* * *
ЖАСЫРУ ЖАҚСЫЛЫҚҚА АПАРМАЙДЫ, ЖАМАҒАТ
Қазақстан Республикасының Конституциясы бойынша дін мемлекеттен бөлек. Алайда, бұл «дін бақылаусыз қалады» деген сөз емес екені белгілі. Биыл Дін істері жөніндегі агенттік құрылуы мемлекеттің дін істерін реттеуге аса мән беріліп отырғанын көрсетті. Осыған орай біз, бір топ маңғыстаулық азамат елімізде болып жатқан діни оқиғаларға байланысты өз пікірімізді білдіруді жөн көрдік. Жақында зиялы қауым бастаған Қарағанды облысының бір топ тұрғындары ақпарат құралдары арқылы елдегі діни экстремизм, оның ішінде вахабизм, салафизм туралы ашық хат жолдады. Хатта: «...Елімізде тамырын терең жіберген, оның ішінде біздің Қарағанды облысында да, жан-жақты жетілген ірі әрі өте қауіпті діни саяси «уаһабилік – ваххабиттер» немесе «сәләфилік – салафиттер» ағымы туралы өз пікірімізді айтуды жөн көрдік» деп жазады. Осы мазмұндас Түркістан қаласы ардагерлері атынан жазылған тағы бір ашық хат жақында баспасөз беттерінде жарыққа шықты. Осы орайда біз де өз өлкеміздегі ахуалға назар аудартуды жөн көрдік. Маңғыстауда соңғы үш жыл қатарынан болған діни астары бар оқиғалар облыс халқын алаңдатып қана қоймай, белгілі дәрежеде қоғам өміріне ықпал етіп отыр. 2008 жылдың ақпан айында 5 вахабит полициямен қарулы қақтығысқа түсті. Онда Теңге елді мекеніне жауапты полиция капитаны Бисекенов қаза тапты. Елді дүрліктірген бұл оқиға келесі жылы басқаша сипат алды. Бұл жолы, атап айтқанда, 2009 жылы Жаңаөзен қаласынан өрімдей қазақтың бес баласы Дағыстанға жиһадқа аттанып, сол жақта өлтірілді. Бір үйден ағайынды екі бала оққа ұшқан бұл қаза тұтас облыс тұрғындарының қайғысы болды. Үшіншісі, тек Маңғыстау халқын ғана емес, тұтас елдің үрейін алған 2010 жылдың 22 маусымы күні Ақтау қаласының сыртындағы ГМ 172/1 қатаң режімдегі колонияда 21 сотталған қашқан қанды оқиға болды. Қаншама адамның өмірін қиған бұл оқиғаға вахабит-салафиттердің қатысы барлығы ақпарат құралдарында жазылды. Қашқандардың ішінде діни экстремизм бойынша сотталған тараздық Дәурен Әлімбековтің болғаны, ал оның әкесі Қордай аудандық мәслихатының депутаты Біржан Әлімбековтің ақпарат құралдарынан діни қауіптен сақтандырып айтқан сөзі, әке мен баланы ажырататын бұл істің түбі тереңде екенін көрсетті. Парламентте де Мәжіліс депутаты Асхат Бекеновтің депутаттық сауалында осы мәселе қозғалды. Алайда, осыншама жантүршігерлік оқиғалар болса да «жабулы қазан жабулы» күйінде қалып, дін атын жамылған содырлардың әрекеттері сот процесінде тек «қылмыстық іс» деп қаралуы бізді қатты алаңдатады. Мазарларымыз қиратылып, санғасырлық тарихи мұраларымызға, мәденитемізге, дәстүрімізге жасалған шабуылды ел ішіндегі тентектің ісіне балап отыра береміз бе? Осы жағдайларды баяндай келе, әсіресе, вахабит-салафиттерді ауыздықтау жұмыстары басталуы керек