Қазақстан • 20 Маусым, 2017

Медициналық сақтандыру: әлемдік тәжірибе мен дербес таңдау

481 рет
көрсетілді
11 мин
оқу үшін

Тесік қайық. Адам баласының өз қалыбындағы үйреншікті өміріне өзгерістер енуіне секемдене қарайтыны жасырын емес. Жаңалықты дүниеде үміттен гөрі күдікке бой алдырып, осы мәселе қалай болар екен, артық қыламыз дегенде бұрынғымызға жылай көрісіп жүрмейміз бе деген ойлардың мазалайтыны бар. Әрі оның көпшілікті бейжай қалдырмайтын оқу-білім, денсаулық тәрізді салаларға қатысы болса алаңдамайтын жан жоқ. Оның үстіне еліміздің тарихында бұрын да міндетті медициналық сақтандырудағы қолайсыз тәжірибе еске түскенде күпті көңілдегі қою тұманның тұтасып, сейілмей жатып алатынын қайтерсіз. Енді ойша алғашқы сақтандыру енгізілген уақыттағы медицинамен қазіргі осы саладағы ахуалды көктей шолып өтсек.

Медициналық сақтандыру: әлемдік тәжірибе мен дербес таңдау

Өткен ғасырда тәуелсіздік қолы­мыз­ға тигенде алғашқы эйфориядан кейін жан-жағымызға қарағанда қазақ елінің күйі кісі қызығарлықтай емес-ті. Бодандықтың қамыты мойынды қажаған ақ патша тұсында, одан кейін кеңестік заманда дайын өнімі жоқ тек шикізат базасы ретінде қарастырылған еліміздің одақтастармен экономикалық байланыстары бырт-бырт үзілгенде, шикізатының өзін не істерін білмей қалған ауыр кезеңдер бастан өткен. Сонда ауыр соққы ең алдымен әлеуметтік саланы сұлатып, тиген жерін опырып кететін гүрзі сал­мағымен езгендей есеңгіретіп тас­таған. Амалсыз опа бермес қадамдар жасалып, кішігірім елді-мекендердегі ауруханалар жаппай жабылып, сақталып қалғанының өзінің жағдайлары онша болмады. Айлап-жылдап еңбекақы алмай жұмыс істеуден шаршаған дәрігерлер емдеу орындарын тас­тап, мамандықтарынан безіп, базар жағалады. Емхана түгілі стационарда емдейтін ауруханалардың жабдықталуы, білікті мамандардың тартылуы еш сын көтермейтін. Дәл сол тұста салаға жаңалықты жүйені енгізу түбі тесік қайықты ескегін ғана ұстатып шалқар айдынға еркін жүзе бер деп қоя берумен парапар іс болып шықты.

Жұмыскерлеріне айлық төлей алмай отырған мекеме міндетті медициналық сақтандыру қорына қайдан қомақты жарна аудара қой­сын, оған жығылған үстіне жұ­ды­­рық дегендей жинақталған қар­жы­­ның қолды болуы қосылғанда, жо­ғарыдағы тесік қайық шым етіп су түбіне бата жөнелген. Содан бері бір­неше онжылдық артта қалды. Отан­дық медицинаға елдің бәрі­нің көңілі толмаса да оның өсіп, дең­гейінің көтерілгені айқын. Осы уақыт ішінде үздік мамандар жарқырай шығып, шетелдің озық клиникаларынан еш кемі жоқ емдеу мекемелерінің шоғыры андағайлап көзге ұратындай дәрежеде қалыптасты.

 Мемлекет тарапынан медицинаны дамытуға мол қаражат, оң пейіл табылуының нәтижесінде Астана мен Алматыда ғана емес, ай­мақ­тарда да ағза алмастыру сынды күрделі операциялар жасалуда. Соның арқасында тіпті бұрын мүмкін еместей көрінетін медициналық туризмнің нышандары пайда бо­ла бас­тады. Жақын көршілерді айт­па­ғанда, алыстағы шетелдерден біздің мамандарға арнайы келіп операция жасатушылар бар. Ізденістер мен жетістікке жетудің даңғылы ашылды. Алайда дамып келе жатқан са­ла­ның қажеттілігін өтеуде, жаңа тех­нологияларды ендіріп, емдеудің озық әдістерін пайдалануда жаңа жол, жаңа әдіс қажеттігі күн өткен сай­ын айқындала берген. Бұған қоса әлем елдерінде бар проблема – ең­бекке жарамсыз қарттар мен балалар санының артуы мемлекеттік бюджетке түсетін салмақтың жүгін ауырлататыны тағы аян.

