Суреттері «сөйлейтін», әрбір тың туындысы өз алдына сыр шертетін қылқалам шебері Өмірбек Жұбаниязовтың әлеміне кездейсоқ тап келіп, уақытты бедерлеудегі бірізділікті, болмысынан бөлінбеген даралықты көріп, тағы бір тамаша талант иесімен қауышқанымызға қуанғанбыз.
Осы суретші қауымының шеберлігі немен өлшенеді, деген сауалдың жауабын қылқалам иесінің шеберханасынан тапқандай әсерге бөлене отырып, Жұбаниязовтың жұмыстарына сапар шеккізген себеп пен сәттілікке іштей алғыс айта кетуді де ұмытпаған едік.
Іргелі, ілкімді жұмыстардан Жұбаниязовтың ішкі болмысын, ізденісін іздеп әуре болып жатудың қажеті жоқ. Әрбір туынды менмұндалап, дараланып барып, қайта бірігіп, уақыт деген кеңістіктегі көшпенділердің көшіне ілестіріп әкетеді. Өнерді бағалайтын, оның тілін түсініп, қылқалам құдіретінен туған дүниелерді жинайтын жан бірден оның әлемін аралап кете барады.
Бір айта кететін жайт, ол осы уақытқа дейін талғампаз сыншылардан да өз бағасын алып үлгерген. Ұлтжандылығынан да айырылмай, өз заманының да үдерісіне ілесе отырып, мәңгілік шексіздікті бүгінгімен қоса өрген Өмірбек – өз әлемінің дара иесі.
– Өзін мына өмірден тапқан адам бақытты. Көп адамның бағы жанбайтыны – өз кәсібін таба алмағанынан деп білемін. Ал мен өзімді бақытты адам деп есептеймін. Сүйікті мамандығым бар. Мен үшін дүниеде сурет салудан асқан рухани ләззат жоқ. Еркіндік... Ешкім де сенің ой-қиялыңа тежеу сала алмайды. Сосын суретшілер ешқашан зейнетке шықпайды, – дейді қылқалам шебері.
Ақиқатында, өз шеберханасына бір соғып кетпесе жаны жай таппайтын шығармашылық иесі бұл жолы өз кітапханасын ақтарыстырып, ойға шомып отыр екен. Ал біз ғайыптан туған осы мүмкіндікті пайдаланып, Жұбаниязовтың жұмыстарын жағаладық. Өнертанушылардың Өмірбекті мойындағаны өз алдына бір бөлек әңгіме болса, қылқалам иесінің соңғы он жылдың ар жақ-бер жағындағы жетістіктері де бір төбе.
Осыдан дәл 9 жыл бұрын біздің «Егемен Қазақстан» газетінің бірінші бетінде бір фото жарияланған-ды. Онда Елбасы Қазақстанға арнайы келген Рим Папасы ІІ Иоанн Павелге тамаша бір өнер туындысын тарту етіп, оны мәртебелі қонақ шынайы ықыласпен қабыл алып отырғаны бейнелеген. Бұл сурет Қазақстан Суретшілер одағының мүшесі Өмірбек Жұбаниязовтың «Кездесу» атты туындысы болатын. Балбал тастың түбінде сырласып отырған қыз бен жігіт... Осы суретке қарап отырып, «Сіз де біздей болғансыз, біз де сіздей болармыз» дейтін бабалардан қалған тәмсіл еске түседі. Бұл ғашықтардың ғана кездесуі емес, бір кездегі белгілі бір бекке қойылған тас мүсін түбіндегі дәуірлердің де тоғысуы деп біліңіз. Бір біріне ынтық жандардың төбесінде қалықтаған құс олардың басына бақ болып қонар ма екен?!
Өмірбектің «Сұлтан Бейбарыс» пен «Мәмлүктер», «Қасиетті жер», Қозы мен Баян» жұмыстары да шоқтығы биік шығармалар санатынан орын алады. Айтқандай, «Мәмлүктер» картинасы Катар шейхына тарту етілген. Ал Рим Папасына сыйланған туынды Ватикан музей қорына қосылғаны бізге де мәртебе.
Өнертанушылар қылқалам шеберінің Ә.Қастеев атындағы мемлекеттік өнер мұражайының төрінен орын алған, Президент резиденциясы, Президенттік мәдениет орталығы, Тәуелсіздік сарайы сияқты ғимараттарға қойылған суреттерін ұлттық бейнелеу өнерінің қоржынына түскен сүбелі үлес санайды.
«Қозы мен Баян» картинасы да Өмірбектің өнерден өз еншісін дауламай алатын дарын екенін дәлелдейтін туынды. Алыстағы алып шынарды саялаған, сағым сынды уақыттың тасасындағы ғашықтарды суреткер мүлде басқа қырынан баяндайды. Буалдырланып барып, бері жақындайтын сайын даладағы қасқа күрең мен ақбоз ат мазасыз жер тарпып, табиғатпен тұтасып барып, бүтін бір тағдырларды көз алдыңа әкеледі.
