағзасына қажетті құнарлы тағамдардың болуы, олардың жөнді сақталуы, арнайы маман-кадрлардың болуы, түрлі әдістемелік, тәрбиелік, көрнекі құралдардың болуы – басты шарт.
Жуырда ғаламтор арқылы тараған Қызылорда қаласындағы «Аяна-жан» жекеменшік балабақшасында орын алған жағдай бұл тақырыпта мәселенің бар екендігін дәлелдей түседі. Аталмыш балабақшадан екі айдан бері жалақыларын ала алмай жүрген қызметкерлер – аспаз балаларға тойханалардан келетін, кейде көктеп кеткен еттен тамақ әзірленетіндігін айтса, тәрбиешінің көмекшісі болып еңбек етіп, жұмыстан шыққанына санаулы күндер ғана болған келіншек балаларға ешқандай жағдайдың жасаламағандығын, жатын орында бір матрастан басқа ештеңенің, яғни көрпе, жастықтың да жоқ екендігін, балалар күніне тек екі рет тамақтанатынын жыламсырай жеткізді. Қызылорда қалалық білім бөлімінің өкі
лі шулы балабақшаның жеке кәсіпкер қалтасынан қаржыландырылатындығын, олардың балабақша ашу туралы өтініш бергенмен, тұтынушылар құқығын қорғау департаментінен рұқсат алмағандығын, тиісті құжаттарды ресімдемегенін алға тартты. Ал тұтынушылар құқығын қорғау департаменті маманы болса, ғимараттың екі топқа жарамды болғанмен, кәсіпкердің балабақшаны нақты ашқандығы, тағамдарының қауіпсіздігі, мамандарының қызметке лайықтылығы туралы ешқандай мәлімет тіркелмегендігін айтып берді. Демек, бұл жағдай тіркеусіз-ақ жекеменшік балабақшалардың жұмыс жасай беретіндігін көрсетіп берді деуге болады. Сондай-ақ, балабақша ашу үшін пайдалану алаңы 30 шаршы метрден кем түспейтін бір бөлмелі пәтер немесе тұрғын үйден бес балаға, пайдалану алаңы 50 шаршы метрден кем емес екі бөлмелі пәтер немесе тұрғын үйден тоғыз балаға арнап, пайдалану алаңы 80 шаршы метрден кем болмайтын үш бөлмелі пәтер немесе тұрғын үйден 13 балаға арнап балабақша ашуға болады дегендей, бала саны мен топ санына ғимарат көлемінің сәйкес келуінің де өзіндік белгіленген заңдылықтары бар. Қағаз жүзінде осылай болғанмен, нақты өмірде қалай? Бес балаға арнап ашып, 9-10 бала «ұстап» отырғандар бар ма? Бұл да өз алдына анықтауды қажет ететін жайт.
Жекеменшік балабақшалардың бірқатарында топтарда балалардың жас ерекшелігі реті сақтала бермейді. Үш жастағы, сондай-ақ, мектепке баруға дайындалып жүрген ересек топтағы – бес жастағы баланың қабылдауы, түсінігі, сана-сезімі бірдей емес. Бірақ, куәгерлердің айтуынша, бүлдіршіндердің жас ерекшелігі емес, мектепке дейінгі тәрбие жұмысында ғимараттың сыйымдылығына немесе тәрбиеші санына негізгі басымдық беретіндер бар екен. Екі жүктемені бір өзі алып, таңертеңнен қара кешке дейін «баламен бала» болып отыру тәрбиешілерді шаршатып, тіпті, жұмысқа деген белсенділігін төмендетіп, мезі етіп жіберуі мүмкін. Тәрбиешілер жалақысының мардымсыздығы балабақшаларда тәрбиешілердің жетіспеушілігін туындатып отыр. Мектепке дейінгі тәрбие мен мектепте берілетін жалақы көлемі теңестірілмегендіктен, олар мүмкіндігінше жалақысы көбірек мектепте жұмыс жасауға тырысады екен.
Жекеменшік балабақшалардағы ахуалды зерделей келе, көз жеткізген тағы бір нәрсе – «Балапан» бағдарламасын одан әрі жетілдіріп, жекедегі балабақшаларда сәбилер тобын ашудың қажеттілігі. Табиғи өсім, шеттен көшіп келген ағайындар үлесі және шалғай ауылдық жерлердегі қандастардың орталыққа шоғырлану үрдісінің етек алуы салдарынан балабақша жасындағы балалар санының көбеюі байқалуда. Бұл өз кезегінде балабақшаға кезектің еңсерілмейтінін көрсетіп отыр. Мысалы, бір үлкен ауылда бір жылда 200 бала өмірге келіп, бақшаға кезекке тіркелді десек, екі жылдан соң ауылдағы бір-екі мемлекеттік балабақша соның ішінен тек 25-50 баланы ғана ала алады. Арада бір жыл өткенде, яғни әлгі балалар 3 жасқа толғанда ауылдағы санаулы жекеменшік балабақша да бақшаның кезегін ойсарытап кете алмайды – баланы шамасына қарай қабылдай алады. Қалған балалар мен олардан кейінгі туған сәбилер кезекті сол күйі «ұстап тұрады». Егер «Балапан» бағдарламасы арқылы жекеменшік балабақшаларда сәбилер тобы ашылса, сіресіп қалған кезек мәселесін жібітуге болар еді.
Ешбір ата-ана қыруар ақшасын сарп етіп былығы көп, білігі жоқ балабақшаға балаларын бере салмайды. Демек, балабақшаны ашу, жұмысын тыңғылықты және талапқа сай ұйымдастыру, әрбір балаға жауапкершілікпен қарау – кәсіпкерге, яғни балабақша иесіне жауапты, ауыр міндет жүк
тейді. Осы орайда жақсы істі жаңғырта жалғастырып, бұған дейінгі тәжірибелерді ескере отырып кемшін тұстарды анық көрсетіп, жетіспесін толықтырып, ата-ана мен кәсіпкер қызметін үйлестіріп, балабақшалар, соның ішінде жекеменшік балабақшалар қызметін жан-жақты жаңғырту қажеттігі аңғарылып тұр.
Гүлайым ШЫНТЕМІРҚЫЗЫ,
«Егемен Қазақстан»
Маңғыстау облысы