Тәуелсіздік жылдары Қазақстанның жаңа мемлекетін және оның саяси жүйесін қалыптастыру оңай болған жоқ. Бұл үрдіс өте қайшылықты, тартысты, қателіктер мен қатерлер арқылы жүргенін ашық айту қажет.
Қазақстан қандай мемлекет болмақ және ол қай жолмен дамиды? 1991 жылғы 16 желтоқсанда тәуелсіздік жариялағаннан кейінгі еліміздің саяси басшылығы мен интеллектуалдық күштерінің алдында тұрған ең күрделі, ең тағдырлы сұрақ осы еді. Еңсесін енді ғана көтерген жас мемлекеттігіміздің «мемлекет» деп аталатын, өркениеттер мен демократиялар тарихында етене қалыптасып, қабылданған, анықталған осы әмбебап саяси-құқықтық, әлеуметтік-экономикалық, рухани-интеллектуалдық аса күрделі институтқа сәйкес, сайма-сай, барабар келуін қамтамасыз ету сол саяси кезеңнің ең өзекті тағдыршешті міндеті еді.
«Сәйкестілік» мәселесі – қалыптасу үрдісіндегі кез келген әлеуметтік-саяси, экономикалық, этностық организмнің алдынан көлденең тұрар проблема. Ол жас мемлекеттердің қалыптасуы кезеңінде ерекше өткір тұрады. Мемлекеттік сәйкестілік дегеніміз – мемлекетке тән барлық қасиеттер мен белгілердің, оның төл саяси институттары мен құрылымдарының, қабылдаған заңдарының, ең бастысы – конституциясының тәуелсіз мемлекет шеңберінде толыққанды және тиімді қызмет жасауы.
Біз Парламентте қабылданбақ Тәуелсіздік декларациясы мазмұнынан ең алдымен осы мәселелерге жауап іздеуіміз қажет. Сөз жоқ, Декларацияда айтылар, бағаланар, сараланар жеңістеріміз бен жетістіктеріміз аз емес. Ұтылыстар да бар. Бәрін айтып, қамтуға мүмкіндік жоқ. Өз пайым-танымымыз, саяси таңдауымыз және талғамымыз деңгейінен кейбіріне ғана тоқталмақпыз. Бұл жердегі тағы бір маңызды дүние – тарихтың саяси сабағында, тағылымдарында жатыр. Әлемдік тарихи тәжірибеде саяси азаттығын жариялаған көптеген жас елдер өздерінің мемлекеттік сәйкестілігіне қажет саяси жүйенің құндылықтары мен билік институттарын дәл анықтап, түгендеп, болжамдай алмай ішкі саяси тартыстар мен шиеленістерден, азаматтық соғыстан көз ашпай келеді. Соның нақты мысалы Ауғанстан, Сомали, Нигерия, Никарагуа және тағы басқа мемлекеттер. Ондай ахуалдың кейбір белгілері Қырғызстан, Молдова, Украина тәрізді кешегі бізбен бір саяси жүйеден шыққан ТМД елдерінде әлі де орын алып отыр. Мемлекеттік сәйкестілік мәселесі еліміз басшылығын әуелден ерекше ойландырды. Оның нақты дәлелі Президент Н. Назарбаевтың 1996 жылғы 24 сәуірдегі Өкімімен бекітілген «Қазақстан Республикасының мемлекеттік сәйкестілігін қалыптастыру тұжырымдамасы».
Өйткені, социалистік қоғамдық қатынастар, кеңестік мемлекеттік құрылыс уақыттың саяси сынынан өте алмады. Тарихтың күрт бұрылысындағы әлеуметтік-экономикалық тегеурінге шыдамады. Енді кеңестен кейінгі жас мемлекеттік құрылымдар алдында өздерінің ұлттық егеменді мемлекетінің конституциялық архитектурасын анықтап, мемлекеттің іргетасын берік әрі қателеспей қалау жауапкершілігі тұрды. Сол кездің өзінде-ақ Қазақстанда да алғашқы қуаныш дүрбелеңі мен эйфория басылғаннан кейін мемлекетті құру, оны қалыптастыру үшін тәуелсіздікті жариялау, аса маңызды саяси шаралар, оның айқын нышандары – Туды, Елтаңбаны, Гимнді анықтау, тіпті Президент лауазымын белгілеу аздық ететіні белгілі болды.