Ғалымдардың зерттеулеріне сүйен­сек, 2030 жылға қарай елі­міз­де­гі қарт тұрғындардың үлесі 11,2 пай­ызға жетеді, ал 2014 жылы бұл 6,9 пайыз деңгейінде ғана еді. Демек, бюд­жеттен салаға бөлінуге тиіс сома да қазіргіден әлденеше рет өседі деп пай­ымдау қажет.

Ендеше, МӘМС жүйесін енгізудің уақыт талабы екені айқын. Және оны тыңға салған түреннің ізіндей артын қопара, қотара жүргізбей, әлемнің алпауыт мемлекеттері салған жолды өз табиғатымыз бен топырағымызға лайықтап, өзіндік пішін, бітімімен енгізу басты назарға алынды.

Өзге жүйеден өзгешелік неде?

Өмірдің кереғарлығы кейде адамды таңғалдырды. Қарттардың саны артып, өмір сүру жасы ұзарғанымен, бұл күнде ауру жасарған. Қатерлі ісік, жүрек-қан тамыры жүйесі ауруларымен жастар түгіл, жасөспірімдер мен балалар да ауыратын болды. Ал осы тәріздес көптеген ауру түрлерін емдеу құны да жыл өткен сайын өсе түсуде және бұл ретте үнемі жа­ңар­тып отыруды қажет ететін тех­но­ло­гия­лардың да бағасы артып отырмаса кемімейтіні бесенеден белгілі. Әрі мұның тек бізге ғана тән емес, жалпы әлемдік үрдіс екені де айқын.

Егер медициналық қызмет көр­се­тудегі әлемдік жүйеге көз салар болсақ онда бір-бірінен айырмасы мол бірнешеуін бағамдар едік. Алғашқысы, толықтай мемлекет есебінен қаржыландыратын медицина болса, екіншісі, міндетті медициналық сақтандыру көмегімен ақылы түрде жүзеге асырылатын жүйе, ал мұхиттың арғы жағындағы әлемдік алпауыт АҚШ өз азаматтары үшін жалпыға бірдей медициналық сақтандыруды енгізбеген екен. Америкалық денсаулық сақтау жүйесінің жұрт қызығарлық жеткен жетістіктеріне қарамастан, миллиондаған америкалықтар қымбаттығына байланысты бұл қызметтерді пайдалана алмайды. АҚШ халқына көрсетілетін ме­ди­циналық көмектің бәрі ерікті ме­дициналық сақтандыру мен ақылы медициналық көмек арқылы жүзе­ге асырылады. Мемлекет тек аме­ри­калық егде кісілерді әлеуметтік сақ­тандыруда «Медикор» жүйесін, ал кедейлер, жұмыссыздар мен мү­ге­дек­тер үшін арзан – «Медикэйд» пакетін қаржыландырады.

Мәселен, Бельгияда халықтың 99 пайызы міндетті әлеуметтік сақ­тандырумен қамтылып, көр­се­тіл­етін қызмет түрлері 800 пункт­­тен тұ­рады екен. Және әрқайсысы жеке нөмірмен белгіленіп, төленетін ақша құнының шегі көрсетіліп, ал прейскурантқа кірмейтін қыз­мет үшін жұмсалатын ақша па­ци­ент­тің қалтасынан шығады. Ал ме­ди­ци­н­адағы сақтандырудың алғашқы бесігі – Германияда (1883 жылы канцлер Отто Фон Бисмарктың бастамасымен тұңғыш рет міндетті медициналық сақтандыру туралы заң шығарылған) мемлекеттік саясат әр азаматтың медициналық сақтандыру жүйесінде болуын міндеттейді. «АОК», «Barmer-Gek», «BKK Linde», «IKK gesund plus» сынды компаниялар медициналық сақтандыруға мемлекет заң бойынша белгілеген шектен аспайтын мөлшерде ғана төлем алатын болса, коммерциялық немесе жеке сақтандыру компаниялары бағаны өз еріктерімен қояды екен. Немесе осылардың қай қайсысынан да кейбір клиенттер құпия, жабық сақтандыруға көше алады, бірақ онда шектеу бар. Бұл үшін жыл ішіндегі табысы 55 мың еуро шамасында болуы тиіс. Қалтасы жұқа жанның бұл жүйенің қызметіне жүгінуіне жол жабық.

Жалпылай айтқанда, қазіргі әлем­дегі озық мемлекеттердің бар­лығы дерлік өз халқының ден­сау­лығын ойлағанда сақтандыру жүйе­сі­нің өздеріне оңтайлысын енгізіп, дә­рі­герлер мен пациенттердің бір-біріне әріптестік көзқараста болуына күш жұмсайды.