Көрмелерде көз тартатын «Бүркітшілер» сериясы да суретшінің құмай тазы ертіп, қыран бүркіт ұстап саят құрған бабалардың ата кәсібін лайықты тірілтетін туындылар.
Қалай десек те, суретші тектілікке тәу етіп, сайын даланы еркін жайлаған ержүрек тарихымызды қалғып кеткен сәтінен қаламымен қайта «түртіп» оятып, ұлттық өнер дейтін ауылға үйіріп қосып жатқандай әсер қалдырады. Ежелгі ел мен қазіргі туған жер сүйіспеншілікпен, елжандылықпен Жұбаниязовтың қиялынан сурет болып төгіліп жатқанын көріп, жан сарайыңнан жылы леп өткендей күй кешесің. Бұл «Көш», «Жолаушы» туындыларынан кейін туған ойлар.
Алты жыл бұрын салынған мына бір «Бүлдірген» деген туындысы да еріксіз ойға жетелейді. Әу баста бүлдірген қызыл болмаған көрінеді... Әлмисақтан жеткен әпсаналарда абайсызда пәктігінен айырылған бойжеткеннің «оқиғасынан» кейін осы бір жеміс қызыл түске боянған дейді... Теріс қарап, тағдырына нала айтып отырғандай болып көрінетін ару жайлы бұл сурет те бір мөлтек әдеби шығарма іспеттес әсер қалдырады.
Жұбаниязовтың көптеген картиналарында асылтекті жылқылар, боталы түйелер орын алған. Оның да өз жөні бар. Суретшінің пайымынша, жылқы мінезді қазақтың ұлттық брэнді – сәйгүлік болуы тиіс. Текті жануардың жоны мен таңы, тірсегі мен сауыры күнге шағылысып, қол тигізсең – бітпейтін кеңістіктің бедерінде қазір зулай жөнелетіндей көрінеді.
– Негізі, қазақ халқының болмысы ән мен күйге жақын. Ал сурет – кенже дамыған сала. Әйтсе де, шетелдерге іссапармен шыққанда байқағаным әрі көзімнің жеткені – бізде мықты суретшілер көп. Көлік, компьютер жағынан басқалармен бәсекелесе алмасақ та, бейнелеу өнері бойынша кез келген елмен иық тірестіре аламыз. Тек соны бағалап жатқан ешкім жоқ. Жасыратыны жоқ, нанға ақша таппай қиналған күндер бастан өткен. Сондайда күнкөріс қамы үшін Түркіменбашы резиденциясын, Румыния халықаралық қаржы орталығын, Алматыдағы іргелі кеңселік ғимараттарды безендіргенмін. Әрине, бүгінде біржолата шығармашылығыма бет бұрдым, – дейді суретші.
«Шығармашылығымның басты тақырыбы – ата жолы, кешеден бүгінге жеткен тарих керуені. Суретші де ғалымнан кем емес. Жұмысқа кіріспес бұрын қаншама зерттеу жолынан өтеді» дейтін Жұбаниязовтың сөзінде титтей де жасандылық жоқ. Осы ұстаным туындылармен тұтасып, бояу тілімен суреттелетін әлемнің салмағын арттыра береді.
Қылқалам шеберінің осы қағидасына сай келетін, талғампаз сыншылар сәтті дүние деп қабылдаған жұмыстардың қатарына «Кәмелет» жатады. Уақыттың арғымағынан түспеген қазіргі қазақ баласы кешегі Берел қорғанынан табылған сәйгүлікті қайта ерттеп мініп, уақыттың көшіне қосылып барады.
Байқаған адамға тарихи тұлғаларды бөлек қойғанда, Өмірбектің көптеген жұмыстарында адамның бет-бейнесі анық бейнеленбейді. Уақыттың қойнауынан үзіліп түскен сәттерді тамашалаған адам оны өз қиялындағыдай елестете берсін.
– Дегенмен, Кенесарының бейнесін саларда мен қатты қиналдым. Өзі де күрделі тұлға. Ізденіс нәтижесінде Орынбор мұрағатынан табылған тарихи деректерге тап болдым. Қазақ сарбаздары орыстарға тұтқынға түсіп қалған кезде Кенесарының бет-әлпеті қағазға сипатталып жазылған екен. Сол жазба арқылы ұлттық батырдың портреті дүниеге келді, – дейді Өмірбек.
Жұбаниязовтың «Кенесары хан» суреті қазір көптеген кітаптардың мұқабаларын көркемдеп жүр. Ресей баспалары да қажетіне пайдаланып жүргенін айта кетуге болады. Ал туындының түпнұсқасы ханның ұрпағы – Нәпуса Әзімханқызының жеке қорында көрінеді десек, полиграфиялық өнердің ұңғыл-шұңғылына бойлап, содан табыс тауып жүрген іскер компаниялар да Жұбаниязовтың жұмыстарына жиі құда түсетіні байқалады.
