Әбен БЕКТАСОВ: “Қазақстандық төлем жүйесі халықаралық есеп айырысу банкінің барлық 10 қағидатына да сәйкес келеді”
Ұлттық Банктің сол кездегі облыстық есеп айырысу-кассалық орталықтарының арасындағы өңіраралық электрондық төлем Ұлттық Банктің төлем жүйесі арқылы жүргізілген алғашқы электрондық құжат болғандығы ресми түрде танылды. Бұл оқиға 1992 жылғы 1 желтоқсанда тіркелген болатын. Құжатты жіберген Тұранбанк, ал алушы “Қостанаймұнайөнімі” болатын. Ақша рубльмен өткізілді, төлемнің мақсаты – экспортқа тиелген мұнай өнімдері үшін ақы төлеу. ҚР Ұлттық Банкінің төлемдер жүйесін іске қосқан сәтте 1992 жылғы қолма-қол жасалмайтын есеп айырысулар туралы уақытша ережемен реттелген бір төлемді өткізу мерзімі қала бойынша 3 күнді, облыс бойынша 9 күнді, республика бойынша 12 күнді құрады. Бүгінгі күнгі жылдамдық пен көлемдерді бұдан 19 жыл бұрынғымен салыстыруға келмейді: бүгіндері ірі төлемдер жүйесі арқылы секөнтіне 20-25 төлем өтеді. Олардың үздіксіз жұмысына үйренген пайдаланушылардың ішінде олардың тетігі туралы ойланғандары кемде-кем екені рас. Байланыс арнасы бойынша қалайша белгі берілетінін, пульттің бір түймесін басу арқылы қалайша музыкалық жүйені, үй теледидарын басқаруға немесе гараждағы мәшинені жылытуға болатынын ойлағандар да аз. Соған қарамастан, елдегі ақша айналысының тетігін түсінгісі, сондай-ақ төлем жүйелері, төлем карталары және электрондық ақша туралы білгісі келген білімпаздарға ҚР Ұлттық Банкі Төрағасының орынбасары Әбен БЕКТАСОВ әңгімелеп береді.
FIFO қағидаты: Біріншісі кіріске, біріншісі шығысқа
– Әбен Ағыбайұлы, көптеген адамдар төлем жүйесін төлем карталары жүйесі деп қате түсінеді. Шындығында, Қазақстанда қандай төлем жүйелері жұмыс істейді және олардың ерекшеліктері қандай?
– Дәлірек айтқанда, дамыған төлем жүйесі ғана Қазақстанға төлемдердің осы түрін өте тез әрі жеңіл енгізуге мүмкіндік берді. Қазір республикада екі ұлттық төлем жүйесі жұмыс істейді. Біріншісі – Банкаралық ақша аудару жүйесі (БААЖ). Екіншісі – Банкаралық клиринг жүйесі (БКЖ). ҚР ҰБ еншілес ұйымы - “ҚР Ұлттық Банкінің Қазақстан банкаралық есеп айырысу орталығы” РМК олардың операторы болып табылады. Әр жүйенің өз ерекшелігі бар және нарықтың белгілі бір бөліктеріне бағдарланған.
Біріншісі, жүйелік маңызы бар төлем жүйесінде төлемдер есебі нақты уақыт режімінде жүзеге асырылады, яғни әрбір төлем құжаты жүйеге түскеннен кейін бірнеше секөнт ішінде есептеледі. Жүйе мереке және демалыс күндерін қоспағанда, аптаның барлық күндерінде жұмыс істейді. Оның операциялық күні таңертеңгі 9-да басталып, сағат 19-да жабылады. Алайда жүйені пайдаланушының өтінімі бойынша Ұлттық Банк операциялық күнді ұзарта алады.
