Әйгілі «Теңіз» кенішінің игерілуі елімізге шетел инвестициясының құйылуына даңғыл жол ашты
«ТЕҢІЗ» ҚАЛАЙ ИГЕРІЛДІ? Қазақстанның тәуелсіз ел атануы, сөйтіп, әлеуеті зор елдермен терезесі тең дәрежеде іскерлік қарым-қатынас, экономикалық байланыс орнатуы шетел инвестициясының бағытын бері бұрды. Дегенмен, бағытын тәуелсіз Қазақстанға бұрған инвестицияның өзін елге әкеліп, түрлі жобаларға салу да оңай бітер шаруа емес екен. Осы жолда Қазақстанның Тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың тікелей өзіне де, дербес мемлекет атана бастаған Қазақстан Үкіметінің сол кездегі мүшелеріне де талай келіссөздер жүргізуіне тура келді. Бәрінің ойлағаны бір ғана мақсат – биікке самғауға енді-енді талпынып, қанатын қомдаған бала қыран бейнесіндегі Қазақ елін тығырықтан шығарып, өркениет көшінен қалдырмау үшін ұлттық экономиканы сауықтыру, сөйтіп, тұралаған өндірісті дамыту.
Әрине, Одақтың ыдырауымен бірге келген экономикалық дағдарыстан шығудың бірден-бір жолы – елге шетел инвестициясын тарту. Осы Тұңғыш Президентіміздің табандылықпен жүргізген сындарлы саясатының біздің жас мемлекетімізге ағылған сыртқы инвестицияға даңғыл жол ашқан жобаның бастауында «Теңіз» кенішінің игерілуін айтуға болады. Бұл біріншіден, кезіндегі Одақ көлемінде, қала берді көмірсутек шикізаты мол өзге де мемлекеттердегімен салыстыра қарағанда, шикізаттық қоры өте мол кеніш еді. Екіншіден, сыртқы инвестициясын тарту арқылы, шетелдік инвесторлармен бірлесе игерілген алғашқы мұнай кеніші болатын бұл. Үшіншіден, сол кезде «Ғасыр жобасы» аталып, әлем назарын аударған да осы кеніштің игерілуі еді. Өйткені, 1993 жылғы 6 сәуірде Қазақстан Республикасы мен «Шеврон» корпорациясы арасындағы ортақ келісімге сәйкес «Теңізшевройл» бірлескен кәсіпорнын құру туралы меморандумға қол қойылды. Оған тәуелсіз Қазақстанның атынан Тұңғыш Президент Нұрсұлтан Назарбаев пен «Шеврон» корпорациясының басқарма төрағасы – әкімші директоры Кеннет Т.Дерр қол қойып, «Теңіз» кенішін игеру мақсатында 40 жылда 20 миллиард АҚШ долларынан асатын инвестиция салынатынына уағда жасалды.
– Бүгін Қазақстан экономикасы үшін де және «Шеврон» үшін де тарихи күн. Республика ірі күрделі қаржыларды іс жүзінде тарту үстінде және осы арқылы әлемдік бизнеске онымен өзара пайда негізінде жұмыс істеу жөніндегі өзінің шын ниеті туралы мәлімдейді, – деді Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаев «ғасыр жобасы» аталған келісімге қол қойылғаннан кейін.
