шоқантанудағы шоқтығы биік еңбекті дүниеге келтірді
Н.Веселовскийдің өте дәл айқындап айтқанындай, ғылым көгінен құйрықты жұлдыздай ағып өте шыққан Шоқан Уәлихановтың жасын тағдыры, жарқын ғұмыры өз замандастарын, әсіресе, өзінің зиялы орыс достарын қалай қайран қалдыра қызықтырса, кейінгі замандардың да нешеме толқын ұрпағын нақ сондай тағылымды һәм тылсым нұрлы тартымдылықпен баураудан жазбай келеді дер едік. Дәл осы орайда өткен ғасырдың жетпісінші жылдарының бел ортасы еске түседі. 1975 жылғы жаз айларында ғой деймін, сол кездегі “Лениншіл жас” газетінің беттерінде журналист Жарылқап Бейсенбаевтың топтама түрінде жарияланған “Шоқан сапары ізімен” атты мәйекті мақалалар шоғыры бірінен соң бірі шыға бастады. Сонда Шоқан есімін өзімізге бір табан болса да жақын санап, айрықша қадір тұтатын көкшетаулық жас журналистер сол жазбаларды керемет қызығушылықпен қабылдап, жапа-тармағай жарыса оқығанбыз. Солардың жазылу үлгісіндегі әлдебір жаңашылдық, қазақтың тұңғыш ғалымы жүріп өткен қияпатты жолдарды жүз нешеме жылдан кейін жолқапшығын арқалай шиырлаған құштар ізденімпаздық көңілімізді толқытқандай, қаламгердің шалымды шеберлігіне қызыға қарап қалғандай болғанбыз. Бір ғажабы, мұндағы дәлдік-деректердің қолмен қойғандай нанымды берілетіндігі сонша, бір сәт аяулы Шоқанның асыл бейнесін дәл қасынан көргендей, ғасырларды көктей өтіп тіл қатысқандай әсерге бөленетінбіз. Ыстықкөл сапарының ізін қайталаған осынау мақалалар содан екі жыл өткенде “Шоқан ізімен” атты кітапқа айналуын қуана сүйіншілегенбіз.
Содан бері арада біраз уақыт өтті. Тәуелсіздік заманының да талай жылы парақталып кетті. Жаңа заманда Шоқан жайында да жаңа сөздің ділгірлігі аракідік байқалып қалғанда баяғы көзтаныс авторымызды өзімсінген қалыппен өз тақырыбына қайта оралмады-ау деп өкініш етіп те жүрдік. Сөйтсек, ол қарап жүрмепті. Мінеки, Ш.Уәлихановтың 175 жылдық мерейтойы қарсаңында қолымызға Жарылқап Бейсенбайұлының “Шоқан” атты жаңа деректі ғұмырнамалық хикаяты тиді. Мәдениет және ақпарат министрлігінің әлеуметтік маңызды әдебиет тізіміне енгізіле отырып, “Ғибратты ғұмыр” сериясы бойынша “Қазақстан” баспасынан 39 баспа табақ көлеміндегі осынау кітаптың шығуы зерделі қауымды тағы да елең еткізген айтулы жаңалық болды. Осы ретте бір жарым ғасыр бұрын ұлы ғалым арман еткен, азаттыққа жеткен жаңа заманның Шоқан хақындағы жаңа сөзін Жарылқап Бейсенбайұлы айтқан екен деген пайым-пікірге тоқтағанымыз да рас.
Жанрын “деректі хикаят” дегеннен гөрі “ғұмырнамалық роман-эссе” деп анықтаса, шығарманың көлемі де, мазмұн-көркемдігі де бұл жұғымды жүкті әбден көтергендей екен. Қалай болғанда да, әу бастан кілті табылған кітап алғашқы беттерінен-ақ салған жерден үйіріп әкетеді. Туындының композициялық тұрғыдан әдемі мүсінделіп, арқауы әсте босамай, бірден-бірге ширыққан шұрайлы баяндау желісі өз әсерін ақырына дейін бәсеңдетпейді. Бабалар рухымен тыныстап, “айбалтасын алтынменен булатқан” алғашқы бұрамдардағы әлқиссасы һәм одан кейінгі бөлімдер Шоқанның ұлық бабасы Абылайхан, атасы Уәли, әжесі Айғаным, Абылайдан тараған Кенесары хан, әкесі Шыңғыстың туған ағасы Абайділда (Ғұбайдолла) Уәлиұлы сияқты сом тұлғалар тағдырын бір-бірімен қисынын келтіре, қиюластыра сабақтастырып, қазақты сан тараптан қусырған сол зобалаң замандар жағдаятынан жан-жақты хабардар етеді. Шоқан дүниеге келген ортаның арғы-бергісін тілге тиек ете отырып, ұлы ғалым өміріне қатысты бірқатар дәйекті жаңалықтарды ортаға тартады. Оның сүбелілерінің бірі деп – автордың ана жылдары Шоқанның туған жерін Күнтимес ордасы деп пысықтаған болжамының, кейінгі кезде “Мәдени мұра” бағдарламасымен жарық көрген мұрағат деректері арқылы одан әрі айғақталғанын айтар едік. Оларда Аманқарағай (кейіннен Құсмұрын) округінің аға сұлтаны Шыңғыс Уәлихановқа қатысты 1842 және 1851 жылдары толтырылған құжаттарда оның қыстауы Күнтимес деп тайға таңба басқандай жазылып қалыпты.
