(жалғасы)
Археологиялық қазбаларда қаңылтыр, жез түйме, асатаяқ сияқты тұрмыстық бұйымдарда кездесетін бөрі бейнелерін сараптау негізінде олардың пайда болуын ғалымдар б.д.д. VI-V ғасыр деп, заттық айғақтардың көбірек шоғырланған жері Каспий өңірі деп тауып отыр. «Бүктетілген қасқыр бейнелері скиф өнерінде б.д.д. VI-V ғасырлардан, ал савромат өнерінде б.д.д. IV ғасырдан бастап көрініс табады. Қасқыр бейнесі әсіресе савроматтарда жиі ұшырасады» (Военное дело древнего населения северной Азии. Н-с, 1987). Ал С.П.Толстов болса: «Куаңдариядан, массагет – тохар тайпасының нағыз кіндік ортасынан, бұдан 40 жыл бұрын екі алтын білезік табылды. Оның бірінде жылқы, екіншісінде «бірнеше басты қасқыр» бейнесі. Әңгіме б.д.д. III ғасыр жәдігерлігі туралы болып отыр», – деп мәлімдейді (С.П.Толстов. По следам древне-хорезмской цивилизации. М-Л, 1948).
Ғылыми сілтемелер бізді Каспий сыртындағы скиф, самворомат, Маңғыстау мен Әмудария аралығын мекендеген массагет – аландар топырағына қарай жетелейді. Бұларды парсы тілді жұрт деген ұшқары түсініктің шылауына ілесіп, алаңдық білдіруден тартына тұрып, соны зерттеулерге сөз берелік. «Көптеген тарихи бұлақтардың куәлендіруінше, скиф тайпалары Еуропаның ежелгі қауымдарының қатарына жатады. Қазіргі тарих ғылымының тұжырымынша, олардың бәрі ирантілді (дәлірегі парсытілді) боп табылады. Оның күмәндануға орын жоқ аксомаға айналғаны және бар. «Аксиоманың» қайдан шыққанын іздестіре қалсаң – В.И.Абаевтың «Осетин тілі және фольклор» еңбегіне маңдай тірейсің. Аталмыш автор ақиқаты бұлыңғыр тәсілдерді қолданып (мұны лингвистер талай атап көрсеткен) скиф пен осетин сөздерінен ұқсастық тапқан болады. Осы негізде төмендегідей қорытынды шығарды: «Очерктің әр бөлімінде: лексика, фонетика, сөзтуындатуда – біз оң нәтижелі, тиянақты, талассыз дәйектемелер жиынтығын ұсындық, болашақ зерттеулер мен ізденістер оның іргесін сөге алмайды. Бұл дәйектемелер скиф тілінің иран тілі екеніне көз жеткізбей қоймайды». Қорытынды бет қаратпастай...
Антика және орта ғасырды қамтитын қыруар тарихи деректемелер Еуропа топырағында аталмыш кезеңде көне парсы мәдениеті мен этнонимиясына жататын халық не тайпа болғанын ауызға алмайды. Жалғыз ғана сан жағынан өте шағын, тарихи көкжиегі шектеулі, солтүстік Кавказ тауының қалқасына тығылып отырған осетиндер еді. Оларды Еуропа халықтарының этногезіне әсер етті деу құлаққа қонбайды...
Көптеген ғалымдар мен мамандар біраздан бері скиф-сармат халықтарының түрік тілді болғанын дәлелдеумен келеді. Осы орайда М.З.Закиев былайша ой қорытады: «Скиф мұраларын зерттеуге түріктанушылардың араласуы оң нәтиже берді: лингвистика, этнология, мифология, археологиялық айғақтарға сүйене отырып, скиф және сарматтардың басым көпшілігі түрік тілді екенін дәлелдеп шықты» (Ю.Н.Дроздов. Тюркская этнонимия древнеевропейских народов. М, 2008).
Бұл пікірге алып-қосарымыз жоқ. Тек, жалпылама ескертпе ретінде еске саларымыз: әңгіме түрік әлемінің батыс бұтағы туралы болып отырғаны және олардың Кавказдық түрік тілінің адығ диалектісінде сөйлегені. Бұл диалекті Кіші Азияның дардан, қима, адана, хатти, алас, арғын тайпаларында кең қолданыста болған.