Н. Назарбаев «Ғасырлар тоғысында» атты тәуелсіздіктің саяси шежіресі іспеттес, сараптамалық рухтағы белгілі еңбегінде сол тарихи кезеңдегі күрделі жағдайды талдағанда көптеген сарапшылардың мемлекеттің алдында тұрған күрделі міндеттерді ескермей баға беруге тырысатындығын тура көрсете отырып, сол уақыттағы елдің саяси басшылығы алдында тұрған міндеттерді былай жинақтаған: «Ол – мемлекеттілікті қалыптастыру, бір экономикалық жүйеден екінші экономикалық жүйеге көшу, демократиялану процесін дамыту, әлеуметтік және ұлтаралық орнықтылықты сақтау және нығайту, сыртқы саяси бағыттар желісін тарту» [«Ғасырлар тоғысында»,128-б.].
Тәуелсіз Қазақстан мемлекетінің қалыптасу кезеңі бұрынғы бүкіл КСРО аумағында саяси, әлеуметтік-экономикалық мүдделер мен қатынастардың ерекше шиеленісуі үдерісімен қабаттаса жүргені белгілі. Ол кезде, әділіне келсек, Қазақстанның болашақ мемлекеттік дамуы туралы берік, сындарлы тұжырымдама әлі қалыптаспаған еді. Сол кезең туралы Президент Н. Назарбаев жоғарыда айтылған еңбегінде ағынан жарылып: «Мен Қазақстан егемен мемлекеттер федерациясының құрамында болады деп ойладым. Сол жолда күш салып бақтым. Оның үстіне, жаңа Одақ келісімшарты жобасы бойынша үлкен жұмыс жүріп жатты. Бірақ 1991 жылғы тамыз тарихта күрт бетбұрыс жасады. Жаңа жағдайды ескеріп, бұрынғы жоспарды қайта өзгерту керек болды», деп түйіндейді.
Елдегі саяси, әлеуметтік-экономикалық жағдай тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында тым күрделі, тіпті қорқынышты сипат алып тұрды. Жаңа мемлекеттің құрылысын анықтау, оның конституциялық тұғырын бекемдеу тәрізді төтенше маңызды саяси міндетпен қабаттасып, жағдайды одан сайын күрделендірген әлеуметтік-экономикалық мәселелердің бүкіл бір күрделенген, асқынған тізбесі тұрды. Сол тұста бізге басқарудың кеңестік жүйесінен еншіге тигені күйзелген шаруашылық, жүйесі сөгіліп, жон арқасы қираған экономика, тұралап, мешеуленген өндіріс, терең тығырыққа тіреліп, кетеуі кеткен ауыл шаруашылығы кешені еді.
Еліміздің шығысында сепаратизмнің, батысы мен солтүстігінде казачествоның өшпенді өлермендікпен бой көтеруі – жас мемлекеттілігіміз үшін нақты қатерлер еді. Оны біздер – аға ұрпақ өкілдері сарапшы, саясаттанушы ретінде қалай ұмытармыз?! Осындай аласапыран, тар жол, тайғақ кешу жағдайының өзінде мемлекетті, оның саяси, басқару жүйесін құруда, мемлекеттік машина мен оның басқарушы кадрларын іріктеп, орналастыруда аяқты шалыс басуға болмайтын еді. Уақыт тым қатерлі-тін. Ұлттық мемлекеттік машинаны тез арада іске қосып, оның ырғақты жұмыс істеуін қамтамасыз етудің төтенше жауапкершілігі тұрды.
ХХ ғасырдың 90-жылдарының басында жаһандану, ақпараттық қоғам, халықаралық байланыстардың күшеюі жағдайында саяси жүйе мен оның институттарының функциялары барған сайын күрделеніп, тармақталып, олар қамтитын құбылыстар мен қатынастардың ауқымы кеңейіп, бұлардың өзара сабақтастығы, өзара байланыстары күрделенген еді. Осы жаңа әлемге, оның күрделі саяси-экономикалық, идеологиялық қатынастарына дербес субъект ретінде ұмтылып отырған Қазақстан алдымен өзін өзі мемлекет ретінде анықтап, мемлекеттік-конституциялық құрылысын түбегейлі бекемдеуі тиістігі айдай ақиқат еді. Бүгінде, жиырма жылдық дербес дамудың биігінен еліміз бұл жауапкершіліктен абыроймен шықты деуге негіз бар.
