ОНЫ МЕКТЕПТЕ ҚАЛЫПТАСТЫРСАҚ, ҰСТАЗ БЕДЕЛІ АРТАР ЕДІ
Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев бекіткен Қазақстан Республикасында білім беруді дамытудың 2011-2020 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы Отанымызда білімді ойдағыдай жүзеге асырудың маңызды құралы болып табылады. Соның нәтижесінде қазіргі таңда педагогикалық жоғары оқу орындарына жақсы жағдайлар жасалуда. Олар аймақтың білім беру жүйесін тұрақты дамыту мен бәсекеге қабілеттілігін қамтамасыз ететін базалық ғылыми-әдістемелік орталыққа айналуда. Ең бастысы, өңірде педагог кадр дайындау ісі заман талабына сай орнығып келеді. Иә, қазір жоғары оқу орындарына, оның ішінде жас ұрпақ тағдыры сеніп тапсырылған мұғалім мамандығын әзірлеуге қойылатын талап күн санап күшейіп келеді. Бұл аймақтың инновациялық үдерісі мен әлеуметтік дамуына да өз үлестерін қосуда. Жалпы, институттардың білім беру жүйесімен өзара әрекеттестігінің дәстүрлі үлгісін түбегейлі қайта қарастыру қажет. Бұл – уақыт талабы.
Аймақтық білім беру кеңістігінде педагогикалық институттардың алар орны ерекше екені белгілі. Заманауи әдіснамалық негізде жергілікті жердегі білім басқармаларымен ынтымақтастықта кадр дайындау ісі өз жемісін беруде. Егер осыны алда да жетілдіре алсақ, екі жаққа да тиімді болады. Бұл өз кезегінде, аймақтарда білім беруді дамытудың мемлекеттік бағдарламаның оң көрсеткіштерге қол жеткізуіне айтарлықтай ықпал етеді.
Мұғалімдердің биылғы тамыз мәслихаты «Отбасы, мектеп, қоғам – болашақ игілігі үшін ынтымақтастық» деген тақырыпта өтеді. Яғни, ұрпаққа білім беру, тәрбие үйрету ісі отбасына, мектепке, қоғамға тікелей қатысты. Осыны ұстаздар қауымы, ата-аналар, ғалым-педагогтар бірлесе отырып, талқыға салатын болады. Мен мұны үш жақтың мәмілеге келуі деп бағалар едім. Осы ретте мен пединституттың аймақтық білім беру жүйесімен өзара әрекеттестігінің негізгі бағыттары, облыс аумағын дамыту бағдарламасымен ұштаса жүретінін айта кетсем деймін. Заманауи білім өмір бойғы қызмет өзегін құрайды. Қазіргі таңда мұғалімдерден ғылыми-ізденушілік дағдысы заман талабына сай талап етілуде. Осыдан келіп, мемлекеттік саясат талаптарына жауап беретін педагог мамандарды даярлау, қайта даярлау және біліктілігін арттыру жүйесін құру қажеттілігі туындауда.
Қоғамдағы ұстаздың биік беделін қалыптастыру аса маңызды әлеуметтік-педагогикалық жоба болып табылады. Осы мақсатты мүлтіксіз орындау жолында оқушыларды педагогикалық мамандықтарға тарту үшін бейіналды және бейіндік педагогикалық сыныптар ашу жүзеге асырылуда. Мұның бәрі мұғалім беделін арттыруға негізделген.
Өкінішке қарай, мектептерде келешек педагогикалық элитаны қалыптастыру бойынша мақсатты іс-шаралар жүргізіліп келе жатқан жоқ. Кәсіпке бағдарлау кезінде бітірушілерді педагогикалық саладан басқа барлық мамандықтарға бағыттайды. Ал педагог мамандығына көп мән беріле бермейді. Зерттеулер нәтижесі көрсеткендей, тоғызыншы сынып бітірушілердің қала мектептерінде – 3-6%, ауыл мектептерінде – 10% ғана мұғалім мамандығын таңдайды екен. Осыдан келіп, педагогикалық мамандықтарға академиялық дайындығы жеткіліксіз жастар келеді. Мұндай кездейсоқ келгендерден мықты мұғалім шығады дегенге сене қою екіталай. Жоғары оқу орындарында кәсіби білім алуымен қатар адами қасиетті болашақ мұғалімнің бойына сіңіру, нақтылай түссек, ізет пен инабатты, кішіпейілділік пен кісілікті, өзге де асыл қасиеттерді олардың санасына бірте-бірте дарыту қажет. Егер мұндай ізгіліктің негізі мектепте қалыптасса, мамандық алу барысында талапкер қиналмас еді. Мұны көп болып ойласып, жұрт болып кеңесіп іске асырсақ, нұр үстіне нұр.