Бөрі тотемі – кең тараған тотемдердің бірі. Ол Римнің іргесін көтерген этрускілерде, Кирді асырап өсірген Бөрі-Ана туралы аңыз байырғы ирандықтарда, америка үндістерінің плинкит тайпасында, арийлердің көне мұрасы «Махабхаратада», герман тайпаларының жаугершілік құдайы Один туралы аңызда, Хаттусил I патша туралы хетт мәтіндерінде, кавказдағы свандарда бар, тіпті Балкан славяндарының әфсана – аңыздарында да кездесіп қалады. Аталмыш тотем қаншалықты кең тарады дегенмен, шоғырланған жері Еуразия жотасының батыс аймағы. Ал бала емізіп тұрған Бөрі-Ананың тас мүсіні Римнің Капитолия музейінде, қазіргі Тәжікстан топырағындағы байырғы Устуруша ордасының қамалы қабырғасынан және Орталық Моңғолиядағы Арханғай аймағының Бұғыты кешенінде көрініс табады. Біздің заманның VII ғасырына жататын Устуруша бедерін түсінуге болады: түрік заманының ықпалы екенінің басы ашық, ал жер аяғы жырақ, мүлде бөтен жұрт, неше ғасыр батыс-шығыстың бәрін ашса алақанында, жұмса жұдырығында ұстаған ұлы Рим империясының астана қаласының кіндік төріндегі Капитолия музейінде б.д.д. 5 ғасырдан бері міні құрымай сақталып тұрғанына түсінік бере кетуге тура келеді.
Аңыздың айтуынша: Ромул мен Рем егіз, Троя қаласын гректерден қорғауға қатысқан Эней батырдың немересі немесе шөбере-шөпшегі. Этрусклердің қас жауы Амулия патша Ромул мен Ремді Тибр өзенінің суына ағызып жібереді. Жарығы таусылмаған сәбилер қақпалаған толқын селбеуімен жағалау жиегіне шығып қалады. Бөрі-Ана оларды емізіп, аман сақтайды. Фаустул бақташы ол екеуін бала етіп, жігіт жасына жеткізеді. Ромул Амулияны өлтіріп, оның тағын кәрі атасы Нумиторға әперіп, өзі жаңа қаланың іргетасын қалауға кіріседі. Оны өз атымен атайды, кейін ол Римге айналады. Сол қалада 38 жыл патшалық құрады. Халқы үш тақтадан құралған: Ромулға қарасты рамна, этруск Лукмонға (Ұлықман) қарасты жұрт – луцер, сабий патшасы Тит Тацийге қарасты жұрт – тати аталады.
Ромулдың өз қара басы не римдіктерге, не гректерге қатысы жоқ, Трояны қорғаған жергілікті тайпаның өкілі Эней батырдың ұрпағы екенін айтпағанда, қашқан-пысқандарды жинап-теріп басын құраған елі рамналардан өзгесі – түрік әлеміне қатысты жұрттар. Ромулдың өзі де, соңына ерген жасағы да күшпен тартып алып, саб тайпасының қыздарына үйленеді (Мифы народов мира. Том 2. М, 1988). Ал бұл саб тайпасы – араб әлемінде өте белгілі қауым. Еврейдің Сүлеймен патшасымен жолығысатын Иеменнің 22-ші патшайымы Савская осы тайпаның өкілі. Өз жұрты арасында Балқыз атанған. Әйгілі араб тарихын зерттеуші П.Прококк еңбектеріне иек артқан орыс тарихшысы Н.П.Остроумов кейінгіге осы деректерді жеткізді. Ал этрускілер туралы Геродот олардың Кіші Азияның тиррен, пеласг тайпаларының ұшығы екенін айтып кеткен-ді. Ал Трояны қорғауға қатысқан Эней батыр туралы «Энеида» трагедиясының авторы Вергилий этрускілерді Рим топырағына алып келген Эней екенін жазып қалдырған.
Б.д.д. VII ғасырда өмір сүріп, Троя уақиғасын бүге-шігесіне дейін «Илиада» дастанында жазып кеткен Гомер этрусилер туралы да, Ромул мен Ремді емізіп өсірген Бөрі-Ана туралы да ештеңе білмейді. Демек, Гомер заманынан кейін (б.д.д VII ғ), Геродот заманынан ілгеріде (б.д.д V ғ.) Кіші Азияны тастап, батыс өлкелерге бет алған сапарында тиррен, пеласг қауымдары Қаратеңіздің солтүстік жағалауы батыс түркілерінің арасында болып, бәлкім, этруск тайпасын өздерімен бірге ілестіре кетіп, олардың «Бөрі-Ана» туралы аңызына ортақтасқан сияқты.
