КСРО және Қазақстанның халық әртісі, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты, «Отан», ЮНЕСКО-ның «Алтын қыран», Ресейдің Ломоносов ордендерінің, Тәуелсіз Мемлекеттер Достастығы сыйлығының иегері Асанәлі Әшімұлымен «Алматы ақшамы» газетінің бас редакторы, Президент сыйлығының, Құрмет орденінің иегері Қали Сәрсенбайдың сұхбаты.
Асанәлі Әшімұлының 70 жылдық мерейтойында талай жүйрік, шешендер сөз сөйледі. Соның ішінде сыныптасының айтқан сөзі есімде қалып қойыпты. «Асанәлінің төбесі көрінгеннен төбем көкке бір елі жетпей қалады. Бар екенбіз ғой деп, шүкіршілік етемін», деп еді ол кісі. Расында халық қашанда өзінің қай тұлғасына да осылай құрмет көрсететініне куә болып жүрміз ғой.
Тарихты тұлға жасайды. Тұлғасы бар елдің шығар тауы ғана емес, шығар шоқысы да биік.
Ел өмірінің қандай өзекті, өткір мәселесінен болсын өзін тысқары қоя алмайтын, азаматтық ой-пікірін, өзіндік позициясын бүкпесіз айтып, парасат биігінен көрініп жүрген, Тәуелсіз елдің әр күнін күнделігіне маржандай етіп түсіріп отыратын сондай бірегей тұлғаның бірі – Асанәлі Әшімұлы.
Алматының қақ ортасындағы кеңсесінде ой теңізін кешіп отыратын ойпазбен сәрсенбінің сәтінде сұхбат құрудың сәті түсті. Ресми тілде кеңсе дегенімізбен, құдды бір әкемтеатрдың қосымша қосынындай ой отауына енген жанның жан дүниесі әпсәтте көркем күйге түсер еді. Қазақтың әрі-берідегі марқасқаларының бәрінің маңдайы жарқырап тұр осында.
Тәуелсіздік тойының ұлы дүбірі жақындаған тұста алаштың Асанәлісімен қасиетіңнен айналайын құдіретті өнердің тірі шежіресі іспеттес құтханада емен-жарқын ой-пікір бөлістік. Әңгімеміз әп дегеннен Тәуелсіздік тұғырына қонған күннен бастау алып жүре берді.
«Өнерге жақсы қараған адам – дұрыс адам»
– Қадірлі Асаға! Уақыт қалай-қалай зулайды. Күні кеше ғана сияқты еді. Желтоқсанның 16-сы. Парламент үйі. Кешкі сағат 18.30. Қазақстан өзінің Тәуелсіздігін жариялады. Ұлан-асыр қуаныш. Дәл сол сәттегі атақты өнер адамының қуанышы, көңіл-күйі қандай еді?! Есіңізде ме?...
– Әрине, ол күнді ұмыту мүмкін бе?! Қазақы көңіл-күй ауанына салып айтсақ, ақ түйенің қарны жарылған күн ғой. Бір-бірімізден сүйінші сұрап жаттық. Ер түріктің бесігі Түркістанды, Тұранды – ата-жұрт, Анадолыны ана-жұрт дейтін түрік бауырлардың Президенті Сүлеймен Демирел бастап, Тәуелсіздігімізбен ең бірінші болып құттықтағаны да есте. Өзбекстандағы, Қарақалпақстандағы достарымның телефон шалып, қуанғаны есіме түсіп отыр. Біз Тәуелсіздіктің, Бостандықтың, Еркіндіктің, Жеңістің, Қуаныштың, тіпті, өкпе-реніштің де қадірін бір кісідей білетін ұрпақтың өкіліміз ғой. Тәуелсіздік деген атаудың өзінде тұр ғой бар мағына. Кейбіреулер үшін бұл бір көктен түскендей болып көрінуі де мүмкін. Түк те олай емес. Осы еркіндік үшін ата-бабаларымыз ат үстінен түспей, шелектеп қан төкті. Басқасын айтпағанда, кешегі Алаш ардагерлерінің арманын айтсайшы?! Міне, бұл сол ата-баба арманының ақиқатқа айналған күні.
Ал енді мен сізге айтайын, осы күнді сол кездегі зерделі, жетелі азаматтар біліп жүрді. Себебі, ұлы державаның іргесі шайқала бастағанын да сездік. Сол тұста «бұл өзі созылып кетті ғой» дейтін әңгімелер де естіліп қалатын.
– «Қуанған мен қорыққан бірдей» демекші, тәуелсіздік алдық. Енді не істеу керек деген мүйізі қарағайдай сұрақ тұрды ғой алдымызда...
