Американың атақты жазушысы Фенимор Купердің XIX ғасырда өмірге келген таңғажайып романының әсерімен пайда болған «Могиканның соңғы тұяғы» деген ұғымды Қызылорда облыстық драма театрының байырғы әртістерінің бірі Ұлбатай Баяділоваға қарата айтуға әбден болады. Олай дейтініміз, ол – осы театрды Сыр топырағында қолмен құрысқандардың бірі.
Біз білетін Ұлбатай апайдың өзіне сүйсінте қарататын бір қасиеті, өмірлік ұстанымына мығым жан жасынан театрды киелі құтхана санауы. Өнердегі батылдығы мен іскерлігі, сахнада жасаған сан-қилы бейнелері мен көктен жауған нөсердей төкпе шешендігі оның психологиялық мектептен шыңдалып шыққанының белгісі. Сонау «60 жылғылар» аталатын буынның ұрпағы болып табылатын актриса 1958 жылы Алматыдағы М.Әуезов атындағы академиялық драма театры жанындағы екі жылдық студияға түсті. Бұлардың курсында қазақ өнеріне өзіндік қолтаңба қалдырған Әнуар Молдабеков, Есболған Жайсаңбаев, Аманжол Сәлменов, Тастан Өтебаев, Төлеш Тұңғышбаев, Шәмел Жүнісов, Салиха Қожақова, Айымторы Тайғарина оқыды.
Бұрынғының кісілері әртіс мамандығына бір түрлі сенімсіздікпен қараушы еді. Ал оның ата-анасы бұл жағына келгенде көзі ашық кісілер болып шықты. Әкесі Баяділ ән-күй десе ішкен асын жерге қоятын жан болыпты. Онымен бір кіндіктен тараған ағасы айтыс өнерінің керуенін түзген от ауызды, орақ тілді ақын ретінде танылыпты. Осылай тұлымшағы желбіреген қызға дарын әке қанымен, ананың ақ сүтімен сіңсе керек. Жастайынан ән айтуға құмар болып өсті. Қызының қалауын қош көрген олар жолына кесе-көлденең тұрмады.
Ата-ананың ақ тілеуі періштенің құлағына жетіп, алғашқы және ақтық сыннан сүрінбей өткен ол Мәмбетов сынды суреткердің сыныбына қабылданады. Оның бағына қарай, болашақ театр корифейі сол жылы Мәскеуден ГИТИС-ті бітіріп келіп, актер шеберлігінен дәріс беретін. Ол өрімдей жас актерлерді сахна мәнерін меңгеруге бейімдеді. Сонымен бірге есімдері аңызға айналған Қалибек Қуанышбаев, Құрманбек Жандарбеков, Серке Қожамқұлов, Елубай Өмірзақов, Рахия Қойшыбаева, Сәбира Майқанова, Хадиша Бөкеева, Шолпан Жандарбекова, Бикен Римова секілді өнер майталмандарының мөлдір бұлағынан сусындатты. Екі жыл екі күндей болып өтті де кетті. Енді еңбекке араласатын кез келгенде, сыншы Бағыбек Құндақбаев 19 жастағы жас актрисаға Семейдегі Абай театрына жолдама береді.
Сөйтіп, ол 1960 жылы дәм тартып, еңбек жолын Ертіс жағасындағы қалада бастайды. Студия қабырғасынан жаңа шыққан қыз небір айтулы саңлақтардың ортасына түседі. Көп ұзамай, мұндағы белді актрисалардың қатарынан табылады. Осы жерде өзінің өмірдегі, өнердегі серігі актер Ізбасқан Шәкіровті жолықтырып, отау құрады.
Актрисаның шығармашылық сапары Сәбит Мұқановтың «Мөлдір махаббат» драмасында Бәтес рөлін ойнаудан басталды. Мұнан кейін әртістің өмірінде ойып орын алатын кейіпкері Шыңғыс Айтматовтың повесі негізінде жасалған пьесадағы «Жәмила» рөлі болды. Бұл рөл 1963 жылы Семей облыстық Абай атындағы драма театрынан Сыр шаһарындағы өнер ордасына жаңа қоныс ауыстырып келген жас әртіс үшін тосын сый еді.
