Қазақстан тәуелсіздікпен даму жолындағы 20 жыл жасампаз қозғалысының қорытындыларын сараптап отыр. Осы жылдарда еліміз мемлекеттік дамудың негізгі бағыттары бойынша едәуір жетістіктерге қол жеткізді. 1995 жылы қабылданған Ата Заңымыздың арқасында өткен жылдар ауқымды өзгерістердің, жаңа әлеуметтік-экономикалық және саяси қатынастарға көшудің кезеңі болды. Конституциямыз Қазақстанның дүниежүзілік құқықтық кеңістікке кіруіне, халықаралық экономикалық қатынастар аясына қосылуына, демократиялық институттардың дамуы мен мемлекеттік-құқықтық институттарды түбегейлі реформалауға алғышарт туғызды.
Осының нәтижесінде өткен жылдарда адамның құқықтары мен бостандықтарын қамтамасыз ету саласында маңызды қадамдар жасалды. Мемлекеттік құқық қорғау жүйесінің қызметі мемлекеттік егемендікті оның барлық көріністерінде қорғауға бағытталған. Конституциялық заңдылық пен құқықтық тәртіпті нығайту ісінде басты рөл прокуратура органдарына берілген, олар қылмыстың алдын алу, азаматтардың, қоғамның және мемлекеттің құқықтарын тиімді қорғау жөніндегі қадағалау және профилактикалық шараларды қамтамасыз етуге тиіс. Мемлекет басшысының қоғамда әлеуметтік-саяси тұрақтылықты, азаматтардың еңбек және экономикалық құқықтарын қорғауды қамтамасыз етуге бағытталған тапсырмаларын орындауға ерекше назар аударылады.
Тәуелсіздігіміздің өткен 20 жылы ішінде Ата Заңымыз талаптарына сай 2009 жылы онжылдыққа арналған Құқықтық саясат тұжырымдамасының қабылдануына байланысты республиканың бүкіл құқықтық жүйесінің дамуында кезекті кезең басталды. Осы бағдарламалық құжатта құқық қорғау органының ұйытқысы деп танылған прокуратура органдарына ерекше орын бөлінген. Осыған орай, біздің алдымызда прокурорлардың қадағалаушы қызметі мен үйлестіруші функциясының тиімділігін арттыруға бағытталған міндеттер тұр. Осы міндеттерді ойдағыдай іске асыру азаматтардың конституциялық құқықтарын неғұрлым сапалы қорғауға мүмкіндік береді.
Елбасының «Қазақстан Республикасында құқық қорғау қызметі мен сот жүйесінің тиімділігін арттыру жөніндегі шаралар туралы» Жарлығында қойған басымдықтар мен стратегиялық міндеттер құқық қорғау органдарының қызметін одан әрі жаңғыртуға және жетілдіруге, прокурорлық қадағалаудың тиімділігін арттыруға бағытталған заңнамалық және ұйымдастырушылық-құрылымдық шаралар кешенін әзірлеуді бірінші кезекке шығарады. Осыған орай қадағалау органдары алдында азаматтардың құқықтары мен бостандықтарын, мемлекет пен қоғамның мүдделерін қорғауға бағытталған, қазіргі заманғы халықаралық стандарттарға және қоғамның талап-тілегіне жауап беретін прокуратура органдарын одан әрі дамыту және жаңғырту бойынша міндет қойылды. Тиімді құқық қорғаушы функция қызметтің басты басымдығы болды.
Реформа негізделетін маңызды қадам қылмыстық жазалау саясатын ізгілендіру болып табылады. Елбасы қылмыстық заңнама мен сот төрелігін құқықтық мемлекет стандарттарына келтіру, қылмыстық жауаптылық пен жазалаудың репрессивтілігі мен ауырлығын азайту, қылмыстық сот ісін жүргізуде заңдылық кепілдіктерін күшейту міндетін қойды.