![301111-23](http://old.egemen.kz/2011img/301111-23.jpg)
– Расында солай. Шыны керек, сол кезге дейін көп нәрсеге бас ауыртпай, қолымызды үкіметтің иығына артып қойып өмір сүрдік қой. Ал енді өз еркіндігіміз өз қолымызға тигеннен кейін, басқаны қайдам, өнер адамдарының әрі-сәрі күйде болғаны рас. Бұрын бар сенімді жоғары жаққа артып тастап жүретін болсақ, енді бар жауапкершілік өз иығымызға түсті. Әрине, тыңнан жол бастау қашанда қиынның қиыны болған. Оның үстіне бұрынғыдай жалпақтау, құлдық психологиядан бірден арылу да мүмкін емес еді. Тіпті, бұрынғы тәуелді кездегідей дүниелерді, мәселен, «Қыз Жібектей» фильмдерді әлі күнге дейін жасаған жоқпыз ғой.
Менің өз философиям бар. Жалпы, адамның табиғаты сондай, еркіндік берілген кезде міндетті түрде дағдарысты бастан кешеді. Ол ешқашан толық тәуелсіз болмайды. Еріксіз бір күш кейде жібермейді. Себебі, адам қолымен жасалатын ұяттар көп. Соның бірі – табиғатпен санаспау. Мәселен, біз қасқырды аяусыз қырдық та, қойдың етінің дәмділігін жойдық, торғайды қырдық, кей жерлерде егін шықпай қалды. Мінеки, табиғатта артық ештеңе жоқ. Бәрі өз ретімен. Кезінде жасаған туындыларымызды Орталық комитет май шаммен қарады. Сондай жауапкершілік болғаннан кейін бе, әрбір ісімізді ұқыптылықпен жасап, бір жері саясатқа келіңкіремей қала ма деген күдікпен жұмыс істедік. Міне, осындай ортадан шыққан біздің алғашқы кездері еркіндікке үрке қарағанымыз да рас.
– Қалай болғанда да сол тәуелсіздіктің арқасы ғой, алғашқыда Абылай хан туралы фильм түсірсек деген құлшыныс та күшті еді...
– Ол рас. Тіпті, Мәскеудегі Юрий Соломинмен сөйлесіп, осындай фильм түсірсем деген ой бар, ақ патшаның офицерінің рөліне түсесің бе дегенімде, ол бірден келісімін де берді. Әуелде Ақселеу, Смағұл үшеуміз ақылдастық. Сценарий дайын. Сөйтіп жүргенде ол сценарий тартысқа түсіп, басылымдарда бірнеше нұсқасы жарияланды да, бір келісімге келе алмадық. Бұл фильм де бір кездегі «Қыз Жібектің» тағдырын құша жаздады. Естеріңізде болса, «Қыз Жібектің» өзін Айтматовтың арқасында қырғыздар түсіреміз деп әлек салған жоқ па еді. Тіпті, олар алғашқы жұмыстарын бастап та кеткен еді. Ақыр соңы азаматтарымыздың намысы оянған болуы керек, өзімізге әупірімдеп жүріп қайтарып алдық қой. Сол сияқты Абылайға ешкім таласпаса да әркім әр жаққа тартып, қалып қойды. Кейде ойлайсың: «Осыншама, басқа халықта көп кездеспейтін эпостар, аңыздар, жырлар, тұлғалар қазақта жетіп артылады. Соның ішінде оңды кино болып шыққаны – «Қыз Жібек» қана. Абайды да, Жамбылды да жетістіре алмадық. Абылай анау. Бұлар біздің паспортымыз ғой. Кейбіреулер Абайға шамасы келмеген соң, жас кезін бейнеледік деп бұрып кетті. Сондықтан, қанша жерден қаражат болғанымен, кадр, режиссер болмаған соң, бәрі бекер.
– Фильмді айтасыз, сол фильмдердің қарашаңырағы – «Қазақфильмге» де қауіп төнген жоқ па?
– Егер бұл мәселеге кезінде Нұрекеңнің өзі тікелей араласпағанда, бәлкім, әлдеқандай жағдай болар еді.
– Таяуда «Алматы ақшамында» Сәбит Оразбайдың Елбасы туралы тамаша, адами әңгімесі жарияланды. Халық әртісі Президенттің бойындағы өнерпаздық қасиетті әдемі әңгімелейді. Өз өміріңізде де осындай сәттер болды ма?
