Қиярдың өзін пиарсыз жемейтін заман ғой қазір. Брендтен береке тауып, имиджбен игілікке жетіп жүргендер жеткілікті. Жарнама деген желкемізде жарбиып отыр. Теледидарда да, көшеде де бетпе-бет келесіз.
Әр облыс, қалаға тән ескерткіштер бар. Әлгі ескерткіштер сол аймақтың бренді іспеттес болып келеді. Мәселен, Астанада Кенесары, Алматыда Абылай хан! Біздің аймақта да ондай айбарлы ескерткіштер бар. Бірі – қара қыпшақ Қобыландыға қойылған. Екіншісі – Жалаңтөс баһадүрге арналған. Қобыланды қаланың ішінде тұр. Жалаңтөс әуежайдан қалаға кіре берісте, жаңа мешітке қарама-қарсы жерде орнатылған.
Айтпағымыз, Жалаңтөс баһадүрдің жайы. Ескерткіш еңселі. Қалаға кіре бергенде қарғып тұрған атымен, сесті жүзімен қарсы алады. Осы жерді жанкештілікпен қорғағаны сезіліп тұрады. Қазақ жерін азат етуде қылышы қынында жатпағанын бағамдайсыз. Өмірі ерлікпен өткен осындай бабалардың болғанын мақтан етесіз. Сәулелі сәулет өнері қай жағынан алып қарасаңыз да орынды жасалған.
Қали Сәрсенбай ағамыз бір кездері «Ұлылықтың бетін кім жуады?» деген мақала жазған. Мақала Алматыдағы Абай ескерткіші туралы. Хәкім Абайдың тас мүсініне құс саңғып кеткен ғой. Содан ұлы Абайдың беті қанша уақыт бойына сатал-сатал болып тұрған. Қали аға осыны жазды. Бір күні троллейбуспен кетіп бара жатсақ, Абайдың беті жуылып жатыр екен. Құзырлы орын қаламгердің сөзіне құлақ асқан. Айтқанын істеген. Сол секілді, Қызылордадағы баһадүр бабаның жайын айту бізге жазылып тұр.
Ақмешіттің ауа райы өзгеше. Алматыдағыдай ауық-ауық жаңбыр жаумайды. Есесіне жел бар. Жердің бетіндегіні аспанға шығарып алақұйындатқанда анау-мынау адамыңды қаңғалақтатып жібереді. Қатты жел тұрғанда құм шайнап, тас түкіруге еріксіз мәжбүр боласыз. Ескерткіштің кірлеуіне осы желдің де өз ықпалы бар. Баһадүрдің тас мүсінін шаңға көміп, топырақпен жауып тастайды. Аракідік жауған жаңбырмен шаң араласады да, ескерткіш цемент қосылған батпақ секілді болып тастай қатып шыға келеді. Жиі-жиі жумаса, қожырланып кетпей қояды.
Десек те, ағал-сағал болған ескерткіштің бетін сүрткен адам көрмедік. Сарша тамызыңыз да түсті. Жаз бойына ескерткіш шаң басып, топырақ шайған күйінде тұрды. Әрі-бері өткен сайын топырақа көміліп тұрған баба мүсінін көріп: «Осыны жуатын адам жоқ па?» деп ойлағанымызды жасырмаймыз. Бірақ ешкім жумады.
«Айтқан адамның аузы жаман». Сонда да айтайық. Қала әкімдігінде басын көтеріп жүретін адам жоқ-ау, осы. Егер бастарын көтеріп жүрсе, бабаның батпаққа батып тұрғанын көретін еді ғой. Қала әкімінің идеология жөніндегі орынбасары осыны көрмеді дегенге сенбейміз? Әуежайдан қонақ күтіп алып, шығарып салып жүргенде бір рет болса да байқағаны анық. Болмаса, қаладағы мәдени мұраларды көзінің қарашығындай сақтауға тиіс мәдениет бөліміндегілердің де байқамауы миға сыймайды. Қысқасы, бабасы шаңға көміліп тұрғанда, балалары жанынан әрі-бері жүгіріп өтіп кетіп жүрді. Біреуі де «осы ескерткішті тазалау керек екен ғой» деп ойламады. Ойласа, баһадүр бұлай тұрмас еді. Айтпақшы, естуімізше, осы Қызылордаңызда «Жалаңтөс баһадүр» атындағы қор бар екен. Ескерткіштің орнатылуына солар мұрындық болған. Ең болмаса, осы қордағылар да қолын қимылдатпады. Қолын қимылдатпай-ақ қойсын, аузын жыбырлатып, құзырлы орынға айтуға болады ғой. Ол да жоқ.
Жоғарыда имидж бен бренд деген сөздерді бекер айтпадық. Қаласаңыз да, қаламасаңыз да, ескерткіш біздің бренд. Қалаға келген қонақ алдымен осы баһадүр бабаның тас мүсініне көз тоқтатады. Ағал-жағал болып тұрған ескерткішті көрген адам не ойлап кетеді? Әрі-беріден соң біздің мәдениеттілігімізді де сонымен өлшеуі мүмкін. «Итің жаман» десе намыстан жарылардай болатын қазақтың баласымыз. «Мәдениеттерің төмен екен» десе ше? Бетімізбен жер баспаймыз ба? Сондықтан баба ескерткіші күн сәулесімен шағылысып, ай нұрымен астасып тұруы қажет.
Ержан БАЙТІЛЕС, Қызылорда.