Әңгімемізді Тәуелсіздік жылдарынан бері қазақ киносында қандай жаңалықтар болып жатыр, көңіл көншітерлік жетістіктері неде, халықаралық фестивальдерде жүлдеге ие болған туындылар туралы не айтуға болады, т.т. сол сияқты кино төңірегіндегі ойлар мен толғаныстардан бастасақ. Кешегі көз алдымызда өткен кино тарихына жүгінсек, оның мәдени-идеологиялық күрестегі орны ерекше болғанын көреміз. Бұл бағыт бүгінде өзгерген жоқ, өйткені халықтың санасын үй төріндегі телеэкран билеп тұр. Яғни, телеэкран мәдениет майданындағы жойқын қаруға айналған. А.Курасаваның «Расемон» фильмі Америкада «Оскар» сыйлығымен марапатталды. Сонда екінші дүниежүзілік соғыста күйрей жеңілген жапондардың әбден тапталып, жаншылған еңсесі әп-сәтте жоғары көтеріліп шыға келгенін әлем жұртшылығы таңдана тамашалады. Сонымен жапон рухы қайта ұшталып, елдік симфония салтанат құрды. Бұл өздерінің ұлттық идеясы үшін күрескен халықтың нағыз жауынгерлік бейнесі танылған үлкен бәйге еді. Бүгінде сол әлемдік аламан бәйге бұрынғысынан да қыза түспесе, бір кем де төмендеген жоқ. Оған қазақ киносы да таңдаулы дүниелерін қосуда. Әрине, бізде «Оскар» сыйлығын алған итальяндық Феллини, американдық Кевин Костнер секілді тұлғалар әлі туа қойған жоқ. Алайда, 65 фильмнің ішінен таңдалған 9 туындының бірі қазақ фильмі болуы келешекте ойлантатын нәрсе, біздің режиссерлердің де қолынан жақсы кино түсіру келетінін дәлелдейтін бірден-бір жоба. «Қазақфильм» киностудиясына Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаевтың атбасын тіреп, кейбір жобаларға қолдау көрсетуі ұлттық өнер саласының болашағына сенім артқызады. Өткен жыл жемісті басталды. «Қазақфильм» киностудиясы халыққа «Сіз кімсіз, Ка мырза!» атты шытырман оқиғалы фильмді тарту етті. Қазақ ұлттық кино өнері тарихында жоғары бағаға ие «Транссібір экспресі», «Атаманның ақыры» киноленталары арқылы танымал актер, Қазақстанның халық әртісі Асанәлі Әшімовтің рөлі көпшілікке чекист Қасымхан Шадияров бейнесімен ерекшеленсе, Тайландта тұратын сол егде тартқан агентті актер жаңа туындыда қайта тірілтеді. Бангкок түрмесіндегі көп жылдардан соң ол Қазақстанға қайтып оралады. Кездейсоқ сапарлас болған Игорьді құтқару үшін айлалы қылмыскерлердің құрған торларынан аман шығып, шетелдік наркобарондарды құрықтайды. «Атаманның ақырында» көрерменнің сүйіспеншілігіне бөленген Қасымхан өзінің егде тартқанына қарамастан, шым-шытырық оқиғаларда жұртты батылдығымен баурайды.
Шәкен Айманов атындағы «Қазақфильм» АҚ мен «Медетфильм» киностудиясы түсірген «Афалинаның қарғуы» фильмі тәуелсіз Қазақ елінің тұғырын тұқыртар жат пиғылдың қай-қайсысының да түбі күйреп тынатынын селкеусіз санаға сіңдіреді. Режиссер Эльдар Оразбаевтың фильмі шынайы оқиғаға құрылған. Қазақстан мен Ресейдің офицерлері сауда өкілі өлімінің себебін іздеуді бастайды. Қайғылы оқиғаның астарында саяси топтардың қақтығысы тұрғанын аңғарады. Екі ел президенттерінің Каспий теңізі жағасындағы кездесуі барысында қылмыстық топ оларға қастық ұйымдастырады. Ежелден ата-бабалар аңсаған тәуелсіздік бақыты байтақ елдің басына оңай қона салмағанын салмақтар рухани дүниелердің әрқайсысы