Мұғалім мамандығын таңдауды қалай қалыптастыруға болады деген сұраққа берер жауап, бір замандары мұндай үрдіс болған, соны дәуірге сай жаңғыртсақ ұтылмас едік. Оны бейіндік педагогикалық сыныптар, сондай-ақ мұғалім мамандығына бағдарланған педагогикалық гимназиялар арқылы іске асыруға болады.
Қазір ана бір жылдары бағалы мамандық саналатын кәсіптің нәсібі сол тұстағыдай тасы дәйім өрге домалап тұрған жоқ. Қайта мұғалімдікке бет бұрғандар жыл сайын көбейіп келеді. Бұған Елбасының жастарды ауылды көркейтуге үлес қосу қажеттігі туралы бастамасы мен жасап жатқан қамқорлығы кең жол ашуда. Тек осы игілікті іске кей азаматтардың атүсті қарап, кейде жете мән бере бермейтіні үміткерлердің талпынысына кері әсер ететінін жасыра алмасақ керек. Қалада үйсіз-күйсіз жүргенше кіндік қаны тамған ауылына барып, елге ұйытқы, замандастарына үлгі, кейінгіге өнеге көрсетсе, қане. Өмір көріп қалыптасқан соң қалаға оралып, өрісін кеңейтем десе, қызмет істеп, ғылыммен шұғылдануға талпынса, кім кедергі болады.
Болашақ мұғалімдерді даярлауды модернизациялаудың бірінші кезектегі міндеті – білім берудің барлық сатысында білім мазмұнын жаңарту; бейінді оқытуды есепке ала отырып, болашақ ұстаздарды терең ғылыми негізде даярлау; ауылдық, шағын комплектілі мектептерде оқитын дарынды балалармен жұмыс жүргізу, оқытуды диверсификациялау, саралау және ақпараттық технологияларды игеру. Арнайы мектеп немесе жалпы білім беретін мекемелердегі мүмкіндіктері шектеулі балаларға ерекше назар аудару. Себебі, олардың арасында таланттар аз емес. Солардың бағын ашу, қатардан қалдырмау, біз үшін парыз.
Енді білім мазмұнын жаңартудағы инновациялық ізденістер қандай болу керек деген мәселеге жауап беріп көрелік. Біріншіден, 12 жылдық білім беруге көшу алдында оған озық дайындық қажет. Барлық педагогикалық мамандықтарға «Бейіндік оқыту педагогикасы» пәнін енгізуге тиіспіз. Екіншіден, ауылдық шағын комплектілі мектепте жұмыс істеуге ұмтылған жас мамандарға бағдар беру. Шынында, ауыл алтын бесігіміз дейміз. Сол ауылды білікті де білімді жас маманмен қамтамасыз ете алсақ, мыңдаған ұл-қыз тәлімді де тәрбиелі болып өседі. Үшіншіден, ұқсас пәндер бойынша мамандандыруды батыл енгізу: математика-физика, математика-информатика, физика-информатика, биология-химия, тарих-география, т.б. Төртіншіден, «Шағын комплектілі мектепте білім берудің әдістемесі мен технологиясы» пәнін тиянақтау. Бесіншіден, психологиялық-педагогикалық және әдістемелік цикл пәндеріне инклюзивті білім беру мәселелерін және «Білім берудегі менеджмент» бойынша мамандандыруды орнықтыру. Алтыншыдан, болашақ мұғалімдерді ғылыми зерттеулер жүргізуге және дарынды балалармен жұмыс жүргізуге даярлау. Жетіншіден, көп тіл білетін педагог мамандарды әзірлеуді жүзеге асыру. Сегізіншіден, «е-Іеаrnіng» электронды оқыту жүйесін білім беру үрдісінде баянды ету.
