20 Қыркүйек, 2011

Ыстықкөлдегі ыстық ықылас

625 рет
көрсетілді
21 мин
оқу үшін
Соңғы бес жылдың өне бойында «Жібек жолындағы сұхбаттар» семинары тұрақты жұмыс істеп келе жатқандығынан құлағы түрік жұрт хабардар болса керек. Жалпы, жоба мұрындығын ұстаушы, семинар модераторы мәдениеттанушы Мұрат Әуезовтің айтуынша, оның алғашқысы Ақсу-Жабағылыда өтіп, оған Ресейден Евгений Сидоров, Николай Анастасьев, Қазақстаннан Мұхтар Құл-Мұхаммед сияқты қайраткер тұлғалар, Тәжікстан мен Қырғызстаннан ойлы да беделді азаматтар қатысқан. Сол кездегі Оңтүстік Қазақстан облысы әкімінің орынбасары Дархан Мыңбай сондағы мазмұнды әңгіменің өрістеуіне жағдай жасаған. Одан соң Мұхтар Әуезов қоры Қазақстан халқы Ассамблеясымен тізе қоса отырып, кейінгі сұхбаттарды Тараз бен Қапшағайда өткізген. Ал, биылғы талқы өзегіне «Орталық-азиялық тарихи-мәдени өзіндік даралану» тақырыбы таңдалып алынған екен. Міне, осы тақырыпқа арналған сұхбаттардың бірінші кезегі жа­қында Қазақстан мен Қырғызстанның шығармашыл һәм гуманитарлық зиялы­ларының, Қазақстан халқы Ассамблеясы және Қырғызстан халқы Ассамблеясы өкілдерінің қатысуымен Ыстықкөл жағалауында өтті. Аталмыш семинардың мақсаты қазіргі геосаяси ахуал-талабына сай Орталық Азия өңірі елдері мен халықтары арасындағы жемісті рухани байланыстарды жаңғыртып, нығайтуға септесу болғандығын да сүйінішпен айтар едік. Осынау көкейкесті әңгіменің екінші кезегі тағы да Ыстықкөл жағалауында, келер жылдың тамызында Қазақстанның, Қырғыз­станның, Тәжікстанның, Түркіменстан мен Өзбекстанның зиялы қауы­мының қатысуымен өтеді деп жоспарлануда. Мұрат Әуезовпен сапарлас болып жол жүру жанның рахаты екенін білсемші. Алматыдан шыққаннан-ақ Ыстықкөлге жет­кенше ағыл-тегіл әңгіменің майдақоңыр самалымен желпіген де отырған. Ырғала жөңкіген автобустағы отыз адамды ұйы­тып, баурап алды. Үш мың жылдық баба тарихтан бастап байыптайды. Жұмсақ әл­дилеген барқыт үнінің әуезі қандай, әуені қандай! Қазіргі еларалық мәселелерде эконо­мика мен саясат алға шығады. «Олай бол­масын», деуге әддіңіз де жоқ. Бірақ адамзатта мәдениет деген ұлы ұғым бар. Мәдениет бөлінбейді. Мысалы, мемлекеттер өз шекараларын белгілеп, бекітеді. Экономи­каңыздың құлағынан ұстаған иесі бар. Саясаттың мүдделі тарабы ше?.. Ал енді мәдениетке шекара қоюға, ортасынан бө­ліп, тасқорған орнатуға болмайды. Қоя алмайсыз, орната алмайсыз. Міне, бауыр­лас халықтардың, туысқан елдердің мәдени байланыстары мен бірлік-берекесін жаң­ғыр­туды көздеген Мұрат Әуезов баста­машы модераторы болып отырған біздің Жібек жолындағы сұхбаттарымыздың мәнзел-мәнісі осындай екен. Жібек жолы ең әуелі тарих қой. Тарих­тың терең қойнауына бойлау үшін жол-жөнекей Жамбыл ауданы, Мәтібұлақ ауылы жанындағы ашық аспан астындағы мұра­жай-қорық Таңбалыға атбасын бұрдық. Мұнда тас бетіне бедерленіп таңбаланған 3 мыңнан аса суреттердің ең ежелгісі біздің дәуірімізге дейінгі XIV-XIIІ-ші ғасырларға жатады. Демек, бұл