Этрускілердің батыс түріктер екенінің басы ашық. Туран, Тұрмыс сияқты құдайларының атын сақтап, аңыздарына енгізген.
Жаугершілік салдарынан Каспий теңізінің терістік батысындағы отанынан қашқан көк түріктердің жаңа ұрпағын жалғастырушы Бөрі-Ана қашқаннан қашып отырып Гаочанның (Тұрпанның) теріскей батысындағы тау үңгірінен шықты деп шежіреленгенімен, дәлме-дәл солай болмағанға ұқсайды. Аталмыш қауым туралы азды-кемді деректер басқа аужай аңдатады. Ашинаның Гаочанның теріскейіндегі тау үңгіріне жеткенше арада бес ғасырдай уақыт өткен. Аңызда уақиғаның уақыт жөнінен ұзарып-қысқаруы таңқаларлық жайт емес. Ашиналар өзге де ғұн қауымы сияқты қытай шекаралық аймақтары мен Шығыс Түркістанға 265 жылдан кейін келді. Олардың жаугершілік салдарынан Еділден қашуы мен Сэнби шапқыншылығынан жан сақтап Гаочанға келуі – шежіреде біріктіріле баяндалған. Ол бір дәуірде Еділден шығысқа қашқан жұрттың ертелі-кеш ғұндарға бір соқпай өтуі мүмкін емес-ті. Шежіре ашиналардың ғұндарға бәлкім тіл, бәлкім қан жағынан жақын, әйтеуір ғұнның бір бұтағы, бірақ дербес тайпа, дербес әулет екенін атап өтеді. Ендеше, ғұн дәуірінде бұл ашиналар қайда отырды, ғұндармен қандай қарым-қатынаста болды?
Бұрынғы қытай тарихшылары исі қытай топырағындағы алғашқы мемлекеттік құрылым Ся әулеті іргесін қалаған патшалық деп келді. Осы әулеттің соңғы патшасы Цзе-күйдің ұлы Шун Вэй қарсыластарынан жеңіліп, солтүстіктегі қыраң далалыққа қашады. Қытай тарихнамасы ғұнның басын біріктіріп, ел еткен осы Шун Вэй деп біледі. Л.Н.Гумилев осы қисынды ықтимал нұсқа деп танып, ғұндарға негіз болған хяньюнь, хуньюй тарихын Шуй Вэй тағдырымен сабақтастыра сөйлеп, ғұн этногенезінде қытай ен-таңбасы барына назар аударады. Н.Я.Бичурин мен оның жолын ұстанушылар ғұн тарихында моңғолдық фактордың молдығын көлденең тартуда. Соңғы жылдар жарияланымдары бұл пайымдауларға түзету енгізуге молынан жарарлықтай. Қытайдағы тарихшы бауырларымыз Сыма Цянның «Тарихи жазбалар» еңбегіне берген ғылыми түсініктемесінде: «Шя (көнеше Ға) Қытай тарихындағы тұңғыш әулет және хандық. Шияхоушы (Шя тайпасы, Ғаго) деп те аталған. Шя тайпасының көсемі Юйдің (көнеше Гиуа баласы Чи) құрған құлдық мемлекетке дейін, яғни б.з.б. 21-16 ғасырларда өмір сүрді. Жиыны 13 әулет, 16 хан билік құрды («Цы хэй», бір томдығы) деп көрсетеді (Қытай жылнамаларындағы қазақ тарихының деректері б.з.б. 177-б.з. 222 жылдары) Алматы, 2006).
