Адами орта
![011211-27](http://old.egemen.kz/2011img/011211-27.jpg)
Қоғам өміріне, күнделікті тыныс-тіршілікке азаматтарды белсенді түрде қатыстырудың өзі азаматтық қоғамның басты миссиясы. Бұл жерде айтылып отырған басты мәселе, азаматтардың өз ой-пікірлері, ұсыныстары мен істері арқылы мемлекет саясатына игі ықпал ету, өміршең әрі дұрыс шешімнің қабылдануына атсалысу болса керек.
Олай болса, азаматтық қоғам дегенді әр азаматтың өз еліне адал қызмет атқаруына толық мүмкіндік беретін адами орта деп түсінуімізге әбден болады. Азаматтық қоғам мүшелері мемлекеттік аппараттың шешімін атқарушы ғана емес, сонымен қатар оның қабылдануына атсалысушы, ықпал етуші белсенді субьект бола алады деген сөз. Азаматтық қоғамдағы әлеуметтік институттар қызметінің елеулі бір көрінісі – қоғамдық ой, пікірмен қатар әлеуметтік белсенді позицияны қалыптастыру, іскерлік аураның пайда болуына ықпал ету.
Жоғарыда аталғандарды азаматтық қоғамдағы демократиялық құндылықтарға жатқызуға болады. Олардың ішінен азаматтық белсенділік пен адам құқығы жайындағы екі ұстанымды ерекше бөліп айтуға болады. Себебі, аталған екеуі өзара ықпалдасумен қатар тығыз байланыста көрініс табады. Адам құқығы қорғалмайтын қоғамда азаматтық белсенділіктің болмасы айдан анық. Азаматтық белсенділіктің көрініс табатын тетіктері не дегенге тоқталайық. Оны демократиялық қоғамның ең жанды жері деп атайтыны кездейсоқтық болмаса керек. Осыдан келіп «халық билігі» ұғымы туады. Азаматтар жергілікті немесе орталық жоғары басқару орындары, яғни, бізше айтсақ, Мәжіліс, мәслихаттар арқылы Үкімет пен мемлекет қызметтері жайында ақпарат алып отырса, шешімдердің дұрыс қабылдануына ықпал ете алса демократияның негізгі талабы орындалды деп есептеледі. Мемлекет саясатының ашықтығын қамтамасыз етуге, лауазымды шенеуніктердің қызмет бабын теріс пайдаланбауына аталмыш өкілетті орындар кепілдік бермек. Бұл мәселе қалай жүзеге асырылады, оған қандай тетіктер қолданылады дегенге келсек, үш мәселе аса маңызды. Біріншіден, құқықтық орта қалыптасуы қажет. Ол үшін ел Конституциясы мен өзге заңдарында адам құқығын қорғайтын негізгі тармақтар көрініс табуы міндетті. Екіншіден, мемлекеттік барлық деңгейдегі қызметкерлер аталмыш заң актілерін бұлжытпай орындауы қажет. Үшіншіден, азаматтардың белсенділіктері артып, жеке тұлғалар немесе ҮЕҰ арқылы мемлекет саясатына, маңызды шешімдердің қабылдануына ықпал етуге тиіс.
Біздегі жағдай бәрімізге мәлім. Адам құқығы мен бостандығына кепілдік берілген Конституция мен өзге заңдар шығарылып бекітілген. ҮЕҰ саны жағынан біршама алдамыз және азаматтардың қоғамдық белсенділігін қолдауды мемлекет ресми түрде әлдеқашан мойындаған. Алайда, соған қарамастан ҮЕҰ-ның күш, қабілеттерін толық пайдаланбау, олардың ұйымдастырған қоғамдық тыңдауларына құлақ аспау сынды шенеуніктердің бюрократтығы, ескіше ойлайтын көнерген сана әлі толық жойылған жоқ. Мысалы, белгілі бір сала бойынша маманданған ҮЕҰ-ның күшін пайдаланудың орнына оларға сенбей, бәрін Үкімет өзіне жүктеп алуының салдарынан шенеуніктер қателіктерге де ұрынып жатады.