– Жалпы, өнерге жақсы қараған адам – дұрыс адам. «Рухани биік кісі – ұлттың ұйытқысы» деп Қадыр айтпақшы, Президенттің өнер туралы түсінігінің терең екеніне күмән жоқ. Ол кісіні Теміртауда жүрген кезінен білемін. Бір жолы Грузияның кино қайраткерлері делегациясын Теміртауға басқарып бардым. Бізді Нұрсұлтанның өзі алып жүрді. Сол кездің өзінде алғыр, зерделі екенін байқадым. Бұл бірінші кездесуіміз еді.
Екінші кездесуім еркіндеу болды. Әлі есімде. Жастық қой. Сағат түнгі 3-4-тің кезі. Жаңбыр құйып тұр. Содан мен жанымдағы әріптестерімді Нұрсұлтанның үйіне барайық деп, ертіп келдім. Бір қабатты үйде тұрады екен. Нұрекең құшақ жая қарсы алды. Содан таңды таңға ұрып, бір сырласқанымыз бар. Теміртаудан кейін Нұрекең Қарағандыға ауысты. Одан кейін Алматыға Министрлер Кеңесінің төрағасы болып келді. Тағы да қауыштық. Ол кезде мен әкемтеатрдың директорымын. Қабылдауына сұрандым. Бірден қабылдады. Театрға автобус сұрадым. Мәселені бірден шешті. Әрине, бұл ол кісі үшін ұсақ-түйек болуы мүмкін, бірақ, шаруа шешпейтін адам бәрібір шешпейді ғой. Міне, осы қатынасымыз күні бүгінге дейін жалғасып келеді. Жұмысы бастан асатын адамның тұлғалы азаматтардың тағдырына араласып отыруы да үлкен көрегендіктің белгісі. Үнемі кездесе беруге уақыт болмайды ғой. Бірде бір кездесуде «Нұреке, бір фильм түсірмекші едім, соған сізді бір эпизодқа түсірсем деймін, рұқсатыңызды берсеңіз» дедім. Содан ол кісі «Бір облыста маған ұқсайтын бір кісі бар дейді» деп күлді. Міне, осындай әңгімелер жүреді арамызда. Ана жолы бір жиналыста өзі бұрылып келіп сәлем беріп, ілтипат білдірді. «Бір жақсы кітап жазыпсыз деп естідім» деді. Кейіннен сол кітабымды қолтаңба жазып табыстадым. Тұтас оқып шығып, жақсы пікір білдірді.
Маған бір ұнайтыны – Астанада облыстардың, қалалардың мәдени күндерін өткізу. Осы дұрыс ойластырылған шешім. Әр облыстың өнерін сарапқа салып, үлкен концерт беру, оған Елбасының өзі қатысуы зор тағылым. Елді ұйыстыратын, өзіне-өзін танытатын да – өнер. Кейбір айта алмай жатқанымызды айтатын да, жеткізетін де – өнер. Елді өсіретін де, өркендететін де – өнер.
Мен өз абыройым өзіме жететін адаммын. Осы жасқа келгенде жағымпазданатын жағдайым да жоқ. Дегенмен де, дұрысын айту ләзім. Біз өтірік айтатын жастан асып кеттік. Қазір бір қап ақша берем десе де өтірік айта алмаймыз. Өйткені, өтірікті қиыстыра алмаймыз. Біз ондай мектептен өтпегенбіз. Өз сөзімізге өзіміз есеп бере алатын жастамыз. Осы тұрғыдан келгенде жақсының жақсылығын айту керек.
Жалпы, зәу биікте жүрген басшының бәрінің бойында елжандылық, ұлтжандылық қасиет көбіне кездесе бермейді. Атқа қай жағынан мінуді білмейтіндер де бар. Ауыл-аймақтың, бота-тайлақтың ғана қамын ойламай, елдің ертеңін ойлап, алысқа қарау екінің бірінің бойынан табыла бермейтін қасиет.
Алысқа қарайды дегенде, мен Астана туралы айтпақшымын. Бұл енді ақылмен жасалған іс. Осының өзіне әу баста үрке қарадық қой. Әу баста ақылмен шешілген істің уақыт өте келе ақиқатқа айналатыны рас.