Қазақстандық МӘМС-тің мәселесі

Әр мемлекеттің өз жолын таң­дауы заңдылық қой. Біздің еліміз ме­ди­циналық қызмет көрсе­туге өзгеріс енгізуде қоғамдық сақтандыру жүйе­сін таңдап алды. Яғни оның басты артық­шылығы – баршаға теңдей мүмкіндіктің берілуінде. Мұнда жарнаны әркім өз мүмкіндігіне қарай төлейді де, ал медициналық көмекті қа­жеттілігіне қарай алады. Бұл не деген сөз? Егер әрбір қазақстандық жүйе­ге қатысып, жарна төлеп тұрса, жо­ғары технологиялық көмек түрле­рін тегін пайдаланып, кез келген кли­никаның жәрдеміне жүгіне алады. Ал қор міндетті әлеуметтік ме­ди­циналық сақтандыру пакеті шең­бе­рінде пациенттің емделуіне кеткен клиниканың шығындарын жауып отырады.

Бұл жерде баса назар аударатын бір жайт, мемлекет әлеуметтік жағынан аз қорғалған азаматтарды – зейнеткерлер мен 18 жасқа дейінгі балаларды, мүгедектерді, жұмыссыз азаматтарды, студенттер мен тағы басқаларды өз қамқорлығына алып, олар үшін қаражат бөледі. Ал жұмыс берушілер әлеуметтік медициналық сақтандыру қорына 2017 жылдың 1 шілдесінен бастап жарна төлеуді бастайды. Атап айтар болсақ, жұмыс берушілер қорға 2017 жылдың 1 шілдесінен бастап әр жұмыскердің табысының 1%-ы, 2018 жылдан бас­тап – 1,5%, 2020 жылдан бастап – 2%, ал 2022 жылдан бастап 3% көлемінде ақша аударып отыруы тиіс. Жұмыс беруші 2018 жылы әр жұмысшы үшін айына орта есеппен 2281 теңге көлемінде жарна төлейді.

Әрине, медицинаға енген нарықтық қатынастардың басты мақсаты – сала жұмысын жаңа деңгейге көтерумен бірге, халыққа көрсетілетін көмекті сапалы да, сенімді, әрі қолжетімді ету. Және де бәсекелестік орнаған ортада әрбір емдеу мекемесінің пациенттер тартуға ынталылығын арттырып, көрсеткен қызметтің сапасына көңілдері толып кетуіне мүдделілік тудыру. Қысқаша айтқанда, қормен ке­лісімшартқа отырған емдеу ме­­ке­мелеріне қаражат бөлгенде са­па­лы қызмет пен азаматтардың қа­на­ғат­тану деңгейін есепке алу отан­дық медицина үшін тың жаңалық бол­мақ. Бұдан денсаулық сақтау жүйе­сінің қаржылық тұрақтылығы ар­тып, жұмыс нәтижесі жақсарып, медициналық қызмет сапасы мен ден­саулық сақтау саласының бәсе­кеге қабілеттілігі артуы тиіс. Жүйе­де сонымен қатар, бастапқы меди­ци­налық-санитарлық көмекті қаржы­лан­дыруға да басымдық беріледі деп күтіліп отыр.

Түптеп келгенде білікті дәрі­гер­лер көбейіп, жалақы өседі, дәрі-дәрмекпен, амбулаторлық көмекпен қамту көлемі артып, диспансерлік есептегі науқастар үшін бөлінетін тегін дәрі-дәрмек босатуда арадағы делдалдар жоғалып, пациент үшін қолайлы жағдай тумақ.

«Шегірткеден қорыққан егін екпес» дейді дана халық. Әлемдік үрдістің ілгері кеткенін, кейін қал­ғанын екшеп, сараптап барып, отандық медицинаны дамыту үшін енгізгелі отырған жаңа жүйеден үркудің халыққа пайда бермейтінін тезірек түйсіну ақ халаттылар мен пациенттер арасында әріптестік қа­тынастар орнатпақ. МӘМС са­ла­ның жұмысын өркендетумен бір­ге емделушілердің мүддесін қор­ғап, медициналық қызметтер көр­сетудің сапасы мен көлеміне са­раптық баға беретін болады. Егер емдеу нәтижелерінен кінәрат шықса, емдеуші мекемеге немесе жеке машықтанушы дәрігерге экономикалық санкцияларды да қолдана алады. Ендеше, жаңа жүйеге сенім артқаннан абзалы жоқ.

Анар ТӨЛЕУХАНҚЫЗЫ,
«Егемен Қазақстан»