шатқалдан 3300-3400 жылдық тарих сыр шертеді. Адамның табаны. Шоқпар ұстаған адам. Садақпен аң аулаған адам. Аңдар. Күнбасты адам. Әдет-ғұрып рәсімдері. Қазірде Таңбалы шатқалы жалпыадамзаттық мәдениет өркениетінің ең елеулі ескерткіштерінің бірі болып табыла­тындығына ешкім күмән келтірмейді. Мұн­дағы суреттердің мифологиялық мазмұны, философиялық пайымы, әсемдігі мен еркіндігі керемет. Ғасырлар бойы осыны жасаған Орталық Азия халық­тарының ортақ баба­лары неткен дарын иелері болған десеңізші! Осынау ғасырлар түкпірінен үн қатқан ғажайып жәдігерлерді терең білікті мәде­ниет­танушы Мұрат Әуезовтің заманалар желісін үзбеген уақыт шыңырауы деп атағаны өте орынды-ақ. Иә, Таңбалыдағы тас бедерлері күллі адамзатқа тиесілі, барша халықта­рымызға ортақ асыл мұра. Олай болса, бейнелеп айтқанда, Жібек жолының Ыстықкөл керуен сарайында өтер халықтар сұхбатына бара жатқан Қазақстан халқы Ассамблея­сының өкілдері – еврейлер, корейлер, ұйғыр, түркімен, орыс, сонымен бірге, әрине, қазақ­тардың осы қасиетті жерде киеге жанас­қандай, жүректерін бірдей лүпілдетіп, бірге тол­ғанып, тебіреніп тұрғандығы қандай жара­сымды еді деп ойлағанбыз іштей. Иә, біздің баба тарихымызда біріктіруші, бірлестіруші, бауырластырушы қасиет бар. Осын­дай бауырластықты, тағдырластық пен та­мырластықты алға тарта отырып, осы жолы Жібек жолының кезекті сұхбаты қазақ-қыр­ғыз тақырыбын таңдауы өте орынды бол­ғандай. Тағы да Мұрат Мұхтарұлына жүгін­сек, біздің бауырларымыз қырғыздар алма­ғайып екі төңкерісті бастан кешірді, алда президент сайлауы келе жатыр. Өтпелі кезең қиындығына сыр бермей шыдаған қайсар қырғызстандықтар, сөйтіп, тағы да жолайы­рықта тұр. Олар ұлы таңдаудың алдында тұр, болашаққа жол іздеу үстінде. Бұл дегеніңіз, өте қиын ізденістер. Осын­дай толғақты шақ­та не болсаң о бол деп бауыр халықты оқ­шаулап, жалғыз қалдыру үлкен әділетсіздік болар еді, обал болар еді. Әсілі, Қазақстан өтпелі кезеңнің өн бойында қырғыз халқы орайында өзінің туысқандық парызынан жаңылған емес. Сөз ретіне қарай айтсақ, бұған өткен жылғы Парламент сайлауының алдында ЕҚЫҰ-ға төрағалық аясында Қазақ елі Президентінің арнайы уәкілі Жәнібек Кәрібжановпен Бішкекке бірге барған сапарда да көз жеткізген болатынбыз. Ыстықкөлдің қарасы көрінгенде жол бойы желісін үзбеген қазақ-қырғыз бауыр­ластығы туралы толқын атқан, толқып аққан әңгімені бір қорытып тұжырғандай «Қырғыз­стан-Астана» этномәдени орталығы­ның төрағасы Шафкат Исмаилов: «Қазақ дегеніміз – далалық қырғыздар, қырғыз дегеніміз – таулық қазақтар» деп айтқан әдемі тәм­сіл баршамыздың көкейімізге қона кеткен. Қалай десек те, тауып айтылған осы сөздер Ыс­тықкөл семинарында жалғасқан ой-пікір­лердің алтын арқауына айналғандай еді. Шынымен де, шын ықыластан шыққан ыстық лебіздер, жүрекжарды сөздер қайта жаңғыртуға тұрарлық. Әсіресе, қырғыз топырағында қай әңгіме болса да «Манаспен» басталып, Айтматовпен әдіптеледі емес