Тәуелсіз мемлекет құру арманына мың өліп, мың тірілген қазақ халқы тек ХХ ғасырдың соңғы он жылдығына ғана қол жеткізді. Бүкілхалықтық референдумда 1995 жылғы қабылданған Конституция еліміздің мемлекеттік құрылысының жаңа архитектурасын қалыптастырды. Осы жылдан мемлекетіміз дамуының жаңа кезеңі басталды. Ал одан кейінгі кезең еліміздің конституциялық дамуы оның іргелі негіздерінің беріктігін, өміршеңдігін, оны құраушы институттық құрылымдардың міндеттері мен басқару мүмкіндіктерінің дұрыс анықталғандығын дәлелдеді.
Мемлекеттік құрылыста оның барлық тетіктерін қалыптастыру, орталықты және жергілікті басқару органдарының сындарлы, біртұтас жүйесін, жаңа тәуелсіз мемлекеттің өз ұлттық мүддесіне қызмет ететін сындарлы мемлекеттік аппаратты, әскери, қауіпсіздік, құқық қорғау органдарының жүйесін құру міндеті тұрды. Бұл саладағы ең күрделі шаруаның бірі – Қазақстанның мемлекеттік мүддесін қабылдап, мойындайтын, оның ұлттық қауіпсіздігіне қызмет ететін жаңа тұрпатты отаншыл, патриот кадрларды қалтқысыз, қателеспей табу еді. Сол кезде республиканың мемлекеттік қауіпсіздік, ішкі істер, оның территориясында тұрған сансыз да әлеуетті, әсіресе стратегиялық бағыттағы қарулы күштер басшылығының еліміздің егемендігін мойындамағанын, оған іштей қарсы болып, Мәскеуден нұсқау күткендей күйде болғанын бүгінгі жас ұрпақ біле бермейді. Бұл ел тәуелсіздігі үшін қауіпті, шетін ахуал еді. Жат пиғылды саяси күштердің осыны пайдаланып, тәуелсіздікті жөргегінде тұншықтыру мүмкіндігі болды.
Егемендік – әлемдік өркениеттің қазіргі сатысында мемлекеттің кемелдігі мен қалыптасқандығының, одан әрі даму өрістілігі мен өскелеңдігінің басты белгісі. Тәуелсіздіктің де ең басты және түпкі мақсатының бірі мемлекеттің егемендігін қамтамасыз ету болатын. Халықаралық теория мен практика мемлекет егемендігінің мынадай басты өлшемдерін біледі: аумағы және шекарасы, халқы, мемлекеттік басқару органдары, сол мемлекетті қорғайтын институттарды қалыптастыру. Осы өлшемдерге сай келетін: ұлттық қауіпсіздік, қорғаныс, құқықтық, сот жүйесін құру, ұлттық валютаны енгізу, сындарлы, әлемдік экономика танып мойындаған салық, банк, қаржы-кредит, салық, кеден жүйелерін қалыптастыру – тәуелсіз мемлекетті орнықтыру жолындағы әрқайсысы бір-бір асқаралы асуларымыз. Қазақстанның юрисдикциясына толығымен бағынатын күш құрылымдарын – қарулы күштерді, ішкі істер органдарын және арнайы қызметтерді қалыптастыру оңайға түспегенін аға ұрпақ жақсы біледі.
Қазақстан осы жылдары ең алдымен өзінің аумақтық тұтастығын сақтап, ата-бабаларымыздың сан ұрпағының қаны мен тері төгілген аумақта тәуелсіз, әлемге танымал, беделді ұлттық мемлекет құрды. Аумағы жағынан әлем мемлекеттері ішінде тоғызыншы орында тұрған біртұтас мемлекет қазақ халқының бұрынғы тарихында болған емес. Бұл – біздің ең басты тарихи жеңістеріміздің бірі. Және осы байтақ аумақты қазіргі заманғы халықаралық құқық нормаларына сәйкес Ресей мен Қытай тұрпаттас алпауыт, өз мүдделерін жақсы пайымдаған Орталық Азиядағы көршілес мемлекеттермен қиын да күрделі келіссөздер арқылы шебер мәмілегерлікпен, табандылықпен, біліктілікпен келісіп, ашық-шашық жатқан, бұлыңғыр, анықталмаған шекарамызды айқындап, берік те бұлтартпас шарттармен бекемдеуге қол жеткізуіміз – баға жетпес абыройлы жетістік һәм мәңгілік құндылық.
