Қарт майдангер, Қазақстанның ауыл шаруашылығына еңбегі сіңген қайраткер, тоқсанның төріне шыққан аймақтың абыз ақсақалы Бисембі Әріпұлы жайлы әңгіме
Бір қарағанда өмір дегенің де ағын су сияқты, әсте толас таппайды. Ләйімда адамзат баласының өмірі толас таппай, аласапыран дүниенің күрес айдынындағы мәңгілік майданның таусылмағаны бек жақсы. Ұрпаққа ұрпақ жалғасып, жер бетіндегі халық атаулының қанатын кеңге жая бергені бүтіндей ізгі қауымның тілегі. Тағдырлы тарихы әлі күнге таразыға тартылып, түп-түбірі әлі зерттеушілер еншісінде жүрген «Қазақ» сынды қабырғалы халықтың өз алдына дербес туын желбіретіп, еңсесін түземек болған жауапты тұстарында сонау сонары мол өткенге, яки бағзыдан бүгінге дейінгі аралыққа бір көз жіберіп қойғанның еш артықтығы жоқ кейде. Ғұлама ақын Шәкәрім Құдайбердіұлының:
Ескі ақын бізден әлі артық,
Ол кезде туған бала артық.
Жасымыздан шал артық.
Тақпақ пен мақал тағы артық,
Суырып салма жағы артық, –
деп келетін ақиқатпен суарылған фәлсафалық жолдары ойымызға орала беретіні неліктен? Өйткені, бүгінгі ұрпаққа баянды болашақтың ақ желкенін керіп берген ата буын, әке буынның қазақ халқының тағдырында алар орны айрықша.
Бұл күндері мезгіл жүгі едәуір салмақ артса да, саралы ой мен ақыл-парасаттың аясында сабырға жүгініп, салиқалы әңгіме қозғауды қанына сіңірген мәрт болмысынан танбайтын Бисембі Әріпұлы ақсақал тек маңғыстаулықтардың ғана емес, бүтіндей қазақ елі, қазақ халқының асылдың сынығындай, тәуелсіздіктің тұғырындай ғұмырлы қарияларының бірі деуге әбден болады.
Иә, ол кісінің өткен өмірінің өрнектері мен белестеріне көз жүгірте қарасақ, бір жағынан қатты қапалана қиналып, бір жағы шаттана толғанып қалатынымыз да бар-ау. Қиналып қалатынымыз, әңгіме орайында өзі қайталап айта түскеніндей, толғауы терең 90 жылдық ғұмырының аттай қырық жылы арпалыс пен бейнетте өтіпті. 1921 тауық жылының көктемінде қарт Маңғыстаудың Ортаеспе-Жандауыр (Қаламқас-Қаражанбас) өңірінде дүниеге келген Бисекеңнің балалықтың иісін сезбегені де, туа ширап, ерте есейіп, ат жалын тартып мінгені де шындық. Әсіресе, көшпелі өмір салтынан айнымаған шөлейт өлкедегі колхоздастыру мен кәмпескенің қандай зардаптар әкелгені сірә белгілі. Бұған дейін патшалы Ресейдің де, Хиуаның да езгісіне көнбегені былай тұрсын, олардың қолжаулығы да болуға бой бермеген ержүрек адайлардың кеңес өкіметіне де мойынсұна қоймағаны тарих ақтаңдақтарынан айқын белгілі. 1931 жылғы Адай көтерілісінің 80 жылдығын маңғыстаулықтар биыл лайығынша атап өтуді межелеп отырған болса, ал біздің кейіпкеріміз Бисембі Әріпұлы он жасында әкесі және оның жақын тумаластарымен бірге (көтеріліс басшысы руласы Бектеміс Смайыл Сарбасұлы) сол қарулы қақтығыстарды көзімен көрді десе де болады. Артынан «әлді шаруаның баласы» деп біразға дейін теперіш көрді. Бой тасалап, қайықпен Атырау (Гурьев) асып кеткені, онда есепшілер техникумын тәмамдап келгені абырой болды. 