Ауыл азаматымен танылады
Сонау ерте заманда бір бай селтеңдеп алаңсыз жүрген жігіт жасындағы келген баласын шақырып алып сенделіп бос жүргенше, еңбек етіп табыс тап. Өмірдің қиындығына төсел, деп талап қояды. Жалқаулыққа әбден салынып, жеңіл өмірге үйреніп алған әлгі ерке баланың жұмыс істуге көңілі соқпайды. Оның бұл пейілін ұққан шешесі, “кешке өз еңбегіммен таптым деп әкеңе бер“, дейді де қолына бір ділдә ұстатады. Кешке үйге оралған бетте бала шешесінің ақылы бойынша манағы ақшаны әкесіне береді. Ал, әкесі болса ділдәні ала сала жанып жатқан отқа лақтырады. Келесі күні бала шынымен де өз еңбегімен ақша тауып тағы да әкесіне ұсынады. Әкесі кешегі әдетімен ол ақшаны да отқа лақтырады. Сол кезде бала қолының күйгеніне қарамай, әлгі ақшаны оттан жұлып алады. Сонда әкесі балам, мына ақшаны расымен де өз еңбегіңмен тапқан екенсің, деп өз ризашылығын білдіреді.
Бұл – халық арасында көнеден келе жатқан аңыз әңгіме болса да, өмірдің нақ ортасынан ойып алынған терең философиялық мәні бар, саналы адамды ойға жетелейтін дүние. Еңбектің парқын білмеген адам, оны шын бағалап, қадірін біле бермейді, еңбекті құрметтемейді. Таза еңбек қана адамды бақытқа кенелтіп, рахатқа бөлеп, мәнді өмір сыйлайды. Жеңілдің астымен, ауырдың үстімен жүретін, беріліп еңбек етпей-ақ өмір сүргісі келетін жандар қазіргі мына қоғамда көбеймесе азаяр емес.
Қазір біреуге иек сүйеп, өмір сүрушілер көбейді. Ауылға бара қалсаң жұмыссыз, мақсатсыз көшеде топ-топ болып сенделіп жүрген жастарды көресің. «Не істеп жүрсіңдер?» деген сұраққа, бірінің аузына бір түкіріп қойғандай олар жамырап: «Ауылда жұмыс жоқ қой. Басқа жаққа баруға зауқымыз тартпайды. Туған жерді, атамекенді қимаймыз. Оның үстіне қолымыздағы ата-анамызды кімге қалдырамыз. Олар біздің бетімізге қарап отыр емес пе?» деген уәж айтады. Өздері сол қарттардың зейнетақысы мен жас балаларына мемлекет ай сайын беріп жатқан жәрдемақыны нәпақа етіп, күнелтіп жатқандарын жасырып қалады. Шындап келгенде, ой таразысынан өткізер болсақ, істеймін деген кісіге ауылда жұмыс бастан асып жатқан жоқ па? Жаздағы мүмкіншілікті пайдаланып егін егіп, бақша салып, шөп шауып дегендей, біраз тірлік жасауға болады емес пе? Тіпті ол қолынан келмесе, мал өсіріп, оның басын көбейтіп күнделікті тіршілігін алға бастыруға болады ғой.
Алысқа бармай-ақ қоялық, өзіміздің Мерке өңірінен өтіп бара жатып, үлкен жолдың бойында ара балының нешебір түрін қысы-жазы сатып тұрған басқа ұлт өкілдерінің (орыс, украин және де басқалар, тек қазақ емес) төзімділігіне, еңбекқорлығына қайраң қаласың. Ойласаң, солар өздері кәсіп еткен омарта арқылы бүкіл отбасының нәпақасын өтеп, күнделікті қажеттілігін қамтамасыз етіп отыр емес пе? Ал, біздің қандастарымыз, ондай іске баспайды, тіпті, аштан ілмиіп, сіңірі созылып жүрсе де оны намыс көреді. Еріншектік, жалқаулық, селқостық, енжарлық, тоғышарлық, берекесіздік, дауасыздық көп жастардың (әсіресе, біздің қазақ азаматтарының) бойын қатты билеп алған тәрізді. Басын ауыртып, бұлшық етін сыздатып, терлеп еңбек еткісі келетіндері шамалы. Марғау өмір, жігерсіздік, бейжайлық, сірә, қанға сіңіп кеткендей. Бұл дүрбелеңге толы заман көшінен қалып, баянсыз өмір сүріп жатқандарды көріп, кеудем қарс айрылғандай болады. Біреуді біреу асырайтын уақыт баяғыда-ақ өтіп кеткенін әлгілердің ұқпайтыны мені мазалап, ызаландырады. Бүйте берсе олар біреулерге ертең құл болатынын неге түсінбейді. Қайдам, басқалар қандай екенін, ауылға барсам ішкі дүнием әлем-жәлем болып, көңілім құлазып, жүрегім езіліп, күңіреніп қайтамын, дейді кезінде ауылда өсіп, жоғары білім алып, көптеген жылдар облыстық мекеменің бірін басқарған, қазіргі зейнеткер Әлібек деген таныс