Төлем құжатының есебі үшін шоттағы ақша жеткіліксіз болған жағдайда жүйеге келіп түскеннен кейін құжат бірден кезекке қойылады. Кезекте тұрған төлем құжаттары басымдық кодтарына сәйкес өңделеді. Осы кодтар шегінде төлем құжаттары олардың келіп түсу тәртібімен FIFO қағидаты бойынша орындалады: біріншісі кіріске, біріншісі шығысқа. Жүйені пайдаланушылар төлем құжаттарының орындалу кезектілігін белгілеуге және өзгертуге құқылы. Бұдан басқа кезекте тұрған құжатты кері қайтара алады. Жүйе қаржы секторының: бағалы қағаздармен, банкаралық депозиттермен, банктердің және олардың клиенттерінің меншікті қаражатын аудару операциялары, шетел валютасымен және қымбат металдармен операциялар бойынша ірі және басымдық берілген төлемдерді жүргізуге бағдарланған.
Клиринг формуласы: Т+3
Банкаралық клиринг жүйесі (өзара талаптар мен міндеттемелерді есепке алу) қатысушылардан келіп түскен төлемдерді нетто-негізде күніне тек бір рет қана есептейді. Клиринг нәтижелері бойынша ақша сомасы БААЖ арқылы аударылады, себебі клиринг жүйесінде нақты ақша жоқ. Төлемдерді болашақтағы Т+3 валюталау күнімен жіберу мүмкіндігі, сондай-ақ бір төлемнің ең жоғарғы сомасы бойынша шектеулердің болуы банкаралық клиринг жүйесінің ерекшеліктері болып табылады. Бүгінгі күні ол 5 млн. теңгені құрайды. Бұл жүйе тәулік бойы аптасына 7 күн жұмыс істейді. Бұл ретте мұнда негізінен шаруашылық жүргізуші субъектілердің тауарлар мен материалдық емес активтер, көрсетілген қызметтер үшін есеп айырысулар бойынша төлемдері, сондай-ақ бюджетке төленетін төлемдер мен бюджеттен төленетін төлемдер жүргізіледі.
Ақша төлемдері мен аударымдарының уақтылы жүргізілуін қамтамасыз ететін Қазақстан төлем жүйелерінің жоғары тиімділігі мен сенімділігін ХВҚ, Дүниежүзілік банк сияқты халықаралық қаржы ұйымдарының сарапшылары бірнеше рет атап өткенін айта кетейін. ХВҚ консультанттарының бағалауы бойынша біздің төлем жүйелеріміз жүйелік маңызы бар төлем жүйелері үшін Халықаралық есеп айырысулар банкі белгілеген барлық негізгі 10 қағидатқа толығымен сәйкес келеді.
Жаңарту басталды…
– 1992 жылдың соңында алғашқы электрондық төлем жүргізілген сәттен бастап төлем жүйелерін құру жөнінде үлкен жұмыс жүргізілді, оларды дамыту жөнінде соңғы жылдары қандай жобалар, қадамдар жасалды?
– Жұмыстың бірінші төлем жүйеден өткенге дейін басталғаны түсінікті. Қазақстанның төлем жүйелерін жаңарту үдерісі 1991 жылы басталды және бірнеше маңызды даму кезеңдерінен өтті. Мәселен, 1991 жылы коммерциялық банктердің филиаларалық айналымдар (ФАА) шоттары ҚР ҰБ филиалдарында ашылған корреспонденттік шоттарға ауыстырылды. Бұл ФАА-ны жауып, банкаралық есеп айырысуларды ұйымдастыруды нақтылауға мүмкіндік берді. 1992 жылы Ұлттық Банкте ТМД елдерінің ұлттық/орталық банктері үшін корреспонденттік шоттар ашылды. Сол жылы барлық аудандарда, қалаларда, облыс орталықтарының қалалық аудандарында және Алматыда есеп айырысу-касса орталықтары құрылды. 1993 жылы төлемдерді жылдамдату, сондай-ақ жалған авизоларды пайдаланудың алдын алу мақсатында Қазақстан облыстары арасындағы есеп айрысуларда электрондық төлемдер енгізіле бастады. 1995 жылы алғашқы Алматы клиринг палатасы құрылды. 1996 жылы Ұлттық Банктің облыстық филиалдары жанынан өңірлік клиринг палаталары құрылды, олар өңірішілік төлемдердің банкаралық клирингін жүзеге асырды. Сол жылы “электрондық төлем тапсырмасы” деген ұғым нормативтік тұрғыдан бекітілді, төлем жүйесі қатысушыларының арасындағы төлемдер бойынша ақпарат алмасу үшін SWIFT-ке бағдарланған электрондық хабарламалар форматтары әзірленіп, енгізілді. Сонымен қатар 1996 жылы Алматы клиринг палатасы Қазақстан банкаралық есеп айырысулар орталығы (ҚБЕО) болып қайта ұйымдастырылды.