Жалпы, Нұрекеңмен достығымыз осындай. Әлгінде айтқанымдай, Нұрекең талантты адамдардың тағдырына көп араласып, қолұшын беріп келеді. Бір ғана мысал айтайын. Қайсыбір жылы зиялы қауыммен кездесіп, үлкен әңгіме болды. Тәуелсіздіктің алғашқы жылдары. Жұмыс өте қарбалас, тірлік көп. «Неден бастау керек, қайтсек керек» деген әңгіменің күшейіп тұрған кезі. Сондай бір сәтте Нұрекең Әзекеңе бұрылып, Ғазиза Ахметовнаның жағдайын сұрады. Ғазекең сол күндері хал үстінде еді. Сондағы «қазақ үшін Ғазекеңнің саулығы керек, ол кісінің жүрегі бәрімізге қымбат» дегені сөзбе-сөз әлі есімде тұр. Бұл сөздің артында қазақ үшін бар саналы ғұмырын сарп еткен Жұбановтар әулетіне деген құрмет жатқаны анық. Кейіннен Нұрекең Ельциннен арнайы демалдыратын оттегі аппаратын алдырып, көмекшісінен беріп жібергенін естідік. Тұлғаның тұлғаға деген құрметіне бұдан артық қандай мысал керек.
Қызметкер кім, қайраткер кім?
– Осы жерде бір заңды сауал туындайды, Асаға. Біз осы қызметкер мен қайраткерді ажырата алмай жүрген жоқпыз ба? Қазір өзі қайраткер көбейіп кеткен жоқ па?
– Қайраткер болу үшін Кембриджді бітіру міндет емес. Қайраткер деген ұғым, менің түсінігімде, елдің қамын екі есе ойлайтын, соған сай дана білімі, парасаты бар адам. Тіпті, кейде оқып туған адам деуге болады. Мәселен, кеше өзіміз көзін көрген даланың дана шалдарын, дала академиктерін алайық. Менің оқулығым да, мектебім де осылар болды. Ешкім де оқып қайраткер болмайды. Кісі қайраткер болып туады. Қазіргі күні қоғамдық істерге белсене араласып, әр жерде сөйлегіш, көзге түскіш, бір жерден оқып алғаны, я біреуден естігенін құбылтып айтып, бір кітапты тауысып оқымағандар, мінберден түспейтіндерді қайраткерлер дейтін болдық. Маған салса, солардың ішінен қызметкерлердің өзін таңдап алар едім.
Кез-келген адам, мейлі мұғалімнен, университеттен оқы, ең бастысы, өзін тәрбиелей алмаса, ол ешқашан қайраткерлік дәрежесіне көтерілмейді. Қайраткер адам ешқашан марапатқа, атаққа семірмейді.
– Сіздің де бір басыңызға жетер атақ, марапатыңыз, сыйлығыңыз бар, ештеңеден кенде емессіз. Сонда да сіз үшін ең басты сыйлық не?
– Мен өнердің адамымын. Менің алаңым, тұғырым, мінберім – сахна. Бар ойымды, пікірімді сол сахнадан айтамын. Егер сол ойымды, өнерімді халық қолдаса, қол соқса, маған одан артық сыйлықтың керегі жоқ. Шапалақтың да бірнеше түрі бар. Баяғыда Петерборда Качалов деген әртіс көшеде келе жатқанда, адамдар тұра қалып қол соғады екен. Сосын анау итальяндық Маниани қайтыс болып, көшеден алып бара жатқанда, жұрт тұра қалып өлігіне қол соққан. Бұл – үлкен сый, құрмет. Өлгенде де сені осылай шығарып салып жатса, бұдан артық ештеңе жоқ. Бұл ештеңемен бағаланбайтын нәрсе. Кейде сценарий бойынша соғылатын шапалақ та болады. Сценарий дегеннен еске түседі. Баяғыда Мәскеуде СОКП-ның ХХVІ съезі өтіп, соған делегат болып қатыстық. Шота да делегат еді. Қонақ үйде жатқанбыз. Содан біреу Шотаға бір сөз беріпті. Осы сөзді айқайлап айтасың деген ғой. Бәрін жазып берген. Шөкең зиялы адам ғой, ыңғайсызданып, «менің даусым жоқ еді, айқайлай алмаймын, мына Асанәлі әртіс қой, жақсы айқайлайды» десе керек. Шөкең қайдан білсін, жалғыз өзім қол шапалақтап, жалғыз өзім айқайлаймын деп ойлаған ғой. Әлгі кісі «жоқ, жалғыз сіз емес, бүкіл зал қол шапалақтап айқайлайды, мынау айтатын сөзіңіз» деп зорға көндіріпті. Міне, сондықтан мұндай бақай есепке құрылған қолшапалақтау емес, халықтың ықыласын білдіретін қолшапалақтау мен үшін сыйлықтың ең зоры.