пе. Мың жылдан астам уақыт жырланып келе жатқан әлемдегі нөмір бірінші мәңгілік эпостық жырда қазақ ертегісінің кейіпкері Ер Төстік пен оның тұлпары Шалқұйрықтың, Манастың жақын досы қатарында қазақ батыры Ер Көкшенің жүруі туыстық тамырының қаншалық тереңдігін аңғартар болар. Ал енді сол «Манас» жырын алғаш жазып алып, еуропалық һәм жалпыадам­заттық өркениеттің алтын төріне енгізген қазақ ғалымы Шоқан Уәлиханов екендігін қырғыз бауырлар үнемі қастерлеп, есте тұтатындығын осы жолы да танытпай қалған жоқ. Қырғызстанның қоғам қайраткері Осмонакун Ибраимовтың айтуына жүгінсек, күллі қырғыз халқының қасиеті мен тарихын бойына жиған «Манасты» дала «Илиадасы» деп Шоқаннан артық бағалай алған да ешкім жоқ екен. Қазақтың Әуезовінің қырғызға деген көңілі мүлдем бөлек, Мұхаңның: «Ыс­тықкөлге соншалықты ынтызармын. Қайта тусам тағы да Ыстықкөлді таңдар едім» деп тебіренуі де тегін емес-ау. Әуезовтің қызыл саясаттың қызылкөзденіп қызған шағында қаймықпай «Манасты» қорғап шығуы ерлікпен барабар-тын. «Абай жолында» Зере, Ұлжан аналардан кейінгі мінсіз ұнамды кейіпкер де қырғыз Ызғұтты екен-ау. «Қилы заманында» қырғыз да, өзбек те бар. Иә, мұның сыртында Ахмет Байтұрсыновтан тәлім алған Әуезовтің Алаш арыстарына тән түркішілдігі жатқаны да анық. Сол «Қилы заманда»: «Қырғыз бір істі бастаса жеріне жетпей тоқтамайды» деген сөз барын Мұрат Мұхтарұлы еске салып өтті. Бауырлас халық­тың осы бірбеткей де батыр, намысшыл да қайсар мінезі түбі қайырлы боларына лайым сеніммен қараймыз. М.Әуезовтің қырғыз әдебиетінің алып­тары Аалы Тоқомбаев, Түгелбай Сыдық­бековтермен риясыз достығы, бір кездері жас талап, хас талант Шыңғыс Айтматовты Одақтың ұлы бәйгесіне қосып үкілеуі де қос халық бауырластығының тағылымды жарқын беттеріне айналғалы қашан. Одан соң Шықаңның ұлы ұстазының қырық жылдан астам жабық жатқан «Қилы заманын» «Новый мирде» күтпеген жерден жаңа ты­нысын ашып, өз алғысөзімен әдеби екінші өмірінің аламанына қайта қосқаны, шетке шыққанда алып жүрер қастерлі қос қым­батым – «Манас» пен «Абай жолы» деп жалпақ жаһанға жар салуы қазақ жадынан қалай ұмытылар? Тағы да заңғар қаламгердің жалпы қазақ әдебиетімен, Зейнолла Қабдо­лов, Қалтай Мұхамеджановтармен шығарма­шылық, һәм адами достығы еске түседі. Осында қырғыздың зиялы азаматтары Айт­матов жүрегінің жартысымен өмір бойы Қазақстанда болды десе, ал Әуезовті бүкіл қырғыз халқы жан-жүрегімен сүйетінін айтса, ол да қалтқысыз шындық. Бір кездегі Жамбыл мен Кененнің ішек-қарыны аралас­қан туыстығы қандай еді қырғыздармен. Қырғыздың кино өнерінің саңлақтары Болот Шәмшиев, Төлеміш Өкеев, Сүйменқұл Чоқ­моровтардың қазақ мәдениетіне сіңірген еңбегін қалай айтпай тұра алмақпыз? Айта берсе, мысал көп. Бірақ қазірде соның барлығы жойылып бара жатқаны, әдебиет пен өнер саласындағы байланыстардың үзі­ліп бара жатқаны үлкен өкініш. Мұның өзі, Мұрат Әуезов айтса айтқандай, есі бар азаматтарды ойлануға мәжбүрлейді. Осы