деп есептейміз. «Ырыс алды – ынтымақ» деген ескі халық нақылында айтылғандай, қаншама ғасырдан бері талай азапты күндерді басынан кешсе де қайсар еліміз аузынан Алласын, екі сөзінің бірінен тәубесін тастамай, сын тезінен өтіп, қайыспай келіп еді. Исламның, ислам діні үйреткен біздің халықтың ең негізгі ұстыны біреуге қиянат жасамау еді. Сақал қойып, дін атынан сөйлеп жүрген жастардың вахабистерге ілесіп, соңғы уақытта жоғарыда айтылғандай қылмыстарға баруы ел тәуелсіздігіне төнген қатер деп білеміз. Біз, төменде қол қоюшылар, вахабиттік-салафиттік діни ұйымдар мен вахабизмді уағыздайтын баспа құралдары жұмысын тоқтату керек деп есептейміз. Еділ ЖАҢБЫРШИН, Маңғыстау облыстық мәслихатының депутаты, техника ғылымдарының докторы, Сержан ШӘКІРАТ, Қазақстан Республикасының еңбек сіңірген қызметкері, «Құрмет» орденінің иегері, Қуанышбек АЛЕНОВ, Маңғыстау облыстық мәслихатының депутаты, Бекмұрат ЖҮСІПОВ, Маңғыстау облыстық мәслихатының депутаты (Барлығы 13 адам қол қойған).* * *
«ХАЛАЛ ТАМАДА» ДЕГЕНДІ ЕСТІП... ТАҢҒАЛДЫҚ
Кеңес өкіметінің өзіне тән жақсылықтары болды. Дегенмен, жаманшылығы да болмай қалған жоқ. Соның бірі өз идеологиясындағы: «Құдай жоқ. Дін – апиын», деген сөздер еді. Ол заман тұтастай халықты дінсіз етіп тәрбиеледі. Жаратушының барына шүбә келтірді. Бұл – үлкен қателік болатын. Еліміз егемендігін алып, азаттықтың ақ таңы атқаннан кейін дініміз бен тілімізге, өз ділімізге оралдық. Қаншама жылдар бойына үзіліп қалған тамырымызды қайта таптық. Дей тұрғанмен, елең-алаңда, ел еңсесін тіктей алмай, экономикасы шатқаяқтап тұрған шақта, әлеуметтің әлеуеті әлсіз тұста мемлекетімізге миссионерлердің қаптап кіргенін адамнан жасырғанмен, Алладан жасыра алмаспыз. Әуел баста мемлекеттік саясат та дінге деген ұстанымын анықтап алған. «Дін – мемлекеттен бөлек». Оны қате деуден аулақпыз. Әлемдік тәжірибеде солай. Таза діни мемлекет болмаса, өзге елдердің дінге деген саясаты осыған саяды. Оң-солымызды енді танып жатқан тұста елге кірген миссионерлер өз саясатын әркімге тықпалай бастады. Ашқұрсаққа тамақ берді, қалтасы таязды ақшамен арбады. Әйтеуір, өздері ұстанған бағытты қандай да болмасын жолмен насихаттап, қатарларын толықтыруға атсалысты. Қоғамның ащы да болса шындығы – арамызда кришнаит та, шоқынған да қазақтар бар. О заманда, бұ заман, мұндайды кім көрген? Оны айтасыз, бір үйде бірнеше дін ұстаған отбасылары бар екенін де естіп, біліп жүрміз. Бірі кришнаит болса, екіншісі иегова, үшіншісі мұсылман. Мұндай отбасыларда қандай береке, бірлік, ынтымақ болады? Ата-баба жолынан айнып барамыз. Қанша заманнан бері үзілмей келе жатқан дінінен айырылып жатқандар жеткілікті. Бұл алаңдауға тұрарлық мәселе. Басқа миссионерлерді айтпағанның өзінде ислам дінінің де тармақтары көбейіп кетті бүгінде. Мұхаммед пайғамбар (с.