Мысалы, Президент үлкен жиналыстарға кіріп келе жатқанда қол шапалақтайды. Міне, бұл шын құрмет, ілтипат. Ең бастысы, саған сол құрметті шынайы сезінетін қабілет те керек.
– Сіздің жұмыс тәртібіңіз туралы азды-көпті хабардармын. Қазір өзгеріс бар шығар?
– Көп өзгеріс жоқ. Қай заманнан ұстанған үрдісім – спектакльге шығатын күннің алдында демаламын. Үйде болғаныма Бағдат та қуанып қалады. Іштей дайындық жүреді. Сағат 2 мен 4-тің арасында мызғып аламын. Шашымды, бет-әлпетімді Бағдатқа дұрыстатып, 4-те гримге барамын. Сахнамен жүріп өтемін. Сахнаға шығарда Ысқақ пірадарға табынамын. Әбүйір бере гөр деп тілеймін. Мақтанғаным емес, «Ымырттағы махаббатты» ойнаған кезде, сахнаға шыққан кезде өзім тоқтатпайынша, шапалақ тоқтамайды. «Ымырттағы махаббатты» 150 рет ойнаппын. Сахнадан біз де кетеміз ғой, сондықтан, партнерлер дайында деп Есмұханға айтып жүрмін.
– Асеке, сахнаға шығарда Ысқақ пірадарға табынамын дейсіз. Сіз әбден шыңдалған, кәсіби актерсіз, сонда әлі күнге дейін қобалжисыз ба?
– Әрине. Мен халықтың алдына шығамын ғой. Халықтан биік сыншы бар ма?! Сен бір рет жаңылсаң, мүлт кетсең, көрерменнің есінде өмір бақи сол қалыпта қалып қоюың мүмкін. «Қорқамын кейінгі жас балалардан» деп Абай айтпақшы, біздің әлі күнге дейінгі осы қобалжуымыз спектакль арасында тамада болып кетіп жататын кейбір жастарға үлгі болса деймін.
– Бірде Ғазиза Жұбанованың сіз ойнаған Цезарьды көріп, «енді Асанәлідей Цезарь тумайды» деп толқығанын естіп едім.
– Ол рас. Бәрі ізденіске, жанкешті еңбекке байланысты. Қазіргі жастарды кінәлағым келмейді, бірақ, көбісі бейнетқор емес. Бәлкім, оларды ашу үшін Әзірбайжандай режиссер керек шығар. Біздің бақытымыз – режиссер еді. Мен қай рөлде ойнасам да режиссер мені білді, ерік берді, өзің жасай бер деді. Еркіндік деген не? Оң жамбасыңа келгенді ойнау. Бекежан сондай рөл болды. Төлегенді ойна десе, олай шықпас еді, ойнамас та едім.
– Әлгінде сахнаға шығар алдында Ысқақ пірадарға табынамын дедіңіз. Білуімізше, сіз елде Ысқақ пірадар атында мешіт аштыңыз. Өзіңіз білетін Шәмшінің:
Күнара сайын қырынбай,
Мұрттың сәні келе ме,
Бірдеңеге ұрынбай
Қырттың сәні келе ме.
Құбылаға жығылмай,
Жұрттың сәні келе ме, – деген бір шумақ әзіл өлеңі бар екен. Қанша әзіл болса да астарында көп зіл жатқан жоқ па? Бәріміз құбылаға қарап кетпесек те, шүкіршілік етуге болады. Дейтұрсақ та, кейбіреулер дінді түрлі мақсатта ұстанып, мешіт салудың өзін бәсекеге айналдырып жібердік деп ойламайсыз ба?
– Мен бір алты мешіт салған адамды білемін. Атын айтпай-ақ қояйын. Мешітті арнап салады. Ол кісінің ниет-пиғылын білмеймін. Мен, мысалы, Ысқақ пірадарға арнадым, ішіне әкеліп топырағын салдым. Біреу салсаң да, бірегей етіп, бақай есепті ойламай, шын ниетіңмен сал. Болмаса, басқа да сауап іс бар ғой. Мешіт салуға қарсы емеспін. Неге мектеп, балабақша салмайсың? Ол да халыққа жасағаның ғой. Әр адам толық тақуа болуды міндет етпей, өзін дұрыс, таза ұстаса, халық дұрысталар еді. Мен соның өзін дінге құрмет деп білемін. Өйткені, діннің өзі тұнып тұрған тазалық, мәдениет қой. Жұрттың бәрі сауатсыздықпен, біліп-білмей құбылаға жығыла беруі дұрыс емес қой. Оқуын оқымай, дүмше болып жүргендер көп. Мұндайлар өзін ғана емес, елді де адастырады. Құранда ғылымға айрықша орын берілген. Сондықтан, жастар ғылымға баруы керек, ең алдымен оқуын түзеуі керек. Алла Тағалаға сол адам жағады. Ал бәрі мешітке барып сұрай берсе, Алла ештеңе бермейді. Қазір мешітке барсаң, жастар толып жүр. Дұрыс, қуану керек. Бірақ, соның көбінің жұмысы, оқуы жоқ. Содан кейін мешітті қайыршылардан тазарту керек. Шын мәніндегі көзге көрініп тұрған мүгедек болса, аяуға болады. Ал, аяқ-қолы бүтін адамды аяудың керегі жоқ.