Аталмыш анықтама негізінде Ся (Шя) әулетінің шығу тегі бұрынғы негіздемелерден басқа аужайға иек артады. Қытай тарихымен айналысқан Еуропа ғалымдары археологиялық заттық айғақтарға сүйеніп, Ся патшалығы мәдени жұрнақтарының кейінгі Шан (Шан-Инь деп те аталады) әулет мұраларынан жалғасын таппай оқшауланып тұрғанын талай атап көрсеткен-ді. Қытайдың кейінгі буын зерттеушілері өз тарихын Шаннан бастап, Ся туралы жұмған ауыздарын ашпайтын болды. Оның сырын жоғарыдағы ғылыми түсінік анықтап беріп отыр. Ся патшалығының екінші бір аты, бәлкім төл атауы, Ға, Ғаго болып шықты. Оған алыстан балама іздеп бас қатырудың қажеті шамалы. Байырғы Ғаго – кейінгі гаоче, яки чиле, телэлер. Сөйтіп, түріктердің бір қанаты болған телэлердің Қытайдың Хэнань, Хэбэй, Шаньси аймақтарында б.д.д. 2205-1766 жылдары алғашқы мемлекет құрған іргелі қауымның жұрнағы екені айғақталады. Демек, Сяны тастап ғұндарға қашқан Шуй Вэйдің қытайға қатысы жоқ, гаоче ұрпағы. Сөйтіп, ғұн этногенезіндегі қытайлық фактор өз-өзінен күн тәртібінен түседі. Демек, ғұн тәңірқұттары шыққан Си Люань-ди тайпасы осы гаоче қауымының бір бұтағы.
Ғұндардың нәсілдік жағынан кім болғанына оның құрамына енген тайпалардың тегі ғана жауап бере алады, басқа дәлел, пайымның бәрі бос әурешілік. 100-ден астам рудан құралған Ғұн патшалығы негізінен 24 тайпаға ұйысты. Алғашқы тәңірқұттар заманында ұйытқы топты үш тайпа ғана құрады: Хуянь (Хуиән), Лань (Лән) және Сюйбу. «Хуйән, Лань және кейіннен қосылған Шуйбу – бұл үш қауым тәңірқұттың асыл тұқымынан еді» деп тиянақтайды Хан әулеті деректемелері (Сиуңну. Алматы, 1998). Ал Л.Н.Гумилев болса: баяғы аңыздық Шуй Вэйден Лань қауымын таратып, Хуянь мен Суйбуды ху қауымының өкілдеріне жатқызады (Л.Н.Гумилев. Хунну. Хунны в Китае. М, 2003) Және Хуянды – қоян, Суйбуды – край, Ланьды – орхидея гүлі деп аударма түсінігін береді. А.Н.Бернштам, В.С.Таскиндер болса: Хуяньді – Бұқа деп біледі (В.С.Таскин. Материалы по истории сюнну. М, 1968). Егер бұл пайымдауда жаңсақтық болмаса, тарихи «Оғыз-наме» дастанының Оғыз қағанның, оғыз елінің тотемі Бұқа деген сілтемесіне сүйеніп, хуиән тайпасын оғыз деп тануымызға жол ашылады.Ал өзге екі тайпаға келсек, олар да ежелгі ескі заманнан атышулы қауымдар «...шиәниун және шиунжу ұрпақтары, тіпті сонау Тан мен Үй (Юй) патшаларының заманынан-ақ қытайдың терістік шекарасында малын бағып, бір жайлаудан бір жайлауға көшіп жүретін» (Сиуңну. Алматы, 1998). Кітапқа ғылыми түсінік берушілер шиәниунды – «ұзын тұмсықты ит» (тазы), «адал ит» деп, ал шиунжуды – «бір түрлі иісті шөп», «гүлді шөптің жұпар иісі» деп аударады. Ся әулеті заманына иек артқан аталмыш екі тайпаның гұн заманында аттары өзгерген, қытайлар байырғы этнонимдердің аударма мағынасын беріп, Сүйбу, Лань деп хаттады. Сүйбу қытайша «Төбет» шоқжұлдызының атауы, Лань – «орхидея» гүлі. Байырғы тайпалардың атауы жаңаша әліптелгенмен, түпкі мағынасы өзгеріссіз сақталған. «Ұзын тұмсықты ит», «Төбет» – тарихтан белгілі қыпшақтың күшүгір тайпасы. Кейінгі нохай, ноғайлар. Ал «жұпар иісті шөпті», «орхидеяны» дәмдеуіш ретінде асқа қолданған лань қауымы – ала немесе алан тайпасы. Орхидея гүлі өскен өңірлер ала атанған, мәселен, Ашашань тауы. Сонымен Ғұн империясының ұйытқы үш тайпасының бірі оғыз, екіншісі қыпшақ, үшіншісі ала болуы – ғұндардың этногенезін сараптауға қол ұшын береді.