Екінші деңгейдегі банктердің ҚР ҰБ орталық аппаратындағы корреспонденттік шоттарын орталықтандыру маңызды іс-шара болды. Бұл жұмыс 1998 жылғы қазан-қараша аралығында жүргізілді. Корреспонденттік шоттарды орталықтандыру Ұлттық Банкке есеп айырысу банкінің және банктердің банкі функцияларын оралымды жүзеге асыруға, төлем жүйесін және жалпы банк жүйесін бақылау функцияларының тиімділігін арттыруға мүмкіндік берді. 1999 жылы Ұлттық Банк америкалық автоматтандырылған клиринг палатасына ұқсас орталықтандырылған клиринг жүйесін құру туралы шешім қабылдады. Нәтижесінде Банкаралық клиринг жүйесі құрылып, қазіргі кезде тиімді жұмыс істеуде.
Есеп айырысуды жалпы негізде жүзеге асыратын және перспективалы RTGS (нақты уақыт режімінде жалпы есеп айырысу жүйесі) сипатындағы ірі төлемдер жүйесін (ІТЖ) құру 1996 жылдан басталған болатын. Швейцария тәжірибесі, атап айтқанда SIC - Swiss Interbank Clearing жүйесін құру тәжірибесі негізге алынды. 2000 жылғы ақпанда ІТЖ Банкаралық ақша аудару жүйесі болып қайта құрылды. Оны ендіру жүйе мониторингінің және жүйеге қатысушы банктердің өтімділік тәуекелдерін басқарудың тетіктерін жетілдіруге мүмкіндік берген еліміздің төлем жүйелерін дамытудың келесі кезеңі болды.
Ұлттық Банк республиканың төлем жүйелерін жаңарту, операциялық сенімділігін және өндірістік тиімділігін арттыру жөнінде, сондай-ақ халықаралық стандарттарды ендіру жөнінде үнемі жұмыс жүргізіп отырады. Мысалы, 2008 жылғы 1 желтоқсанда республиканың төлем жүйелері 1048-2002 ҚР СТ стандартына негізделген, қазақ тілінің символдары бар жаңа кодты кестені пайдалануға көшті. 2010 жылғы 7 маусымда төлем жүйелері қауіпсіздік деңгейі жоғары және өткізу мүмкіндігі айтарлықтай ұлғайған жаңа нұсқаға өтті. Интеграциялық үдерістерді дамыту және ЕС стандарттарына жақындау мақсатында банк және төлем жүйелеріне банк шоттары мен банктік сәйкестендіру кодтары нөмірлерінің тиісінше ISO 13616: IBAN және ISO 9362: BIC халықаралық стандарттары енгізілді.
2009 жылдан бері ҚР ҰБ мүдделі мемлекеттік органдармен бірлесіп ұлттық төлем жүйелерін және екінші деңгейдегі банктердің ақпарат жүйелерін “Сәйкестендiру нөмiрлерiнiң ұлттық тiзiлiмдерi туралы” ҚР Заңының нормаларын іске асыру шеңберінде сәйкестендіру нөмірлерін пайдалануға ауыстыру жөнінде жұмыс жүргізуде. Сондай-ақ Астана қаласында жаңа резервтік орталық құру Ұлттық Банктің төлем жүйелерінің тиімді жұмысын қамтамасыз ету саласындағы басым бағыттарының бірі болып табылады. Бұл шара негізгі орталық орналасқан ауданда штаттан тыс және апат жағдайлары туындаған жағдайда Ұлттық Банктің және төлем жүйелерінің үздіксіз жұмыс істеуін қамтамасыз етеді.