1939 жылы елге оралған соң, ағасы Нәсірбай мен анасы Орынның ауыр тұрмыстан дертке шалдығып қайтыс болғаны көз алдында. 1940 жылдың басында «Бірлік күш» колхозында бас есепшіліктен еңбек жолын бастады. Енді ес жиям дегенше Ұлы Отан соғысы да басталып кетті. Ауру әке, әлі жас қарындастары мен інісін амалсыз артта қалдырып, Маңғыстаудан, Ақкетіктен (Форт-Шевченко қаласы) аттанған алғашқы 3000 сарбаздың сапында әскерге кетті. Сталинград үшін болған қанды қырғынға сержант шенінде кірген ол жаудың күші басым, шабуылы күшейген, И.В.Сталиннің «Бір адым да кері шегінбе!» деген қаһарлы бұйрығы кезіндегі сұрапыл шайқастарға қатысты. Фельдмаршал Ф.Паулюс бастаған неміс армиясын қоршауға алып қолға түсіретін тактикалық соғыс операциясынан 17 күн бұрын ауыр жараланып, терең тыл – Пенза қаласына жіберілген-ді. Соғыстан келген соң, еңбек жолын зоотехник болып жалғастырды. Туралығынан, әділдігінен жапа шегіп, жазықсыз жазаланып, Сарайшық түрмесінің дәмін татқан қатал жылдар да (1944-1947) әлі жадында. Алайда, 50-ші жылдарға дейін соғыс кезінде өкпеден алған оқтың салдарынан жеңіл жұмыстарға ғана атсалысты. Біртіндеп ферма бастығы, колхоз бастығының орынбасары, бас зоотехник болып қызмет жасады. 1967 жылы «Еңбек» колхозының басқарма төрағасы, 1969-1974 жылдарда Октябрьдің 50 жылдығы (Шайыр, Тиген, Тұщықұдық, Шебір ауылдары), Куйбышев атындағы (Жыңғылды, Тұщыбек, Онды, Бекі ауылдары) совхоздардың директоры, 1983-1988 ж.ж. Тұщықұдық селолық кеңес атқару комитетінің төрағасы болды. Ол басқарған совхоздар ең жоғарғы көрсеткіштерге жеткені үшін СОКП Орталық Комитетінің, КСРО Министрлер Кеңесінің, кәсіподақ, комсомол ұйымдарының ауыспалы Қызыл туын жеңіп алды.
Б.Әріпұлы 1969 жылы Алматыда өткен ҚКП-ның Х пленумына, 1981 жылы Қазақстан Компартиясы ХV сьезіне, Тың және тыңайған жерлерді игерудің 20-25 жыл толуы құрметіне арналған жиынға делегат болып шақырылып, қатынасқан. Ұзақ жылдар Маңғыстау облыстық, Маңғыстау аудандық партия комитетінің мүшесі, аудандық кеңес депутаты болып сайланды. Ел Үкіметі еңбегін жоғары бағалап, «Қазақстанның ауыл шаруашылығына еңбегі сіңген қызметкер» құрметті атағын берді. Екі мәрте Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесі Төралқасының Құрмет грамотасымен аталып өтті. КСРО-ның екі «Еңбек Қызыл Ту», «Құрмет Белгісі» ордендері, бірнеше мемлекеттік медаль және естелік белгілерімен, тәуелсіз Қазақстанның «Құрмет» орденімен марапатталды. Республикалық дәрежедегі дербес зейнеткер. Маңғыстау ауданының және Қызан, Ақшымырау, Тұщықұдық ауылдарының құрметті азаматы. Осынау абыройды дана ойлы ақыл иесі өзінің ақ адал еңбегі, білім-білігімен иеленді. Саратов зооветинститутында оқыды. Өмір бойы білімін жетілдірді. Басшы қызметтерде болған кезінде қатал тәртіпті ұстанумен бірге, шаруа халықтың өзіне тән тілімен сөйлесуге, адамгершілік, қайырымдылық істер жасауға күш салды. Жұмысшылар үшін кеңсе есігін ашық қойды. Елмен тату сыйластық осылай қалыптасқан еді.