Б.д.д. 203-202 жылы Маудун (Модэ, Мэте) ғұн мемлекетінің терістігінде отырған хуньюй, кюеше, гэгунь, шыңли, динлин тайпаларын жаулап алды. «Көнеліктер» атты еңбегімізде бұл атауларға ғылыми сілтеме, дәйектемелерін түгелдей келтіріп, егжей-тегжей сараптама жасағандықтан сөзді көбейтіп жатудың қажеті шамалы (Қараңыз, Ә.Сарай. Көнеліктер. Алматы, 2008). Тоқ етер қорытынды мынаған саяды: хуньюй – қоңыр, кюеше – сары, гэгунь – қырғыз, шыңли – көк, динлин – қызыл. Сөйтіп, тарихтың кезекті келесі айналымында түрік қағандықтарының қозғаушы күшіне айналған тайпалармен ойда жоқта қоян-қолтық ұшырасамыз. Л.Р.Кызыласов археологиялық деректерге сүйеніп, аталмыш тайпалардың орналасқан топырағына анықтық енгізді. «Динлиндер батыста Кузнецк Алатауынан шығыста Байқал көліне дейінгі жерлерді жайыла жастанып, тағар мәдени ошағын қалыптаған. Ұйық мәдени ошағын қалдырған цюйшэ (қыпшақ – Ә.С.) тайпасы жоғарғы Енесей (Тува) мен Үлкен көлдер шүңгілін мекендеді. Асылы, қырғыздар солтүстік-батыс Моңғолия өңірінде (Хирхис-нур көлінің оңтүстігінде) болған сияқты. Ал «плиткалы қабірлер» мәдениетін жасаған синьлилер Шығыс Моңғолия мен Забайкальде болды. Хуньюйлар таулы Алтайдағы пазырық мәдениетін дүниеге әкелсе керек» деп тұжырымдайды Л.Р.Кызыласов. (Городская цивилизация срединной и северной Азии. М, 2006).
Қазіргі сөз орайында бізге керегі шыңли қауымы болғандықтан мәселеге атбасын шалдыра өтпекпіз. Қытайдың әр қолдан шыққан әулеттік жылнамалары чыңли, синьли деген аудармашылар мен ғалымдардың дәйектемелерінде одан да басқа неше түрлі тұлғада құбылып, цайли, саньли боп әліптенгендері де жоқ емес. Дұрысы чыңли не шыңли болса керек. Қ.Салғараұлы бұл сөзді тарата талдай келіп, «Хан кітабының» тұжырымына жүгінеді: «Чәниуйдің (шаньюй) Ә.С.) есімі «Чиңтижы» деп аталған. Өзінің мемлекеті оны «Чыңли гуту чәниуй» деп атайды. Сиуңнулар көкті «чыңли», ұрпағын (ұлды) «гуту» дейді (Сиуңну. Хэн кітабы. Алматы, 1998. Қойшығара Салғараұлы. Ұлы қағанат. Астана, 2008). Сонымен «чыңли» атауының аспан мағынасындағы көкті білдіретініне көз жеткізіп, көк түріктердің ізіне түсеміз. Каспий теңізі маңынан шығысқа ауған бұл қауым Алтай сыртында, Саян тауларының терістігіне кеп табан тіреген боп шықты.
Аталмыш қауымның тарихы ғұн тарихында азды-кемді болса да сәулеленеді. Хуханье тәңірқұт заманында (б.д.д. 58-31 ж.ж.) ішкі іріткі етек алды. Ағалы-інілі Хуханье мен Хұтұс (Чжичжи) өздерін тәңірқұт жариялап, бір-біріне қарсылықтың үзеңгісіне аяқтарын ілді. Орталық биліктің топсасы босап, ішкі ырың-жырың белең алғанда іргелі тайпа не ру бірлестіктерінің сыртқа тебу үрдісіне бой алдыратындары бар. Осы орайдан Ғұн әлемін терең зерттеген Л.Н.Гумилев пікіріне көңіл қойсақ та жеткілікті. «Солтүстік-батыстағы хагастармен көршілес тұратын Хуге (Көге, Көгі) тайпасының бегі тәңірқұтқа келді. Тәңірқұттың кеңесшісі Вэйли- данхумен тіл табысып, батыс чжуки-бегінің үстінен сөз айтты. Тәңірқұт сөзге сеніп, батыс чжуки-бекті ұлымен бірге дарға асты. Олардың жала сөзден жазым болғаны анықталып, тәңірқұт Вэйли-данхуды өлім жазасына кесті. Хуге-бек (Көге, Көгі) еліне қашып барып өзін тәңірқұт жариялады. Сол-ақ екен өзін тәңірқұт жариялаушылар қаптай бастады. Юиди тайпасының бегі өзін Чели – тәңірқұт, бір дуюй (офицер) өзін Уцзи – тәңірқұт жариялады. Ақыры Хуге мен Уцзи тәңірқұттықтан бас тартып, тізгінді Чели-тәңірқұтқа берді. Бүлікшіл бұл топтың 40 мың әскері болды» (Л.Н.Гумилев. Хунну, СПб, 1993).