арада шылбырын сүйреткен, ұзын арқан, кең тұсаумен тасада тұрған геосаяси жағдайды да ескермеске әсте болмайды. Міне, осы тұрғыдан келгенде, семинар барысында біріншіден, Орталық Азия өңі­ріндегі геосаяси жағдайды топшылап тү­сінуге талпыныс жасалды. Екіншіден, өңір­дегі жас тәуелсіз мемлекеттер арасындағы қарым-қатынас жайы қалай? Қайшылықтары неде? Қандай түйткілдері бар? Бір-біріне деген өкпе-наз, реніштері қандай? Соның әуелі ба­сын ашып, сосын жаймашуақтау үшін не істемек керек? Үшіншіден, ортақ мұра, мәдени мұрағаттар. Әр елде тарихтың ұлттық нұсқа­лары жасалуда. Әркім өз тарихын өзіне қарай икемдеп жазуда. Сөйтіп, тарихтардың оқу­лықтар бетіндегі соғысы басталып кетті десе де болғандай. Оның ар жағында қолға қару алып, қан төгіп, соғысу ғана қалмақ. Олай болса, Орталық Азияның біртұтас тарихын немесе оның мәдениетінің тарихын барынша әділ де ақиқат түрде жаңғыртып жазып шығуға болмас па екен? Қос тараптан да сөйлеушілер осы жайларға баса көңіл бөлді. Қырғызстан халқы Ассамблеясы кеңесі­нің төрағасы, академик Бектемір Мурзубраимов, Қазақстан халқы Ассамблеясы хатшы­лы­ғының инспекторы, ғылым докторы Наталья Калашникова, Қырғызстан Президенті әкімшілігі басшысының орынбасары Шухрат Сабиров Орталық Азия бірлігінің қажеттігіне айрықша ден қойды. Осыдан үш ай шамасы бұрын Қазақстан халқы мен Қырғызстан халқы Ассамблеялары ынтымақтасып жұ­мыс істеу туралы келісімге қол қойған екен. Сөйтіп, қазірде Ассамблеялар арасындағы бірлескен іс-қимыл өрісі кеңейіп келеді. Әлбетте, туысқан екі халық арасындағы әлеу­меттік, мәдени, ғылым мен білім салала­рындағы өзара байланыстарды одан әрі дамытудың маңыздылығына ешкім күмән келтірмек емес. Осы ретте Орталық Азия­дағы азаматтық және ұлтаралық төзімділік, сабырлылық, тұрақтылық, ынты­мақ пен достық жөнінде осы жазда Бішкек пен Алматыда басталған келелі әңгіме одан әрі жалғасын табуы керек. Қырғыздар ертеде «Ыйық көл», яғни әулие көл, қасиетті, киелі көл деп атаған, құзар таулар қоршаған жағасында табиғаттың төрт мезгілі қатар өмір кешетін Ыстықкөл осындай үнқаты­сулардың алаңы, Жібек жолындағы сұхбат­тардың заманауи керуен сарайы бола алады деп тұжырымдалды. Қазіргі жаһандану кезеңінде туыс халықтар арасында да көп түйткілдер туын­дап жатқанын жасырып жабудың қажеті қанша? Орталық Азия халықтарына бір жағадан бас, бір жеңнен қол шығара ақылдасып, келісіп, ағайындықты жоғалт­пай, ортақ мәмілемен, береке-бірлікпен, ынтымақпен бірлесе өмір кешу нақ осы кезде керек. Ендеше, «Түркістан», «Тұран» деп аталған ортақ атауымызды бір ауық жадымызға оралтып отыру артықтық етпейді. Осы тұрғыдан келгенде, әсіресе, Қазақ­стан мен Қырғызстанның ортақ ерекшеліктері, ұқсастықтары жетіп артылатын көрінеді. Ондай ұқсастық баршамыздан табылады. Олай болса, орталықазиялық ортақ рух пен тұтастыққа жол ашу, бәзбіреулер ойлайтын­дай, тым қиын да болмас. Осы орайда Шухрат Сабировтың Қазақ­стан халқы ұлттық