Шоқанның әжесі Айғаным, Омбыдағы әскери мектеп тәлімін көрген әкесі Шыңғыс, қобызшы ағасы Қанғожадан алған тәрбиесі, аға сұлтан ордасына ат басын тіреп жатар ел ағаларынан, әйгілі ақындар мен жыраулардан, әншілер мен күйшілерден, жезтаңдай шешендерден қабылдаған ғибрат-өнегесі туралы да көптеген мағлұматтарға қанық боламыз. Шыққан тегі қазақтың Тәукеден кейінгі аға ханы болған Қайыптан тарайтын - Орынбор қазақтары Шығыс бөлігінің білімді әкім-сұлтаны Ахмет Жантөриннің дуандары қоңсы қонған Шыңғыспен аралас-құраластығы, тіпті оның кішкентай қызы Ғазизаны Шоқанға атастырып, бесік құда болып баталасқандары, әйгілі Зілғара, Жазы билер, Сартай, Тортай төрелер, Шыңғыстан кейін Құсмұрынға аға сұлтан болған Есеней Естемесұлы, туған нағашысы, Баянауылдың аға сұлтаны Мұса Шорманұлы, олардан басқа да сол дәуірдің көптеген белгілі тұлғаларының өмірлеріне қатысты тарихи деректер қызықтыра тартады.
Шоқан кадет корпусын тәмамдаған соң генерал-губернатор Гасфорттың ерекше тапсырмалар жөніндегі адьютанты болып жүрген кездерінде де қазақтың сол замандағы талай ел ұйытқыларымен жүздесті. Ақмола дуанының аға сұлтаны Ыбырай Жайықбайұлымен, Бегалы төре Қоңырқұлжаұлымен, әйгілі күйші Тәттімбетпен, өзінің құрдасы, жас әнші-композитор Мұса Байжанұлымен, Жетісуда бабасы Абылайдың Әділ деген баласынан тарайтын албан мен дулатты билеп отырған Тезек, Хакім, Мамытбек, Әлі төрелермен, Диқанбай, Байзақ би, Сұраншы, Сыпатай, Байсейіт сияқты батырлармен кездесіп, тағдырлары тоқайласты. Осының бәріне автор өзінің байыпты ой топшылауларын қосып, Шоқан ғұмырнамасының қалың қатпарларына құнарлы қаламын батыра-батыра сілтеген.
Отыз бес жылға таяу зерттеушілік еңбектің жемісі болған бітімді шығармадағы біздің назарымызды аударған бір тұсы сол, Шоқан Қоқан хандығына қатысты мағлұматтарға ден қояды. Сөйтсе, Қазақ даласынан кейін Ресей шабуылының өтіне іліккен Қоқан хандығы алаш жұрты үшін соншама бөтен жұрт емес екен. Көшпелі түркілердің мың тайпасының көсемі Шақрұқ би 1710 жылы құрған Қоқан хандығының тағында сол Шақрұқ әулетінен тарағандар отырғанымен, негізгі билік бұл өңірге ақтабан-шұбырынды сүргіні кезінде қазақ даласынан келген құлан қыпшақтардың көсемі Мұсылманқұлдың төңірегіне ұйысқан қыпшақтардың қолында көрінеді. Сол себепті де оларды орыстың қоластына қараған қазақ жұрты қыпшақтар деп атайды. Қоқанға қарайтын Ташкент-Дешті Қыпшақ деп аталатын уәлаяттың әскері негізінен қазақтың шанышқылы, қаңлы және басқа да құрама руларынан тұрады. Қазақтарды Қоқан хандығының езгісінен азат етеміз деп жалған қамқорсынған орыс отаршылдығының қитұрқы пиғылының ар жағында жатқан шындықты бажайлаған кезде “Кім-кімді азат етпек” деген ойдың Шоқан басына да келмеуі мүмкін емес.