Абыройлы қарттың үрім-бұтақтары да елге, жерге қызмет етудің қалтқысыз үлгісін көрсетіп келеді. Бұл әулеттің аты Маңғыстау өңірінде ерекше ілтипатпен аталып, атақты династиялар (әулеттер) қатарында ерекше құрметке ие. Сөзіміздің бір дәлелі – «Маңғыстау энциклопедиясында» Бисембі Әріповпен қатар ұзақ жылдар аудан, облыс көлемінде жоғары басшылық қызметтер атқарған, «Қазақстанға еңбегі сіңген қызметкер», «Халықтар достығы» орденінің иегері, АҚШ-тың Даллас қаласының, Ақтау қаласының, Бейнеу ауданы мен Тұщықұдық ауылының құрметті азаматы, ҚР Журналистер одағының мүшесі Дүйсембі Әріпов (інісі), ҚР мәдениет қайраткері, ҚР Жазушылар және Журналистер одақтарының мүшесі, белгілі ақын Ғалым Әріп есімдері де орын алған. Бала-келіндері, немерелерінің бәрі де жоғары білімді. Кемелхан мен Оңайша, Құлыншақ – ұстаз болса, Қарлығаш, Бибігүл – дәрігер, Нұртас өлке мұнай өндірісінің мекеме басшыларының бірі. Немерелері Мәдениет бизнесте болса, Рауан мұнай саласындағы ЖШС филиалының директоры, ал Раушан Әріп республикалық «Ана тілі аруы- 2007» сайысының бас жүлдегері. Ақсақалдың шөберелері де жас құрақтай желкілдеп өсіп келеді.
Бисекең ақсақал зейнеткерлікке шыққаннан кейін де ел өмірі, елдік, қоғамдық істерден қол үзген жоқ. Маңғыстаудың кешегісі, бүгіні мен ертеңі туралы, Кіші жүз, Байұлы, жалпы қазақ тарихы туралы тарихи-шежірелік естеліктер жазып артына мол мұра қалдырды. Өзі ұзақ жылдар атқа мінгендегі көзімен көріп, көңіліне түйген ауыл шаруашылығы туралы «Озат тәжірибе –көпке ортақ» сериясымен «Асулар», ал тарихи тақырыпқа «Маңғыстау – маңғаз мекенім», «Ел тарихы және есімдегілер», «Ел басынан өткен күн...» атты тартымды да тағылымды кітаптары жарық көрді.Тілі шұрайлы, мазмұны терең мағыналы мақалаларында өскелең ұрпақты ата тарихты, салт-дәстүрлер мен жөн-жоралғыларды білуге шақырады. Ана тілінде кестелей сөйлей білген адамның ғана өз халқының мақтан тұтар азаматы бола алатынын өсиет етеді. Бір мысал. «Халық дәстүрі – тәрбиеші» атты мақаласында: «...Халқымыздың дәстүрінде өз ұрпағына баға жетпес үш байлығыңды қадір тұт, құрметте, алақанға салып аяла, санаңа сәулелендір деп аманаттайтын ұғым бар. Ойлап, толғап қарасаң, тағылымы телегей, мәні мәңгілік екен ғой. Ол аса бағалы, егер тіндеп айтар болсақ: елің мен жерің, ана тілің. Атадан балаға мирас болып қалған, енші болып үлестірілген, сыйлық болып ұсынылған осы үш асыл біздің халқымыздың қанына қонақжайлықты, үлкенді сыйлап, құрметтеуді, бауырмалдықты, ибалылық пен имандылықты, сөз қадірін біліп, дуалы сөзге тоқтауды сіңістірген. Дәстүрі, салты етіп берік орнықтырған ғой. Өйткені, салт-дәстүрсіз халық болмайтыны кәдуілгі қағида. Ол сол халықтың өзіне тән рухани, моральдық, адамгершілік өлшемін айбындайтыны да бекер емес. Жақсылықтың, ізгіліктің қашанда уақытты жатырқап, жатсынбайтыны аян. Бүгінгі таңда әр ұлт пен халық өзінің ұлттық мейрамдарын өткізуге, салт-дәстүрлерін жалтақ-жұлтақсыз кәдесіне жаратуға мүмкіндік алды. Наурыз