айрықша саралануы керек десек, әлем жұртшылығы көз тіккен зәулім шаһар тынысы, басқа республикаларға қарағанда, Қазақ елінің батыл іс-қадамдары фильм идеясынан айқын көрініс тапқан. Әрине, ол тікелей елорда тарихына құрылмағанымен, одан қаланың күн сайын көркейген әсем келбетін көріп, көкіректі жұпар леп толтырады. Мәселен, Ресей мен Түркия фильмдерінің қай-қайсысының да дәріптейтін идеясы негізінен сол елдің ұлттық брендіне айналған архитектуралық жауһарларымен ұштасып жатуы тегін емес. Түріктердің өз фильмдерінде аспалы көпірлерін әспеттеуден жалықпауы неліктен деп ойлайсыз? Ашығында, фильм дәл сол нысанды нысанаға алмағанмен, осындай режиссерлік шешімде өзгеге байлығын бағалату мүмкіндігі жатқандығы жоққа шығарылмайды. Ал орыс кинематографистері қарағайлы ну орманына оралмай, ой айтпайды. Көрерменді табиғаттың ғажап көріністері баурап әкетеді. Сол секілді «Афалинаның қарғуында» Есілдің толқындарымен тербелтіп, Астанамен асқақтататын тұстар бар. Осыған дейін қазақ кинолары жұпыны ауылдың тұралаған тұрмысын, жапандағы жалғыз жүдеу-жадау киіз үйін көрсетуден әріге аса алмай жатады деген сыни-ескертпелерді де негізсіз деп айта алмаймыз. Келеңсіздікпен күресудің, әрине, түрлі амалы бар, бірақ тіршіліктің тек көлеңкелі тұстарын тұздық ете бергеннен берекелі ел боламыз ба? Жастары ішкіліктен көз ашпайтын шалғайдағы ауылдың қарабайыр тұрмыс шындығын боямасыз жеткізуге тырысқан фильмді көрермен бір-екі тамашалағаннан соң, қайта оған жұрттың ықыласы ауа қоюы екіталай. «Алтын адам», «Мың бала», «А-ға оралу» (режиссерлері Т.Бекмамбетов, Е.Кончаловский) фильмдері Қазақ елін көрмеген, білмеген жұрттың қиялындағы ескі қисынды қиып түседі. Осы тұста қазақ киносындағы ұлттық бет-бейне қай деңгейде көрініс табуда деген сауалдың қойылуы заңды. Оған өткен жылы тұсауы кесілген «Біржан сал» (режиссері Д.Жолжақсынов, Р.Әлпиев) фильмін мысалға келтіруге болады. Халық әншісі әрі композитор Біржан Қожағұлұлы өмірінің драмалық кезеңі баяндалатын кинолентада адамгершілік қасиеттердің асқақ иірімдері суреттеледі. ХІХ ғасырдың аяғындағы халқымыздың тұрмыс-тіршілігі, салт-дәстүрі шынайы өрнектеліп, дәуір үнін бедерлеуге авторлардың жан-жақты дайындықпен келгендігін көрсетеді. Тағы бір айтулы кинотуындының бірі «Жәңгір» тарихи драмасы (режиссері Р.Орынбасарова). Ресей императоры Александр І қазасы жайындағы ақпарат қанды оқиғаларға түрткі болып, халықтың санасындағы мәңгілік патшалық билік деген ұғымды түпкілікті жойды. Осынау қанды оқиғаларды өз көзімен көрген Жәңгір Петерборға орыс патшасымен кездесу үшін аттанады. Орданы басқару 24 жастағы бозбаланың қолынан келе ме, жоқ па деген сұрақтың жауабы болашақ еншісіне қалдырылады. Ханның Петерборға сапары бүкіл халықтың өміріне елеулі өзгерістер әкеледі. Ұлттық бояуды қапысыз бедерлеген «Қош бол, Гүлсары» фильмінің (режиссері А.Әмірқұлов) V «Еуразия» халықаралық кинофестивалінде бас жүлдеге ие болуы осы үдеден көрініп, 50-ші жылдар оқиғасын тұшымды түсіруінде. Колхозшы коммунист Танабай мен оның асыл тұқымды серігі Гүлсары бастан кешкен тағдыр тәлкегін көрерменнің әсерленбей тамашалауы мүмкін емес.