Бұл – Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаевтың халықаралық аренадағы жоғары беделінің, Қазақстанның жас дипломатиясының сыртқы қатынастар саласындағы басты жеңістерінің бірі. Бұл – біздің ата-бабаларымыздың бүкіл қойнауы байлыққа толы төрткүл дүние қызыққан осынау кең аумақты аттан түспей, белін шешпей, алты малтаны ас етіп, ақ найзаның ұшымен, ақ білектің күшімен ғасырлар бойы қорғаған ересен ерлігінің тарихи қайтарымы, ұрпақтан ұрпаққа тапсырған қасиетті аманатына адалдық еді. Мұны келешек ұрпақтардың ырысы мен игілігі деп баршамыздың да мақтан етуімізге болады!
Саяси жүйеде белгілі бір мүдделер негізінде оның құрамына енетін құрылымдар қызметінің нәтижесінде институттық қатынастар мен рөлдер қалыптасады. Америкалық әлеуметтанушы ғалым Т. Парсонс кезінде дөп айтқандай, осы құрылымдар саяси жүйенің «анатомиясын» құраса, олардың функциясы «физиологиясын құрайды». Жиырма жылда Қазақстанның саяси жүйесінің «анатомиясы» да, «физиологиясы» да түбегейлі өзгерістерге түскені хақ. Ең бастысы, тәуелсіз еліміздің саяси жүйесінде жиырма жылда түбегейлі демократиялық-құқықтық реформалар жасалып, ол конституциялық, институттық-құрылымдық, мазмұндық-функциялық терең өзгерістерге түсті. Еліміздің саяси жүйесі құрылымындағы түбегейлі «анатомиялық» түзілу мен түрленудің мәні мен мазмұнын жинақтай айтсақ, біздің пікірімізше, олар негізінен мыналарға келіп саяды:
– ең алдымен еліміздің саяси жүйесінде бұрын болмаған президенттік институт, қос палаталы, кәсіби негізде жұмыс істейтін Парламент, көппартиялылық, Қазақстан халқы Ассамблеясы тәрізді қағидатты жаңа саяси құрылымдардың түзіліп, қалыптасуы және қызмет жасауы;
– саяси жүйенің барлық ресми институттары қызметінің негізінен бір ортақ мақсатқа – демократиялық, құқықтық, зайырлы және әлеуметтік мемлекет құруға бағытталуы;
– қоғамдағы демократия мен сөз бостандығының даму деңгейі мен пәрменділігінің басты көрсеткіштерінің бірі тәуелсіз, беймемлекеттік бұқаралық ақпарат құралдарының дербес те әлеуетті жүйесінің пайда болуы;
– бұған дейін болмаған, қоғамдық өмірдің барлық салаларын кеңінен қамтитын жаңа азаматтық институттардың қалыптасып, дамуы және олардың қызметіне қажетті ұйымдық-құқықтық негіздердің нығаюы;
– халықаралық деңгейдегі беделді демократиялық институттар біртіндеп негізінен мойындаған еліміздің жаңа сайлау жүйесінің қалыптасуы;
– еліміздегі биліктің басты үш институтының: Президент, Парламент және Үкіметтің біріккен еңбегінің нәтижесінде еліміздің саяси жүйесінің барлық құрамдас бөліктері қызметінің құрылымдық, ұйымдық-құқықтық және өзара қарым-қатынасы мәселелерін жан-жақты реттейтін, әлеуметтік-экономикалық дамуын қамтамасыз ететін заң жүйесінің бүтіндей жаңадан түзіліп, қабылдануы және бұл үрдістердің қоғамдық қатынастардағы қажеттіліктерге байланысты үнемі жетілдірілуі.