Тәуелсіздік алғанына екі жыл өтер-өтпес уақытта Қазақстан экономикасы үшін осынша мол көлемде шетел инвестициясын тартуға қол жеткізу, әрине, үлкен олжаға кенелгенмен бірдей еді. Дегенмен, бұл мүмкіндікке қалай қол жеткізген едік? «Теңіз» кенішін игеруді неге «Шевронның» қатысуымен қолға алдық? Бұл сауалдар кезінде әлем сарапшыларын да толғандырған. Тіпті өз елімізде «Алып кенішті отандық кәсіпорындар неге игермейді?» деп пікір айтушылар да табылған. Бір қарағанда, бұл пікірдің жаны бар секілді көрінуі мүмкін. Алайда, ғасырлар бойы тәуелсіздігін армандаған, бабаларының сол арманына енді-енді иек арта бастаған жас мемлекеттің сол кездегі әлеуетін көз алдыңызға елестетіп көріңізші. Одақ ыдырағаннан кейінгі тұралаған өндіріс, бірінен соң бірі жұмысын тоқтатқан зауыт, фабрик, инфляцияға ұшыраған ортақ рубль, айлап, жылдап қолға тимеген жалақы мен зейнетақы, жұмыссыз қалған адамдар... Осының бәрін шетел инвестициясын тартпай-ақ, өз күшімізбен оңалтуға болар-ау. Бірақ, оған қаншама қаржы, қаншама жыл кетер еді. Сынаптай сырғыған уақыттың да, экономикалық тиімділікке құрылған нарықтың дөңгелегі бір сәтке болса да тоқтап тұрар ма еді? Оның үстіне «Теңіздей» әлемге әйгілі кенішті отандық кәсіпорындарымыз өздігінен игере алатындай бізде технология да болмады. Міне, осындай себептер бұл кенішті шетел инвестициясын тартумен игеруді кешеуілдетпей бастауға жетеледі.
Шынтуайтында, ТМД елдері ішінде осындай ірі жобаны іске асырудағы Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың батыл қадамын орынды бағалауымыз қажет. Өйткені, Одақ құрамында болған өзге елдер ішінде Қазақстандағыдай мұнай-газ өнеркәсібін өрге бастыруға серпін берер халықаралық жобалар жоққа тән. Біздегі ғасыр жобасына «Шевронның» ауқымды көлемде инвестиция салуына, алдымен Елбасының нарық талабынан туындаған өміршең реформаларға сай елдегі инфрақұрылымдарды жетілдірудегі тәуекелшілдігі мен батылдығы да, табандылығы мен көрегендігі де, батыс елдері саясаткерлері арасындағы беделінің артуы да сеп болғаны даусыз. Бұл Қазақстанмен өзара іскерлік, экономикалық байланыс орнатуға Батыс Еуропа елдерінің ықыласын тудырды. Біздің елде инвестиция салуға қолайлы ахуалдың қалыптасуы да зор ықпал етті.
Ал, әлемде теңдесі жоқ «Теңіз» кенішін игеруге «Шевронның» таңдалуының да өзіндік себебі бар. Өйткені, 1979 жылы ашылған кен орнының көмірсутекті шикізат қоры 750 миллион тоннадан 1 миллиард 125 миллион тонна аралығында болжамдалған. Коллектордағы мұнайдың бастапқы қор өлшемі 3 миллиард 133 миллион тоннаға жуық деген болжам жасалған. Осындай болжамдармен пайдалануға берілген кеніш жер қатпарының қалыптан тыс жоғары қысымымен, температурасымен, күкіртті сутектің, меркаптан қосылыстарының, сонымен қатар, көмір қышқыл газының айтарлықтай көп мөлшерде болуымен ерекшеленді. Осы ерекшеліктер кенішті игеруде қиындық туғызуы мүмкін екендіктен, осыған ұқсас кен орнын игеруде тәжірибесі жетілген серіктес іздестіруге талпындырды. «Шеврон» корпорациясымен келісім-шарттың жасалуына осы жайлар әсер етіп, кенішті игеру барысында 40 жыл бойына инвестиция салу басты талап ретінде қойылды.
«Шевронның» өзіне тоқталар болсақ, бұл әлемдегі мұнай өндірісі саласындағы ең ірі компаниялардың бірі. Бір елде емес, әлемнің 30-дан астам елінде «қара алтын» өндірудегі тәжірибесі толысқан, осы заманғы технологиямен жұмыс істей алатын білікті мамандар шоғырын топтастырған халықаралық компания. Ал оның Қазақстан экономикасына салған мол инвестициясын баянды ету мақсатында құрылған «Теңізшевройл» бірлескен кәсіпорнында Қазақстанның үлесі бар. Яғни, кенішті игеруден табылатын пайдадан біздің ел де үлес алып отыр. Осы кәсіпорынның тікелей араласуымен «Теңіз» кенішін игеру жобасына «Шевронмен» (50%) бірге, «ЭксонМобил» (25%), «ЛукАрко» (5%) компаниялары да атсалысуда. Бұдан өзіміздің отандық мұнай-газ өнеркәсібіндегі алып – «ҚазМұнайгаз» да тыс қалмаған. Қазір отандық бұл компания «Теңізшевройлдың» 20% акциясына иелік етеді. Ал бірлескен кәсіпорынға мердігерлікке тартылған отандық кәсіпорындар қатары жыл сайын толыға түсуде.