кісім. Ауылдағы көптеген үйлердің маңында бау-бақша мүлдем жоқ, жағалай арамшөп басып, есік алды қаңсып бос жатыр. Сол маңнан ағып жатқан Талас өзенінің суын өз пайдаларына жаратуға ерінеді-ау сабаздарың. «Оу, ағайындар! Мына тірліктерің не? Анау өзен жағасындағы бос жатқан жерлерді иемденіп, жыртып, егін мен бау-бақша, ең болмаса жоңышқа егіп, пайдаға асырмайсыңдар ма? Бақша неге екпейсіңдер, неге сөйтіп оның пайдасы мен рахатын көрмейсіңдер?» деген сұраққа олардың жауабы дайын тұрады: «Суды шығаруға күш керек, техника керек. Егін, жоңышқа, бау-бақша ексек оған мал тыныштық бермейді, жайпап, жеп қояды. Сондықтан ештеңе екпейміз». «Огород, егін ексеңдер, неге оған мал түсірмей, қарауылдамайсыңдар?». «Басымыздың оған піскені бар ма, мал өсірсек соның өзі бізге жетпей ме?» деген уәж айтады әлгілер. Ал сол малға пішен-шөбі, жоңышқасы қыстың соңына қарай жетпей, қаладағы базардан шөп алып, машинаға тиеп ауылға кетіп бара жатқан талай жерлестерімді көрдім. Уақыт көшінен кешеуілдеп қалған ауыл тұрғындарын түсіну қиын. Міне, қазіргі ауыл тұрғындарының боямасыз өмірі. Бұған сенесіз бе, сенбейсіз бе деп маған ой тастады әлгі көңілі ояу, көзі ашық азамат.
Иә, несін айтамыз, «Ауыл –біздің алтын діңгегіміз», «Ауыл – алтын бесігіміз» деп ауылды мадақтап жүріп, ондағы берекені кейінгі жылдары қожыратып алғанымыз жасырын емес. Бәріміз ауылдан шықтық, ауыл тұрмысын, ауыл адамының психологиясын бір кісідей білеміз.
Еріксіз көз алдыма көлбеңдеп ту алыста қалған, бүгіндері тәтті сағымға, сағынышқа айналған балалық шақ келеді. Ол кезде әкелеріміз бен шешелеріміздің кетпен-күректер мен білектің күшімен ауыл сыртындағы өзен бойында шым тоған жасап, оның суын нешебір жарғабақтардың бетінен қиып өткізіп, иін арықтар арқылы егіндікке, бау-бақша егетін жазықтарға, ауыл көшелеріне су шығарып, жаз бойы сол арықтардың көмегімен бау-бақша өсіріп, тал-дарақ егіп, үй маңын көгалдандырып, тек бір отбасын ғана емес, бүкіл өңірді берекеге айналдырып, жаз бойы көкөніске (қауын-қарбыз, өрік-алма, картоп, пияз және т.б.) тойғызып, ауылдың берекесін келтіріп, керемет бір жан рахатына бөлейтін. Ой, шіркін, сол оралмас күндер-ай десеңші! Ауыл сыртындағы таудың асау, тентек өзеніне су диірменін орнатып, бүкіл ауыл сол диірменнен бидайларын сапалы қап-қап ұнға айналдырып, ыстық табананмен қысы-жазы отбасын қамтамасыз етуші еді. Қазір оның барлығы көзден бұл-бұл ұшқан. Неге?
Ауыл маңынан ағып жатқан өзеннің мол суын пайдалануға құнт жоқ, барлығы «техника жоқ», «трактор-бульдозер, экскаватор жоқ» деп қу шөппен ауыздарын сүртіп, біріне-бірі қарап отыр. Олар сырттан біреу келіп тоған байлап бермейтінін білмейді дейсіз бе, біледі. Біле тұра біріне-бірі иек артып, тоғышарлыққа салынып, ешқайсысы артық қимылдағысы келмейді. Қазақтың «қолы қимылдамағанның, аузы қимылдамайды» деген дана сөзін ұмыт қалдырған. Оның орнына олар қалаға барып, базарда арбаша итеріп, көше бойындағы «еңбек биржасында» жүргендердің санын көбейткенді жөн көреді. Дәлірек айтсақ, олардың басым көпшілігі ертең қаланың сан қилы өміріне араласып, жұмыс таппай сандалып, қиындық қыспағына түсіп, тоз-тоз болып абыржып, күнелтудің құлына айналады. Бәзбіреулері араққа салынып, тіпті, олардың бірен-сараны үйсіз-күйсіз «бомжға» айналуы ғажап емес. Өйткені, қала өмірі қатал, бейқамдықты кешіре бермейді. Сенделіп бейберекет жүріп, уақыт келе «бомждар» қатарына қосылудан, жанаярлық үй-күйсіз адамға айналудан артық адам басында азап, қасірет бар ма екен? Адам деген ардақты атымыз қайда қалады? Сонда не, ойланайықшы, бұл біздің өмір салтымызға айналып бара жатқан баяғы еріншектіктің, селқостықтың, немқұрайлықтың, жалқаулықтың кесірі емес пе екен?