Декларацияда саяси жүйеге баға берерде ең алдымен осы сапалық түрлену мен іргелі өзгерістер басты назарда болуы керек деп есептейміз.
Қазақстан Конституциясының 2-бабында: «Қазақстан Республикасы президенттік басқару нысанындағы біртұтас мемлекет» деп атап көрсетілген. Тәуелсіз Қазақстанның жаңа саяси жүйесіндегі ерекше орында осылайша президенттік институт тұр. Қазақстанның мемлекеттік құрылысының, оның саяси бүкіл мәні мен басты ерекшелігін анықтайтын осынау аса маңызды конституциялық қағида еліміз саяси жүйесінің бүкіл табиғатын, құқықтық өрісі мен кеңістігін, құзыреті шектерін анықтағандай. Конституцияға сәйкес еліміздегі өзге саяси институттардың, әсіресе, билік тармақтарының мәртебесі, беделі және даму перспективасы, сайып келгенде, президенттік институттың қызметіне тікелей байланысты. Сондықтан да, еліміздің жаңадан қалыптасқан саяси жүйесінде бұл институттың орны мен мәртебесі аса зор.
Ендеше, Декларацияда Тұңғыш Президенттің мемлекет құрушылық әлеуеті, тегеурінді де жемісті қайраткерлігі, жолбасшылығы өзінің әділ бағасын алуы тарихи да саяси тұрғыдан әділеттілік болар еді.
Осы жылдардың тағы бір маңызды институттық даму қорытындысы жаңадан қалыптасқан, биліктің кеңестік жүйесінде болмаған маңызды тармағы – елімізде заң шығару қызметін жүзеге асыратын ең жоғары өкілді орган – қос палаталы Парламенттің қалыптасқандығы. Турасын айту керек, Қазақстанның кәсіби парламентаризмге келер жолы күрделі де қайшылықты, саяси шиеленісті, бұралаңды болды. Республика Жоғарғы Кеңесінің екі құрамы саяси себептерге байланысты өкілеттілік мерзімі аяқталмай, уақытынан бұрын таратылды. Елімізде парламенттік демократия, парламентаризм көптеген қиындықтармен, саяси тартыспен, қайшылықтар арқылы біртіндеп қалыптасып келеді.
Еліміз Парламентінің осы жылдарғы белсенді заң шығарушылық, өкілді және саяси қызметінен белгілі бір тарихи-саяси, демократиялық қорытындылар шығаруға болады. Әрине, Декларацияны талқылап, қабылдайтын институт болғандықтан, депутаттардың өздері қызмет жасап отырған институтқа саяси баға беруі нәзік те күрделі мәселе. Парламенттің бүкіл қызметі қашанда қоғамдық пікірдің өткір сынында тұратыны табиғи да қалыпты жағдай. Өйткені, халықтың қашанда ең алдымен өзі кең құзіреттер беріп, сенген өкілдерінен қаттырақ сұрауы – заңды да үйлесімді. Сондықтан Парламент қызметін объективті бағалау сарапшылардың, ғалымдардың үлесінде болса керек.
Осы кезеңдегі Қазақстанның саяси жүйесінің құрылымдық дамуындағы сапалық өзгерістердің бірі – оның құрамдас бөлігі ретіндегі бұқаралық ақпарат құралдарының (БАҚ) жаңа, өскелең рөлі. БАҚ-тың институттану үдерісі тегеурінді жүріп жатыр. Ол аса маңызды көпсалалы, көпқырлы әлеуметтік-саяси, ақпараттық, қоғамды топтастыру және әлеуметтендіру, танымдық және білім берушіліқ, қоғамдық пікірді қалыптастыру тәрізді маңызды функцияларды атқаратын, саяси және идеологиялық әр алуандықты білдіретін демократиялық, азаматтық институт ретінде түзілді деп айтуға толық негіз бар. Сонымен, бүгінде БАҚ – саяси жүйеде ақпарат көзі ғана емес, ол көп функциялы, саяси реттеудің, саяси тұрақтылықты бекітудің, әлеуметтік инновацияның тегеурінді де қуатты тетігі. Қазақстанның демократиялық саяси жүйесін бүгінде БАҚ қызметінсіз елестету мүмкін емес.