«ҚАРА АЛТЫН» ҚАЙДА БАРАДЫ? Бұл күндері «Теңізшевройлдың» құрылғанына 18 жылдан асты. Осы бірлескен кәсіпорын Қазақстанның мұнай-газ өнеркәсібінде жетекші рөл атқарып, ел экономикасының дамуына елеулі серпін берді. Өндірісті өркендетумен бірге, экономикалық тиімділікті арттыруға ерекше назар аударады. Мұны кәсіпорынның осы кезге дейін қол жеткізген көрсеткіштерінен аңғаруға болады. Дерекке жүгінер болсақ, бірлескен кәсіпорын кеніштегі алғашқы қадамын 1993 жылы тәулігіне 60 мың баррель мұнай өндіруден бастады. Бұл көрсеткіш жыл санап рекордтық көрсеткіштермен толығып отырған. Мәселен, кәсіпорынның мұнай өндіру көлемі алғашқы жылы 1,3 миллион тоннаны құрады. Ал арада бес жыл өткенде (1998 ж.) 6,5 миллион тоннаға жетті. Осыдан екі жылдан соң, яғни 2000 ж. 10,5 миллион тонна «қара алтын» өндірілген. Демек, тәулігіне 228 мың баррель мұнай алынды деген сөз. Бұл бастапқы жылы өндірілген өнімнен 3,8 есеге молайғанын көрсетеді.
«Теңіздей» әйгілі кеніштен мұнай өндіруді ел тәуелсіздігімен байланыстыруға болады. Өйткені, осы кеніштің алғашқы мұнайы 1991 жылғы 6 сәуірде алынып, тәуелсіздіктің жылнамасында ерекше маңызға ие болды. Содан бергі кезеңде мұнай өндіру көлемі әсте кеміген жоқ. Керісінше, жыл өткен сайын молайып келеді. Тағы да деректер тілімен айтсақ, тек өткен жылы 25,9 миллион тонна мұнай өндіруге қол жетті. Бұл әрине, 2009 жылы өндірілген «қара алтыннан» 15 пайызға артты, дейді ТШО басшылары. Қазақстанның бір ғасырдан астам тарихы бар мұнай-газ өнеркәсібінде бір кеніштен дәл мұндай рекордтық деңгейде мұнай алынған емес. Ел Тәуелсіздігінің 20 жылдық тарихында бір кеніштен өндірілетін өнімді осынша мол көлемге жеткізу үшін бірнеше жобаны іске асырудың қолға алынғанын айту керек. Бұл – екінші буын зауыты мен шикі газды кері айдау жобалары. Осы екі жобаны іске асыру арқылы бірлескен кәсіпорын инвестиция ауқымын да ұлғайтты. Мұнай өндіру көлемі артқаны өз алдына, өңір экономикасының өзге де салаларын өркендетудегі маңызын жаңа жобалардың іске қосылу салтанатына қатысқан Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев былайша бағалаған еді:
– «Теңізшевройл» – Қазақстанның мұнай-газ саласындағы нағыз корпоративтік көшбасшы. Бұл жобалар бүкіл аймақты дамытуға жаңа серпін береді. Бұл –инвесторлардың мүддесіне және халықтың игілігіне қызмет ететін үлкен жетістік.