Республика тәуелсіздігі жылдары жүргізілген жұмыс қорытындылары бойынша ұлттық төлем жүйелері арқылы жүргізілген төлемдер көлемі айтарлықтай өсті. Мысалы, 2010 жылы төлемдер көлемі 187,7 трлн. теңге сомасына 29,7 млн. транзакцияны құрады, бұл 2010 жылмен салыстырғанда саны бойынша 2,8 есе және сомасы бойынша 18,3 есе көп.
Оверсайт онша байқалмағанмен, маңызды
– Республиканың төлем жүйелері қалай қадағалануда?
– Төлем жүйелерін қадағалаудың (оверсайт) маңызы туралы мәселені Ұлттық Банк 2000 жылдардың басында көтерген болатын. Оны қалыптастырудың және іске асырудың негізгі қағидаттары халықаралық стандарттарға және шетелдік тәжірибеге негізделді.
Төлем жүйелерін қадағалау ұғымы “ҚР Ұлттық Банкі туралы” Заңның 48-бабында айқындалған. Ол ҚР ҰБ қызметінің төлем жүйелерін ұйымдастырудың және жұмыс істеуінің талаптары мен тәртібін айқындайтын нормативтік құқықтық актілерді әзірлеу; төлем жүйелерінің мониторингін жүзеге асыру; төлем жүйелерінің ұйымдастырылуын және жұмыс істеуін тексеру сияқты негізгі бағыттарынан тұрады. Ұғым сонымен қатар ақша төлемі мен аударымы, төлем жүйелерінің төлем жүйелері қатысушыларынан және операторларынан жұмыс істеу мәселелері бойынша ақпаратты жинақтауды және талдауды; төлем жүйелеріне қатысушылардың қызметін тексеруді қамтиды. БААЖ және БКЖ ұлттық төлем жүйелері, сондай-ақ банктер арасындағы корреспонденттік қатынастар, төлем құралдары, төлем карточкалары және халықаралық ақша аударымдары жүйесі нарығы төлем жүйелерін қадағалау объектілері ретінде айқындалған.
Бұл ретте Ұлттық Банк төлем жүйелерін қадағалауды жүзеге асыру саласында басқа орталық банктермен тәжірибе алмасу жөнінде белсенді жұмыс жүргізуде. Мәселен, 2001-2007 жылдары ҚР Ұлттық Банкі ТМД елдерінің, алыс шетелдердің орталық банктерінің өкілдері үшін төлем жүйелері бойынша жеті семинар өткізді, оларда да төлем жүйелерінің оверсайты мәселелері талқыланды. 2011 жылғы қыркүйекте ЕурАзЭҚ қатысушы елдердің орталық (ұлттық) банктерінің өкілдері үшін “Төлем жүйелерін қадағалау (оверсайт) және оны жүргізу әдіснамасы” деген тақырыпта үш күндік семинар өткізілді.
Қашықтан қызмет көрсету: одан жақын болмайды
– Банк қызметтерін электрондық тәсілмен көрсетуге көшу төлемдер жүргізу жүйесіне өзгеріс енгізді ме?
– Әрине. Электрондық банк қызметтері – бұл Интернет-дүңгіршектерді қоса алғанда, Интернетке шыға алатын компьютер, телефондар, электрондық терминалдар сияқты байланыс арналары бойынша банк операцияларын қашықтан жүргізуден тұратын банк қызметін жүзеге асырудың жаңа тәсілі, сапалық тұрғыдан жаңа деңгейі. Ол үшін пайдаланылатын тәсілдерден электрондық банк қызметтерін дамытудың бірнеше негізгі бағыттарын атап көрсетуге болады.
Телефон банкингі – дауыстап хабарлаудың банк жүйесі негізінде. “Банк-Клиент” жүйесі – арнайы бағдарламалық қамтамасыз етуді орнату арқылы клиентке (заңды тұлғаға) қашықтан қызмет көрсету. Интернет банкинг – дүниежүзілік желі арқылы қашықтан қызмет көрсету. Мобильді банкинг – мобильдік технологиялар негізінде қашықтан қызмет көрсету. Өзіне өзі қызмет көрсетудің автоматтандырылған терминалдары арқылы банк қызметтері.