Бүгінде еліміз Конституциясының 20-шы бабына сәйкес цензураға тыйым салынғанда, кім және не туралы болса да бәрін айтуға болатындай ахуал қалыптасты. Бүгінде жария саясат бұрынғыдан да кең түрде жария бола бастады. Ол қай кездегіден де ашықтықты, аудиторияны игере, басқара, меңгере, ұйыта білу шеберлігін қажет етеді. Жариялылықтың, сөз бостандығының дәмін татып, әлмисақтан сөз өнерін ерекше қадірлеп, қастерлейтін, қашанда: «Бас кеспек болса да, тіл кеспек жоқ!» дейтін халқымыз, кемеңгер Абай айтқандай, «жалын мен оттан жаралған» ақылды да һәм әділ сөзді нағыз жария саясаткерлерді күтіп отыратынын ерекше есте ұстаған абзал.
Республика саяси жүйесіндегі келесі бір мәнді өзгеріс – әлжуаз, әлсіз болса да көппартиялылықтың қалыптасуы. Бұл үдеріс елімізде қайшылықты, күрделі болды. Саяси партиялар да қалыптасудың, дамудың «балалық ауруын» өз бастарынан кешті. Жалпы, партиялар қызметін тек маңызды демократиялық институт, қоғам мүшелерін саяси әлеуметтендіру құралы ретінде бағалау – біржақты бағалау. Әлем саясаттанушылары мен ойшылдары арасында саяси партиялардың пайда болуы мемлекеттің әлсіздігін білдіреді, партиялар әлеуметті бөлшектейді, қоғамның бірлігін бұзады деп тұжырым жасаған ғалымдар аз емес. Біздің пайымдауымызша, саяси партиялардың Қазақстанда кең өріс ала алмауының өзіндік бір себебі – халқымыздың саяси санасы мен тарихи жадында қалыптасқан қайсыбір ерекшелікке де байланысты. Қазақ халқының санасында партияларды елді бөлшектеу, қоғамды жікке бөлудің құралы ретінде қабылдау басымырақ. Ұлт ұстазы Абай кемеңгер кезінде кейбір партияшылардың қылығынан түңіліп: «Болды да партия...», деп түңілсе, сол кемеңгердің інісі һәм рухани ізбасары, аса ірі ойшыл, кезінде, 1917-1918 жылдары саясатқа да араласқан Шәкәрім бұл мәселеде өз ойын нақты айтқан: «Досыма айтам. Қулардың тіліне ерме, Партиясына ешкімнің ере көрме, Ноқтаға басыңды ілсең, шыға алмайсың, Бірлік бұзып, кетіріп, еркің берме», деген.
Қазақтың қос данышпаны партиялардың түпкі мақсаты мен мүддесін қапысыз таныған – әлеуметтің белгілі бір әлеуетті бөлігін іріктеп алып, сөзіне ертіп, соның күшімен, беделімен, дауысымен қалай да саяси билікке жету. Бұл әдіс-амал күні бүгінге дейін өзгерген жоқ. Кез келген елде солай.
Жиырма жылда Қазақстанның партиялық құрылысы толық қалыптасты деп айтуға, біздің пікірімізше, әзірге ертерек. Саяси кеңістікте негізінен бір партияның үстемдігі байқалады. Еліміз бұл салада да өз жолын іздеуде. Өткен кезең саяси тартыстар мен пікір таласынан кенде болған жоқ. Саясат сахнасына сан партия келіп, сан партия кетті. Тәуелсіздік әкелген демократиялық өрісті, саяси кеңістікті, рухты, құқықтық, әлеуметтік мемлекетті орнатудың конституциялық қағидат-мақсаттарын саяси партиялар тиімді пайдаланып отыр деп әлі де айта алмаймыз. Оның әртүрлі объективті және субъективті себептері бар.
Жоғарыда айтылғандай, Қазақстан жиырма жылды саяси эволюция, демократиялық даму жолымен біршама сәтті өтті. Біз мынау алмағайып, тартыс пен күреске, күш көрсету мен арандатуға толы аласапыран, дүбірлі дүниеде елдің ішкі тыныштығы мен татулығын, ұлттар арасындағы келісімді сақтап қалдық. Және жөні келгенде, мына бір тарихи ақиқатты әрі басты құндылығымыз туралы айту да парыз.