Ана жолы Алматыдағы Балуан Шолақ атындағы спорт сарайында діни киімдер үлгісінің байқауы өтті. Сонда мен ең алдымен жігіттердің киімін дұрыстау керек екенін айттым. Қыз бала ол өз табиғатында бар, жарасымды, әдемі киінуге ұмтылады. Ал, бізде ер адамдар дұрыс киінбейді. Киім кию дегеннің өзі тұнып тұрған мәдениет. Орыстың поптарына қараңызшы, түймесіне дейін діни.
«Біз куәлігі жоқ депутатпыз ғой»
– Өнерде жолыңыз болған адамсыз, ал енді саясатта ше? Кезінде депутаттыққа түскеніңіз бар еді...
– Осы жерде Ақселеу, біраз азаматтар бар, «мына депутаттардың арасында біздің сөзімізді сөйлейтін өнер адамдары жоқ, сіз неге түспейсіз?» деп кеу-кеуледі. Содан олар мені Театр одағына тіркетіп те қойыпты. Бірақ, мен бұл жақтан түскенше, өзімнің туған жерімнен түспеймін бе деп, Таразға бардық Ақселеу екеуміз. Содан 10 күндей елдің ішінде жүрдік. Қайда барсам да қоғадай жапырылған халық. Бәрі де сізге дауыс береміз дейді. Тіпті, биліктегілер «Сіздің кандидатураңыз бірінші орында» деп қояды. Бірақ, бәрі керісінше болды. Саяси ойын дегеніңіз осылай болады екен. Жалпы, мен өзім қандай сайыста да жеңіп шығуға құмар адаммын. Өмірде де, өнерде де солай едім. Бірақ сол жолы депутат болмағаныма өкінген жоқпын. Бес жыл бойғы уақытым зая кеткен жоқ. Есесіне, маған әбүйір әперетін осы қызметім екенін жете түсіндім. Әркім өз ісімен айналысуы керек екен. Біз онсыз да куәлігі жоқ депутатпыз ғой. Ел ішінде көп жүреміз, көп көреміз. Сол жұрттың жағдайы қабырғама қатты батқан соң, әрекеттеніп едім. Әйтпесе депутаттықты неғылайын, бір басыма жетерлік атағым бар. Елге қызмет етудің түрлі жолы бар, депутаттыққа қарап тұрған жоқ.
– Осы қанша елде, ортада болып жүрміз, бата берген ақсақал көрген емеспін. Бұл қасиет біздің елде ғана бар тәрізді...
– Оның рас. Бірде бір туысқан халықтың өкілдерінің ортасында болдым. Сонда бір түрік азаматы «Қазақстан әлі де өсетін ел. Өйткені, сіздер отырған жерде бата бересіздер» деді. Шынында да, дұрыс байқаған. Халқымыз «жауынменен жер көгерер, батаменен ел көгерер» деп бекер айтпаған ғой. Содан кейін аруақты да құрметтеу бізде айрықша ғой. Өлген адамның басына барып тұрамыз, дұға бағыштаймыз, еске аламыз деген тәрізді. Мысалы, Құдай басқа бермесін, кейбір өскен елдердің өзінде өлген адамға құрмет жоқ, ұмытылады.
– Ойды ой түртеді. Кейбіреулер көзі тірісінде мазар салып қоятынды да шығарды. Ілкіде осы мазар салуды, бейіт басын мұражайға айналдырып жібергенді ашынып айттыңыз. Сұрайын дегенім, көзімнің тірісінде Шәкен аға екеумізге арнап бір мұражай салсам деуші едіңіз. Оның жайы қалай болды?