Көптеген қазақстандықтар олардың ыңғайлы екендігін бағалап үлгерді, себебі әрбір клиент үшін банк қызметтерін қашықтан көрсету – ең алдымен, уақытын және банк операцияларын кезексіз жұмсауға кететін өзінің ұйымдастыру шығындарын айтарлықтай үнемдеу, пайдалануда ыңғайлы және банк қызметтерінің аптаның 7 күнінде 24 сағат бойы жылдың 365 күнінде қолжетімділігі. Географиялық орналасқан жеріне қарамастан. Мұндай қызметтерді дамыту банктер мен олардың клиенттеріне ғана емес, тауарлар мен қызметтерді ұсынушыларға да пайдалы. Анық басымдығының арқасында қашықтан қол жеткізу жүйелері банктер мен олардың клиенттерінің арасында кеңінен қолданылуда.
Карточкамен қызмет көрсету халықты тарта түсті
– Енді төлем карталарына тоқталсақ. Елде бұл нарық қаншалықты табысты дамуда?
– Айтарлықтай серпінді. 2001 жылы орташа алғанда Қазақстанның 12 тұрғынына бір төлем карточкасы тиесілі болды, ал қазіргі уақытта 2 тұрғынға бір карточкадан келеді. Соңғы бес жылда айналыстағы карточкалар саны екі есе ұлғайып, қазір 9,1 млн. дананы құрап отыр. Оны ұстаушылар саны 8,5 млн. адамға жетті. Бұл елдің экономикалық тұрғыдан белсенді халқының жалпы санының 97%-ын құрайды. Айналыстағы карточкалардың негізгі бөлігі дебеттік карточкаларға тиесілі. Олардың үлесі карточкалардың жалпы санының 87,6%-ын құрайды. Кредиттік лимиті бар дебеттік карточкалардың үлесі 1,6%-ды, кредиттік карточкалар 10,8%-ды, алдын ала төленген карточкалар 0,1%-ды құрайды.
Бұл нарықты дамыту дәрежесі олардың тармақталған қызмет көрсету желілерінің болуына байланысты. Қазір елде төлем карточкаларын қабылдайтын 11 491 сауда кәсіпорны жұмыс істейді. Бұл олардың 2010 жылғы 1 қыркүйекте белгіленген санынан 9,6%-ға артық. Бұл ретте сауда кәсіпкерлері тауарлар мен қызметтер ақысын төлем карталары арқылы төлеуге мүмкіндік болу үшін жабдықтарды 17 489 сауда нүктесінде орналастырған. Өсу 11,6%-ды құрап отыр.
Төлем карточкаларына қызмет көрсетуге арналған жабдықтар саны жыл сайын өсуде. Ағымдағы жылғы 1 қыркүйектегі жағдай бойынша республикада 27 409 сауда терминалы, 7 873 банкомат және 615 импринтер орнатылған. 2010 жылмен салыстырғанда сауда терминалдары санының 12,2%-ға, банкоматтардың 6,2%-ға артқаны және импринтерлер санының 22,7%-ға азайғаны байқалады, бұл банктердің мәшинелер паркінің жаңаруымен және ескірген импринтерлерді өндірістен алумен түсіндіріледі.
Төлем карточкаларына қызмет көрсететін жабдық санының өсуіне байланысты жалпы алғанда осы қондырғыларға түсетін жүктеме деңгейінің сақталу үрдісі байқалады. Егер 2000 жылдардың басында қолма-қол ақшаны алу жөнінде бір банкоматтан орташа алғанда күніне шамамен 70 транзакция жасалса, 2011 жылы бұл көрсеткіш шамамен 46 транзакция болып отыр. Бұл ретте 2011 жылы бір POS – терминалға күніне шамамен 3 транзакциядан келеді. Жабдық пен төлем карточкаларын ұстаушылар арақатынасында да оң динамика байқалады. 2001 жылы бір POS – терминал мен банкоматқа тиісінше 456 және 2182 карточка ұстаушыдан келген. 2011 жылы бір POS – терминал мен банкоматқа тиісінше 309 және 1 074 карточка ұстаушыдан келеді.