ғ.с) хадисінде «Ислам діні 73 тармаққа бөлінеді. Бірақ соның біреуі ғана тура жолға бастайды» деген екен. Сол заманға тап болғандай әсердеміз. Баяғы бабаларымыз жақыны қайтыс болса, «жоқтау» айтқан. Бүгінгі кей ағымдар «жоқтау» айтпа дейді. Өлген адамның жетісін, қырқын, жылын берген. Қазіргі кейбіреулер оны да жаратпайды. Басына ескерткіш тақта орнатып, мазар көтерген. Бұл да дұрыс емес екен. Оның барлығы Аллаға серік қосу болып табылатын көрінеді. Оу, сонда, бізден бұрынғы бабаларымыз ақымақ па? Олар оны білмеген бе? Сонда олардың бәрі күнәһар болғаны ма? Өткенде мынадай оқиғаға тап болдым. Бір өрімдей жас жігіт «халал тамадамын» дейді. Тамақтың халалын білетін едік, енді халал тамада дегені несі деп елеңдеп қалдық. Бәлкім, арақ қойылмайтын жерге баратын шығар деп ойлағанымызды да жасырмаймыз. Сөйтсек, ол беташар жасалмайтын тойларды жүргізеді екен. Оның айтуынша, ислам діні беташарға қарсы. Бұл қайдан шыққан ұғым? Қазақтың келіндері үлкендерге ізет, ілтипат көрсетіп иіліп сәлем берген. Оны қазіргі әсіредіншілдер Аллаға серік қосу деп санайды. Адамның емес, Алланың алдында ғана бас июі керек екен. Келін иіліп сәлем берсе, ол ата-енесіне, қайын жұртына табынып кетіп жатқан жоқ қой. Ол құрмет көрсетіп тұр. Осыны түсінбейтіндеріне таңғаламын. Осы күні дінге бет бұрған жастар хиджап киеді. Тіпті, кейбірі аузы-мұрнын тұмшалап, көздерін ғана жылтыратып көрсетіп, қара жамылып алады. Қазақтың тарихында қай қыз хиджап киіп еді? Ол қасиетті дініміз тараған араб халқының ұлттық киімі ғой. Иә, қасиетті дінімізде әуретті жерді жауып жүру парыз. Енді солай екен деп арабтың киімін қазаққа жабуға бола ма? Араб халқы өздерінің ауа-райының ерекшеліктеріне қарай солай киінеді. Бізге не жорық? Қазақтың қыздары бүрмелі көйлек киініп, үкілі сәукеле таққан. Тобықтан келетін қосетек көйлекпен жүрген. Аналарымыз кимешек киген. Ол да ислам дінінің қағидаларына орайластырылып, ойластырылып жасалған ұлттық киім болатын. Егер қажеттілік болса, ұлттық киімдерімізді жаңа заман талабына сай етіп жасайық. Жастарымыз да, жасамыстарымыз да, кәрілеріміз де соны кисін. Әрбір істен, салт-дәстүрден, таным-түсініктен күнә іздеуге болмайды. Ата-бабаларымыз дінді бізден де жақсы білді. Олар сол жолмен жүрді. Біз мынаны айтқымыз келеді. Ислам, христиан, будда деген ұлт болмайды. Егер дінді ұлттан жоғары қойсақ, онда ұлт жоғалады. Ұлтпен бірге салт-дәстүр, таным-түсінік, ырым-тыйымның бәрі құрдымға кетпек. Онда біздің егемендігімізден, мемлекеттігімізден не пайда? Қазақ исламды өз пайым-парасатымен, зердесімен ұстанған. Бастысы, бабалардың жолынан айнымау керек. Сейілбек ШАУХАМАНОВ, Қызылорда облыстық ардагерлер кеңесінің төрағасы.* * *
ДӘРІГЕР КӨШЕГЕ АҚ ХАЛАТЫН КИІП ШЫҚСА, МҰНАЙШЫ ҚОҒАМДЫҚ ОРТАҒА КОМБИНЕЗОНЫМЕН КЕЛСЕ, НЕ БОЛҒАНЫ?