Тәуелсіздік күнпарағына өзгеше серпілісімен қосылған туындылар қатарында «Балалық шағымның аспаны» (режиссері Р.Әбдіраш) атты жаңа көркем фильм де бар. Ел Президенті Нұрсұлтан Назарбаев шығармаларының желісі бойынша Ш.Айманов атындағы «Қазақфильм» киностудиясында түсірілген кинолента Елбасының балалық кезінен бастап, азаматтық жасқа жеткенге дейінгі аралығын қамтиды. Өте жоғары шығармашылық және техникалық деңгейде түсірілген фильмді көрермен бір деммен көріп, оқиғаның соңына жеткенін сезбеуі бояуы қанық бейнелер мен қазақ ауылдарының сан-алуан қырларын қамтитын жан-жақтылығынан деп түйінделді. Әрине, көрерменге ешкім өзінің талап-тілегін күштеп қабылдата алмайды. Дей тұрғанмен де бұл фильмді киноэнциклопедия деп түйіндетер деректер жеткілікті. Одан сол кезеңдегі ел тынысын, ұлттық салт-дәстүрді, ой-аңсарды, тоталитарлық жүйе мен сталиндік зұлматтың қанды шеңгеліне кезіккен қаншама ұлт өкілдерінің қазақ топырағына жер аударып келгендегі мұратын айқын сеземіз. Кадр сыртынан Елбасы кітаптарынан оқылатын үзінділер арқылы парасатты ой-толғамдар адам жанын тебірентпей қоймайды. Әлжан ананың керемет түс көруі, түсінде терең теңіздің түбінен күмістелген ұзын мылтық тауып алуы, оны сәуегей түс жорушының: «Ұлды боласың, балаңның өмірі ұзақ, бірақ күреске толы болады» деп болжауы, арада көп уақыт өтпей Әлжан ананың аяғы ауырлап, дүниеге ұл әкелуі, әрбір оқиға мен сюжет көркем туындыға лайық бейнелі тұжырымдармен тиянақталады. Бір жағынан қарап отырып, халқымыздың тұрмыс-салтынан көрсете алмай жүрген көп кемшілігімізді осы фильм толтырып бергендей әсер түйгізеді. Мәселен, халықтың тұсаукесу, тоқымқағар, жеті атаны түгендеу, бата беру, ат үйрету, ит жүгірту, құс салу, бәйгеге түсу, қыз қуу, көкпар тарту, қазақша күрес сынды толып жатқан ықылым заманнан бері сабақтастығы үзілмеген сансыз қазынасы бір туындыға тұшымды орныққанда, көз алдыңызға қазақтың этнографиялық мұрасы келеді. Қазақ ұлттық опера өнеріндегі бұлбұл әуезді әншіміз Бибігүл Төлегенованың бейнелеуіндегі Мырзабала образы ақжаулықты аналарымыздың көркем бейнесін толықтыра түскенін осыдан бұрын да жазғанымызбен, бұл дала әжелерінің бойындағы даналық пен парасаттылықты әспеттейтін тұлға ретінде ойымызда қалғанын қайталап жатырмыз. Осындай мысалдармен қазақ кино өнері қашанда өзінің төл тамырынан ажырамай, ұлттық қалыбын сақтап қала беретініне нық сеніммен көз жеткіземіз.
Жаңа ғасырдың мәдени-идеологиялық майданында ұлттық кино әлі-ақ еңсе тіктеп, әлемдік додада Тәуелсіз Қазақстанның атын биіктен көрсетеріне үміт артасыз. Себебі, 20 жылдағы өнер соқпағы сол мұратқа жақындатқан талай туындыны халқымен қауыштырды. ХІІІ ғасырдағы оқиғаларды – билік үшін таласқан түркі хандығының моңғол шапқыншылығына тап болғанын баяндайтын А.Әмірқұловтың 1991 жылы дүниеге келген «Отырардың күйреуі» тарихи драмасынан бастап, бүгінгі триллер фильмдерге дейінгі дүниелер тынысынан ең алдымен, егемендік пен елдіктің ерекше иірімдерін көрудің өзі ұлттық кино төңірегіндегі ескі үнді жаңартатын кез келгенін аңғартады. С.Жүнісовтің «Тау жолы» атты повесі негізінде түсірілген «Заман-ай» мелодрамасы (режиссері Б.Шманов) сонау 30-шы жылдар кезеңінен сезімді елжіретер сыр ақтаратын, туған жерге деген отаншылдық намысты жанитын, биік өрден құлай сарқырап, құлақтан үні кетпейтін тарих жаңғырығы іспетті десек, ХХІ ғасырда қазақ киносының заманауи технологиямен жабдықталуына бастамашы болған «Көшпенділер» тарихи эпикалық лентасы (режиссерлері С.Бодров, Т.Теменов, И.Пассер) ХVІІІ ғасырда өткен шынайы тарихи оқиғалар – қазақтардың жоңғар басқыншыларына қарсы азаттық күресін сипаттап, Әбілқайыр хан, Абылай хан, Төле би, жоңғар Қалдан Серен сынды тарихи тұлғалардың өмір сүрген кезеңін Голливуд киногерлерімен бірлесе отырып, көркем түйіндеген тұңғыш жоба болып табылады. Еркіндік аңсаған дала қырандарының бет-бейнесі мұнымен түгесілмей, 2006 жылы Әбіш Кекілбаевтың «Дала балладалары» циклындағы «Күйші» повесінің желісімен түсірілген «Кек» тарихи драмасы (режиссері Д.Манабай) Маңғыстау жерін мекендеген жәуміт пен адай руларының арасындағы жаугершілікті баяндау арқылы жұртты бірлік пен татулықтың тағылымдарына тартады.