Байқап отырғаныңыздай, Хуге әуелі тайпа ретінде көрсетіліп, кейін бүлікшіл бектің есімі мағынасында әліптелген. Қытай жазбаларында бұл екі ұғым үнемі ауысып түсіп отырады. Ру көсемі өз атымен емес, көбіне-көп тайпасының атымен аталады. Әңгіме Хуге-Көге, Көгі тайпасы туралы болып отыр. Түрік заманында осы атау «Синь Тан шу» (Тан патшалығының жаңа тарихы) жылнамасынан бой көрсетеді. Оны тарихшы Е.И.Кычанов «Кугэ» деп, шынжандық тарихшылар «Кугы» деп аударыпты. Қалай болса да, әңгіме Көге не Көгі қауымы туралы екені күмәнсіз.
Жоғарыдағы тайпалардың бүлігі б.д.д. 55-56 жылдары біртұтас ғұн мемлекетінің батыс ғұн, шығыс ғұн боп, одан жаңаша жыл қайыруымыздың 48 жылы оңтүстік ғұн, солтүстік ғұн боп бөлінуіне, ақыры 155 жылы солтүстік ғұндардың ту тіккен байырғы отанын тастап шығып, Еділ суына ұзауымен ұлы Ғұн империясының ақтық күндері аяғына жетеді.
Оңтүстік ғұндардың шаньюй ордасы Ордоста болып, қарамағындағы ел Шаньси, Алашань өңірлеріне шашырай қоныстанып жайылып жатты. Түтін саны 30 мың шаңырақ шамасында еді. 220 жылы Хан патшалығы құлаған соң, Қытайдың солтүстік шекаралық аймақтарына ғұндардың көшіп келуі етек алды. 276-289 жылдар аралығында қоныс аударған ғұндар мен сэнбилердің саны 400 мыңға жетті. Ғұндардың еселеп көбеюі бұрынғы солтүстік ғұн даласында елді «ақ таяқ» қылған қырғын жұрттың үркіншілігімен тікелей байланысты. Өз қандастарына ілесе алмай қалып қойып, о ғып, бұ ғып күн кешкен ғұндардың 20 мың шаңырағы 265 жылы қытайға өз еріктерімен берілді. Г.Кляшторный олардың қатарында дашуй, сайли (синьли) рулары мен ханань ғұндарын атайды (С.Г.Кляшторный. История Центральной Азии и памятники рунического письма» СПб, 2003). Қытай императоры оларды Хэси өлкесіндегі көне қала Иян кентінің төңірегіне қоныстануға тәртіп етеді.
Қытай топырағын санли (шыңли) атауымен басқан көк қауымы әргі-бергісімен 100 жылдың о жақ, бұ жағында Ашина есіміне ие болды.