– Бұл ойымды көптен бері айтып жүргенім рас. Қазір тұрып жатқан үйімнің бір бөлігін музейге айналдырсам деген ой болған. Менің сол ойымды оқып қойғандай Тараздан жігіттер менің атыма мұражай ашыпты. Керек жәдігерлерді біртіндеп жіберіп жатырмын. Таяуда облыс әкімі Қанат Бозымбаев телефон шалып, мұражайдың штат кестесін бекітіп, директор, мамандар белгіленгенін айтты. Сол мұражайға Шәкеңнің, Әнуардың, Есболғанның, Райымбектің, Әзірбайжанның, Сәбира апайдың және басқалардың портреттерін салдыртып бір бөлме арнасам ба деймін.
– Асаға, Шәмшінің тағы бір өлеңін мысалға алғым келіп отыр. Шәкең былай дейді:
Қыз еді баяғыда мақалымыз,
Бүгінде бурыл тартты сақалымыз.
Дүние-ай, өткен күннің белгісі жоқ,
Қыз кетіп, қатын болды қатарымыз.
Осы өлең мынадай сауал қоюымызға түрткі болып отыр. Таяуда әлгінде өзіңіз ауызға алған Әнуар Молдабековпен түскен суретіңізді тауып алғаныңызды айтып, «Алматы ақшамына» материал бердіңіз. Осы суреттің жұртшылыққа әсері күшті болды. Өмірден өткен әріптестеріңізді жиі еске аласыз, ұмытпайсыз...
– Тағдыр мені осы бізге бас-көз болып жүрсін деп солардың артында қалдырған шығар. Хал-қадерімше олардың атының өшпеуіне, отбасына қолұшын беріп жүремін. Өмір өтіп барады. Және сол өмір бізбен бітпейді. Сондықтан, біздің бүгінгі атқарып жатқан сауап ісіміз ертеңге үлгі болып қалуы керек. Тұлғаларға деген құрмет ортаймауы қажет. Әнуардың суретін тауып алғанда алтын тауып алғандай болдым. Бірге жүрген күндер еске түсіп, қатты толқыдым. Әнуар, Есболған, Райымбек, қайсыбірін айтайын, шетінен бағылан, шетінен биік еді ғой. Солар қазір азайып барады. Таяуда бір өзі бір дәуір болған Салық Зиманов өмірден өтті. Тазалықтың эталоны болып, ешкімнің қалтасына түспей кетті. Артына зәулім сарай, зауыт емес, ешқашан ортаймайтын, тозбайтын бай рухани мұра қалдырды.
«Менің бизнесім осы кезге дейін жиған абыройым...»
– «Ешкімнің қалтасына түспей» дедіңіз. Сіз өзіңіз ше? Бизнесіңіз бар ма? Қазір өзі көп жағдайда кісіні тұлғасына емес, тұрмысына қарап бағалайтын да әдет бар ғой...
– Менің бизнесім – осы кезге дейін жиған абыройым, атағым, менің ешқандай зауытым да, басқам да жоқ. Үйді де сол атағым салып берді. Егер айтқанымды азаматтар орындап жатса, онда елге дұрыс жұмыс істегенім ғой. Елден мешіт салдым. Салдым деймін, оған да қолұшын берген ұлтжанды, ұлт өнерін құрметтейтін азаматтар. Одан олар да, мен де жаман болған жоқпыз. Осы мешіттің ашылуы елде көп жақсылыққа жол ашты. Демек, байлық елге қызмет етсе ғана байлық. Әйтпесе, сасық байдың бірі болып қаласың.
Қазақта «Қанағат қарын тойдырады» деген сөз бар. Қанағатшыл болсаң, қатарыңнан қалмайсың. Қазақ өзі құдайы бар халық қой. Көнбіс, төзімді, таңғы асты тәңірден тілеп жататын халық. Бізді ұстап тұрған да осы қасиетіміз. Мынадай бір тәмсіл бар. Сонау қызыл қырғынның кезінде бір шал мен кемпір аштан өлгенде, керегенің артында бір асым ет тұр дейді. Көрдіңіз бе, соның өзінде қонақтың сыбағасын сақтап қойған. Менталитеттен қашып құтыла алмайсың. Кезінде біздің ауылға ауып келген немістерге, күрдтерге, чешендерге шешелеріміз аузымыздан жырып нан беріп асырады. Бірақ, солар кейін тойынғаннан кейін, ұрлық-қарлық істеп, есірді де. Міне, осындайды көріп өскен біз байлықтың да, барлықтың да қадірін білмегенде, кім біледі?! Қазір қит етсе жылап қоя беретінді шығардық. Барға шүкіршілік ету жоқ. 100 жылдық, 200 жылдық тарихы бар, өсіп кеткен елдердің өзінде жоқшылық бар. Ал, 20 жылға енді аяқ басқан біздің елдің жетістігіне тәубешілік ету керек қой. Ол мемлекеттер де кезінде біздің жағдайымызды бастан өткерді емес пе?! Сондықтан маған Президентіміздің алдымызға үлкен мақсат қойып, жұмыс істейтіні ұнайды. Мәселен, Президенттің таяу болашақта дамыған 50 елдің қатарына кіруді мақсат етіп қоюы елді қанаттандыратын, елдігімізді танытатын тірлік емес пе?! Ертеңіне көз жіберіп, ұмтылған ел ғана өседі.