Кейде күйбең тіршіліктің шырмауында жүріп, жан-жағымызға онша зер сала бермейтініміз бар. Түсінген адамға, қазір көзін тапсаң нағыз еңбекқорлардың, қолынан іс келетіндердің заманы емес пе? Ауыл-селоның ахуалын жақсарту үшін мемлекет көптеген игілікті істер атқарып, мол қаржы бөліп жатыр. Бірақ, сол бөлінген қаржыны алып, көзін тауып іске жұмсап жатқан жандардың саны әлі мардымсыз. Ауылда қолға алып, тігін шеберханасын, шаштараз, жиһаз жасайтын орын, шағын наубайхана, монша, құсхана, малды бордақылап, оларды соятын қасапхана, ет өнімдерін өңдейтін цех және басқа көпшіліктің тұрмыс-тіршілігін жеңілдететін, сөйтіп қолын ұзартатын мекемелер ашу көптің ойына келе бермейтіні несі? Басқа ұлттың жастары компьютер, радиотехника, телевизор, тоңазытқыш, сағат, кіржуғыш мәшине жөндеуді әп-сәтте меңгеріп алып, ауылда болсын, қалада болсын шеберхана ұйымдастырып, күнделікті табысын тауып отыр емес пе? Ал біздің жастарымыз басым көпшілігі жұмыссыздықтан көше кезіп, аяқкиім тоздырып, әке-шешесінің мойнына масыл болып, жалпақ тілмен айтқанда, «көшеде ит қуып жүр». Олар ертеңгі күнін мүлде ойламайтын сияқты болады да тұрады менің болжауымша. Уақыттың тез өте шығарын, жалындаған жастық шақ ертең-ақ артта қаларын, балалы-шағалы болған кезде оларды немен асырарын неге ұқпайтынына менің таңым бар. Әйтеуір, бір күні аман-есен өткенге мәз, барлығына бей-жай. Болашағын ойлап жүргендері шамалы.
Білмеймін, менімше, әзірге ауыл ахуалы, экономикалық жайы көңілді көншіте қоймайды. Ауыл десе алдындағы ішіп отырған асын қоя салатын, тіпті, жанын беретін, жалындап тұрған, жүрегі патриоттық сезімге толы азаматтарды бұл күндері сирек кездестіресің. Соңғы жылдары жоғары оқу орындарын бітірген жас мамандарды ауылды дамытуға шақырған «Дипломмен – ауылға!», «Ауылға кел, жас маман!» деген үндеу жастар арасында қолдау табуда. Сол патриоттық көтеріңкі сезіммен ауылға қанаттанып барған жастарға жергілікті әкімдік қолдау көрсетіп, материалдық және тұрғын үй мәселесін дер кезінде шешіп бермесе олар ауылға сіңбейді, ертең-ақ басқа жақтан жылы орын іздеп кетеді. Егер солай болса ауылды қалай түлетіп, гүлдендіреміз? Ауылдық жерлердің инфрақұрылымын (жолдарды жөндеу, ауыз су мәселесін шешу, балабақша ұйымдастыру, клуб пен дүкендер ашу және т.с.) дамытпай көп нәрсені шешу мүмкін емес. Бұлар алдыңғы күндерде қолдау табатын мәселелер деп үміттенеміз.
Соңғы кезде «ауыл» десе жүрегім сыздайтын әдет пайда болды менде. Көз алдыңа көлбеңдеп ауылдың қазіргі ауыр тыныс-тіршілігі келіп тұра қалады. Кейде туған жер, өскен ел, атажұрт мәңгілік сағыныш мекені ме деп ойлаймын. Сол сағыныш мекенінің қадірін, ауылда туып, қазір қалада тұрып жатқан біздер, біліп жүрміз бе? Ауылды қаз-қалпында, берекелі күйінде сақтап қалу үшін барлық мүмкіншілігімізді толық пайдаланып жүрміз бе? Ауыл тұрғындары неге жүдеу, берекесіз, тіпті, дәрменсіз? Ойланатын мәселе...
Сағындық ОРДАБЕКОВ, медицина ғылымдарының докторы, профессор.
Тараз.