Ауыл мектебіне қажет мұғалімдерді кәсібіне қарай тиімді даярлау үшін педагогикалық институт жүзеге асыратын кешенді шаралар қандай дегенге келетін болсақ, олар: жұмыс берушілердің сұранысына қарай аймаққа қажет мұғалімдер туралы маркетингтік зерттеулер жүргізіп отыру; ауылдағы мектеп бітірушілерді кәсіпке бейімдеу механизмін құру және жүзеге асыру; жоғары оқу орындары мен ауылдық жерлердегі білім беру ұйымдары арасындағы байланысты, оның ішінде оқу-өндірістік әріптестік желісін құру және дамыту; ауылдық жерде жұмыс істеуге дайындалып жүрген студенттердің кәсіби дайындығы жайлы жүйелі мониторинг жүргізуді назарда ұстау; оқу-тәрбие үдерісін ұйымдастыру мен мазмұнын ауылдың әлеуметтік жағдайына бейімдеу; педагогикалық жоғары оқу орындары базасында ауылдық мектепте білім алып жүрген оқушыларға арналған олимпиадалар өткізуді ойластыру. Бұл оқушылардың болашақта мұғалім мамандығын таңдауға мүмкіндік алары сөзсіз.
Тағы бір ойымды талқыға салар болсам, аймақтағы білім беруді тиімді дамыту, қоғамның әр мүшесі үшін ол қолжетімді болу мақсатында пединституттар жанынан бейіндік мектептер, физика-математикалық, химия-биологиялық, гуманитарлық бағыттағы (оның ішінде қашықтықтан оқытатын) базалық сыныптар, ауылдық мектептердегі дарынды балалар үшін интернаттар ашу өзекті болып тұр. Егер осы мәселені дұрыс жолға қойсақ, жыл сайын өткізілетін олимпиадаларға қатысатын озат оқушыларды анықтауға, білім ұясының беделін нығайтуға, тиісті кәсіптік бағдарлау жұмысын жүргізуге мол мүмкіндік болар еді.
«Балабақша – мектеп – колледж – жоғары оқу орны» – осы төрт тұғырды түгендеу күн тәртібіне шығып отыр. Бұл шешімін тапса, еліміздің зияткерлік және шығармашылық кадрлық әлеуетін қалыптастыруға, білім берудің инновациялық жүйесін әрі қарай дамытуға, ғылыми-зерттеу және әдістемелік жұмыс алаңын заманауи орталыққа айналдыруға болар еді. Міне, осындай құрылымдардың жүйелі желісін қалыптастырсақ, аймақтық педагогикалық институттардың беделі артып, білім сапасы көтерілетіні еш күмәнсіз.
Дәуірге сай ақпараттық-білім беру технологияларын пайдалану есебінен оқыту сапасын арттыруға, тұлғаның өмір бойы білім алуы мен өз бетінше ізденуіне жол ашатын уақыт тұрды. Қолжетімді білім берудің бір жолы – жоғары оқу орнының сайты екені мәлім. Біз осыны ескеріп облыстық порталдан тұрақты орын алған «Мұғалімге көмек» атты қосымшаны құруды қарастырып жатырмыз. Ол мектепке дейінгі, мектепалды даярлық, жалпы орта, техникалық және кәсіптік, жоғары білімнен кейінгі оқу бағдарламаларын жүзеге асыру; бейіндер бойынша пәндік бағдарлау, пәнаралық курстардың электронды нұсқаларын ұсыну; қашықтықтан оқушылар олимпиадаларын, сайыстарын ұйымдастыру; виртуалды психологиялық қызметті ұйымдастыру; оқушылар мен ұстаздар үшін оn-line жүйесі нәтижесінде кеңестер, дәрістер, шеберлік-кластар өткізу; мүмкіндіктері шектеулі балаларды қолдау, Интернет орталықтарын құру, т.б.
Аймақтағы үздіксіз білім беру жүйесінде педагогикалық жоғары оқу орындарының атқаратын жұмысы аз емес. Ол үшін үздіксіз білім беру жүйесін теориялық-әдіснамалық және әдістемелік жағынан қамтамасыз етуді жүзеге асыру; 12 жылдық білім беруге көшу бойынша облыс мектептерінде ғылыми-әдістемелік тәжірибелерді жандандыру; оқушылардың бейіналды және бейіндік дайындығына көмек көрсету; инновациялық технологияларды пайдалану арқылы оқушылардың денсаулығына мониторинг жасап отыруды енгізу; балалар мен жасөспірімдер арасындағы тәрбиені бір сәтте көзден таса етпеу; аймақтық педагогикалық қауымдастықпен бірлесіп іс-шаралар ұйымдастыру, оны кең көлемде насихаттап, материалдарын басылымдарға шығару.