Оның себеп-салдары неде? Көк түріктері тарихындағы шиелі күрмеулердің бірі осы. Маудун тәңірқұттың ұлы Лаошан заманында Дунхуаннан ұлы юечжилерді қуғанда, олардың бір бөлігі шаңды үргіншілікке ілесе алмай, байырғы топырақтарында қалып қойған-ды. Олар «кіші юечжи» атанды. Біртіндеп олар Гаочан, Хэси өлкелеріне жылыстай қоныстанды. Кіші юечжиіміз басқа емес, тохар тілді жұрт. 500 отбасы шыңлилар осы тохар қауымының арасына тап болып, тохар тілінің ықпалын бастан кешірді. Өкінішке орай, тохар тілі өзінің түпкі сырын аша қойған жоқ. Зерттеушілер оны үндіеуропа тіліне жақындастырып, шығыс иран тіліне жатқыза сөйлегенмен, тілдің ежелгі қатпарларының (А.В. нұсқалары) алдыңғы азиялық хетт, лувий тілдеріне ұқсастығы аңғарылады (Восточный Туркестан в древности и раннем средневековье. М, 1992). Аталмыш тілде фин-угор, дравид түріктері мен Алтай түріктерінің тілдік үлгілері әжептәуір ұшырасады. Зерттеу авторлары оны үндіеуропалық жұрттың шығысқа ендей ұзағанда бойларына дарытқан тілдік жамауы деп түсіндіреді. Оның керісінше болуы да ғажап емес. Көпшілікке белгілі зерттеуінде Н.Аристов Монреал университетінің профессоры Джон Кемпбеллдің еңбектеріне иек арта отырып: «..Есте жоқ ерте замандарда-ақ адамзат өркениетінде елеулі ілгерілеуліктерге қол жеткізген туран тайпалары арасында хиттар (хеттер – Ә.С.) көзге түседі. Олар б.д.д.VIII ғасырда Сирия, Месопотамия, Батыс Индияда билік құрып, Ассирия патшасы Саргон II-ден жеңіліс тапты. Алайда, Индия топырағын тастамай, буддизмді таратушылардың бірі болды. Ақыр соңында брахманизм буддизмді жеңіп шыққанда хиттар Сібір мен Енесейге ұзады» деген ой тұжырады (Н.Аристов. Заметки об этническом составе тюркских племен и народностей и сведения об их численности. СПб, 1897). Алдыңғы азиялық хеттердің батыс түрік тілінің адығ диалектісінде сөйлегені ғылымда мақұлданған басы ашық пікір. Ежелгі тохар тілінің А, В нұсқаларында хетт тілінің мысалдары әжептәуір кездесетініне қарап, тохарлар көш-жөнекей хеттерден жырылып қалып қойған жұрт деп қисындаудың ақылға шетіндігі жоқ. Тілдегі шығыс ирандық, үнді-еуропалық нышандар байырғы хетт тіліне кейін жамалған жамаулар болуы да ғажап емес. Мың жылдай дәуірлеген Иран айнала төңірегін: шығыста Ауғанды, Орта Азияны, Шығыс Түрікстанды, Кавказ бен Алдыңғы Азияның көптеген халықтарын парсыландырды. Мұның бәрі бір кездегі Ер Тоңа – Афрасиабтың төл жұрты еді. Байырғы түріктердің тілін, дінін өзгертіп, жатқа ділін берген бұрынғы қандастарын «соғдақ» деп атағанын есте ұстаған жөн. Түрік заманына дейін 1000 жыл парсылану болды, парсының түріктенуі болған жоқ. Сондықтан парсытілдене бастаған жұрттардың тіліндегі өзге тілдік элемент олардың о бастағы тек-нәсіліне меңзейтін ен-таңба. Кейін бұл аралас тіл хотан-сақ тілі деп аталды. Тохарлар арасына тап болған ашина тайпасынан тохар тілдік әсерін іздегенде, С.Г.Кляшторный төменгідей мысалдарға жүгінеді: «хотан-сақ тіліндегі (брахми жазуларында) ассеина (ашшена) да, тохар тіліндегі ашна да – көк ұғымын білдіреді. Әсіресе ассейна, ассена түрінде кездесетін хотан-сақ этимологиясы ашинаға фонетика және семантика тұрғысынан дәл келеді» (С.Г.Кляшторный. История Центральной Азии и памятники рунического письма. СПб. 2003). Демек, Хэсидегі тохарлар арасына тап болған көк тайпасы тохар тілінің әсерімен ассана атанған. С.Г.Кляшторный ашина түріктерін «көк түріктер» («голубые тюрки») деп әліптеп, өзінің ұстанымына дөп келмеген соң, хотан-сақтық «ассананың» толық мағынасын бермейді. Грузин ғалымы И.Шервамидзе бұл мәселеге анықтық енгізеді: «Ашина парсының «Аsina» сөзінен шыққан. Ол көк аспан дегенді білдіреді. «Ашина түріктері» дегеніміз – «аспан түріктері» деген сөз (И.Шервамидзе. Еще раз об этимологии имени Asina-Aatille-Abumoxo// «Советская тюркология», 1989. №3).
Әнес САРАЙ.
(Жалғасы. Басы өткен нөмірде)