Ресейдің ортаазиялық хандықтарды жаулап алуды тездетуге ұмтылуының бір себебі – Ұлыбританияның Үндістанды толық жаулап алғаннан кейін Ауған жері арқылы Бұхар, Қоқан, Хиуа хандықтарына, Шығыс Түркістанға да көз тіге бастаған әрекетіне байланысты еді. Жаңа жерлерді отарлауға құныға кіріскен Ресей өзіне тиесілі деп есептейтін құйқалы үлесінен айырылғысы келмей, күнгейдегі түркі халықтарының иеліктерін басып алуға бағытталған қанды жорықтарын бастап кетті... Шоқан тағдырының ең бір торығулы кезеңіне тоқайласқан, қанішер полковник Черняевпен келіспеушілігін асқындыра түскен осынау бір тарихи жайды Ж.Бейсенбайұлының тәптіштей суреттеп, зерделей баяндауы қолымыздағы кітап тағылымын арттыра түскен.
Шоқанның ғибратты өмір тарауларынан бірден-бір толық дерлік мағлұмат беретін осынау соқталы-сонарлы кітапты оқи отырып, бір сәт еріксіз автордың кейіп-келбетіне қызыға зер салғандайсыз. Ж.Бейсенбайұлының киелі тақырыпты зерттеу мен игерудегі ізденімпаздығы мен ыждаһаттылығы таңдандырады. Шоқан бабасының өмір сапарының негізгі бағыт-бағдарларын қуалай қамтып жүріп өткен журналист-қаламгерді біз бірде ұлы ғалым “Сұлу Баянның аруағын қия алмай” толқитын Қозы Көрпеш – Баян сұлу мазарының қасынан көрсек, біресе Шоқан аялдаған, бүгінде құм басқан Лепсі бекетінің маңында ұшыратамыз. Келесіде саяхатшы-ғалымның өз қолымен салған “Отрядтың Меркі өзенінде түнеуі” атты суретінде бейнеленген жердің тап үстінен түскен қуанышын бөлісеміз. Енді бірде Шоқан ізін қайталай жүріп өткен жолқапшықты жалғыз жаяу Жарылқап қырғыз-қазақ қойшыларының қостарында әңгіме-дүкен құра жүріп, қиын Саты асуынан түнделете өрлеп, Ыстықкөл жағынан Алатау асқанының куәсі боламыз. Қызық болғанда, “Санташ” кеңшарында жазушыға Шоқан жайынан мәлімет берген қырғыздың аты Қазақ, Саты асуының қырғыз жағындағы қазақ шопанының есімі Қырғызбай болып шығады. Авторды Шоқанның кіндік қаны тамған Қостанай тарабындағы Күнтиместен, Іле бойындағы Таңбалытастың қасынан, Омбының кадет корпусынан, Ертістің жағасынан, Шоқан бір жарым жылдай тұрып, жұлдызды шағын өткерген Нева жағалауындағы қаладан жолықтырамыз. Тағы бір сәт Шоқанды тынымсыз тебіреністі күйде Жөукі асуы арқылы атышулы Қашғар сапарына аттандырып салғандай болып қырғыздың Жөукі шатқалының аузында ой құшағында тұрған автор жанкештілігіне таңдана қарап қалғандаймыз. Әлеумет артық айттыға санамас, осының өзінен қияпат тағдырлы тарихи тұлғаға деген үлкен махаббатты, ұлы жүрекпен үндестік аңғарылғандай.
Кең ауқымды шығармада Ж.Бейсенбайұлы мейлінше алуан қырынан танылған. Журналистік сергек байқампаздық, суреттеудегі жазушылық түйсіктің көркем кестелері, әрбір жайды зерттеушілік зердемен жеріне жеткізе жан-жақты тәптіштеуі, Шоқанға тікелей және жанама қатысты жағдаяттардың, белгілі-белгісіз адамдардың бәрін мұрнынан тізіп мағлұмат беретін ізерлі дерекшілдігі, ұлы ғалымның өмірі мен оның заманына қатысты бұрын беймәлім болып келген көптеген жәйттерге жаңаша барлау жасап, ғылыми тұрғыдан тиянақты байыптауларға баруы, соларға тарихшы көзімен жіті үңілуі – осының бәрі кітаптың бағалылығын бағамдатады.