«Теңізден» мұнай алу өте қиын. Өйткені, оның мұнайы тым тереңде. Кеніштің тереңдігі 3810 метрден кем болмайды. Мұнай кей ұңғымаларда бұдан да тереңде жатыр. Мәселен, 2001 жылы бұрғыланған ұңғымалардың бірінен 5235 метр тереңдіктен мұнай алынған. Жалпы, «Теңіз» кенішінің ауқымы өте үлкендігіне оның ені 19 шақырымды, ұзындығы 21 шақырымды құрайтыны дәлел бола алады. Жер астындағы мұнайдың қалыңдығы 1,6 шақырымды құрайтындығы кеніш қорының ұзақ мерзімге жететіндігіне дау тудырмайды. Осындай маңызды кеніштен биылғы бірінші жартыжылдықта 13 миллион тонна өндірілгені бірлескен кәсіпорын жұмысының тоқтаусыз әрі қауіпсіз атқарылатынын аңғарта түседі. Кеніштен алынған «қара алтын» негізінен әлемдік мұнай рыногына жол тартады. Оны жеткізудің жолдары да әртүрлі. Нақтылай айтқанда, құбырмен де, темір жолмен де, танкермен де тасымалданады.
Мұнай тасымалы дегеннен шығады, «Теңіздің» игерілуімен Қазақстан үшін аса маңызды мұнай құбырының жаңа бір бағытын қалыптастыруға жол ашылды. Бұл – Қара теңіз жағалауына төтелей тартылған Каспий құбырлы өткізгіш. «Шеврон» корпорациясы бұл жобаға да инвестиция салып, серіктес болуға ынта білдірді. Өйткені, «Шеврон» үшін «Теңіз» мұнайын Қара теңіз жағалауындағы айлаққа төтелей шығаруға бұл құбырдың қажеттілігі айрықша еді. Қазір осы құбыр желісімен «Теңізшевройл» өндірген мол мұнайдың басым бөлігі тасымалданады. Мәселен, өткен жылы Қара теңіз бағытындағы құбырмен 35 миллион тоннаға жуық мұнай тасымалданса, мұның ішінде «Теңізшевройлдың» мұнайы молырақ. Сонымен бірге, бірлескен кәсіпорын мұнайды темір жолмен Одесса, Феодосия мен Ақтаудағы айлаққа дейін тасымалдайды. Бұл көп жылдан бері қалыптасқан әдіс. Ақтау айлағынан әрі Батуми, Кулевиге тұрақты жеткізіледі.
Қорыта айтқанда, тәуелсіздіктің елең-алаңында Қазақстан экономикасына шетел инвестициясының құйылуына даңғыл жол ашқан алғашқы жоба сәтті игерілуде. Ал сол кезеңде құрылған алғашқы бірлескен кәсіпорын табысты жұмыс істеп, мұнайлы өңірдің әлеуметтік ахуалын жақсартуға үнемі үлес қосатынын іс жүзінде дәлелдеді. Жыл сайын Атырау облысының әлеуметтік дамуына 20 миллион доллар бөледі. 1993 жылдан бері әлеуметтік саланың ахуалын жақсарту жобаларына бөлінген қаржы 645 миллион долларды құрады. Сондай-ақ, қазақстандық үлесті арттыруға да баса көңіл бөлінуде. 1995 жылдан бергі кезеңде қазақстандық қатысушылармен сенімді әріптестік жұмыстың қаржылық жиынтығы 9,6 миллиард долларға дейін өскен. Кәсіпорында қазақстандық мамандардың шоғыры қалыптасып келеді. Алғашқы жылдары кәсіпорында жұмысқа тартылған қазақстандықтар үлесі 50 пайызды құраса, биылғы жыл басында 85 пайызға жетті. Жоғары және орта буындағы басшылыққа тағайындалған қазақстандықтар –77 пайыз. Қоршаған ортаны қорғау мақсатында өткен он жылда 2,2 миллиард жұмсаса, енді 2011-2013 жылдары экологиялық жобаларды іске асыруға тағы да 225 миллион доллар жаратуды көздеп отыр.
Жолдасбек ШӨПЕҒҰЛ.
Атырау облысы.