Төлем карточкаларын пайдалана отырып жүргізілген операциялар көлемі нарықтың маңызды көрсеткіші болып табылады. Жылдың 8 айында (қаңтар-тамыз) қазақстандық эмитенттердің төлем карточкалары пайдаланыла отырып Қазақстан аумағында және одан тыс 2,7 трлн. теңге сомаға 97,8 млн. транзакция жүргізілген. 2010 жылдың осындай кезеңімен салыстырғанда транзакциялар саны мен сомасы тиісінше 12,3% және 27,4%-ға өскен. Олардың ішінде қолма-қол жасалмайтын жолмен 359,7 млрд. теңге сомаға 19,5 млн. транзакция жасалған, бұл 2010 жылдың осындай көрсеткіштерінен тиісінше 20,8% және 42,8%-ға артық. Қолма-қол ақшаны беру жөніндегі операциялар өткен жылдың осындай кезеңімен салыстырғанда саны бойынша 10,4 %-ға және сомасы бойынша 25,3%-ға ұлғая отырып, 2 296,3 млрд. теңге сомаға 78,3 млн. транзакцияны құрады.
Төлем карточкаларын пайдалана отырып қолма-қол ақшаны алу жөніндегі операциялардың басым үлесі банкоматтар арқылы жүргізіледі, жалпы санының 97,2%-ын, соманың 87,9%-ын құрайды. Тиісінше 2,8% және 12,1% POS-терминалдарға тиесілі. Қолма-қол жасалмайтын төлемдер көбіне POS-терминалдар арқылы жүргізіледі, жалпы санының және сомасының тиісінше 40,4% және 73,7% құрайды және банкоматтар арқылы тиісінше 49,6% және 19,4% құрайды. Соңғы уақытта қолма-қол жасалмайтын төлемдердің Интернет, мобильді телефондар, банк дүңгіршектері арқылы жасалуының оң динамикасы байқалады. Бұл қондырғыларға төлем карточкаларын пайдалана отырып жүргізілетін қолма-қол жасалмайтын төлемдер санының және сомасының 7,9% және 5,4% тиесілі.
Әмиян виртуалды, ақша нақты
– Жақында электрондық ақша туралы заң күшіне енді. Ол қаншалықты өзекті?
– Өте өзекті, себебі бүгінде Интернет көптеген қазақстандықтардың өміріне біте қайнасып кетті. Өз кезегінде Интернетті пайдаланушылар желіде онлайн арқылы сатып алуға деген сұранысты өсіріп отыр, ал кәсіпкерлерде өз қызметтерін жаңа баламалы тәсілмен көрсетудің қосымша мүмкіндігі туып отыр. Электрондық ақшаны пайдалану артықшылықтарының екі жақ үшін де өзара пайдалы әрі қауіпсіз екендігін ескерсек, онлайн қызметтерінің жаңа түрлері әрбір желі пайдаланушысының күнделікті тұрмысына шапшаң енуде.
– Әбен Ағыбайұлы, электрондық ақшаны кім және қашан пайдалана алатынын оқырмандарға айта кетсек.
– Электрондық ақша – бұл оны шығарушының (банктің) электрондық тасымалдауышта электрондық нысанда сақталатын ақшалай міндеттемелері. ҚР-ның қабылданған заңы электрондық ақша ұғымын алғаш рет енгізіп, оның құқықтық мәртебесін бекітіп отыр. Қабылданған заңға сәйкес ЭА-ны пайдалану басқа да төлем карточкалары, чектер, вексельдер, төлем тапсырмалары және т.б. секілді төлем құралдарымен қатар төлемдерді жүзеге асырудың тәсіліне жатқызылған.
ЭА-ны электрондық коммерция саласындағы сауда-саттық операцияларына тиімді қызмет көрсетуге мүмкіндік беретін жаңа төлеу құралы деп қараған жөн. Электрондық ақшаны жеке тұлғалар сатып ала алады. Ол үшін эмитент-банкке қолма-қол емес немесе қолма-қол нысанда тиісті ақша сомасын алдын ала енгізу қажет. Содан кейін алынған сомаға эмитент-банк электрондық ақша шығарады. Рәсім пайдаланушының электрондық “әмиянына” оның енгізген ақшасының құнына баламалы ақшаны салу арқылы жүргізіледі. Осы сома шегінде ол электрондық ақша жүйесінде сауда және өзге де операцияларды жасай алады.