Барлық деңгейдегі әкім-қаралар, мансапты тұлғалар, жалпы, бюджеттен жалақы алатын қызметкерлер, мұғалімдер мен дәрігерлердің атынан шешім қабылдайтын басшылардың бәрі «жарты патша», қатардағы қарапайым азаматтарды «ашса алақанында, жұмса жұдырығында» ұстайды. Ал, жұмыс берушілерге тіпті бәріміз кіріптармыз. Азаматтар заңмен берілген құқықтарын қорғау үшін күресуге дәрменсіз әрі оның нәтижелі боларына сенімдері де жоқ. Мұның өзі әділетсіздіктерге жол беріп қойып отыра беретін, баяғы сол кеңестік идеологиядан мұраға қалған «әміршің шайтан болса да әмірін тұт», «маңдайшаң аласа болса иілмеске шараң жоқ» дейтін құлдық санадан арылмаудың салдары. Азаматтардың осындай өзіне деген сенімсіздігі азаматтық қоғамның дамуына, демократиялық құндылықтардың орнығуына елеулі түрде психологиялық кедергі келтіреді. Дәл осы тұста ҮЕҰ соның ішінде адам құқықтарын қорғайтын институттардың атқарар рөлі аса маңызды болмақ.
Елімізде зор белсенділікпен қызмет атқарып келе жатқан көптеген ҮЕҰ-лардың денін әйелдер басқарады екен. Бұл нені көрсетеді? Әйелдер өздерінің басқарушылық қабілеттерін, біліктіліктері мен тәжірибелерін, қоғамда елеулі рөл атқаруға деген қызығушылықтарын ҮЕҰ арқылы жүзеге асырып жатыр деген сөз. Оған ықпал еткен басты фактор үкіметтік құрылымдарды басқаруға олардың аз тартылатындығы болса керек.
Жоғарыда біз «жарты патшалар» жайында сөз қозғаған едік. Енді оған қайта оралып, кейбір мәселелердің басын ашуға тырысайық. Демократиялық құндылықтардың іргетасын қалаған Батыс елдерінде мемлекеттік лауазымды тұлғаларды «civil servant» немесе «азаматтарға қызмет көрсетуші» деп атайды. Ал, өтпелі кезеңдегі дамушы елдерде бұл ұғымдардың арасында айтарлықтай үлкен айырмашылықтардың болуын психологиялық мәселе ретінде қарастыруға толық негіз бар. Біздің әкімдер мен басшылар азаматтарды өзіне бағынышты, жалынышты жандар деп қарап, басынуға, менсінбеуге, құқықтарын аяққа таптауға бейімдеу тұрады. Олар халықтың бәріне бірдей тең қарап, қызмет көрсетуге тиіспін дегенді түсіне бермейді. Керісінше, олардың жарылқаушысы бір өзі ғана секілді кейіп танытады. Егер үкімет қызметшісінің қызметін ешкім қажет етпейтін болса, олар жұмыссыз, жалақысыз қалған болар еді. Олай болса, лауазымды қызмет бабын асыра пайдалану дегеніміз адам құқығын анайы түрде бұзушылыққа жатады. Осындай келеңсіздіктерді жоюға азаматтық институттар болып табылатын ҮЕҰ-дың қосар үлестері айтарлықтай.
Сайып келгенде, азаматтық қоғамды қалыптастыруға шешуші міндет атқаратын негізгі фактор әрі азаматтардың белсенділігін арттыратын негізгі тетік мемлекеттің сарабдал саясатымен тікелей байланысты туындап қалыптасатындығына назар аударған жөн. Ал оны жүзеге асыруға ҮЕҰ елеулі рөл атқарады.
Үкіметтік емес ұйымдардың саны
Азаматтық қоғамды дамытудың Тұжырымдамасы қабылданып, жүзеге асырылды
ҮЕҰ қызмет салалары бойынша
жастар
балалар
денсаулық, саламатты өмір
отбасы мәселелері, әйелдер
білім беру
мүмкіндігі шектеулілер
адам құқығын қорғау, заңдық көмек
аз қамтылғандар, баспанасыздар
гендрлік мәселелер (ерлер мен әйелдер арасындағы теңдік)
қоршаған ортаны қорғау
қарттар
мәдениет және өнер
жергілікті өзін-өзі басқару
кәсіптік қызығушылық, олар бойынша оқыту
мөлдірлік пен есеп беруді көтеру
этникалық мәдени мәселелер
дін
дауларды шешу, медиация
Қуандық ШАМАХАЙҰЛЫ, филология ғылымдарының кандидаты, доцент.
Астана.
Айқарма беттің материалдарын ұйымдастырған Анар ТӨЛЕУХАНҚЫЗЫ.