– Ең алғашқы суреттерім республикалық «Жігер» фестивалінің аясында ұйымдастырылған көрмеге қойылған еді. Тұңғыш қадам қашанда ыстық. Ол кезде көрме туындылары алдын ала комиссия мүшелерінің талқысынан өтетін. Сонау Қызылордадан Алматыға суреттерімді арқалап келуден шаршамайтынмын. Іріктеуден өтпей қалсам, ренжімейтін едім. «Демек, деңгейім төмен, әлі де ізденуім керек екен» деп өзімді қайрай түсетінмін...», – дейді ол. Осыдан-ақ бейнелеу өнерінің майталманы өз биігіне қалай көтеріліп келе жатқанын аңғару қиын емес.
Өнертанушылар Өмірбектің өзіне тән ерекшелігі – көркем туындыларының көпшілігі ландшафтың бір жазық бойымен бедерленуі дейді.
Ұлттық бейнелеу өнерінің сардары Сабыр Мәмбеев сынды суреткер Өмірбектің «Күміс терек» атты туындысын көріп, арқасынан қаққан екен. Әфсана, тіпті аңыз сияқты, жұмбағын ішіне бүккен осы сурет біздің де назарымызды аудара берді. Атан түйенің құнына бергісіз бұл сурет-шығарма әлі де әлемдік деңгейдегі өнертанушылар тарапынан ауызға алына беретініне бек сеніңіз. Атан түйенің құны демекші, бүгінгі таңда суретшілердің бірегей туындыларын жинайтын отандық коллекционерлердің қоржынында Өмірбектің бірқатар жұмыстары баршылық. Бұл суреттер енді қайталанбақ емес.
Біз бейнелеу өнерінің майын ішкен маман болмасақ та, қатардағы қарапайым көрермен ретінде оның туындыларының бәріне дерлік тән жылы, шуақ шашқан мейірлі түстерді алға тартқан болар едік. Бояулардың бір біріне өту күрделілігі де суретшінің қарымын танытады. Өмірбектің де шуақ шашқан шұғылалы әлемі неге мұңды? Ол да болса уақыттың өтпелі, бақтың көшпелі, мәңгіліктің шаужайына ешкім жармаса алмайтындығынан, сағыныштан сарғайған дүниелер сияқты көрінбек...
Айтқандай, суретшінің жанына өзіңді матап қоятын жұмысының бірі – «Қыз қуу». Бұл біз білетін, ауыздығымен алысқан жүйріктердің үстінде қапталдасып кетіп бара жатқан қыз бен жігіт емес. Мұнда ен далада оңашада сырласып бара жатқан екеу. Егер қыз жігіттің қуып жеткенін қаласа – тізгінін тежейді...
Ал «Байқоңыр» туындысы да уақыт өзгергенімен қазақтың ен даласы өзгермегенін сыр етіп төгеді. Шетсіз де шексіз Сарыарқаның төсіндегі боталы түйе жануарының түлеген қызыл сауырынан экология көрем десеңіз – өз еркіңіз.
Жұбаниязовтың мазмұнды әлемі аздап мұң шақырып тұрғаны болмаса, уақытқа ешкімнің әмірі жүрмейтіндігін айта отырып, ұлттық рухты, бабалардың қанымен жеткен болмысты ұлықтаудан шаршамайды.
Орайы келгенде айта кетсек, отандық бейнелеу өнеріндегі шынайы таланттарды тану мен насихаттаудың кезегі баяғыда туған. Өнер адамы қай кезде де қолдау күтеді. Оның бар байлығы – қаламы мен қабілеті. Оған қоса бүгінгі шығармашылық иелері – өнертанушылардың әділ бағасына, жалпақшешейлікке салынбаған шынайы пікіріне зәру. Тіпті көзі қарақты халықтан да жақсысы мен жаманының аражігін бөліп берер жылы тілек іздейді. Сондықтан да Жұбаниязовтай қабілет иелерінің еңбектері еленуді күтеді.
Осы арада өнертанушы, профессор Құдайберген Болатбаевтың: «Ұлттық өнердің бағыты айқындалмай, болашағы түзелмейді. Сондықтан жеңіл мазмұнды, композициялық құрылымы айқындалмаған көшірмелі, жасандылығы мол жарнамалық суреттерге жол бермеуіміз керек. ...Отандық өнерге өз үлесін қосып жүрген талғампаз суретші Өмірбек Жұбаниязовтың бергенінен бермегені көп деп білемін» деген пікірінің астарында да тарқатып айтар шындық жатыр.
Жалпы, өнертанушылардың тоқырау кезеңі, ілгерілеу дәуірі деген құр сөзге еліктемей, өмір сүріп отырған кезеңнің сұрыпталған көрінісін бүкпелемей бейнелейтін суретшілер тәрбиелеуіміз керек деген пайымының да жаны бар.
Атағы жоқ демесеңіз, таланттан тапқан абыройы бар, шетелдік көрмелерден олжалы оралып жүрген, сурет әлеміндегі сүбелі үлесі, сүйекті дүниелері жеткілікті Жұбаниязовтай қылқалам шеберлерін өз деңгейінде бағалау бүгінгі елдіктің парызы мен қарызы.
Айнаш ЕСАЛИ, Алматы.