Суға кеткен біреу тал қармап, өлдім-талдым дегенде бір аралдан жағаға шықса, алдынан: “Бұл жердің қожайыны мен. Осында келсең алдымен менен рұқсат алуың керек!” деген жазу шығыпты. Оң-солына қараса ешкім жоқ. Аралды кезеді, онда да біреуді кезіктіре алмайды. Басына үйшік тұрғызып, тіршілік ете бастайды. “Сен қайдан келдің?” деген ешкім жоқ. Бірақ, әлгі адам өмір бойы: “Аралдың иесі қашан келер екен?” деген ойдан арыла алмапты...
Cондықтан заң мәселесінде әрбір азамат өзін әлгі аралға шығып қалған жандай сергек те сезімтал ұстаса игі еді деген ойға қаласың. Еуропада болған бір танысым осы ойды әрі қарай қозғайтындай мынадай бір есте қаларлықтай әңгіме айтқан еді. Францияның Marly Le Roі қаласына сапарлай барғанда жолдың қиылысындағы бағдаршамға тоқтайтын жерге “Сенде ерекше құқық жоқ” деген жазу ілулі тұрыпты. Жолсерік француздың айтуынша, бұл белгі кез келген адамның санасында француз конституциясының түпкі мән-мағынасын жаңғыртып, қоғамдық тәртіпті сақтауды талап етеді. Ешкімнің де заңнан аттап кетуіне болмайды. Сонда ғана қоғам ұзақ уақыт орнықты дамиды.
Біз де құқықтық мемлекет құруды алдымызға мақсат тұтқан елміз және бұл бағытта жасалып жатқан шаруалар да баршылық. Мәселен, біздер ТМД мемлекеттері арасында алғашқылардың бірі болып “Сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес туралы” арнайы Заң қабылдадық. Экономикалық қылмысқа және сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес агенттігі мен Сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес мәселелері бойынша комиссия жұмыс істейді. Сонымен қатар, елімізде сыбайлас жемқорлыққа қарсы мемлекеттік бағдарлама жүзеге асуда. Астана қаласында Сыбайлас жемқорлыққа қарсы форумның, сондай-ақ бұл тақырып бойынша халықаралық деңгейдегі конференцияның өткені белгілі. Сыбайлас жемқорлыққа байланысты жұмыстан босатылған адамдарға өмір бойы мемлекеттік органдар мен ұйымдарда қызмет істеуіне қатаң тыйым салынған. Елдің жаңа бір есею жолын белгілеген “Жаңа онжылдық – жаңа экономикалық өрлеу – Қазақстанның жаңа мүмкіндіктері” атты Елбасының биылғы халыққа Жолдауында да ұйымдасқан қылмысты және өзге қылмыстарды ауыздықтайтын, демократиялық мемлекеттегі құқық қорғау қызметінің жоғары халықаралық стандарттарына сәйкес келетін жаңа құқық қорғау жүйесін құруды көздейтін реформаларды жүргізу міндеттері айқындалған. Сайып келгенде, қоғамдағы кез келген заң бұзушылыққа қарсы тұру бүгінгі күннің өзекті мәселелерінің бірі ретінде мемлекеттік саясаттың маңызды басымдығына ие болып отыр.
Дейтұрғанмен, күнделікті өмірімізде заңға қайшы келетін әрекеттердің бой алып отырғаны жасырын емес. Ол туралы бұқаралық ақпарат құралдары айтып та, жазып та, көрсетіп те жүр. Өзгені айтпағанда, соңғы кезде көптеген жоғары лауазымды адамдардың қылмысқа бой беріп, істі болып жатқаны көп жәйді аңғартатыны анық. Алаяқтықпен айналысып талай адамның обалына қалғандар, атқа мінгеніне желігіп, заңды белінен басып, желден озбақ болып жүргендер, тамыр-таныстықпен майлы жілікке ие болып, өз күй-жайларын күйттеумен айналысатындар, істі нақты шешудің орнына сөзбұйдаға салып, жұртты әуре-сарсаңға түсіретіндер қатары сиремей тұр. Әрине, бұл тұста көп мәселе әрбір адамның жеке сана-сезімінің, ішкі жан-дүниесінің, ар-ұятының тазалығына байланысты екендігі құпия емес. Ұят ізгіліктің ұясы, ал ізгілікке ұмтылу, жауыздықтан безіну адамның жаратылыс пайымында бар құндылық десек, мәселенің мәнісі тәрбиеге келіп тірелері анық. Тәрбиенің қуаты туралы кезінде Жүсіпбек Аймауытов “Тәрбие” деген еңбегінде өте жақсы айтады: “Рум халқын атақты, күшті қылған кім? Тәрбие. Ескендірді данышпан хакім қылған кім? Аристотельдің тәрбиесі. Неронды залым қылған кім? Философ Сенеканың қате тәрбиесі. Неміс жұртының ұлтшылдық, бірлікшілдігі неден? Тәрбиенің қуаты. Адамды бұзатын да, түзейтін де тәрбие”. Ендеше, тәрбиеге отбасы, ошақ қасынан бастап қоғам дамуының барлық сатыларында әр адам терең әрі түбегейлі мән беруі керек. Сондай-ақ, қоғамда кез келген келеңсіз көріністерге төзбеушілік ахуалын қалыптастыратын тетіктер ойластырылса құба-құп болар еді. Айталық, көрнекі құралдар арқылы заң бұзушылыққа жол бергендер туралы, заңды елемеушіліктің түбі неге әкеліп соғатыны жәйлі ашып көрсететін нақты мәліметтер беріліп отырса...