Электрондық ақша үшін қатаң регламент
– Электрондық ақшаның шығарылуын және айналымын заң қалай реттейді?
– Кез келген банк ЭА-ны шығаруға құқылы. Бұл ретте банк өз бетінше, өзінің ішкі бизнес-стратегиясына сәйкес жұмыс моделін таңдау және электрондық ақша жүйесінің инфрақұрылымын ұйымдастыру жөнінде шешімдер қабылдайды. Менің ойымша, барлық мүдделі эмитенттерді тарта отырып электрондық ақшаның бірыңғай инфрақұрылымын құру электрондық коммерция нарығын одан әрі дамытудың айтарлықтай оңтайлы және ұтымды шешімі болар еді. Мұндай жүйені ендіру банктер үшін инвестициялық жағынан да, тұтынушылардың қызметтерге қол жетімділігін кеңейту мүмкіндігі тұрғысынан да тартымдырақ болар еді.
Бұл ұсынысты іске асыру жүйенің негізгі қатысушыларының жалпы шығасыларын төмендетуге, ЭА-ны ел көлемінде пайдалана отырып төлемдер жүргізудің тиімділігін арттыруға көмектеседі. Қазақстан үшін электрондық ақшаны ендіру электрондық коммерцияның одан әрі дамуына жаңа серпін береді, себебі оны халықтың қаржы операцияларын жүргізу үшін белсенді және барлық жерде пайдалануы логистиканың дамуына және сауда ұйымдарының қолма-қол жасалмайтын төлемдерді қабылдауына өтуін ынталандыруға түрткі болады. Ұлттық Банк осы бағыт шеңберінде электрондық ақша нарығының тиімді жұмыс істейтін және перспективалы моделін қалыптастыру жөнінде бірқатар шараларды жоспарлап отыр. Электрондық ақшаны айналысқа енгізумен байланысты 2012 жылы жаңа жобалар туындап, іске қосылады деп болжап отырмыз.
Сонымен қатар, әрбір банк тек ішкі нарықтағы сауда операцияларына ғана қызмет көрсетуге бағытталған өзінің жеке электрондық ақша жүйесін құруға құқылы. Мұндай жағдайда ЭА-ға қызмет көрсететін әрбір банкте төлемдерді өткізудің түрлі технологиялары мен стандарттары қолданылатын болады. Алайда мұндай тәсіл түрлі банк жүйелері мен олардың клиенттері арасындағы ақпараттық-технологиялық өзара іс-қимылмен байланысты белгілі бір проблемалардың туындауына әкеп соғады. Нарықта бір-бірімен өзара іс-қимыл жасамайтын бірнеше электрондық ақша жүйелерінің пайда болуы электрондық коммерцияның кеңінен және жылдам енгізілуіне кедергі жасап, сол арқылы инвестициялардың ақталуына және осы жүйелердің одан әрі технологиялық тұрғыдан дамуына қиындық келтіреді.
Эмитент– резидент емес пе? заңды емес!
– Еліміздің заңнамасына сәйкес отандық банктер ғана ЭА-ның эмитенттері бола алады. Қазақстандықтардың шетелдік эмитенттер берген қолданыстағы электрондық әмияндары туралы не айтасыз?
– Республика заңнамасының талаптары Қазақстан азаматтарының қызметімен және олардың ел аумағында түрлі операциялар жүргізуімен байланысты қатынастарға ғана қолданылады. ҚР резиденті емес шетелдік компаниялардың электрондық ақшасын қазақстандық заңнама реттемейді және олардың қызметі реттелмейтін болып табылады. Шетелдік эмитенттер шығарған электрондық ақшаның ел аумағында есеп айырысудың заңды тәсілі болып танылмайтынын атап өткен жөн.