Қазақтың ұғымында ислам дінінің бүгінгі болмысы басқаша болушы еді. Бұдан 50-60 жыл бұрын өмір сүрген үлкендердің көзін көрдік. Мәселен, Ізмұхамбет, Кәрім, Құмар Байтөрин, Сақып Біләлұлы секілді өңірімізге белгілі молдалардың ел ішіндегі беделі зор болатын. Бұл адамдардың біразы кезінде ислам дінін ұстанғаны үшін жазаға да тартылды. Бірақ олар бес уақыт намазын қаза жібермейтіні өз алдына, елді ұдайы біріктіруге күш салатын. Ешқашан аналарымызға, қыздарымызға бетін көлегейлей бүркеуді міндеттеген емес. Ал бүгінгі ислам дінінің дамуында біздің ұғымымызға сай келмейтін көріністер байқалады. Әсіресе, қыздарымыз, келіндеріміз дейтіндей жастар арасында етегі жер сыпыратындай ұзын етекті көйлек, жылтыраған көзі көрінбейтін хиджап, тіпті қолдарына қара қолғап киетінді шығарды. Бұлар біздің салт-дәстүрімізде бұрын болмаған. Бұның соңғы жылдары тіптен көбейіп, жастарымыздың оған көзсіз еліктеп бара жатқаны ойлантады. Көктем мезгілінде табиғат алуан түрлі гүлдермен әдемі көмкеріліп, ерекше бір түрге енетіні секілді, адамзаттың дамуында әйелдің сұлулығына ештеңе тең келмейді. Ер адамдардың арасында аналарымыз, қарындас-қыздарымыз сұлулығымен әр беріп жүргені ғанибет емес пе? Бұл күндері байқасаңыз, қазақтың жерінде қазақтың қыздарынан басқасы бетін тұмшалап, сұлулығын жасырып жүрген жоқ. Сонда біздің қыздарымыз әдемілігін кімнен, не үшін жасырады? Жүзін тұмшалағаны үшін оларға біреулер ақы беріп, қаржы төлей ме? Міне, осындай сауалдар көпшілікті көптен толғандыратын болды. Бірақ ешкімге бетіңді тұмшалама, қысқа балақты шалбар киме, шошайтып сақал қойма дей алмаймыз. Заңда көрсетілмеген нәрсеге қайтіп құқымыз жүреді? Алдымен осы кілтипанды жөндеп алуымыз керек. Себебі, біздегі дін мәселесіне қатысты заңымыздың осал тұстары жетерлік. Сол құжаттағы солқылдақты пайдаланған, сөйтіп, дін атын жамылған ұйымдар қазақтың ұғымына жат әрекеттерді енгізуге күш салып жатқаны байқалады. Әлгі шолақ балақты жас жігіттер мен бетін тұмшалаған қыздар тіпті, ата-анасын тыңдамауды шығарды. Некелерін өздері қиып, той жасауға да қарсылық білдіреді. Мұнысы несі? Қуанышқа туған-туысқанын ортақтастырма, не болғаны? Мұның артында қазақтың әр отбасын іштен ірітіп, баласын ата-анасына қарсы қоятындай жымысқы саясат жатқан жоқ па? Міне, осы келеңсіздіктер кең етек жаймай тұрғанда, заңмен тиісті шектеулер қою қажет. Дін істері жөніндегі агенттік төрағасы Қайрат Лама Шәріптің «Егемен Қазақстандағы» сұхбатында көп мәселеге орынды түсінік берілді. Әсіресе, мемлекет пен дін арасындағы байланыс, бүгінгі қыздарымыз киіп жүрген хиджап туралы орынды айтылды. Ендеше, хиджап киюге заңмен шектеу қойылса, ешкімнің конституциялық құқығы бұзылмайды деп ойлаймын. Өйткені, бұл діни киімге жатпайды. Сол себептен оны көшеге киіп шығып, жұртшылықтың назарын аударуға болмайды. Көше – қоғамдық орын. Мәселен, дәрігерлер ақ халатын тек ауруханадағы жұмыс уақытында, мұнайшылар, дәнекерлеушілер, өзге мамандық иелері комбинезондарын жұмыс орындарында ғана киеді емес пе? Егер осылардың бәрі сондай киімдерімен көшеде жүрсе не болар еді? Дініміздің келешегі үшін ақылдасатын, ойласатын жәйттер әлі де көп. Ең бастысы, осы мәселеге қатысты заңымыздың баптарын қайта қарап, түбегейлі өзгерту қажет. Әйтпесе, дін атын жамылғандар еліміздің ішкі қауіпсіздігіне, ынтымағы мен бірлігіне сына қаққысы келетін әрекеттерін астыртын іске асыра бермек. Ойланайық, ақылдасайық, ағайын! Қатимолла РИЗУАНОВ, Атырау облыстық ардагерлер кеңесінің төрағасы. Атырау облысы.