Осы күні өзінің Қызылорда театрындағы алғашқы шығармашылық жолы туралы айтыла қалғанда, Ұлбатай Баяділова Жәмиланы аттап өте алмайды. Шынында да бұл керемет үйлесімін тапқан қойылым болды. Сахнадағы алғашқы көріністе Жәмила, Данияр, Сейіт үшеуі астық тиелген ат арбаны шөмелелердің жанына доғарып қойып, өзара әзілдесіп отырады. Сол көріністе психологиялық толғаныс сәттерін үш ағын, үш дарын өкілдері көрсетеді. Сахнада Жәмила болып Ұлбатай Баяділова, Данияр болып Тұрысжан Айнақұлов, Сейіт болып Ораз Мәсімханов ойындары өзара өріледі. Олардың осы кездегі өзара үйлесімділігі мен сөздерінің үндестігі көрерменіне де әсер етпей қоймаушы еді. Кісіге ақысын жібермейтін өжет Жәмила айтысқанмен айтысып, тартысқанмен тартысып, еркек кіндіктілерге өзін қорлатпайтын. Сол қайсар Жәмилаға қызықпайтын жан жоқ. Себебі, онда әйелге тән наз десең наз, қылық десең қылық, көрік десең көрік бар. Бір күні айтқаным зая кетпейді дегендердің бірі Осман жөнсіз ыржалаңдап, тиісе берген кезде ойы бұзық оспадарды ол дереу қайырып тастайды.
Келесі бір сахнада аз сөйлеп, көп іс тындыратын тұйық мінезді жігіт Данияр соғыс жайын айтқанда, Ұлбатай – Жәмиланың екі көзі боталап жылап қоя беретін сәті бар. Сондағы Жәмила Ұлбатай Баяділованың трактовкасында сертіне адал, сенімге мықты, қайсар жан.
Бір айта кететін жәйт, театр сахнасына келген жарты ғасыр ішінде актриса екі жүзге тарта рөл орындапты. Атап айтсақ, М.Әуезовтің «Айман – Шолпан» комедиясындағы – Шолпан, Ғ.Мүсіреповтің «Қозы Көрпеш – Баян сұлуындағы» – Күнікей, «Ақан сері – Ақтоқтысындағы» – Мәрзия, Қ.Мұхамеджановтың «Құдағи келіптісіндегі» – Марфуға, С.Жүнісовтің «Ажал мен Ажарындағы» – Ажар, Б.Брехтің «Кавказдың бор шеңберіндегі» – Маро және аспаз әйел, Б.Майлиннің «Шұғасындағы» – Күлзипа, М.Кәрімнің «Ай тұтылған түніндегі» – Зүбәржат, Т.Ахтановтың «Әке мен баласындағы» – Сәуле Сәрсеновна, С.Жамалдың «Қара гүлдеріндегі» – Амоль, Қ.Мұхамеджановтың «Жат елдесіндегі» – Ева Бройер, С.Шәймерденовтің «Әнім сен едіңіндегі» – Қарғаш, М.Ғаппаровтың «Тұзды шөліндегі» Рәбия образдары оның жүріп өткен жолдарынан өзінше сыр шертеді.
– Соңғы жылдары облыста театрдың жай-күйіне жақсы көңіл бөліне бастағанын айтқым келеді, – дейді кеудесіне «Құрмет» орденін таққан актриса. – Жылына бірнеше премьераның тұсауын кесетін кезеңге жеттік. Бұл тың серпіліс аймақты өнер мен мәдениеттің нағыз жанашыры Мұхтар Құл-Мұхаммед басқарып тұрған кезде бастау алды. Парасатты пайымның иесі бұл бағыттағы қамқорлықты ең алдымен өнердің киелі құтханасы – театр ғимаратын күрделі жөндеуден өткіздіріп берумен қолға алды. Оның соңынан жаңа қойылымдарға жол ашылды. Сол үрдіс күні бүгінге дейін жалғасын тауып келеді. Осы бізді қуандырады.
Көрерменінің көз алдында өсіп, олардың ыстық ықыласына бөленген сахнагердің еңбекқорлығы жастардың қай-қайсысына да үлгі болмақ. Есейген шағында да қол қусырып қарап отырған жоқ. Өмір бойы жиған қорын ізін басып келе жатқан жастарға үйретуді өзінің борышы санайды. Бүкіл саналы ғұмырын өшпес өнерге, соның ішінде театрға арнап келе жатқан Ұлбатай Баяділованың жастарға берері әлі де көп.
Жаңагүл СЕРДАЛЫ, театртанушы.
Қызылорда.