Біздің институт секілді оқу орындарының ғылыми-педагогикалық әлеуеті облыстық мұғалім біліктілігін арттыру институттарымен салыстырғанда, біршама жоғары. Осыны пайдаланып, аймақ көлеміндегі мектепке дейінгі және мектеп жасындағы балаларды бірлесе отырып оқыту, мүмкіндіктері шектеулі балалармен жұмысты жетілдіру, шағын комплектілі мектептер үшін аралас мамандықтар әзірлеу, уақыт өлшеміне қарай пәндерді шет тілінде оқыту үшін бейіндік ағылшын (неміс) тілі мұғалімдерінің біліктілігін арттыру басты мақсат болып есептеледі.
Бұл күндері мектепте жұмыс істейтін магистранттар 2%-ды ғана құрайды. Педагогикалық оқу орындары тиісті пәндік сала бакалаврларын дайындауға бағдарланған. Бұл болашақ мұғалімдер үшін өте төмен шек болып табылады. Бейіндік мектеп үшін білім беру магистрларын дайындау педагогикалық жоғары оқу орындарының базасында жүзеге асырылуы тиіс.
Халықаралық дәрежедегі оқу орындарының ерекше бір түрі – педагогикалық университеттер болып есептелінеді. Бұл дәстүрлі университеттерде берілетін педагогикалық білім емес, университеттік педагогикалық білім болып табылады. Болашақта педагогикалық институттарды университеттерге айналдыру мәселесі шешіліп жатса құба-құп. Біз сол кезде ғана ұстаздардың міндетті магистрлік білім алу мәселесін күн тәртібіне қоятын боламыз.
Үкіметтің өткен мамыр айындағы отырысында Білім және ғылым министрі Б.Жұмағұлов мұғалімдер үшін интернатура институтын құру қажеттілігі туралы мәселе көтерді. Педагогикалық интернатураны тәжірибеге енгізу пединституттарды бітіруші жас мамандарға тәжірибелік және әдістемелік дайындығын жақсартуға, кәсіби деңгейін, қызметке дайындық дәрежесін арттыруға мүмкіндік береді.
Жыл сайын өткізілетін мұғалімдердің тамыз мәслихаты тек мұғалімдер үшін ғана емес, сол мұғалім дайындайтын жоғары оқу орындарына да қатысты болғандықтан біз осы мақаламызда азды-көпті ой пікірлерімізді ортаға салып отырмыз. Оның ең бастысы мұғалім мамандығын таңдауды мектептен бастау қажеттігі еді. Кәсіпке адалдықты мектептен орнықтырсақ, бұл болашақ ұрпақтың отаншылдық рухын қалыптастырып, елге деген сезімін арттырары сөзсіз. Осы жерде тағы бір байламымды айта кетсем, артық болмас. Мектеп бітірген оқушы қалай назардан тыс қалмайтын болса, жоғары оқу орнын тәмамдаған жастарға да сондай мүмкіндік туғызу қажет. Ол үшін жоғары оқу орнын бітірушілер ассоциациясын құру қажет тәрізді. Ассоциация бітірушілердің өзара ақпарат алмасуына, кәсіптік және басқа да көмек алуына, іскерлік, достастық қарым-қатынастарды дамытуға, өз институты үшін жауапкершілікті сезінуге, аймақтық оқу орнының беделін нығайтуға септігін тигізер еді.
Тәуелсіздіктің 20 жылдығы қарсаңында өтетін мұғалімдердің тамыз мәслихатында елдік істі елеулі биікке көтеру жолында атқарылатын жұмыс жан-жақты сөз болып, ол жаңа оқу жылында қолға алынып, кейін өз нәтижесін беріп жатса, ұлт үшін де, ұрпақ үшін де нәтижелі болмақ.
Нұрғали АРШАБЕКОВ, Павлодар мемлекеттік педагогикалық институтының ректоры, философия ғылымдарының докторы.