– Жалпы, өзі тұлғалы, биік адамға ұлан-ғайыр білімі, парасатымен қоса, артистизм де тән бе, жоқ па? Қалай ойлайсыз?
– Артист деген сөздің мағынасы аса кең, киелі. Бір қолбасшы туралы естіп едім. Әлгі кісі халықтың алдына шығарда үнемі айнаға қарайды екен. Демек, бұл толқудың, әбіржудің, не қуаныштың белгісі ғой. Халықтың алдына шығу үшін дайындалады, бұл жай ұқсастық емес. Саяси сахнаның жауапкершілігін тек талантты адам ғана сезіне алады. Ол халықпен тіл табысу үшін өмірі диалог, монологқа айналып кетеді. Бұл дегеніңіз түрлі мінездердің тоғысуы, ашылуы деген сөз ғой. Осыны біз жеңіл ұғынып жүрміз. Әртіс десе көбіне өмірдің күлкілі жағын елестетіп үйренгенбіз.
Ал өнердің бір биігі тұнып тұрған тағылым, дидактика екенін біле бермейміз. Мәселен, ұлы қолбасшы Абылай ханды алайықшы. Бір басында қаншама өнер болды. Өз халқының арманын жүзеге асыру үшін оған артистизм де тән еді. Әйгілі үш би – дала сахнасының ұлы әртістері еді.
Біздің Президентте көп қасиет бар. Мәселен, күні кеше Қарағандыда болды. Мен сонда ол кісіні мұқият тыңдадым. Бір ерекшелікті байқадым. Бұрынырақта микрофон қолға тисе, қанша байыпты болсаң да, сәл дауыс көтеріп сөйлеуге тура келетін. Ал қазіргі әңгіме мүлдем байсалды қалыпқа түскен. Жұртты ақырын сөйлеп-ақ тыңдата білуге көштік. Демек, осы сабырлы, байсалды қалып бізге үлгі болуы қажет. Ақылсыздық орын алған жерде айқай көп болады. Дәл қазіргі уақытта саясаттағы күнәмшіл адамдарға осы қасиет жетіспейді.
«Күнделік – менің өмірім»
– Жұрт сіздің өнерпаздығыңызбен қатар, қалам ұстайтыныңызды да біледі. «Алматы ақшамында» бірнеше жыл жарияланған күнделігіңіз «Алматы ақшамының кітапханасы» сериясымен «Менің жанрым – күнделік» атты тақырыппен екі мәрте кітап болып жарық көрді. Оқырмандар жақсы қабылдады, редакцияға келіп кітап сұрайтындар көп. Күнделікті күнде жазасыз ба, әлде ой келген кезде ме?
– Мүмкіндікке қарай, күнде жазуға тырысамын. Меніңше, әр адам үшін әр күні қымбат. Тіпті, мынау жарық күнді аман-есен көргеніңе тәубешілік ету керек. Тіпті, ол күні ештеңе бітірмесем де, көңіл-күйімді, ауа райын жазып қоямын.
Күнделік – менің пікірім, ойым, көзқарастарым, оны келешек ұрпақ өзі екшеп алады. Шындықты ғана жазамын. Шындықты кейде айта алмайсың, сондықтан оны жазып қоямын. Күнделік – маған ішімдегі шерді шығару үшін үлкен көмек. Ол – менің өмірім. Өткен жылдарда не істегенімді оқысам, қайта жасарамын, шабыттанамын, әр күнімнен ой түйемін, қорытынды жасаймын. Әр кезеңнің деңгейін күнделіктен кейінгілер бағамдаса деймін. Күнделікті студенттік жылдардан жазғанмын. Өкінішке орай, сол жылдардағы 10 дәптерім жоғалып кетті. Соған өзегім өртенеді. Тілге, әдеби жазуға көп мән беріп жатпаймын, бастауыш, баяндауыштар айқасып жүруі мүмкін, маған сол сәттегі ситуация қымбат. Қалай келеді, солай жазамын, сонысымен де жақсы, табиғи шығады.
– Шүйгін әңгімеңізге рахмет!