Тәуелсіздік кезеңінде туған тың жобалар мен идеялардың бір парасы адамдар арасындағы қарым-қатынасқа, жастар арасындағы есірткі мен басқа да зиянды әрекеттерге құрылған комедиялар мен шым-шытырықты фильмдерден тұрады. «Мүмкін емес махаббат» комедиялық мелодрамасында (режиссері Ә.Қарақұлов) әсем де сүйкімді бойжеткен өзімен бірге қызмет істейтін әріптесін көзге ілмей, ғаламтордағы келісті жігітті ұнатады. Шынайы өмірден қашқан арудың ғаламтордағы қиялы бүгінгі көптеген жастардың өмірінен алынған шындыққа жанасады. «Кеш келген махаббат» комедиясы да (режиссері А.Арым Құбат, С.Құрманбеков) қуаныш-мұңдары ортақ, тұрмыс-тіршіліктері бір қарапайым адамдар өмір сүретін шағын ауылда өтеді. Фильмдегі басты кейіпкер Қалтайдың әйелі қайтыс болғанына біраз уақыт өткен, содан бері бірден-бір досы – Сырға атты сиыры ғана. Осы екеуінің арасындағы диалог арқылы іштегі мұң-қуаныш тарқатылады. Бұл бүгінгі қарттардың өмірлік мәселелерін қозғайды. Ертеңге үмітті ешқашан үзуге болмайды. Қарттыққа қарамастан жарқын қатынастарды дәріптейтін лирикалық фильмді тамашалаған әр адамның көңілі небір оқиғалар иіріміне батып кетері сөзсіз. «Әкем екеуміз» психологиялық драмасы (режиссері Д.Саламат) ата-анасы ажырасқандықтан әке мен ұл арасындағы қазіргі күрделі қатынасты баяндап, ішкіліктен зардап шеккен отбасындағы сәбидің көз жасын жүрек тебірентер әрекеттермен суреттейді. Бір айта кететін нәрсе, осы фильмде әкенің рөлін ойнаған Бақытжан Әлпейісовке V «Еуразия» халықаралық кинофестивалінде ең үздік ер адам рөлі үшін жүлдесі берілді. «Күнә» (режиссері Б.Шәріп) драмасы «Қазақфильм» киностудиясының соңғы 20 жылдағы ең есте қалар, көрерменін жоғалтпайтын айтулы туындылары қатарына жатады. Басты кейіпкердің бірі Шолпан Құдайдан өзіне бала бермеуін сұрайды. Арада біраз жылдар өткен соң екеуінің арасындағы құмарлық сезім сөніп, аралары суыйды. Ол өзінің бастапқы ойынан бас тартып, өзге ақжаулықты аналар секілді перзент сүйіп, аналық бақытқа кенелуді армандайды. Бірақ күнә арқалаған бейбақтың бұл ойы жүзеге аспай, күйеуінің қолынан қаза табады. Фильм ұзақ болмағанмен көрермен есінде ұзақ сақталуымен биік тұрады. «Қаладан келген қыз» драмасы да (режиссері Р.Әбдіраш) 60-шы жылдар бозбаласының алғашқы сезімін өзгеше нәзіктікпен жеткізеді. Мұнда жастардың сезімі де, кеңестік жүйе адамдарының тағдыры мен Арал қасіреті де қатар баяндалып, кеңес кезеңіндегі қазақ ауылдарының бет-бейнесі тәуелсіздік рухымен кескінделеді. «Қызжылаған» (режиссері С.Нарымбетов), «Ұлжан» (режиссері Ф.Шлендорф), «Киллер» (режиссері Д.Өмірбаев), «Соңғы демалыс» (режиссері Ә.Қарақұлов), «Сиқырлы демеуші» (режиссері Ә.Сүлеева, С.Райбаев), «Стрейнджер» (режиссері Т.Сүлейменов), «Фара» (режиссері А.Қарпықов), «Шиза» (режиссері Г.Омарова), т.с.с. тәуелсіздік тұсында туған дүниелер төл киноның көкжиегіне түрлі өрнекпен келіп қосылғаны қуанышты. Былтыр «Арман қала» мелодрамасы, «Секіріс» фильмі жастардың көп қызығушылығын туғызса, биыл «Жоюшы», «А-ға оралу» фильмдері көрерменнің ыстық ықыласына бөленіп жатыр. Қазақ ұлттық киносының әлемдік аламанда айтарлықтай табыстарға қол жеткізетін күнгейлі тұстары мұнан да шуақты бола береріне көпшілік үміт артады.
Қарашаш ТОҚСАНБАЙ.