Жауапты тақырыпты тереңдей зерттеген қаламгердің жазушылық биік мәдениеті де көзге шалынбай қалмайды. Осы орайда ол қазақтың Абылай ханнан бергі бір ғасырға жуық тарихын өз пайымына сай, үлкен өреде елестетіп өтеді. Шоқан өмірінен саңылау, ақтаңдақ қалдырмағандай сыңайлы. Ж.Бейсенбайұлы келтірген: әйгілі жиһанкез-ғалым Александр Гумбольдты 1829 жылы Омбы әскери училищесінде қазақ тілінде құттықтау, ондағы казак-орыс балаларына қазақ тілі сабағының жүруі, Батыс Сібір генерал-губернаторы Гасфорттың қазақтарға жаңа дін ойлап таппаққа әуейіленіп, ол әумесерлігіне І Николай патшаның “Дін ойдан құрастырылмайды, халықтың мыңдаған жылдар бойы сенімінің негізінде жасалады” деп қайтарған кекесінді жауабы, Шоқанның Жаяу Мұсаға қамқорлығы, Сөк төренің қонағы болған ағылшын сәулетшісі Аткинсонның сақарада туған баласына Алатау-Тамшыбұлақ деп қазақша ат қоюы, Шоқанның Қашғар сапарындағы Әлімбай аталуының қайдан шыққандығының жай-жапсары, әуелде майор А.Перемышльскийдің Верный бекінісін “Алматы” деп қазақша айтылу қалпын бұзбастан дұрыс жазып көрсетуі сияқты екінің бірі біле бермейтін танымдық сипаттағы қызғылықты да құнды мағлұмат-деректер жүздеп саналады. Солардың ішінде 1859 жылы Шоқан өзі суретін салған қашғарлық келіншек оның Қашғар сапарында уақытша үйленген әйелі болуы мүмкін деген Бейсенбайұлының болжамы да қаперге аларлық.
Шоқанның Қашғар сапары, сол ауыр сапардан сырқат жапсырған, одан соң қиянат көрген, қорлықта қалған құсалық кезеңі, Петербургте болған уақыты, өмірінің соңғы айлары туралы тарауларды толқымай, тебіренбей оқу мүмкін емес. Қазақтың Еуропа терезесін ашқан арда азаматының орыстың ұлы жазушысы Ф.Достоевскиймен, саяхатшы-ғалымдар П.Семенов-Тянь-Шаньскиймен, Г.Потанинмен, С.Дуровпен, К.Гутковскиймен, Капустиндер отбасымен, Мұхамед Хайдар Дулатидің “Тарихи-Рашиди” шығармасының тұңғыш зерттеушісі болуға септескен Мұхаммедәлі Қазымбек және Хұсайын Файызхан сияқты түркішіл ғалымдармен һәм басқалармен достық рәуішіне де патетикадан тыс, көптеген қарапайым әрі жарқын беттер арналған. Ж.Бейсенбайұлының осы деректі хикаяты болашақта Шоқан жайында жазылар көркем шығармалардың, дастандар мен романдардың, түсірілер кинолардың да негізіне алынбай қалмас. Кітапты орысшаға аударып, Ш.Уәлихановтың 175 жылдығын атап өту аясында Мәскеуден “ЖЗЛ” сериясымен шығаруды да ойластырған абзал ма дейміз.
Шоқанның Парижге барып қайтуды ойға алып жоспарлағанын, құпия саяхатшының Қашғар сапарында Жаркентте анық болғандығын, суретші М.Знаменский күнделігінен айқындалатынындай, Әулиеатаны асқан қаталдықпен шабуылдаған Черняев экспедициясы кезінде қазақ халқының озық ойлы адал перзентінің отаршыл рухтағы өркөкірек орыс офицерлерімен шамырқана пікір таластырып айтысқан жайларын да Жарылқап жазбаларынан тереңдей түйсінеміз. Сондай-ақ, кітапты оқу барысында Шоқан мұрасын сақтап қалуда қалтқысыз еңбек сіңірген аяулы орыс қызы Катерина Гутковскаяға деген алғыс сезіміміз оянары да кәміл. “Жарылқаптың мына кітабының қолжазбасын рахаттана оқып шықтым. Композициясы ғұмырнамалық әдебиетке қойылатын талаптарға сай келетінін былай қойғанда, баяндау логикасымен, тіл жатықтығымен, деректерінің ұшан-теңіздігімен сүйсінтті. Жалпы, Шоқантануға қосылған ең сүбелі үлестердің бірі Жарылқаптың осы еңбегі десем, қателеспеспін”, дейді белгілі баспагер, қарымды қаламгер Нұрмахан Оразбек. Аузы дуалы ағамыз айтса айтқандай, шоқантану саласында олжа салар шоқтығы биік еңбек дүниеге келгендігі жайлы пайымды пікірге біз де қол қоямыз.
Авторы: Қорғанбек АМАНЖОЛ.