Еліміздегі осынау ұлан-ғайыр жетістіктердің басты тірегі, ұйытқы-мәйегі мемлекет құраушы ұлт – қазақ халқы, төл мінез-тұрпатындағы үздік қасиеттер. Оның табиғи ұстамдылығы, саяси салмақтылығы мен салқынқандылығы, әр қоғамдық құбылысқа, партиялар мен қозғалыстардың қызметіне биік талаппен қарайтын көзқарас-парасаты, тумысынан сарапшылдық сияқты баға жетпес қадір-қасиеттерінің еліміздің саяси реформалар жолымен дамуына адамдық-рухани негіз болғаны – бұлтартпас ақиқат, баға жетпес қазына.
Қазақтардың бойында бүгінде көптеген, әсіресе, жас ұлттарда сирек кездесетін белгілі бір деңгейдегі салауатты саяси консерватизм бар. Сондықтан еліміздегі кейінгі, әсіресе, 1991-1997 жылдардағы өткір әлеуметтік-экономикалық қиыншылықтардың табиғатын ұғып, оның өтпелі сипатын түсініп, әр түрлі даңғаза ұрандарға ермей, шыдамдылық, кемеңгерлік, саяси ұстамдылық пен байсалдылық көрсетті. Әлеуметтік-экономикалық реформалар, мемлекеттік-саяси құрылыс – формациялар алмасуы кезеңіндегі тауқыметті аса бір төзімділікпен, мәрттікпен бастан өткеріп, ел болашағына оптимизммен қарады. Басқа этнос өкілдеріне ұйытқы болды. Декларацияда мұны арнайы бағалау парыз һәм әділеттілік.
Тәуелсіздігіміздің мәртебелі де жұлдызды жетістіктерінің бірі – қасиетті Сарыарқаның төсінде Астананың жарқырай бой көтеруі. Елімізбен бірге жаңа, жас елорда жыл сайын, ай сайын, тіпті күн сайын түлеп, асқақтап, өрлеп, биіктеп, барады.
Бізде: «Алматы – тәуелсіздік бесігі», деген қанатты сөз бар. Өте орынды айтылған сөз. Ал Астана – тәуелсіздік тірегі, егеменді елдің әлемге жарқырай ашылар мәртебелі есігі, болашақ жеңістеріміз бен асқаралы биіктеріміздің ұйытқысы, ұлттың жасампаздық әлеуеті мен ынтымақ-ырысының шайқалмас түпқазығы. Мемлекет басшысы айтқандай: «Қазақстанның елордасы бірлесу ордасы, егемен Қазақстанның өркендеуінің нышаны». Әлем мемлекеттері мен халықтары мейлінше өткір мәселелерді талқылап, бүкіл әлемге жаңа серпін беретін халықаралық саясаттың нағыз орталығы. Мұның бағасын неге бермеске? Бұған қалай мақтанбауға, шаттанбауға болады?!
Қорыта айтқанда, біз ең алдымен жаңа тәуелсіз Қазақстан мемлекетін құрдық. Оның мемлекеттік институттарының конституциялық тұғырын түбегейлі қалыптастырып, бекіттік. Елімізде жергілікті мемлекеттік басқарудың да сындарлы жүйесі қалыптасты. Осылардың ешқайсысы оңайға түскен жоқ. Соның бәрін біз бірге көрдік, көтердік. Тікелей қатысушылары болдық. Көбіміз, қиын-қыстау кезеңде Елбасының саясатын қолдап, жас мемлекеттің бекіп, нығаюына өз саламызда шама-шарқымыз келгенше атсалыстық. Қиыншылықтар қаншама күрделі болса да біздің халқымыздың дербес, тәуелсіз мемлекет құруға құлшынысы, мақсат-мұраты одан да күшті, тегеурінді һәм қасиетті еді. Осылайша біз жиырма жылдық мерекені еңсемізді көтеріп, мемлекетіміз болашағы бұдан да жарқын, егеменді елдер мен өркениеттер қауымдастығында жұлдызы биіктен жарқырайды деген оптимистік рухта қарсы алып отырмыз.