Яғни, бәріміз жұмыла кіріссек, еңсерілмейтін нәрсе жоқ. Сондықтан, әр адам қоғам алдындағы өзінің жауапкершілігін толық сезінгені жөн. Өкінішке қарай, әлі де болса, “үкімет өлтірмейді” деген масылдық пиғылдан толықтай арыла алмай жүрген жәйіміз бар. Бұл жөнінде осыдан екі жылдай бұрын “Ана тілі” газетінде (12 шілде, 2007 жыл) сол кездегі Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі Гүлжан Қарағұсова мына мәліметтерді келтірген болатын: “Біз елімізде он бес жыл бойы жұмыс істемеген 180 мың адамның бар екенін анықтадық. Бұл – статистикалық мәлімет емес. Министрлік арнайы зерттеу жүргізіп, Қазақстанның әлеуметтік картасын жасады. Бүгінде жұмыссыздар халқымыздың 8 пайызын құрайды. Бірақ, үш жылдан бері жыл сайын 21 мың еңбек орны бос қалады. Ақиқатын айтсақ, елімізде әлеуметтік көмектер арқылы ғана өмір сүретін адамдардың тобы қалыптасты”. Ал, әлеуметтік көмектер халықты енжарлыққа тәрбиелейтіні, адамның жұмыс істеуге деген ынтасын өшіретіні белгілі. Мәселен, АҚШ-та бір ғасыр бойы ата-бабасынан бері әлеуметтік жәрдемақылар арқылы күн көріп жүрген 2 миллион адам бар. Клинтон мемлекет басына келе салысымен сол әлеуметтік жәрдемақыларды қысқартпақ болған. Онысынан түк те шыққан жоқ. Ол күшті қарсылыққа тап болды. Және де мұны кездейсоқ деп айта алмайсың. Өйткені, талайлардың көкірегіне сан жылдар бұрын қадалған шірік шегені шығару әсте оңай шаруа емес. Ол үшін ар-ождан түбегейлі тазару қажет. Жаратылыс мақсатына қарай бет бұрмай, адам өзінің болмысын сақтай алмайтынын әрбір азамат жете түсіну керек.
Иә, мәнді де мағыналы өмір сүру қажырлы еңбекті, салауатты сана мен барынша ерік-жігерді талап ететіні рас. Бірақ, ұрпағының жарқын болашағын ойлаған, туған елінің қуатты да табысты мемлекетке айналуына мүдделі кез келген адамға бұл талап алынбайтын қамал, бағынбайтын асу емес. Әсіресе, еліміздің алдағы онжылдықтағы экономикалық өрлеуін қамтамасыз етіп, жаңа мүмкіндіктерге жол ашу мақсаты күн тәртібінің басты мәселесі болып отырған сәтте. Мәселен, 2010 жылы “Жол картасы” шеңберінде жоспарланатын іс-шаралардың негізгі мақсаттарының бірі халықты жұмыспен қамтудың қол жеткен деңгейін одан әрі қолдау болып отыр. Ол үшін республикалық бюджеттен 100 миллиард теңге бөлінді. Жергілікті бюджеттер тарапынан инвестициялық бағыттарды қоса қаржыландыру 43,1 миллиард теңге шегінде болады деп күтілуде. “Жол картасының” барлық бағыттары бойынша ағымдағы жылы 3000 жобаны іске асыру кезінде шамамен 130 мың жұмыс орны құрылатын болады.
Әлеуметтік жұмыс орындары мен жастар тәжірбиесі бағдарламалары шеңберінде 53 мың уақытша жұмыс орнын құру жоспарланып отыр. Осынау мақсаттарға 6,3 миллиард теңге бағытталмақ. Мемлекеттік бюджеттен бір қызметкерге айына бөлінетін аударманың көлемі 20 000 теңгеге дейін көбейтілді. Мұның сыртында, Елбасының биылғы Жолдауында айтылғандай, Жедел индустриялық-инновациялық дамудың мемлекеттік бағдарламасы бойынша таяудағы үш жылда 200 000-нан астам жаңа жұмыс орындарын ашуға толық мүмкіндік бар. Сонымен қатар, “Батыс Қытай – Батыс Еуропа” автокөлік жолын салу барысында, оның қазақстандық бөлігінде 25 000-нан астам біздің азаматтардың жұмысқа тартылуы көзделуде. Сондай-ақ, алдағы бес жылда қуатты газ-химия кешенін, минералдық тыңайтқыштар өндіретін зауыттарды, бірқатар ірі электр-энергетикалық стансаларды – Балқаш ЖЭС-ін, Мойнақ ГЭС-ін, Екібастұз 2-ші ГРЭС-інің жаңа блогын және көптеген басқа кәсіпорындар пайдалануға берілетінін ескерсек, адами ресурстардың өте қажет екенін аңғарамыз.
Бір сөзбен айтқанда, жұмыс істеймін деген адамға тиісті жағдай жасалып жатыр. Ендігі жерде әрбір іскер қазақстандық осы мүмкіндіктерді ұтымды пайдалана отырып, инновациялық экономикадағы өз орнын табуға ұмтылуы қажет. “Ел дегенде езіліп, жұрт дегенде жұмылып” бірлесе еңбек етудің аса бір қажеттілігін Міржақып Дулатовтың мына өлең шумақтарымен түйіндегім келіп отыр:
Мен біткен ойпаң жерге аласа ағаш,
Емеспін жемісі көп тамаша ағаш.
Жарты жаңқам қалғанша мен сендікпін,
Пайдалан, қажетіңе жараса, Алаш!
Кенжеболат ЖОЛДЫБАЙ, саясаттанушы.