Тиісінше, ел ішінде республика резиденттері арасында сауда және өзге операцияларды жүргізу кезінде оларды пайдалану ҚР заңнамасының талаптарына қайшы келеді. Бұл ретте заңнама Қазақстан азаматтарының шетелдік компаниялардың электрондық ақша жүйелерінің қатысушылары болу құқығын шектемейді. Резидент еместердің электрондық ақшасы жеке шетелдік төлем жүйелері құнының электрондық бірліктері болып табылады. Олар түрлі елдердің юрисдикциясында. Соған байланысты шетелдік жүйелердің ЭА-ның Қазақстандағы иелері заңнамамен қорғалмаған, шетелдік компаниялар – шетелдік эмитенттердің тарапынан олардың талаптарының өтелуіне нақты кепілдік жоқ, тиісінше барлық тәуекелдерді азаматтар өздері жеке көтереді.
Электрондық коммерцияның болатындығы сөзсіз!
– Сіздің ойыңызша Қазақстанда электрондық коммерцияның дамуына не кедергі?
– Электрондық коммерцияны дамыту – мемлекет саясатының халықты қол жетімді (елдің кез келген өңірінен), ең бастысы қауіпсіз төлем қызметтерімен қамтамасыз етудегі басым міндеттерінің бірі. Бұл бағытта бірқатар мәселелерді шешу жөнінде жұмыс жүргізілуде. Атап айтқанда, қазір электрондық коммерция саласындағы заңнама құқықтық сипаттағы проблемалық мәселелерді шешу бағытында жетілдірілуде. Мұндай жұмыстың мысалы - өткен маусым айында қабылданған “ҚР кейбір заңнамалық актілеріне электрондық ақша мәселелері бойынша өзгеріс пен толықтырулар енгізу туралы” Заң. Құжатқа электрондық ақшаны шығару және оның айналысы мәселелерін реттейтін түзетулер енгізілді.
Менің ойымша, республикада Интернет төлемдер сегментінің қарқынды дамуына кедергі келтіретін мынадай мәселелерге көңіл бөлуге болады. Біріншісі – төлем сервисінің дамымауы. Иесіне ашық құрал пайдалануына мүмкіндік беретін, сатушылар үшін де, тұтынушылар үшін де ақы төлеу тетігі талаптары бойынша ыңғайлы электрондық ақша нарықтың дамуына жаңа серпін беретін құрал болып табылады. Логистика – тауарлар мен қызметтерді жеткізудің дамымауы кедергі келтіретін екінші фактор болып табылады. Үшінші фактор – елдің сауда ұйымдарының, кәсіпкерлерінің баламалы on-line өткізуін айқын ынталандырудың болмауы. Бірақ бұл проблема уақыт өте келе шешілетін болады және көптеген қазақстандықтар жақын уақытта сервистің осы түріне өздері көшеді. Осы және басқа да құрамдас бөліктерді шешкен кезде бізде электрондық коммерцияны қарқынды дамытуға жақсы мүмкіндік туындайды.
– Мазмұнды әңгімеңізге көп рахмет.
Әңгімелескен Алла ДЕМЕНТЬЕВА.
* * *
Материал басуға дайындалып жатқан кезде “ҚР ҰБ Банктік сервис бюросы” РМК-нің ашық конкурсты жеңіп, Түркіменстанның Орталық банкімен ұлттық төлем жүйесін жеткізуге және ендіруге келісім-шартқа қол қойғаны белгілі болды. Келісім-шартқа сәйкес БСБ нақты уақыт режімінде жалпы есеп айырысу жүйесінен (RTGS) және клирингтік есеп айырысу жүйесінен тұратын бағдарламалық қамтамасыз етуді, сондай-ақ басқа инфрақұрылымдық құрамдас бөліктерді жеткізуді және ендіруді қамтамасыз етеді.
RSS Ондыққа! ХВҚ сарапшылары: Қазақстанның төлем жүйелері Халықаралық есеп айырысу банкі
белгілеген барлық 10 негізгі қағидатқа сәйкес келеді.
TW Қазақстанның төлем жүйелері: халықаралық талаптарға толық сәйкестік