Үкімет басшысының қатысуымен өткен бюджет заңнамаларын талқылаулар барысында сенаторлар өз пікірлерін бүкпесіз жеткізіп келеді. Бұл жолы палатаның Халықаралық қатынастар, қорғаныс және қауіпсіздік комитетінің төрағасы Қуаныш СҰЛТАНОВ 2012-2014 жылдарға арналған республикалық бюджетті қабылдау барысында елдің дамуына кедергі жасап отырған кейбір мәселелерге Үкіметтің назарын ерекше аударды. Бүгін соны оқырман назарына ұсынып отырмыз.
Жылдан-жылға айтылып жүрген субвенциялар тәжірибесі аумақтарды өз табыстарын көбейтуге ынталандырмай отырғанын мойындауымыз керек. Алматы қаласы, Атырау және Маңғыстау облыстарынан басқа өңірлер түгелдей республикалық бюджетке тәуелді. Субвенция бюджетпен бірге өсіп келеді. 2000 жылғы субвенциялардың көлемі 27 млрд. теңгені құраса, ал 2012 жылға 880 млрд. теңгені бекітпекпіз. Яғни, он жыл бұрынғы бюджеттің 7 пайызынан 16 пайызға дейін өсті. Үкіметтің осыған байланысты іс-қимылы қандай болмақ? Жергілікті билікке жергілікті салық түрлерін және олардың ставкаларын бекіту құқығын заңнамалық түрде беру мүмкіндігі қарастырылуына көшкен дұрыс болмай ма? Өңірлер бюджеттерінің кіріс мүмкіндіктерін арттыруға кәсіпкерлікті, әсіресе шағын және орта бизнесті дамытуға бағытталған шаралар әлі жеткіліксіз. 2011 жылғы 1 қаңтарға республика бойынша 675 937 шағын және орта кәсіпкерлік субъектілері тіркелген. Кейбір мәліметтер бойынша осылардың 40 пайызға жуығы жұмыс жасамайды. Табыс жоқ, табыс болмаған соң салық та жоқ. Жұмыс істеп тұрғандарының өзінің салық төлейтін мүмкіндіктері төмен.
Шағын және орта бизнестің дамуына басты кедергілер не? Олар – қаржы институттарындағы жемқорлық, заң бұзушылық, сондай-ақ несиелер үстемесінің жоғарылығы мен банк қызметкерлерінің шенеуніктік мінез-құлықтары. Кәсіпкерлікті дамытуға бағытталған түрлі даму қорлары және басқа да институттар, мемлекет тарапынан қолдау ретінде жұмсалатын несиелердің қымбаттап кетуіне үлес қосқаннан басқа ешқандай пайда әкеліп отырған жоқ. Кәсіпкерлер олардан оңайлықпен қаражат ала алмайды. Аталған институттар жобаларды іріктеуді тек өздеріне ғана түсінікті, өздеріне ғана тиімді тәртіппен жүргізеді. Осының салдарынан жаңа өндіріс және қосымша жұмыс орындарын ашуды көздейтін көптеген жобалар мемлекеттік қолдаудан тыс қалған, ал оларға жетпей қалған бюджеттен бөлінген қыруар қаражат екінші деңгейдегі банктердің депозиттеріне орналастырылғанын Есеп комитеті анықтаған болатын.
Үкімет осыларға тосқауыл қойып, кәсіпкерліктің, шағын және орта бизнестің қанатын жазып, еркін өрістеуіне тікелей қамқорлық жасауға міндетті. Бюджеттің орындалуы жөніндегі есептерді қараған кезде, квазимемлекеттік мекемелерді қысқарту жөнінде ұсыныстар айтылып жатса да, біреулері жабылып, екіншілері жаңадан ашылып жатады. Мысалы, мақсаттарына жетпеген Стрессті активтер қорының орнына Проблемалық несиелер қоры құрылып жатыр. Қаржы институттары, банктер көбіне отандық тауар өндірушілерді қолдауға емес, сыйақы алуға машықтанып алған.
Кеден одағына кіргелі Қазақстаннан Ресейге жіберілетін экспорттың 10-пайызға азайып, Ресейден импортымыз көбейгенін Үкімет қалай түсіндіреді? Осының өзі біздегі өнім өндірісінің төмендігін көрсетіп тұр емес пе? Үкімет осыған айрықша назар аударып, екпін беруі тиіс. Сондай-ақ, біздің мемлекеттік телеарналар көрші елдерден «сөйлейтін» арналармен бәсекелесе алмай жатыр. Тіпті олар 24 сағат Қазақстанға «сарнап» тұрғанда, біздің мемлекеттік арналар түн ортасынан таңғы 6-ға дейін үзілісте жатады. Осы бостықты толықтыру қажет. «Хабарды» 24 сағатқа көшіретін мезгіл жетті. Телеарна сапалы түрде қызмет көрсету үшін спутник арқылы ақпарат таратуға мүмкіндік беретін ең жаңа техникамен жабдықталуы тиіс екені сөзсіз. Осы жөнінде жасаған ұсыныстарымыз Үкімет тарапынан қолдау табады және келесі жылғы бюджетте оған қаражат бөлінеді деген сенімдемін.