бірлігінің доктринасы өзіне қатты ұнағанын айтуы тегін емес. Себебі, қазақ елінен басқа ұлт өкілдері де өз бақытын табады. Қырғыз елінде де солай. Енді бір сәт модератор Мұрат Әуезов конференциядағы пікірталастың шарықтау шағы келгенін мәлімдеп, екі жақтан сайыскер шешендерді ортаға шақырды. Сөзсайысқа қырғыз тарабынан халық­аралық Кемал Ата­түрік қорының президенті Осмонакун Ибраимов, Ыстықкөл қоры­ның президенті Тұрсен­бек Чынгышев, Бішкек мемлекеттік универси­тетінің профес­соры Ишенбай Абдразақов, қазақ тара­бынан белгілі саясаттанушылар Нұрлан Ерімбетов пен Айдос Сарым және М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының аға ғылыми қызметкері, филология ғылымдары­ның докторы Әлімжан Хамраевтар биік өре мен белсенділік, айтыста әділдік пен ақиқатшылдық таны­тып, көптің көкейінен шыққан ой-пайым мен зерделі пікірлерін ұштастыра, аса бір салиқалылықпен сабақ­тағанын айта кеткен абзал. Қырғыз жағының тап осы жолғы сайысқа қатысқан азаматтары интел­лек­туалдық дең­гейінің биіктігімен тәнті еткендей. Сөйлеген адамдардың үшеуі де биік қызметтерде бол­ған. Біреуі премьер-министр, екіншісі мемлекеттік хатшы, тағы бірі Жапонияда елшілік қызмет атқарған. Біздің жігіттер де осал емес. Ешкім де қыңыр тартып бұра сөйле­мей, жөнсіз айтысқа жол бермей, қайта үлкен мәселеде екі жақ та ірілік пен бірлікті паш етті, бір-бірінің пікірін қостап, толық­тырып, сон­шалық жарасым­дылықпен үйлес­тіре өрбітіп отырды. Жи­налғандар тілектес, ниеттес болып шығып, жалпы ойлары бір арнада тоғысты. Осы арада орталықазиялық өзіндік даралану дегенде қате түсініп қал­ған­нан сақтасын. Қазақ қазақтығын, қырғыз қырғыздығын, әрбір ұлт елдігін, мемлекеттігін, дербес тәуелсіздігін сақтай бермек. Тек біз әрқайсымыз қазақ, қырғыз, өзбек, тәжік, түркімен болып қана қоймай, соған қоса Орталық Азия халық­тарымыз, Орталық Азия азаматтарымыз деген ортақ мақтаныш сезіміне де бөлене білсек, сол биік кеуделі қасиетті тұраншыл­дықтың, түркішілдіктің жалғасындай желбіреген Туымыз етіп кө­тере білсек, ең ғанибеті де сол болар еді. Бүтін орталықазиялық бірегей тұтастық, Жібек жолының дәстүр­леріне адалдық біздің мерей-мәртебемізді, күш-қуатымызды, береке-бірлігімізді арт­тыра түспек. Солай етсек біз аз деп саналмаймыз, осыдан бір ғасыр шамасы бұрын Ахаң абыз айтқандай, алһамдилля, түркі тектестерді, орталықазиялықтарды бәрін қосқанда 60 миллиондай боламыз. Осы 60 миллион бауырластың қуаты – ынтымақ пен бірлікте. Пікірталас сайыскерлері мәселені, міне, осы тұрғыдан қарастырды. Пікірсайысты бастаған Нұрлан Ерімбетов: «Қанға сіңген достығымызды, тарихи ортақ ділімізді өз мүддесіне басқалар пай­даланып кетіп жатыр. Шын мәнінде Америкаға да, Еуропаға да біз керек емеспіз. Бізді өзімізден басқа ешкім құт­қармайды», деп қызуқандылықпен алаңдай сөйлесе, Осмонакун Ибраимов: «Бізге өзара интеграция туралы бар дауыспен айтатын уақыт жетті. Ұлы мәдениет жа­саған