мерекесінің халықтық дәстүр, ұлттық түр мен мазмұны шеңберінде мерекелене бастағаны да рухани жаңару мен жетілуге бағдар түзеген ұлағатты арна болды. Ал халықтық дәстүр-салттың, ұлттық мерекелердің қай-қайсысының да адамдар бойында небір оң ізгіліктер ұя салуына, өмір өрнегі болып өркен жаюына, жақсылық атаулыны бойға дарытып, жамандық біткеннен бойды аулақ ұстауға ықпал ететіні кәміл. Халқымыздың ізгі қасиеттеріне жанашырлық – әрбір адамның биік парызы, парасатты ісі. Халықтық дәстүрді, салтты, әдетті саралап, тәрбиелік рухын биіктету нақты іске айналдырылуы тиіс. Қазір байқалып отырған қылмыс жасау, үлкенді сыйламау, еңбектен қашқақтау, бейпілауыздық сияқты ортамызға сыйымсыз, қасиетімізге кереғар әдеттерге тыйым салуда халықтық дәстүрдің биік үлгілерін ұтымды пайдалана білген мәнді. Дәстүрімізде үлкеннің уәлі сөзінен кесе-көлденең өтуге ешкімнің құқы болмаған ғой. Қазіргі білімді, салауатты ақсақалдарымыз, арамыздағы ардагерлеріміз өздерінің өмірлік бай тәжірибесін, өнеге, үлгісін ортаның бейбіт тірлігі, берекелі өміріне арнауға жұмылса құба-құп! Адам үшін ең қажет ізгілік – парасаттылық болса, ал оның өміріндегі көрініс – ой мен тіл тізбегінде білінеді. Өйткені, тіл –халықтың жаны, ажары, сәні. Ана сүтімен болмысы сомдалса, ана тіліңмен ойың биіктейді. Ата дәстүрін, ана тілін қадірлеу – нелер мұратқа жетудің алтын қақпасы іспетті. Олай болса, халықтың дәстүрін, тілін ұрпақ тәрбиесінің алтын діңгегі тұрғысында түсініп, бағалаған абзал», деп тереңнен түйін түйеді.Тәңірінің сынағы соншалықты көп болса да, осынша бақуатты да, мәнді әрі сәнді ғұмыр сыйлағаны үшін тағдырына тәубе етеді. Шүкір, бала-шағалары өсіп-өніп, өркендеп, қанаты-қапталы, жан-жағы – жапырағы жайылуда. «Ең бастысы, ел аман болсын, ұлан-ұрпақ сәуелі болып ержетіп, Қазақстан жылдан-жылға көркейе берсін! Тағдыр талқысында қырық жыл азапты кезеңдерді өткеріп, басқа тауқыметті айтпағанда, соғыс жарасы да көпке дейін жазылмай, Құдай қосқан қосағым Дарайы екеуміздің 40-қа таяғанша балаларымыз да тұрмап еді. Осындай көп азап шектіріп барып, елу жылдай рахатқа кенелген, егемен елімде, ата-баба жерімде, шөбере сүйдірген бір Алланың құдіретіне де шек жоқ-ау!», дейді Бисекең сабырлы да нұрлы жүзбен. Ұзақ жасағанына кейде өкініш білдіретін кездері де болады екен. «Майдандас, қаруластарымнан ешкім қалып жарымады-ау» дегендей, қапалы күй де кешеді... «Жасаған ием менің бағыма адамгершілігі мол Құлыншақты жаратты» деп қолындағы келінінің баға жетпес игі қасиеттерін айтпай тұра алмайды.
Біз тоқсанның төріне шықса да зерделі де зерек, сүйегі асыл абыз ақсақал ағаның тәуелсіз еліміздің, киелі жеріміздің көркін келтіріп, баршамызға – бақытты ұрпақтарына ұлағатты сөздері мен ақ батасын ақтара берсе деген игі тілек тілейміз.
Жоламан БОШАЛАҚ, «Егемен Қазақстан»,
Өмірзақ ОЗҒАНБАЙ, облыс әкімі жанындағы ардагерлер кеңесінің төрағасы, тарих ғылымдарының докторы.
Маңғыстау облысы, Маңғыстау ауданы, Тұщықұдық ауылы.