Осы кітапты оқығанда аңғарылатынындай, автор әсте де естелік жазуға құмар емес. Оның да себебі бар – Оразай халқымыздың ұлы перзенті Қаныш Сәтбаевтың күйеубаласы, халқымыздың аяулы қыздарының бірі, ғалым Шәмшиябану Қанышқызының құдай қосқан жары. Сондай-ақ ұлы тұлға Дінмұхамед Ахметұлы Қонаевтың қол астында партиялық жұмыста болған адам. Естелік жазған соң, оларды аттап кетуге болмайды, пендешілікпен артық ауыз сөз айтып кетпейін, ұлылардың беделін арқалағандай болмайын дегенді айтады. Ал басқа біреулер болса, керісінше өздерінің сондай ұлылармен жақындығын, қатар жүргенін айтып қалуға тырысар еді. Бұл ретте автордың жақын досы болған академик Манаш Қозыбаевтың: «Қаныштың күйеу баласымын, Димекеңнің көлеңкесіндегі данасымын» деп кердең қаққан емессің» дейтіні бар.
Сөйтсе де өзінің өмір жолының біраз кезеңдері туралы естелікті оған өмірдің өзі жаздырды. Адамдардың өзіне жасаған жақсылығын, мынау қатыгездеу дүниеде өзінің қасында болып, сол жақындығымен бақыт сыйлағандардың жомарттығын айтпасқа болмағандықтан жазды. Жазғанда, әдемі жазды. Бұл ретте Орекеңнің өзінің апайы Қатира туралы, сүйікті жары Шәмшиябану Қанышқызы туралы, жазушы Мұқан Иманжанов туралы естеліктері осынау жанрдағы әсем дүниелер, адамдар арасындағы қарым-қатынасқа арқау болған пәк сезімдер жайында жазылған жырдай оқылады.
«Апатайым, ардақтымды» оқи отырып, қазақтың әйелдеріне қайран қаласың.
Қатира Батырбекқызы соғыстың ауыртпалық жылдарында не көрмеді?! Туыстарын, күйеуін майданға аттандырып, өзінің екі баласын (біреуі емізулі) және інісін асырау үшін өнердегі үлкен мүмкіндігін құрбан етіп, ет комбинатына жұмысшы болып кіргені, кейін КСРО халық әртісі болған Сәбира Майқановадай құрбысының оған түсіністікпен қарағаны, қаншама аты елге таныс азаматтардың осынау отбасының ошағынан жылылық тапқаны туралы тебіренбей оқи алмайсың.
Шәмшиябану Қанышқызы туралы лирикалық мұңды эстелік-мақаласын Орекең алғаш рет «Егемен Қазақстанда» жариялады. Соны оқырман қауымның, әсіресе, осы отбасының жақын адамдарының қалай қабылдағанына куәміз. Газеттің сол күнгі нөмірін іздеп, талай адамның келгені, көшірмесін жасатып алғаны бар. Асыл жарыңа жақсы ескерткіш жасадың деген сөзді достарының Орекеңе айтқанын да естігенбіз. Бұл естелікті отбасының ынтымағы, жарасымдылығы, парасаттылығы жайлы жыр десе де болар еді. Соны оқыған халық жазушысы Әзілхан Нұршайықовтың: «Мен сіздің Шәмшиябанудай аса қымбат сыңар-серігіңізді жан жүрегіңіз езіліп, егіле жоқтағаныңызға тәнтімін, бауырым» дегені бар.
Осылай ой толғап отырған азаматтың соңғы кезде басына түскен қиындықты қалай көтергеніне қайран қаласың. Жеті жыл ішінде асыл жарынан, үш перзентінен айырылып, ойсырап қалса да, Орекең омырылған жоқ. Сол асылдарының аруағын ардақтау үшін қайраттанып, әрекет жасауға міндетті болды. Шәмшиябану Қанышқызының еңбектерін жүйелеп, бес томдық етіп бастырып шығарып, ел игілігіне қосты. Шешесінен соң жеті айдан кейін өмірден озған Райхан қызының еңбегін жинақтап бастырды. Тағы да жеті ай өткенде үлкен ұлы тарих ғылымдарының докторы Ғазиз да қайтыс болып, оның мұрасына да ие болуға тура келді. Одан соң кенже ұлы Ержанның қазасы әкеге қатты батты. Бәріне шыдады, бәріне көнді. Солардың аруағы үшін.
Бұл естелік кітаптың біраз ерекшелігі бар. Әдеттегідей ол бір жүйемен, бір сарынмен жазылмаған. Онда жоғарыда сөз еткен естеліктерден басқа өмірден ертерек озған дос-жарандары туралы мақала-естеліктер, эсселер бар. Олардан ең алдымен досқа деген адал жүректің лүпілі, есімдері ұмыт қалмасын деген азаматтық борыш аңғарылып тұрады.
Бұл кітапта тағы бір ерекше естелік бар. Ол өзінің еңбек жолын қалай бастағаны және зейнеткерлікке қалай шыққаны жайлы. Ол біздің газетімізге байланысты. Оразай ағамыз 1942-1944 жылдары алтыншы сыныпты бітірген соң, оқып жүріп, «Социалистік Қазақстанда» хат тасушы, корректордың көмекшісі болып жұмыс істеген. Сондағы аға-апаларының қамқорлығы туралы тебіреніп жазған естелігін осынау көлемді кітапқа «Соңғы сөз орнына» беруінде де мән бар. Сондағы еңбек оған мемлекеттік награда алумен қатар, зейнетақысының көбеюіне де себеп болыпты. Азамат оны да ұмытпайды.
Мамадияр ЖАҚЫП, Алматы.