Самарқанд, Бұхара, Ташкент, Алма­ты, Астана сияқты ұлы қалалары бар Орта­лық Азия ендігі жерде бір-бірімен ұтымды, риясыз да ашық қатынас жасамайынша дами алмайды. Осыны, шын мәнінде бір халық екенімізді түсінейік те, сөз емес, іс жүзінде интеграцияланған Одақ болуымыз үшін сөзден іске көшейік» деп тұжырды. Айдос Сарым ешкім еншілеспейтін басты игілігіміз Тәуелсіздігіміз екенін айта келе, сонымен бірге ортақ тамыр, ортақ тарихы­мыздан, ұқсас даралығымыздан, ділдегі ортақ қасиет­терімізден қол үзбеу қажеттігін ескертті. Жаһандануды үзеңгі мен ер-тұрманды ойлап тауып, арғымақпен алты айшылық жолды алған біздің бабалар бастаған. Енді келіп Жүсіп Баласағұнды өзбек, ұйғыр, қазақ, қырғыз жеке-жеке бөліп алмай, ғұламаны ЮНЕСКО-да ортақ түркілік деп қорғағаны­мыз дұрыс емес пе. Осындай арман бар жерде іс-қимыл да пайда болады. Ендеше, ешқайсымыздың да бірігуден басқа амал-әддіміз жоқ. Ал, ол үшін саяси ой-пайым мен парасат керек деген Айдос ініміздің осы арада Юрий Буноков­тың: «КСРО түріндегі Ресей империясын қайта құру керек болар» дегеніне мақтамен бауыздағандай тойтарыс бергеніне қырғыз­шалап айтқанда мен де «әбден разы болдым». Егемен Қырғызстанның тұңғыш премьер-министрі болған Турсенбек Чын­гы­шев Орталық Азия елдері бірікпейінше, бірлікті болмайынша Америка мен Батыс­тың қой терісін жамылған қорқау экспан­сиясынан құтылмайтынын, колония болып қала беретінін қадап айтты. Біздің Әлімжан Хамраев өз сөзін түркі халықта­рының рухани тұрғыдан бірігуіне арнады. «Менің бойымда ұлттық шекара жоқ. Олонхо, Қорқыт Ата, Манас, Оғызнама, Алпамыс жырлары барлық түркі халықтарының мектептерінде оқытылуы керек» дей келе, ол Қазақстанда «Бабалар сөзінің» 100 том­дығы шығуын үлгі ретінде ұсынды. «Ма­нас­тың» 1000 жылдығын неге қырғыз­дар ғана атап өтуі керек? деген сұрақты да төтесінен қойды. Түркі халықтарының тым құрыса ХҮІ ғасырға дейінгі мәдени тари­хын ортақтас­тыру жөніндегі Әлімжан­ның пікірі ойланар­лық. Ал, Ишенбай Абдраза­қов: «Тарихтан сабақ алмасақ, ол бізді жаза­лайды. Біз мәдени синтездердің мұра­гер­­леріміз. Сол мұраны жоғалтпайық. Кітап алмасу, әдеби-мәдени байланыстар жойыл­ға­нына неге төзіп отырмыз?» деп наза­ланды. Солай дей келе, ол Жібек жолының келесі сұхбатына көршілерді де шақыру идеясы өзіне ұнап тұрғанын жасырмады. Ыстықкөлдегі ыстық ықыласты үн қатысу, өзара түсіністік Шолпанатадағы Мұх­тар Әуезовтің мұражай-кітапханасында одан әрі жалғасты. Маусым айында мұнда Президент Роза Отунбаева атбасын бұрған екен. Елу жылда Қырғыз елі басшысының бірінші рет ұлы жазушы жайына бас сұғуын жақсы ырымға баладық. Себебі, Ишенбай аға айт­қандай, Әуезов сияқты ұлылар бір халықтың ғана маңдайына сыймайды, олар бүкіл адамзаттың мақтанышы. Олар халық­тар­ды біріктіреді. Біз осындағы аулаға ұлы Мұхаң өзінің тоғыз баласына балап өз қолымен еккен, жарқырай бойлап өскен сымбатты, тоғыз қайыңға қарап, ойға шомдық. Қорғанбек АМАНЖОЛ, Алматы-Ыстықкөл-Алматы.