Біз әзірлеген заң жобасы қылмыстық заңнаманы ырықтандыру мәселелерінің кең ауқымын қамтиды. Бұдан басқа, Бас прокуратура қылмыстық заңнаманы қылмыстық сипаттан арылту және қылмыстық процесте заңдылық кепілдіктерін күшейту жөніндегі заңды әзірлеуші болды.
Ізгілендіру үлкен қоғамдық қауіп төндірмейтін қылмыстарды қылмыстық сипаттан арылту, онша ауыр емес қылмыстар бойынша бас бостандығынан айыру түріндегі жазаны алып тастау, бас бостандығынан айырумен байланысты емес жазаларды қолдану аясын кеңейту, кәмелеттік жасқа толмағандардың қылмыстық жауаптылығын жеңілдету сияқты негізгі бағыттар бойынша жүргізілді. Тұтас алғанда ұсынылып отырған шаралар кешенін іске асыру бас бостандығынан айыру орындарында отырған адамдардың санын едәуір азайтуға мүмкіндік береді. Мемлекеттік мүддеге зиян келтірген қылмыстар туралы істер бойынша тараптарды бітімге келтіру институтын пайдалану мүмкіндіктері кеңейтілді.
Құқықтық реформаны іске асырудың басқа да маңызды аспектілері туралы айтқанда, Елбасы құқық қорғау органдарына қатысты прокуратураның үйлестіруші рөлін күшейту, сотқа дейінгі іс жүргізуде прокурордың жауаптылығын арттыру қажеттілігін ұдайы атап көрсететінін айту керек. Осы жауапты міндет прокурорлық қадағалаудың басым бағыттарын қамтиды, оларды іске асыру заңдылықты бұзуды болдырмау жөніндегі алдын алу шараларының біздің жұмысымызда басты бағыт болуын талап етеді. Мысалы, бүгінгі таңда қылмыстық қауіпті жағдайдың динамикасы неғұрлым жетілген профилактикалық шараларды қабылдау үшін бүкіл құқық қорғау блогының әрекеттерін біріктіру қажеттілігін көрсетіп отыр. Осыған орай, құқықтық құбылыстардың барынша кең спектрі туралы ең толық және дұрыс ақпаратты алуға және ең маңыздысы, оны заңдылық пен құқықтық тәртіпті қамтамасыз ету ісінде уақтылы әрі ұтымды пайдалануға мүмкіндік беретін қазіргі заманғы ақпараттық технологиялар қадағалау қызметі үшін, сондай-ақ Бас прокуратураның Құқықтық статистика және арнайы есепке алу жөніндегі комитетінің талдау және ақпараттық-болжау жұмысында маңызды демеу болуға тиіс.
Осы орайда азаматтық-құқықтық статистиканы қалыптастыруға, құқық қорғау және арнайы органдардың ақпараттар алмасуына ықпал етуге арналған қадағалау органдарында белсенді енгізіліп отырған автоматтандырылған ақпараттық жүйелер едәуір көмек көрсетуге тиіс. Мысалы, қылмыстар мен оқиғалар туралы арыздар мен хабарламаларды электронды тіркеу жүйесінің (АЕК) арқасында прокурорлар мен қылмыстық қудалау органдары бүгінгі күні нақты уақыт режімінде әрбір арызды немесе хабарламаны қараудың барысын бақылай алады. Көптеген жағдайда қылмыстарды тергеу жеделдігі тергеу және анықтау органдарын дұрыс ақпараттық қамтамасыз етуге байланысты болғандықтан, осы жаңалықты енгізу прокуратура органдарының қызметін жетілдіретіні айқын, ал автоматтандырылған жүйелерді қолдану іздестірудің тиімді әдістерін құруды және оларды нәтижелі пайдалануды қамтамасыз етеді.
Иоган Меркель, Қазақстан Республикасы Бас Прокурорының бірінші орынбасары.